Hovedmeny

Lastebiler

Startet av Mippen, onsdag 07. mai 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Mippen

Jeg er ikke så glad i lastebiler. De er store og tar mye plass, forurenser mer, sliter mer på veier, lager krøll på glatten om vinteren oglager skader på personbiler. Holdt på å komme for sent på jobb i dag også på grunn av en lastebil som hadde tatt opp i taket på en tunell. Har fått utallige steinsprut og opplevd flere ganger at det fyker søppel og skit fra bilene. Senest i dag på vei hjem fra jobb kom det flygende en stor pappkartong rett i fronten på leafen min. Kom er stort smell. Stoppet bilen og sjekket. Kunne heldigvis ikke se noen skade. Men bare flaks...

Sånn, godt å lette på trykket.... :)
Fremtiden er elektrisk.

olaover1

Men dem er greie å kjøre etter om man vil ligge i dragsuget å spare batteri :)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Mr.Zero

Uten lastebilen, stopper Norge.  ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mippen

Kan ligge i dragsuget men da ser ofte ikke bilen ut etter, og det er slik jeg har fått ødelagt frontruten på biler flere ganger og fått stygge steinsprut i lakken.

Hadde det vært satset mer på tog og båt hadde man ikke trengt så mange lastebiler. En del vogntog kjører også full med last en vei og tom eller nesten tom tilbake igjen. Det er ikke god logistikk. Det bør også satses mer på miljøvennlig godstransport. En helt annen diskusjon det da. :P

Fremtiden er elektrisk.

Jan-Børre Olsen

Er bare å innse at Norge aldri kan få noe god tog eller annen mer miljøvennlig infrastruktur. Skulle vi ønske det måtte vi gjøre som Sverige og legge bygdene døde og samle folket i noen få store byer ellers vil det koste skjorta. Uten lastebilen og bilen er Norge dødsdømt slik vi kjenner det.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

leafeierskien

Sitat fra: smaug01 på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:58
Er bare å innse at Norge aldri kan få noe god tog eller annen mer miljøvennlig infrastruktur. Skulle vi ønske det måtte vi gjøre som Sverige og legge bygdene døde og samle folket i noen få store byer ellers vil det koste skjorta. Uten lastebilen og bilen er Norge dødsdømt slik vi kjenner det.

Tja, mellom Skien i Sør/Sør-vest og Tønsberg i Nord er det knappe 7 mil. I dette området har du fort 250 000 mennesker. I Norge er 250 000 mennesker innenfor et så lite området faktisk urbant.

Her bør alle forutsetninger være til stede for å legge mye av godstrafikken mellom disse byene og mellom disse byene og Oslo over på jernbane.

Jeg kjører daglig strekning fra Skien til Larvik og ofte lenger nordover i Vestfold også.

Her er det flust med lastebiler. Ikke bare på motorveiene, men også inne i byene. Svære godstog gjennom Skien og Porsgrunn sentrum.

Jeg er enig i at så lenge deler av Norge er griskgrendt så må noe alltid være på lastebil.

Men hvor mye av Norge er egentlig griskgrendt? 75 % av Norges befolkning bor i byer.

Hvor mye varer klarer folk på bygda å forbruke?

Det er helt klart at mye av godstrafikken går fra større byer til andre større byer og kunne vært lagt på jernbane IMO.

"Hvor der er vilje, er der vej

Jan-Børre Olsen

Det er noen utfordringer med dette, for det første kapasitet på jernbanelinjer som er knappe i dag. Enten frakte gods eller folk? Vi sliter med kapasitet for folket som vil reise og får det vel ikke noe særlig til uten store oppgraderinger og så skal vi ha gods også på linjene? Det andre er at ingenting lengre holder til langs linjene for tiden så før eller senere må alt på lastebilen likevel. Jernbaneterminaler er svære greier som ikke er så egnet å plassere hist og her for å losse av en IKEA sofa. Tog er for de virkelig store mengdene over lange avstander ellers går vinningen opp i spinningen.

leafeierskien

Ja, dette er jeg selvfølgelig klar over.

Mitt poeng er at det ikke er geografien som begrenser.

Men viljen til å investere og satse på jernbane fremover. Denne viljen har ikke vært her før heller og derfor er vi der vi er nå.

PS! Mye av det som fraktes er ganske stort uansett. Det er jo ikke sofaen fra Ikea som legger beslag på de fleste lastebilene heller... hehe :)

Thomas Parsli

Siden man har flyttet lageret over i lastebiler (lageret er kontinuerlig på vei til butikken) er det helt riktig at Norge stopper uten lastebiler...

Det er også så billig å bruke lastebil/trailer at togtrafikk ikke kan konkurrere -og når man ført har investert i en lastebil bruken den også til oppdrag hvor en (elektrisk) varebil hadde løst jobben langt bedre.

Når i tillegg lastebilene kjører langs togsporet, hvor det knapt går tog (f.eks Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen) blir det tragikomisk.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafeierskien

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 09. mai 2014, klokken 11:40.

Når i tillegg lastebilene kjører langs togsporet, hvor det knapt går tog (f.eks Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen) blir det tragikomisk.

Thomas

Enig!

Mippen

Det er helt riktig alt dere sier, men det hadde gått an å løst det på mer effektive måter. Hadde man satset på tog kunne mye ha blitt fraktet med dette. Man kunne også i stedet for å ha store lastebiler hatt mindre som dekkere steder som ikke har dekning for tog eller båt. Båtene burde også være miljøvennlige. Mange store lastebiler og vogntog kjører som sagt gjerne tom en vei eller har med seg små mengder last. Tull at en ikke skal utnytte dette bedre. Mye av grunnen til at det er billigere med lastebil er at det er mye utenlandske selskap som kjører og presser prisene ned. Noe som ikke er gunstig for sikkerhet og miljø, da det er små marginer og miljø og sikkerhet blir ofte nedprioritert.
Fremtiden er elektrisk.

BE

Sitat fra: leafeierskien på fredag 09. mai 2014, klokken 12:01
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 09. mai 2014, klokken 11:40.

Thomas

Enig!
Ikke glem at varer må kjøres til og fra toget også, slik at det blir ekstra omganger med lasting og lossing. Ingenting av dette er gratis.

Bygging av bane på den fjellknausen vi bor på er heller ikke en enkel sak. Dessuten er samlet befolkning er knapt nok tilstrekkelig til å fylle en større by andre plasser i verden. Noen skal betale for dette også.

Lastebilen er kommet for å bli her på fjellet, kanskje det er lettere å lage hybridutgaver av disse :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Jan-Børre Olsen

Det er en misforståelse å tro at mindre lastebiler betyr miljøvern. Dagens lastebiler er svært miljøvennlige, se på eksosutløpet på en euro6 lastebil og disse frakter fortsatt like mye varer som før, altså mer ting pr liter diesel. Det er mye som bør være bedre men landet vårt har formet like mye infrastrukturen som politikerene som styrer det. Mye kan bli bedre bevares, men vårt firma bruker nærmest all kapasitet som jernbanen kan tilby uten å måtte sparke ut passasjerer.

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på fredag 09. mai 2014, klokken 16:48
Det er en misforståelse å tro at mindre lastebiler betyr miljøvern. Dagens lastebiler er svært miljøvennlige, se på eksosutløpet på en euro6 lastebil og disse frakter fortsatt like mye varer som før, altså mer ting pr liter diesel. Det er mye som bør være bedre men landet vårt har formet like mye infrastrukturen som politikerene som styrer det. Mye kan bli bedre bevares, men vårt firma bruker nærmest all kapasitet som jernbanen kan tilby uten å måtte sparke ut passasjerer.

Det er fordi store deler av jernbanenettet vårt dessverre er enkeltsporet. Noen tror at det er slik at dobbeltsporet jernbane har dobbelt så høy kapasitet som enkeltsporet, men slik er det ikke. Litt avhengig av antall og type kryssingsspor på en enkeltsporet jernbane har dobbeltspor fort 10 ganger så høy kapasitet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Jan-Børre Olsen

10 ganger mer hørtes mye ut uten at jeg har noe greie på det, uansett er det så veldig mye mer som skal til en flere spor all den tid landet vårt er rimelig spredt ut og alle skal ha tingene sine i tide. At trafikken Nord-Sør kunne blitt mye bedre med jernbane tror jeg på men at transport mellom byene her i sør har så mye utbytte av det er jeg ikke så sikker på. Ting er jo knapt nok på lager lengre hos den lokale selgeren, det meste er basert på JIT hvor et stort lager bare er forhistorisk.

Ting kunne vært bedre helt klart men at man ville ha sett den helt store forskjellen til daglig tror jeg ikke noe på uten stooore investeringer på jernbane med astronomiske kostnader.
Få oppgradert veinettet vårt slik at en filletabbe ikke fører til totalt kaos tror jeg er en bedre investering. Slik det er nå er jo veinettet så forbanna sårbart og bortimot alt fører jo enten til død og fordervelse eller totalt kork, omkjøringer og en haug med sinner i kok.
Sverige har skjønt det. De klarer til og med å bygge/oppgradere veiene sine og fortsatt avvikle trafikken nesten som normalt. Kjørte E4 sist høst og det var veiarbeid overalt men trafikken gikk utrolig jevnt og fint selv om man ikke kunne holde 110 hele veien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA