Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deaktivering av setebeltevarsler i baksetet.

Startet av Mippen, lørdag 24. mai 2014, klokken 22:08

« forrige - neste »

Mippen

Ble diskutert for en stund siden i en tråd som jeg ikke finner igjen pris på hurtigladere. Fant: Kommunestyret 23.05.12 - sak 27/12 - Ladestasjoner i Levanger – søknad om støtte, framtidig opplegg og kjøp/leasing av kommunal el-bil.

Der står dette om ladestasjonen på Gråmyra. Kan det være riktige summer?

Bilde av priser og stasjonen det gjelder.

Fremtiden er elektrisk.

svingen

høres ut som dårlig pris på selve hurtigladere,fikk vite fra abb og garo att det koster ca 200-250 tusen får en hurtiglader så kommer alt det andre i tillleg. (fikk svar bare får noen dager siden)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Hva er inkludert i den prisen?
Fremtiden er elektrisk.

DeadLock

Hei.

Her på jobben har vi diskutert å sette opp en hurtiglader for de ansatte.

Vi fikk oppgitt pris på selve hurtigladeren på rett over 150' eks mva.

Billig lader, og med AC, Combo + ChaDeMo er man jo dekket for det meste.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Philip Marlowe

Jeg synes dette er veldig dyrt.
Vil det ikke være mer fornuftig å starte med noen flere og billige 22kw/t type 2 uttak?
Får jo ladet nesten 20 mil på et par timer.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 09. mai 2014, klokken 17:58
Jeg synes dette er veldig dyrt.
Vil det ikke være mer fornuftig å starte med noen flere og billige 22kw/t type 2 uttak?
Får jo ladet nesten 20 mil på et par timer.

Hvis vi glemmer Tesla er de færreste elbilene solgt fram til nå levert med støtte for mer enn 16A AC lading så behovet for hurtig/semihurtig DC lading vil være tilstede i lang tid.

erikf

Prisen er fra mai 2012. Prisen på selve hurtigladeren har gått betydelig ned i dag.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Gordon Retriever


Ny ladestasjon høsten 2014 i Åndalsnes beregnet til 600.000 kroner:

SitatLadestasjonen på Øran er stipulert til å koste 600.000 kroner. Av dette regner søkerne med at 250.000 skal dekkes av Transnova, 50.000 fra fylkeskommunen og 30.000 fra Grønt Punkt. Resten skal kommunen og Rauma Energi bidra med.

Det vil si 135.000 kroner fra hver.

Fra Åndalsnes Avis.

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 09. mai 2014, klokken 20:57

Ny ladestasjon høsten 2014 i Åndalsnes beregnet til 600.000 kroner:

SitatLadestasjonen på Øran er stipulert til å koste 600.000 kroner. Av dette regner søkerne med at 250.000 skal dekkes av Transnova, 50.000 fra fylkeskommunen og 30.000 fra Grønt Punkt. Resten skal kommunen og Rauma Energi bidra med.

Det vil si 135.000 kroner fra hver.

Fra Åndalsnes Avis.

Det kan det nok fort koste med grunnarbeider, fremføring av strøm og montering. At selve hurtigladeren står for noe sånt som mellom 1/4 og 1/3 av totalen virker ikke urealistisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Jeg tenker at grunnarbeid også er med i prisen. At selve ladestasjonen er billigere, men å grave, støpe osv koster også litt.
Fremtiden er elektrisk.

leaf-newbe

var innom salto powerplant på skøyen hun som satt der påsto at de det hadde kostet 1000000 å få fram strøm til basen deres. det var ink graving kabler og asfaltering. jeg syntes det hørtes mye ut men ikke helt usansynlig om de har gått lang vei etter støm.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Philip Marlowe

Sitat fra: emil på fredag 09. mai 2014, klokken 18:50
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 09. mai 2014, klokken 17:58
Jeg synes dette er veldig dyrt.
Vil det ikke være mer fornuftig å starte med noen flere og billige 22kw/t type 2 uttak?
Får jo ladet nesten 20 mil på et par timer.

Hvis vi glemmer Tesla er de færreste elbilene solgt fram til nå levert med støtte for mer enn 16A AC lading så behovet for hurtig/semihurtig DC lading vil være tilstede i lang tid.

Det der var jeg ikke klar over. Jeg trodde at alle nye elbiler kunne nyttiggjøre seg 22kwh uttakene,
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 10. mai 2014, klokken 15:20
Sitat fra: emil på fredag 09. mai 2014, klokken 18:50
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 09. mai 2014, klokken 17:58
Jeg synes dette er veldig dyrt.
Vil det ikke være mer fornuftig å starte med noen flere og billige 22kw/t type 2 uttak?
Får jo ladet nesten 20 mil på et par timer.

Hvis vi glemmer Tesla er de færreste elbilene solgt fram til nå levert med støtte for mer enn 16A AC lading så behovet for hurtig/semihurtig DC lading vil være tilstede i lang tid.

Det der var jeg ikke klar over. Jeg trodde at alle nye elbiler kunne nyttiggjøre seg 22kwh uttakene,

Annet enn enkelte spesialbygg er det vel nesten bare Tesla og ZOE som kan benytte seg av 3fase lading og det er vel ikke levert mange ZOE her i landet enda. Selv på BMW i3 er alt utover 16A enfase AC lading ekstrautstyr.

Reodor

Mitt ikke så faktabaserte inntrykk er at for moderate batteristørrelser så er forskjellen i nytteverdi mellom en 50kw hurtiglader og en 20kw semihurtiglader ikke så stor.  På kostnadssiden har man at laderen nok er noe rimeligere og at kapasiteten i eksisterende eller nærliggende strømtilførsel gjerne allerede er tillstrekkelig slik at installasjon blir mye rimeligere totalt sett.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Smiling when sailing

Nå kan man kjøpe seg en "hurtiglader" til leafen som er basert på open Chademo til ca. 4700,- Dollar + importkostnader fra USA. Den skal kunne lade med 25 kW fra 400 V 3-fase. Det som trengs er følgende:
1. http://www.emotorwerks.com/products/online-store/product/show/112-new-emotorwerks-quickcharge-25000-lv-a-25kw-charger-for-lower-voltage-batteries
2. http://www.emotorwerks.com/products/online-store/product/show/97-new-chademo-tm-compatible-charge-controller-for-emotorwerks-dc-chargers
3. http://www.emotorwerks.com/products/online-store/product/show/111-new-chademo-tm-compatible-cable-plug-for-emotorwerks-dc-chargers

Har tenkt å muligens bestille meg også en sånn til Leafen etter hvert til reiseformål. Venter likevel til noen har kjøpt en og prøvd den ut. På det tyske forumet er det en som allerede har bestill, men det er noen uker leveringstid på disse.
Blå Leaf, Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA