Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Årlige km fossil vs elbil

Startet av vonar, fredag 23. mai 2014, klokken 20:41

« forrige - neste »

Car-El

Sitat fra: Baldrian på tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:37
Sitat fra: janmb på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:54
Tror ikke prisdifferensiering er nødvendig engang. Alt som trengs er tydelig regelverk med tydeligskilting så løses mye.

Så det er derfor ingen kjører over fartsgrensen her i landet, for det er så godt skiltet?

TOUCHE!  ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Baldrian på tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:37
Sitat fra: janmb på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:54
Tror ikke prisdifferensiering er nødvendig engang. Alt som trengs er tydelig regelverk med tydeligskilting så løses mye.

Så det er derfor ingen kjører over fartsgrensen her i landet, for det er så godt skiltet?

Hehe. Jeg vil dog anta at risikoen for å få bot ved feilparkering er minst 100 ganger så høy som for å ligge 10-20km/t over fartsgrensa...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

#32
Sitat fra: Baldrian på tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:37
Så det er derfor ingen kjører over fartsgrensen her i landet, for det er så godt skiltet?

For all del, jeg sier ikke at regler og skilting betyr at ALLE følger de. Men jeg tror det hadde ført til at andelen av feilparkeringer hadde vært liten nok til å være irrelevant. De fleste som "feilparkerer" ved ladestolper nå gjør det av uvitenhet eller det faktum at det er 100% lovlig. Regler og skilting fjerner begge disse årsakene og da sitter du bare igjen med de som til tross for å være informert gir faen. De finnes det heldigvis langt færre av.

Dette kan ikke sammenlignes med fartsgrenser, der folk flest sine risikovurderinger og rettferdighetssans helt enkelt ikke harmonerer med myndighetene som fastsetter grensene. At ladeplasser reserveres til lading tror jeg harmonerer langt bedre og dermed får man også mindre regelbrudd.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:57
Hehe. Jeg vil dog anta at risikoen for å få bot ved feilparkering er minst 100 ganger så høy som for å ligge 10-20km/t over fartsgrensa...

Nettopp. Folk har allerede en helt annen respekt (og jeg tror også forståelse) for parkeringsregler - antakelig aller mest fordi faren for å få en smekk er nokså stor. Sjansen for å bli tatt for å bryte fartsgrensen er forsvinnende liten.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sense


Sjansen for å bli tatt for å bryte fartsgrensen er forsvinnende liten.
[/quote]

Men likevel ubehagelig stor....

cra

Sitat fra: Sense på torsdag 15. mai 2014, klokken 22:39
Sitat
Sjansen for å bli tatt for å bryte fartsgrensen er forsvinnende liten.
Men likevel ubehagelig stor....

Mnjaaa.....  Må nesten si meg uenig her. Hadde sjansen for å bli tatt vært særlig stor ville langt færre kjørt for fort, selv om bøtesatsene var "bare" halvparten av det de er nå. Jeg er i alle fall langt mer oppmerksom på å stå lovlig parkert enn jeg er på at jeg ikke ligger et par km/t over fartsgrensa, nettopp fordi risikoen er større for å bli tatt for feilparkering enn for å kjøre litt for fort. (Ser da bort fra fotobokser der man kan forutse at det er stor sjanse for å bli tatt).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

For å komme tilbake til topic. Denne uka var jeg på et seminar i Oslo sentrum. Vanligvis ville jeg ha syklet dit. Men nå tenkte jeg å prøve bilen. Jeg oppdaget at på dagtid er det plenty med ledige offentlige parkeringsplasser i byen. Jeg kunne parkere 50 m unna der jeg skulle. Og etter to timer flyttet jeg bilen 5 m fram til neste plass som også var ledig.

Neste dag trengte jeg strøm og parkerte på Hammersborg Torg ved Deichmanske bibliotek. Der observerte jeg to Leaf som opptok ladeplasser uten å lade. Rett nedenfor var det mange ledige vanlige plasser. Forskjellen er at ladeplassene har tre timers makstid mens de vanlige plassene har to timer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cronos

Jeg mener jeg har foreslått det før; Elbilforeningen eller noen burde lage noen "flyers" eller laminerte "kort" pålydende "Har du glemt å lade?" eller "Husk å bruke stikkontakten?" med en oppklarende tekst på andre siden.
Disse kan man så legge under vindusviskeren på de som parkerer uten å lade.
Jeg har trua på å opplyse folk... Kanskje jeg er naiv....?

(Evt. kan man jo lage slike selv..)










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



cra

Sitat fra: Cronos på fredag 16. mai 2014, klokken 09:34
Elbilforeningen eller noen burde lage noen "flyers" eller laminerte "kort" pålydende "Har du glemt å lade?" eller "Husk å bruke stikkontakten?" med en oppklarende tekst på andre siden.
Disse kan man så legge under vindusviskeren på de som parkerer uten å lade.
(Evt. kan man jo lage slike selv..)

Det ligger flere varianter av slike her på forumet. Det er bare å laste dem ned og skrive dem ut etter behov. Det holder sikkert å skrive ut et par stk i slengen.

Her er f.eks. en med link til en PDF: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1734.msg25178.html#msg25178  Mulig der er flere varianter i den tråden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sindrej

Om en skal "ta" en for å parkere på ladeplass uten å lade så gjør det for all del høflig og som folk mener nå jeg.  Jeg er rimelig brennsikker på at det i veldig mange tilfeller er ren uvitenhet som gjør det.  De vet rett og slett ikke at de kan stå gratis på de vanlige plassene og.

toS

Sitat fra: sindrej på tirsdag 20. mai 2014, klokken 12:12
Om en skal "ta" en for å parkere på ladeplass uten å lade så gjør det for all del høflig og som folk mener nå jeg.  Jeg er rimelig brennsikker på at det i veldig mange tilfeller er ren uvitenhet som gjør det.  De vet rett og slett ikke at de kan stå gratis på de vanlige plassene og.
Vær for all del høflig, for det er en "hjemmesnekret" regel man her forsøker å innføre. Oslo kommune f.eks har ingen krav til lading. Man står kanskje på en elbil/ladeplass fordi man kan stå der lengre uten å flytte bilen.

Kagex

Tja så en leaf på parkeringsplassen utenfor munch museet. Parkerte på en av 4 Ladeplasser uten å lade.  Samtidig 50 plasser ledig.  Alle er offentlige og ingen tidsbegrensning utenom Ladeplassene som er maks 8 timer.  Har ikke dårlig samvittighet for å lade på de plassene når leaf og andre ikke lader
P29687

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA