Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Årlige km fossil vs elbil

Startet av vonar, fredag 23. mai 2014, klokken 20:41

« forrige - neste »

Leif1

Mon tro om dere som mener at det er greit å blokkere ladeplasser brukte å sette igjen bilen i timesvis foran bensinpumpa også?
Det er gratis å stå her også (så lenge du ikke fyller bensin.)
Ladeplasser er i høyeste grad et knapphetsgode vi ikke kan misbruke.
Konvertitt fra S til X

janmb

Leif, det handler ikke om at jeg mener det er lurt, fint gjort, eller fornuftig å parkere på ladeplass uten å ha behov for det.

Det handler om å forholde seg til regler.

Det er egentlig helt meningsløst å mene en masse om fornuft eller holdninger hos de som parkerer der uten å lade - det hjelper ingenting, og man har ingenting å fare med utover å spørre pent.

Det som derimot ER meningsfylt er å fokusere på det egentlige problemet: Manglende regler og/eller skilting.

Først når det er etablert regler for dette og disse er tydelig skiltet kan man få til en forbedring her.

Kunne selv ALDRI tenke meg å parkere ved ladeplass uten at jeg trenger det, men det hindrer meg ikke fra å holdet hodet på rett sted når jeg ser andre som parkerer der uten å lade. Da må jeg ta inn over meg at de ikke gjør noe galt etter reglene og da har jeg heller ingen rett til å være forbannet på dem. Om man skal være forbannet må det rettes mot dustene som ikke har laget skikkelige regler og skiltet disse bedre.

Det holder ikke bare med identifikasjonskilt på ladeplasser. At plassen er ladeplass er ikke nok. Det MÅ skiltes at det nettopp er kun tillatt å stå der når man lader (og helst til og med nevne at man bør ha behov for å faktisk lade) - forankret i regelverk selvsagt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Ikke glem at det finnes en mengde uskrevne regler også. Deriblandt noen som heter "folkeskikk". Å blokkere en sårt tiltrengt ladeplass viser en total mangel på sådan, og jeg tror det er derfor så mange av oss blir så provoserte når vi ser at det gjøres. Det finnes forøvrig (så vidt jeg vet) ingen regler mot å spytte på gulvet i bussen, men det betyr likevel på ingen måte at det er greit at noen gjør det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sense

Dette problemet skyldes tildels at Tesla ikke har maktet å produsere ladekabel som passer til de kommunale ladestolpene i Oslo.
Men det skyldes like mye egoisme. Er Tesla-eiere mer egoistiske enn andre bilister?
Om det ikke er forbudt å parkere elbil på ladeplass uten å lade, så burde det vært nettopp det.
Helt enig i kritikken her. Kan ikke være noe mer fortvilende å møte ikke-ladende elbiler, når man selv er i nød.

Hilsen en Tesla-eier som alltid finner en annen gratis parkeringsplass, hvis jeg ikke lader.

fredag

Mye av problemet skyldes ladeplassene i Oslo rent faktisk er parkeringplasser med mulighet for lading for elbiler (mens det er ladeplikt for hybridbiler). Oslo kommune burde ha skiltet annerledes, men det er tregheter i det offentlige på å få til endringer.

Det virker også som mange av de gamle elbilistene ikke ønsker endringer.

De private aktørene på Gardermoen fikser dette lettere. De bøtelegger enkelt og greit elbiler som okkuperer en ladeplass uten tilkoblet ladekabel.

Ideelt sett burde det være like enkelt i Oslo. Bare begynn å bøtelegge de som ikke har ladekabel tilkoblet. Og så kan man vurdere å bytte ut noen underskilter. Men slike ting er vanskeligere å få til i praksis i det offentlige enn i det private. De må sjekke om de har hjemmel, hva forskriftene sier, hva politisk ledelse mener, osv.

På de mest attraktive ladeplassene, feks ved Tjuvholmen, burde det koste 15-20kr/timen for parkering. Betaling er en vanlig måte å forhindre misbruk av begrensede ressurser.

Ladeplikt (dvs plikt til å tilkoble ladekabel), gradvis innføring av betaling og bøtelegging av ikke-ladere vil ganske umiddelbart frigjøre masse ladeplasser til lading.

Slik det er nå er det håpløst å være avhengig av offentlig lading. Man kan ikke stole på at man finner en ledig ladestolpe, snarere tvert imot.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Car-El

Så kommer jeg med nesten fullt batteri, kobler til, setter ladestrømmen til 5A og det løste ikke problemet.

Her er det bare en ting å gjøre. Fjern dette insentivet som gir elbil gratis parkering og lag store områder der bare elbiler får lovt til å parkere. Gjerne alle parkeringsplasser innenfor ring1.

Her i nord er det ikke så rift om parkeringsplass med strøm, for dem finnes nesten ikke.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

janmb

Sitat fra: cra på mandag 12. mai 2014, klokken 14:30
Ikke glem at det finnes en mengde uskrevne regler også. Deriblandt noen som heter "folkeskikk".

Det forutsetter intelligens, noe ethvert intelligent menneske vet man ikke kan forvente av andre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Olatho

Hva med å rett og slett gi elbiler gratis parkering, men ikke på ladeplasser?
Dvs du kan parkere gratis på alle offentlige parkeringsplasser, men på ladeplasser er det betaling tilsvarende det fossilbiler betaler for parkering i samme område?
Da beholder man masse-nyttefordelen (gratis parkering) men må betale for de begrensede ressursene ladeplasser utgjør

janmb

Tror ikke prisdifferensiering er nødvendig engang. Alt som trengs er tydelig regelverk med tydeligskilting så løses mye. Om man i tillegg kanskje merker noen flere reserverte parkeringsplasser (utenom der det er lading) er man kommet veldig langt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sense

Javisst, en bot for å ikke lade er alt som trengs. Forslaget om at det skal koste å lade, ville løst problemet med biler uten tilkobling. Men grunnen til at noen av oss har kjøpt elbil, er nettopp insentivene. Fjerner man dem, reduseres mulighetene for en renere by.

Og hva gjelder vilje til endring, så tror jeg det ikke står på endringsvilje hos parkeringsvaktene her. De er nok rede til å bøtelegge samme dag som de får hjemmel.  ;D

toS

#25
Hvor mange flere elbilister blir det i byen hvis man må betale for parkering? Hele poenget med disse insentivene er jo at man skal velge elbil til bykjøring, men hvis man skal torpedere dette systemet for å beskytte folk som eier gamle Budddyer eller andre biler med veldig kort rekkevidde så er det jo kjørt allerede. Dette gjelder for Oslo, så det er sagt. For å få parkert bilen sin i Oslo på en plass hvor du kan stå hele dagen må du komme tidlig om morgenen. Det gjelder både Tesla'er og Buddy'er. Rettferdig egentlig (selv tar jeg trikken).
Løsningen er flere elbilplasser. Man kan jo reservere plasser til elbiler uten nødvendigvis å sette opp ladestolpe, noe som gjør det billigere å etablere. På den måten "tvinger" man flere til å bruke/kjøpe elbil til bytransport.

janmb

Sitat fra: Sense på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:01
Javisst, en bot for å ikke lade er alt som trengs.

Nei, det er ikke poenget i det hele tatt.

Tydeliggjøring av at plassene kun er tiltenkt lading er det som trengs. 99% vil respektere det uten problem - spesielt om man i tillegg etablerer andre reserverte plasser for elbil slik at det finnes gunstige alternativer uten at man legger beslag på ladeinfrastruktur.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Olatho

Sitat fra: toS på tirsdag 13. mai 2014, klokken 12:37
Hvor mange flere elbilister blir det i byen hvis man må betale for parkering? Hele poenget med disse insentivene er jo at man skal velge elbil til bykjøring, men hvis man skal torpedere dette systemet for å beskytte folk som eier gamle Budddyer eller andre biler med veldig kort rekkevidde så er det jo kjørt allerede. Dette gjelder for Oslo, så det er sagt. For å få parkert bilen sin i Oslo på en plass hvor du kan stå hele dagen må du komme tidlig om morgenen. Det gjelder både Tesla'er og Buddy'er. Rettferdig egentlig (selv tar jeg trikken).
Løsningen er flere elbilplasser. Man kan jo reservere plasser til elbiler uten nødvendigvis å sette opp ladestolpe, noe som gjør det billigere å etablere. På den måten "tvinger" man flere til å bruke/kjøpe elbil til bytransport.

Poenget mitt (om det var det du svarte på) er jo nettopp å ikke fjerne den store fordelen elbilister har med gratis parkering, men at man eventuelt gjør noe med incentivet gratis lading.  Så kan man veldig gjerne supplere med flere parkeringsplasser reservert for elbil (uten lademulighet) i tillegg.

Folk er ikke så veldig rasjonelle når alt kommer til alt, og jeg tror at et krav om å lade bare vil føre til at folk plugger i kabelen for syns skyld, mens dersom de må betale - selv en mindre sum - for å stå på ladeplass (uavhengig av om de lader eller ikke) vil de aller, aller fleste velge gratisplassen ved siden av.  Selv småpenger har en utrolig drivkraft når det gjelder å styre folks adferd.

I en drømmeverden er det selvsagt ladere på alle parkeringsplasser, og all parkering og lading av elbil er gratis, mens de store, stygge dieseldyrene må betale i dyre dommer for å stå på noen få, bortgjemte plasser langt fra alfarvei.  I virkeligheten tror jeg vi skaper mer forståelse for reglene om man må betale for strømmen (dvs. for å stå på ladeplassen uavhengig av om man er kobla til eller ikke), og ellers parkere hvor man vil gratis.


Car-El

#28
Det er kommunenes vrangvilje som gjør at det er fossilbiler i byen. Oslo for eksempel. Kun elbiler kan parkere innenfor ring1 og i en sone på cirka 1km rundt A-hus, universitetet og andre sentrale store arbeidsplasser.

I dette database systemet til AutoPASS kan det lagres et punkt med CO2 utslipp og drivstoff kode (bensin, diesel, strøm og/eller hydrogen). Så må man betale alt etter hvor stort utslipp man har og hvor miljø fientelig det er, når en passerer disse Oslo-ringene.  Dette kan bringe fram at budbilene blir elektrisk også.

Men først og fremst få fossilbiler vekk fra parkering i sentrum og ved de store arbeidsplassene.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Baldrian

Sitat fra: janmb på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:54
Tror ikke prisdifferensiering er nødvendig engang. Alt som trengs er tydelig regelverk med tydeligskilting så løses mye.

Så det er derfor ingen kjører over fartsgrensen her i landet, for det er så godt skiltet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA