Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Årlige km fossil vs elbil

Startet av vonar, fredag 23. mai 2014, klokken 20:41

« forrige - neste »

vonar

Men har likevel parkert på offentlig parkering med ladestolpe, reservert for ladbar motorvogn?

Husk at din elbil er fysisk større, og har radikalt mer batterikapasitet enn (i praksis) alle andre elbiler. Kanskje noen hadde behov for å lade der du parkerte. Ta heller noen ekstra runder rundt kvartalene i nærheten, du finner alltids en plass. I verste fall må du gå litt lenger, men det har du antageligvis ikke vondt av.

Vet at dette er nevnt tidligere, men jeg vil likevel komme med oppfordringen, da jeg stadig vekk ser Teslaer som okkuperer ladeplasser i Oslo (senest i går). Det gjelder selvsagt alle elbiler, men nå retter jeg det først og fremst til mine med-Tesla-brødre.
Oslo

Muffinman

Dette er jo diskutert opp og i mente blant annet i egen tråd her på forumet. Men poenget ditt er relevant, og kan ikke gjentas for ofte.

Har selv stått der med nesten flatt batteri (med min Model S, faktisk) og funnet at de to eneste elbilplassene på Averøy var blokkert av en Leaf som ikke ladet, samt en dieselbil. Jeg var faktisk avhengig av en times påfyll fra stolpen mens jeg var hos legen med lillejenta for å greie meg ut dagen (hadde håndtverkere hjemme så jeg kom ikke opp til huset for å lade på noen dager). Det som var spesielt var at det sikkert var 20 ledige ordinære plasser 20-50 meter unna... hadde heldigvis skjøteledning, men måtte parkere ulovlig for at den skulle rekke. Når jeg skulle dra var eieren av fossilbilen tydeligvis også klar for å forlate området, og jeg pekte på skiltet som sa "reservert ladbar motorvogn" en halv meter foran bilen hans. Hvis blikk kunne drepe ville jeg falt død om på stedet.

laumb

Kom til Horten i går, måtte lade for å få nok strøm til å igjen klare å lade nok hjemme til utreise Tønsberg i dag. Sto en Leaf og blokkerte ene ladepunktet. Heldigvis var en av 4 plasser ledig. Kom en Leaf trillende inn og lurte på om jeg skulle dra. Sa at nei, har nettopp parkert. Fikk spørsmålet "trenger du å lade du a? Har vel nok i det store batteriet?".

Ristet på hodet og sa "at nei, jeg kan kjøre langt, så da gjør jeg det. Derfor trenger jeg strøm. Bilen ved siden av har tydeligvis nok. Snakk med han.".

Samme bil sto utilkoblet 5 timer senere når jeg dro. Håper Leafen fikk seg en skvett.

Som sagt innledende av TS. Dette gjelder alle elbiler og er ekstremt viktig.

toS

#3
I Oslo er det knapphet på P-plasser både med og uten lading, og betalingsparkering er dyrt mange steder. Man kan IKKE kreve at elbilene skal lade for å stå på elbilplasser i Oslo sentrum selv om de som ikke trenger lading bør forsøke å unngå det. F.eks på Aker Brygge er det gratis parkering som er selve godet og ikke først og fremst ladingen. Det koster 250-300 kr å stå en hel arbeidsdag på vanlig plass og for de fleste som kjører på jobb er dette en uakseptabel kostnad på daglig basis. Det er forskjell på P-plass og ladeplass, og i Oslo kommune er det gratis parkering med lademulighet som er opplegget. Tesla sine superladerstasjoner er derimot ikke parkeringsplasser men rene ladeplasser hvor man kun står sålenge man lader. Det samme gjelder for dedikerte CHAdeMO og 22kw plasser o.l. Det som egentlig er i ferd med å skje nå er vel at infrastruktur-fordelene knyttet til el-biler mtp parkering begynner å forsvinne i praksis ved at kapasiteten er sprengt, ihvertfall i Oslo. Det kan ikke sammenlignes med situasjonen for to år siden da det var nok parkering til alle. Tror endel "gamle" elbil eiere derfor er frustrerte over at privilegiene er borte i praksis eller ihverftall under hardt press.
Med økningen i elbiler må det bygges ut langt flere ladeplasser både med og uten parkering hvis det fremdeles skal være gunstig å bruke elbil i byen.

Nordtroms

Sitat fra: toS på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:24
I Oslo er det knapphet på P-plasser både med og uten lading, og betalingsparkering er dyrt mange steder. Man kan IKKE kreve at elbilene skal lade for å stå på elbilplasser i Oslo sentrum selv om de som ikke trenger lading bør forsøke å unngå det. F.eks på Aker Brygge er det gratis parkering som er selve godet og ikke først og fremst ladingen. Det koster 250-300 kr å stå en hel arbeidsdag på vanlig plass og for de fleste som kjører på jobb er dette en uakseptabel kostnad på daglig basis. Det er forskjell på P-plass og ladeplass, og i Oslo kommune er det gratis parkering med lademulighet som er opplegget. Tesla sine superladerstasjoner er derimot ikke parkeringsplasser men rene ladeplasser hvor man kun står sålenge man lader. Det samme gjelder for dedikerte CHAdeMO og 22kw plasser o.l. Det som egentlig er i ferd med å skje nå er vel at infrastruktur-fordelene knyttet til el-biler mtp parkering begynner å forsvinne i praksis ved at kapasiteten er sprengt, ihvertfall i Oslo. Det kan ikke sammenlignes med situasjonen for to år siden da det var nok parkering til alle. Tror endel "gamle" elbil eiere derfor er frustrerte over at privilegiene er borte i praksis eller ihverftall under hardt press.
Med økningen i elbiler må det bygges ut langt flere ladeplasser både med og uten parkering hvis det fremdeles skal være gunstig å bruke elbil i byen.

Har jeg misforstått da? Jeg trodde at alle offentlige parkeringsplasser er gratis for elbiler. Ikke bare de som er foran en ladestolpe. Derfor trodde jeg at jeg kunne parkere hvorsomhelst på offentlige parkeringsplasser og kunne nøye meg med en ladeplass kun når jeg trengte strøm. Kan noen som vet presisere? Er det spesielle regler på Aker brygge?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Muffinman

Det er gratis parkering på offentlige plasser med [/b]blått[/b] P-skilt. Hvis skiltet ikke er blått er det privat, og andre regler kan gjelde.

Henning76

Sitat fra: toS på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:24
I Oslo er det knapphet på P-plasser både med og uten lading, og betalingsparkering er dyrt mange steder. Man kan IKKE kreve at elbilene skal lade for å stå på elbilplasser i Oslo sentrum selv om de som ikke trenger lading bør forsøke å unngå det. F.eks på Aker Brygge er det gratis parkering som er selve godet og ikke først og fremst ladingen. Det koster 250-300 kr å stå en hel arbeidsdag på vanlig plass og for de fleste som kjører på jobb er dette en uakseptabel kostnad på daglig basis. Det er forskjell på P-plass og ladeplass, og i Oslo kommune er det gratis parkering med lademulighet som er opplegget. Tesla sine superladerstasjoner er derimot ikke parkeringsplasser men rene ladeplasser hvor man kun står sålenge man lader. Det samme gjelder for dedikerte CHAdeMO og 22kw plasser o.l. Det som egentlig er i ferd med å skje nå er vel at infrastruktur-fordelene knyttet til el-biler mtp parkering begynner å forsvinne i praksis ved at kapasiteten er sprengt, ihvertfall i Oslo. Det kan ikke sammenlignes med situasjonen for to år siden da det var nok parkering til alle. Tror endel "gamle" elbil eiere derfor er frustrerte over at privilegiene er borte i praksis eller ihverftall under hardt press.
Med økningen i elbiler må det bygges ut langt flere ladeplasser både med og uten parkering hvis det fremdeles skal være gunstig å bruke elbil i byen.

Jeg tror det er en utbredt misforståelse at man må stå på P-plass for elbil for å stå parkert gratis. Det må man IKKE. Alle P-plasser med BLÅ skilt er gratis, i hele Norge, for alle elbiler. Man må observere parkeringsrestriksjonene forøvrig, som betyr at man ikke kan oversitte makstiden på plassen, for eksempel, men ellers er det gratis.

Det er derfor vi har "P-hjulet" i vinduet - for å vise trafikkbetjenten når vi kom til plassen. Men vi slipper altså å betale.

Forøvrig mener jeg at de store elbil-parkeringene slik som f.eks. på Aker Brygge godt kunne vært betalingsplasser. Det ville sikret at man i det minste hadde muligheten til å lade hvis man virkelig trenger det, om vanlige, gratis p-plasser med lading er fulle.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

toS

I Oslo er det typisk begrensning på 2 eller 3 timer på offentlig parkeringsplass, og det gjelder også el-biler selv om de kan stå der gratis. Skal man bruke bilen til jobb og stå der en arbeidsdag må man derfor bruke dedikerte elbilplasser som jo også har ladestolpe. Det er ikke et alternativ å oppsøke gateparkering i et slikt tilfelle. På Aker Brygge og Tjuvholmen er det satt av to større områder til elbiler og disse brukes stort sett av folk som kjører til jobb. Her er det fullt fra senest 0800 hver morgen nå. Utenfor selve elbil-sonen er det Q-park (svindyrt) eller parkeringshus som er enda dyrere. Gateparkering i Vika er i praksis umulig med eller uten elbil.
Regner med at situasjonen i Oslo er ulik andre steder i landet der det er langt mindre press på offentlig parkering

janmb

Sitat fra: toS på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:24
Tesla sine superladerstasjoner er derimot ikke parkeringsplasser men rene ladeplasser hvor man kun står sålenge man lader.

Dessverre er ikke det sant heller. De fleste steder der Tesla har satt opp sine SCer hittil har ingen form for plassreservasjon overhodet. Dette kommer ikke av at man har glemt skilting eller ikke har tenkt på det. Det handler om økonomi og/eller vrangvilje fra grunneiers side.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Oreo

Hva skal en gjøre med slike tilfeller som dette?
I gratis P-hus for City Lade, presterer en TMS likevel å stille seg på en ladeplass UTEN å lade, og da var det MANGE vanlige ledige P-plasser.
Hadde tenkt å gå bort til vedkommende, men han rakk å kjøre før jeg hadde lagt handleposene mine i bagasjerommet. Jeg synes ærlig talt at et bilde av slike idiotparkeringer fortjener et bilde både her og på FB.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cirion

Sitat fra: Oreo på fredag 09. mai 2014, klokken 15:06
Hva skal en gjøre med slike tilfeller som dette? I gratis P-hus for City Lade, presterer en TMS likevel å stille seg på en ladeplass UTEN å lade, og da var det MANGE vanlige ledige P-plasser.
Hadde tenkt å gå bort til vedkommende, men han rakk å kjøre før jeg hadde lagt handleposene mine i bagasjerommet. Jeg synes ærlig talt at et bilde av slike idiotparkeringer fortjener et bilde både her og på FB.
Var en slik tulling på Liertoppen på onsdag. 1 Type2 stolpe for hele senteret, og så klarer j@2£@$! å parkere foran den. Jeg klarte heldigvis å bruke min kabel ved, å blokkere chademo laderen... Ikke optimalt, men var ingen som kom for å lade på den, da hadde jeg flyttet meg.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cra

Innhent navn på bileier, og ring/send melding og spør om det er han som eier bil med regnr sånn og sånn, som nå blir tauet, og at Viking-folka sa det var fordi den blokkerte en ladestasjon. Da kommer nok vedkommende fykende, skal du se.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Sitat fra: Oreo på fredag 09. mai 2014, klokken 15:06
Jeg synes ærlig talt at et bilde av slike idiotparkeringer fortjener et bilde både her og på FB.

Inntill plassen formelt er reservert for de som lader er det kun din mening av vedkommende er en idiot. Og strengt tatt gjør det deg til en større idiot enn eier av bilen du avbilder her.

Det er helt greit å være misfornøyd med manglende reservasjon for lading på mange ladeplasser rundt omkring, men for pokker lær å rette den irritasjonen i riktig retning i steden for å kritisere de som følger dagens skilting.

Jeg er selvsagt veldig for den heldigvis svært utbredte solidarismen og samarbeidsånden som råder blant mange elbileiere - men det er noe man ikke kan ta for gitt eller kreve.

Bruk enerigen din på å jobbe for å få på plass formell reservasjon i steden for å skyte i feil retning.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Car-El

+1 (æ trur det betyr at æ e enig og stiller meg bak ditt utsagn her.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Foleson

Må si jeg ristet litt på hodet over å se en Model S som sto på en ladeplass i Bygarasjen i Bergen uten å lade. Disse plassene er alltid fulle av Leafer, trillinger og E-up'er, og jeg kjenner flere eiere av slike som er avhengig av sin klatt strøm på disse i løpet av dagen. Jeg gjetter på at det var en god del elbileiere som var forbannet på den Model S'en i løpet av dagen.

Han/Hun hadde tross alt 2 store etasjer med en enorm mengde plasser å parkere på, men valgte å blokke en av de relativt få ladeplassene.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA