Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verdensrekordforsøk i Elbilkortesje

Startet av Mippen, søndag 25. mai 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mons

Skjønner at det er denne vegen det vil gå mange steder, dessverre. Så lenge det er sammenheng mellom økt tilbud av lademulighet, synes jeg kanskje det er greit. Elbiler løser en del problemer i byene, men arealbruken er lik som for en vanlig bil. En mulighet kunne vært gratis offentlig parkering for elbiler UTENFOR ladeplass. Dersom man velger å stå på ladeplass, må man betale vanlig parkeringsgebyr. Det ville gjøre det litt mer attraktivt for kommunene å sette opp flere ladeplasser, og hindre misbruk av ladeplasser som parkeringsplass.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Philip Marlowe

Det er tydelig at Bergens lokalpolitikere og Stortingspolitikerne ser ulikt på dette med elbilens miljøfordeler.  :'(

Det er mange goder som myndighetene har innført for å stimulere til kjøp av elbiler.
Jeg tror at hvert enkelt gode som blir fjernet, vil føre til en viss reduksjon av elbilsalget.




Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Det er 4 kommunale parkeringshus i Bergen. 2 av de ligger midt i sentrum og bygarasjen som er det største har plass til 25 elbiler. Klostergarasjen har parkering mot avgift selv om det er kommunalt. Selv for elbiler... Solheim parkeringshus har bare 4 ladeplasser og Nordnes parkeringshus har bare 2. De to siste ligger også et lite stykke fra sentrumskjernen. Det vil si 31 parkeringsplasser til sammen på 4 kommunale parkeringshus. Hvor 1 av de ikke har lading så vidt jeg vet og på toppen koster penger for elbiler pr i dag. Det er også en del private parkeringshus uten lademuligheter som også koster penger for elbiler. Ellers er det svært få gateparkeringer og det er noen få ladestasjoner i sentrum med unntak av noen offentlige bygg hvor det ikke er lett å parkere.

Syns dette er et dårlig forslag av politikerne og en medvirkende årsak er vel at mange bruker de offentlige ladeplassene og parkeringene som sine private.
Fremtiden er elektrisk.

Willow

Enda en grunn til å la være å dra inn i byen med mindre en skal drikke øl.
50kr i bompenger, 20kr timen i byens billigste parkeringshus (Klostergarasjen er 30kr pr time), det koster dermed fort godt over 100kr bare for å stikke innom sentrum for å se om en finner et par sko...

Jaja, jeg slipper ihvertfall bensin og bompenger (enn så lenge)   :)


bkv

Sitat fra: Willow på torsdag 08. mai 2014, klokken 18:36
Enda en grunn til å la være å dra inn i byen med mindre en skal drikke øl.


Du kan vel ta bussen selvom du er edru.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Sirka

Dersom dette forslaget går gjennom blir det i hvert fall enda mindre aktuelt for oss som bor i Bergen sentrum å ha elbil ... Det finnes jo omtrent ingen andre steder å lade i sentrum enn i Bygarasjen. >:(


Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

erikf

Sitat fra: Sirka på fredag 09. mai 2014, klokken 00:59
Dersom dette forslaget går gjennom blir det i hvert fall enda mindre aktuelt for oss som bor i Bergen sentrum å ha elbil ... Det finnes jo omtrent ingen andre steder å lade i sentrum enn i Bygarasjen. >:(
Nettopp. Bergen sendtrum og bydelene er et meget krevende sted å ha elbil. Kommunen må spørre seg selv hva de ønsker, og hva de forventer av elbilister. Vil de ha elbiler i byen?
Klart parkeringsselskapet vil ha inn penger. Det er nok et relativt betydelig tap for dem å la elbilister parkere gratis, og ikke minst å vedlikeholde og bygge ut lademulighetene. Vet ikke hvor mye støtte det er fra kommunen til dette men jeg ser på dette utspillet som en trussel eller søknad til kommunen om å få økt kompensasjon og midler til å støtte oppunder elbilismen. Parkeringsselskapet skal tenke penger, de har ikke som formål å tenke på miljø.

Elbilene utgjør altså 1 prosent på landsbasis, antakelig 2 nær byen. Vi er ikke i nærheten av en andel som har betydning enda.

Jeg er gjerne med på å betale etterhvert men synes det skal lønne seg betydelig å kjøre utslippsfritt. Håper kommunen viser at de ikke gir f.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Det ironiske er at det er Bergen parkering AS som drifter bygarasjen og det er et kommunalt selskap.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Mippen på fredag 09. mai 2014, klokken 22:01
Det ironiske er at det er Bergen parkering AS som drifter bygarasjen og det er et kommunalt selskap.
Har alltid lurt på hvordan dette egentlig organiseres. Men selv om det er et kommunalt selskap må de få inn midler fra andre steder i kommunen sine budsjetter for å få det til å gå rundt. Parkeringsselskapet står jo på egne bein. Kommer nok til å fortsette å lure på hvordan dette egentlig organiseres.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Er ikke sikker, men i kommunene så er de forskjellige avdelingene organisert under en byrådsavdeling. For eksempel kan et bofelleskap for utviklingshemmede være organisert under byrådsavdelingen for helse og omsorg. Skole under avdelingen for utdanning og oppvekst. Da får de ulike byrådsavdelingene tildelt en pott med penger som skal fordeles på de ulike institusjonene og eventuelt bydelene/resultat enheter i kommunen.

Når parkeringsselskapet er et AS betyr det at selskapet er organisert som et aksjeselskap. En skole for eksempel tjener ikke penger men det gjør parkeringsselskapet som får inntekter på avgifter og gebyrer. De kan da ha en egenkapital som et eksjeselskap har og ha en viss inntekt . Denne inntekten skal gjøre at selskapet skal gå rundt og eventuelt må kommunene som eier spytte i mer kapital hvis det går dårlig. Poenget med aksjeselskap er å ha en mer selvstendig økonomi. Mange offentlige avdelinger tjener ikke penger, de bare bruker også blir utgiftene betalt av det offentlige. I et AS skal utgiftene dekkes mest mulig av inntektene man har. Det er fortsatt kommunen som eier selskapet men det er selskapet som skal drive seg mest mulig selv.

Derfor er vel Bergen Parkering interessert i å få parkering av elbiler dekket av kommunen eller at elbiler skal betale. Ironien er at det er eid 100 prosent av kommunen, så selv om det er et AS er det fortsatt en del av kommunen. På grunn av AS strukturen taper de penger på elbiler. Hadde det bare vært en vanlig underavdeling i kommunen hadde ikke dette tapet blitt så merkbart. Nå må eventuelt kommunen betale penger til Bergen Parkering, noe jeg ikke tror kommunen vil gjøre så lett. For hadde det vært en vanlig avdeling i kommunen hadde ikke de måtte betale bare ikke fått inn ekstra penger. Kommunekassen hadde fortsatt vært der. Nå må Parkeringsselskapet som er et AS klare seg med sine inntekter.


Vet ikke om det var godt nok forklart?
Fremtiden er elektrisk.

Willow

Sitat fra: bkv på torsdag 08. mai 2014, klokken 23:33
Sitat fra: Willow på torsdag 08. mai 2014, klokken 18:36
Enda en grunn til å la være å dra inn i byen med mindre en skal drikke øl.


Du kan vel ta bussen selvom du er edru.

Beklager flåsete formulering i farta i siste innlegg, jeg var bare litt oppgitt etter å ha lest alle kommentarene etter BT artikkelen der en får inntrykk av at el-bil-eiere er roten til alle traffikale problemer og snylter på fellesskapet og burde jages tilbake til buss eller sykkel så bensinbilene får veien i fred  :o
Litt off topic å dra inn mine hverdags-logistikk-utfordringer, men om bussen skal bli et reellt alternativ må 1 av 3 usannsynelige ting skje. Jeg må enten

1-Flytte
2-Få en nanny eller hjemmeværende mann som kan hente og bringe i barnehagen og handle mat mens jeg bruker en halv arbeidsdag på bussen
3-Få flere timer i døgnet.

Det er mange kameler å svelge fra å bo midt i i byen der en kan gå eller sykle uansett hvor en skal til å bli fullstendig avhengig av bil for å få hverdagen til å henge sammen, men sånn ble det plutselig.
Så istedet for å gremme seg gjør en det beste ut av situasjonen og kjøper en el-bil så en i det minste kan pendle med litt bedre samvittighet. At den i tillegg er en drøm å kjøre er en ren bonus og gjør dødtiden i trafikken litt kjekkere.

Men tilbake til tema, så er det veldig ulogisk som det påpekes her mtp eierskap og tilbakeføring av penger.
Om bystyret vil ha en dreining mot biler som ikke forurenser i bykjernen må en belønne utslippsfrie kjøretøy.
Istedet for å fjerne gratis parkering så kunne en tidsbegrensning være en ide, f.eks de første timene gratis, så betaling. Samt gratis soneparkering for de som bor i sentrum og har elbil. Strøm syns jeg vi godt kan betale for så lenge den ikke er overpriset og det brukes som en permanent ladeplass.

Et bilfritt sentrum får en nok ikke før vi finner opp teleporterings-systemer, men DET hadde vert noe det....

Mippen

Det er ikke sikkert kommunen må betale parkeringsselskapet som de selv eier, eller at de har noe imot å betale parkeringsselskapet. Jeg vet ikke den praksisen. Det jeg vet er at Bergen Parkering AS eies av Bergen kommune og er et aksjeselskap. De skal klare seg mest mulig med sine egne inntekter fra parkering mm og når det er mye elbiler tjener de mindre penger. Derfor krever de betaling for dette. Hvem som skal betale eller om noen må betale gjenstår å se.


Buss er ikke et tema for meg. Hadde brukt 1 1/2 time til jobben som tar mellom 15 og 30 minutter med bil. Buss er bra for de som bor i et område med god dekning som innenfor bomringen eller nært "sentrum" i den bydelen de bor i.  Bor man litt utenfor så faller man helt utenfor selv om det bare er at par km lengre unna byen. Skal man fra en bydel til en annen er det også håpløst mange ganger.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA