Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verdensrekordforsøk i Elbilkortesje

Startet av KjellO, søndag 25. mai 2014, klokken 15:59

« forrige - neste »

KjellO

En sort elbil av typen Tesla med registreringsnummer EL36422 er stjålet fra en carport i Kuholmsveien i Kristiansand, melder politiet.

Les mer: http://www.nrk.no/sorlandet/1.11706077

Jeg vet ikke hva som har skjedd i dette tilfellet, men lurer på om det lar seg gjøre å hacke signalene som bilen trenger for å identifisere "nøkkelen".

NegativeElectrode

Man skal være forsiktig med å påstå hva som har skjedd her. Det sikkerhetsforskere har påpekt er noe svak sikkerhet i web-grensesnittet og API (Application Programming Interface) som mobil appen kobler seg opp til bilen via.
http://threatpost.com/researcher-identifies-potential-security-issues-with-tesla-s/105146

Har passordet som er brukt på Teslas innlogging kommet på avveie, kan bilen ihvertfall åpnes, men tror ikke man kan starte bilen.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ew

Det eneste som er sikkert er at ingenting er nettopp det. My Tesla kan f.eks. ikke være sikrere enn passordet brukeren selv har valgt. Bilen er ikke sikrere enn plassen brukeren oppbevarer FOB. Jeg regner i alle fall med at noen her har "funnet" FOB og tatt bilen.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

janmb

#3
Tyveriet det vises til her ble etter alt å dømme foretatt med original nøkkel så sånn sett er det irrelevant for denne diskusjonen.

Men diskusjonen er jo interessant i seg selv.

Jeg ser ingen grunn til å tro Tesla har noen dårligere sikkerhet i sitt nøkkelsystem enn alle andre moderne biler med wireless nøkkelsystemer. Det koster ikke veldig mye innsats å kryptere data nok til at det er vrient nok å knekke til at det er uaktuelt. Det er også vanskelig å tappe/plukke opp signaler fra en nøkkel i bruk fordi rekkevidden er såpass kort. Langt ifra umulig, men ikke praktisk lett heller.

Å få bilen stjålet uten bruk av originale nøkler er noe at det aller, aller laveste på min liste av bekymringer hvertfall.



[quote author=NegativeElectrode link=topic=14283.msg217855#msg217855
Har passordet som er brukt på Teslas innlogging kommet på avveie, kan bilen ihvertfall åpnes, men tror ikke man kan starte bilen.
[/quote]

Korrekt. Selv om man skulle lykkes i å låse opp bilen via et hacket mobil-API starter fortsatt ikke bilen uten at den detekterer nøkkel.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

NegativeElectrode

Sitat fra: ew på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:13
Det eneste som er sikkert er at ingenting er nettopp det. My Tesla kan f.eks. ikke være sikrere enn passordet brukeren selv har valgt. Bilen er ikke sikrere enn plassen brukeren oppbevarer FOB.

True that!

I motsetning til de fleste andre "smartbiler" er Tesla S bygget med oppdatering av programvare som innebygget egenskap. Det er essensielt når bilen er en rullende datamaskin, og ingen programvare er fri for feil og sikkerhetshull.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ew

En stjålet Tesla vil vel heller ikke ha noen særlig omsetningsverdi (med unntak av dekk/felger og evt. bagasje i bilen), og er dermed temmelig uinteressant for organiserte biltyver. Det er egentlig den beste beskyttelsen en bil kan få.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Trustno1

Sitat fra: ew på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:41
En stjålet Tesla vil vel heller ikke ha noen særlig omsetningsverdi (med unntak av dekk/felger og evt. bagasje i bilen), og er dermed temmelig uinteressant for organiserte biltyver. Det er egentlig den beste beskyttelsen en bil kan få.

Tror du glemmer en vesentlig komponent som er omtrent halve bilens verdi :)

pej

Hvis jeg parkerer rett utenfor huset, legger FOBén i vinduskarmen, kan bilen startes og kjøres avgårde med, men om den stoppes, kommer den ikke igang igjen. Så hold FOBén et stykke unna bilen:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

PaulG

Noen her inne som vet om det finnes en funksjon på mobil app eller PC som kan styre/sjekke alarmen (eller slå av / sperre bilen for den del)

Sense

Det visste jeg ikke, men det må jo være frustrerende for tyven å kjøre 3 km før eieren har varslet politiet som blir veiledet hvor bilen befinner seg i sanntid. Det kommer jo opp på mobil-appen. Til og med adresse kommer opp på appen når bilen står parkert.

Til politiet får stoppet idioten, kan du ha det litt moro med tyven. F.eks. åpne takluken hvis det regner.


cra

Sitat fra: Sense på fredag 09. mai 2014, klokken 00:12
Til politiet får stoppet idioten, kan du ha det litt moro med tyven. F.eks. åpne takluken hvis det regner.

Det er da ris til egen bak å fylle bilen med vann! Da hadde jeg heller lagt på hornet og fløyta til jeg terget på ham juling!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pberg

Jeg har alltid ment at biler med elektriske seter burde automatisk kjøre setene helt fram, samt legge seteryggen så mye forover som det går an når alarmen går. Og så kan en fyre av airbagen...  ;D
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

sigurdi

@pberg
Fyre av airbagen er ganske dyrt å fikse og å risikere at tyven krasjer bilen er vel litt drastisk.
Regulere til max 30km, blinke kjør til sides tyv i displayet, nød blink og horn på hadde gitt god oppmerksomhet.

Samtidig hadde dette også vært svært flaut den dagen du selv hadde opplevd dette pga kona var sur på deg og løste ut tyveri alarmen på app.

Vokst opp på øy med fergeforbindelse og der fungerte fergekonduktør som tyveri sikring, så hadde du ny bil, spurtet han alltid om den var din. he he he. (Mulig han tok en telefon og sjekket politiet om det hadde vært biltyverie på vei over fjorden)

Etter urmaker ble robbet, returnerte fergen tilbake til utgangspunktet og onkel politi sto og ventet. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA