Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verdensrekordforsøk i Elbilkortesje

Startet av KjellO, søndag 25. mai 2014, klokken 15:59

« forrige - neste »

ew

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 08. mai 2014, klokken 16:10
Sitat fra: ew på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:41
En stjålet Tesla vil vel heller ikke ha noen særlig omsetningsverdi (med unntak av dekk/felger og evt. bagasje i bilen), og er dermed temmelig uinteressant for organiserte biltyver. Det er egentlig den beste beskyttelsen en bil kan få.

Tror du glemmer en vesentlig komponent som er omtrent halve bilens verdi :)

Nei, det gjør jeg ikke (går ut fra at du tenker på batteripakken?). Batteripakken har heller ingen verdi som del fordi den er registrert sammen med bilens VIN. Dersom du stjeler batteripakken fra én Model S og setter det inn i din egen vil du få et forklaringsproblem neste gang Tesla får innrapportert data fra bilen. Du vil antakelig kunne bruke bilen med stjålet batteripakke, men det VIL bli oppdaget. Ergo har Model S en omsetningsverdi for profesjonelle biltyver på omtrent ingenting. Biltyvbanden vil heller ta BMWen ved siden av.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Thomas Parsli

-Eller bruker batteriene fra pakken i andre biler...

Og hvis det nå var slik, tror jeg tyvene ville klare å endre IDen på batteriet/batteriene.

THomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ew

Vel, aldri si aldri, men enn så lenge er det svært begrensede nyttemuligheter for batteripakken annet enn til personlig bruk.

Og da mener jeg bruk man ikke betaler forbrytere store penger for å fikse deler til.

sigurdi

Et pirat marked for deler kan vi nok desverre få, når antall biler øker og alder går opp.
Så lenge alle biler på på veiene har full garanti er det ikke like lett å få solgt en dør, panser, skjerm osv.

Men at det ikke skal bli slik i fremtiden kommer litt an på marked solgt og eieres holdning til å spare på reperasjoner.
Uorginale produserte deler kan en også finne når det er marked for dette.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

Et pirat marked for deler kan vi nok desverre få, når antall biler øker og alder går opp.
Så lenge alle biler på på veiene har full garanti er det ikke like lett å få solgt en dør, panser, skjerm osv.

Men at det ikke skal bli slik i fremtiden kommer litt an på marked solgt og eieres holdning til å spare på reperasjoner.
Uorginale produserte deler kan en også finne når det er marked for dette.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

janmb

Noe svart marked for batterier fra stjålne biler tror jeg man aldri vil få se - det er helt enkelt alt, altfor mye jobb i forhold til hvor mye det smaker. I tillegg må det finnes en etterspørsel - noe det heller knapt gjør.

Da tror jeg nok hjul og andre deler er langt mer interessante og lette å omsette som tyvgods.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

ew

Det du sier bekrefter vel ikke at det finnes et svart marked, bare at det finnes et bruktmarked? Det siste er jo temmelig klart, det har jo også Tesla annonsert planer om å bruke resirkulerte batteripakker til. For at kriminelle krefter skal bry seg om et slikt marked må nok både tilgangen på biler og etterspørselen etter batteriene (dvs. prisen) være god nok til at det er verdt det. Der er vi ikke enda, og jeg tror ikke vi kommer dit med det første.

Så jeg står fortsatt for mine ord: Model S er ikke en bil som organiserte kriminelle vil stjele. Ikke dermed sagt at ikke narkomane og andre spenningssøkere uten grenser vil stjele en for en joyride hvis de får nøkkelen servert...

Teslanewbie

Sitat fra: ew på onsdag 14. mai 2014, klokken 06:39
Det du sier bekrefter vel ikke at det finnes et svart marked, bare at det finnes et bruktmarked? Det siste er jo temmelig klart, det har jo også Tesla annonsert planer om å bruke resirkulerte batteripakker til. For at kriminelle krefter skal bry seg om et slikt marked må nok både tilgangen på biler og etterspørselen etter batteriene (dvs. prisen) være god nok til at det er verdt det. Der er vi ikke enda, og jeg tror ikke vi kommer dit med det første.

Så jeg står fortsatt for mine ord: Model S er ikke en bil som organiserte kriminelle vil stjele. Ikke dermed sagt at ikke narkomane og andre spenningssøkere uten grenser vil stjele en for en joyride hvis de får nøkkelen servert...

De stjeler biler for å ta ut airbagen og navigasjonen.. Hvorfor da ikke stjele en bil som har batterier for flere hundre tusen ?
Har tyvene tilgang til en GPS og GSM jammer så blir bilen vanskelig å spore ..

De klarer jo fint å kopiere nøklene og nøkkelsignalene til Mercedes og BMW av nyere type ( en bekjent fikk stjålet en 1 år gammel BMW nylig) 

Dette er latviske bander som bruker russiske hackere og seneste utstyret innen krypteringsteknikk etc..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

janmb

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 14. mai 2014, klokken 07:05
De stjeler biler for å ta ut airbagen og navigasjonen.. Hvorfor da ikke stjele en bil som har batterier for flere hundre tusen ?

Det er fullt mulig at det vil skje, men det er viktig å forstå at et stjålet batteri som omsettes i noen annen form enn til en annen Tesla vil ha en langt, langt lavere samlet verdi enn du tror. Når det er sagt er selvsagt verdien fortsatt stor nok til å være mer enn verdt det dersom å hugge opp og omsette dette er overkommelig rent praktisk i forhold til omsetningsverdien. Men det er klart, selv om verdien helt sikkert er langt under 100k kan man jo bruke en del innsats før det ikke lenger er verdt det :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

ew

OleT

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 14. mai 2014, klokken 07:05

Fordi batteripakkene til Tesla ikke passer til noe annet. Battericellene passer heller ikke til noe annet, siden Tesla opererer med ekstern temperaturkontroll - cellene kan altså ikke erstatte standardceller med internt eksplosjonsvern.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

janmb

Klart de kan. At det ikke er lovlig eller trygt bryr vel akkurat denne bransjen seg heller mindre om.

tho

Til og med tyver kan tenke risk/reward. Er helt klart mye lavere reward og høyere risk med en tesla model s.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

alda

I Sverige blev en 90D (AP2 med senaste firmware) stulen i natt, utanför ägarens hus i Båstad. Bägge nycklarna inne i huset, inget alarm gick.
Kan man fånga upp signal från fob'en med range extender och på så sätt få tillgång till bilen?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Thor2014

Sitat fra: alda på tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:08
I Sverige blev en 90D (AP2 med senaste firmware) stulen i natt, utanför ägarens hus i Båstad. Bägge nycklarna inne i huset, inget alarm gick.
Kan man fånga upp signal från fob'en med range extender och på så sätt få tillgång till bilen?
Ja, det kan man en så lenge. Mange tilfeller i Nederland.
SIM-kort plukkes ut på 2 minutter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA