Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa

Startet av roso, fredag 23. mai 2014, klokken 19:44

« forrige - neste »

roso

Da har min i3 passert 5000 kilometer etter to måneders bruk. Bilen blir daglig brukt til pendling mellom Askim og Oslo (Vika), en distanse på 58 kilometer hver vei.  Så langt har det ikke vært noen feil å melde fra om, men noen erfaringer, gleder og irritasjoner har man jo skaffet seg.



For å ta de positive tingene først.

Rekkevidden er tilstrekkelig og som forventet for mitt bruk. Det er ingen problemer på denne årstiden å nå frem og tilbake på en lading. Bilen blir ladet i garasjen på natten og jeg har et par mil å gå på når jeg er hjemme fra jobb på ettermiddagen. Da kjører jeg stort sett i Eco pro modus med temperatur i bilen på 19 grader.

Interiøret er fantastisk. Jeg har Loft interiør, og jeg var egentlig litt redd for at et så lyst interiør skulle bli fort stygt, men det er lett å holde rent, selv mattene. Lyst og trivelig inne i bilen, og jeg sitter veldig godt. Tilbringer jo 2 timer hver dag i bilen så det er viktig å trives.



Harman Kardon anlegget er også veldig bra. Kan riktignok ikke spille så veldig høyt, men lydkvaliteten er mye bedre enn jeg er vant til fra mine tidligere biler. Har koblet til en usb-disk som inneholder hele musikk-samlingen min og det fungerer helt topp. Selv høyoppløste flac-filer spilles av med letthet.

Plassen er også helt akseptabel. Vi har vært på tur med fire voksne personer i bilen, og alle trivdes godt. Man må bare samarbeide litt.

Ytelsene er også noe man raskt setter pris på. Bilen er rett og slett rask! Forbikjøringer går trygt og effektivt, og man trenger ikke store lommen for å komme seg ut i trafikken.

Verdt å nevne er også snudiameteren som gjør bilen utrolig smidig overalt.

Aktiv cruisecontrol er også en fantastisk oppfinnelse. Når jeg kommer ut på E-18 i Askim, stiller jeg hastigheten på 100 km/t, så følger bilen selv trafikken nesten hele veien til Oslo. Det eneste jeg trenger å gjøre er å styre, pedalene trenger jeg nesten ikke å røre.

Kjøreegenskapene på svingete vei er også overraskende bra, spesielt med sommerdekk på bilen. Føler at bilen biter seg fast, krenger lite og er kvikk i vendingen.

Det er jo selvsagt et par ting man kunne ønske var bedre også.

Det som irriterer mest er ACC som plutselig finner på å slå seg av tilsynelatende uten grunn. Da bremser bilen plutselig opp og man bør være rask til å korrigere med gasspedalen. Det kan være sollys, tåke eller en møtende bil som forårsaker dette, men det er slett ikke alltid at jeg forstår hva som er årsaken. Her er det rom for forbedringer.

Syns kanskje også at det er litt vel mye hjulstøy, spesielt i motorveishastighet.

Det har hendt et par ganger at bilen ikke har ladet over natten. I begge tilfeller har det vært at kontakten i bilen ikke har blitt trykket helt inn, så det er jo en brukerfeil. Så det har blitt en rutine å sjekke på mobil-appen hver kveld at bilen faktisk lader.

Ut over dette har jeg egentlig ikke noe å klage over, og konklusjonen er at jeg er strålende fornøyd med min i3.


Palleraa

Fantastisk læsning. Glæder mig endnu mere til min egen dukker op. I øvrigt ser de fælge super flotte ud på bilen. Jeg skal selv have dem til vinterhjul og vil ikke længere overveje at opgradere vinterfælgene.

Er rusten på skiverne fordi bilen er nyvasket, eller bremser du bare ikke ret meget?
i3 ejer fra Købehavn siden september 2014.

jaxry

Grattis med bil og takk for hyggelig lesning. Vi venter på helt lik bil. Min kone skal pendle 16 mil/dag. Ergo blir det lading på jobb. Merket du stor forskjell i hjulstøy mellom sommer og vinterdekk?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

bromm

Sitat fra: roso på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:11
Harman Kardon anlegget er også veldig bra. Kan riktignok ikke spille så veldig høyt....
Hvis du mener det ikke spiller høyt nok, så må du ha vært en tanke uheldig med kildematerialet ;) Jeg har en del FLAC-rips som spiller så høyt at det er like før det begynner å blø ut av ørene (f.eks Marilyn Manson, Clawfinger, Deadmau5) - og hvis kravet er at det skal spille høyere, så melder jeg meg av ;)

Vind

Sitat fra: jaxry på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:21
Grattis med bil og takk for hyggelig lesning. Vi venter på helt lik bil. Min kone skal pendle 16 mil/dag. Ergo blir det lading på jobb. Merket du stor forskjell i hjulstøy mellom sommer og vinterdekk?
Det er noe forskjell, man merker det første dagen, men uansett ikke voldsomt.  Betraktelig bedre grep på asfalt med sommerdekk.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

roso

Sitat fra: Palleraa på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:18
Fantastisk læsning. Glæder mig endnu mere til min egen dukker op. I øvrigt ser de fælge super flotte ud på bilen. Jeg skal selv have dem til vinterhjul og vil ikke længere overveje at opgradere vinterfælgene.

Er rusten på skiverne fordi bilen er nyvasket, eller bremser du bare ikke ret meget?

Takk for det. Bilen er nyvasket, så det er nok derfor. Men bremsene blir nok ikke mye brukt heller, for motorbremsen er veldig effektiv.

roso

Sitat fra: Vind på onsdag 07. mai 2014, klokken 14:09
Sitat fra: jaxry på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:21
Grattis med bil og takk for hyggelig lesning. Vi venter på helt lik bil. Min kone skal pendle 16 mil/dag. Ergo blir det lading på jobb. Merket du stor forskjell i hjulstøy mellom sommer og vinterdekk?
Det er noe forskjell, man merker det første dagen, men uansett ikke voldsomt.  Betraktelig bedre grep på asfalt med sommerdekk.

Enig i det. Det er forskjell, men er litt usikker på hvilke jeg syns bråker mest. Litt forskjellig lydbilde bare. Og kjøreopplevelsen er helt klart best med sommerdekk, rekkevidden ble også bedre.

ali_ben

Veldig interessant lesning. Jeg skal selv pendle 7 mil hver vei 4 dager i uken og det er godt å høre at bilen er til å stole på. Nå har jeg ikke mye erfaring på den drøye uken jeg har brukt bilen til pendling, men jeg merket relativt stor forskjell på rekkevidden fra sommervarmen i forrige uke til de 3 plussgradene det har vært to morgener på rad nå.

Med 13 plussgrader var hadde jeg rest-rekkevidde på 80 km når jeg kom til jobb (dvs total på nærmere 150 km). I dag hadde jeg bare 50 km (total rekkevidde 120 km). Lader på jobb før jeg skal hjem. Nå skal det sies at jeg kjører i Comfort modus, har klima på 20 grader og følger trafikken i høyre filen som ligger mellom 90-100 på motorveien. Blir spennende å se i minusgrader. Da har jeg jo litt å gå på med ECO PRO og ECO PRO+.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Jorgensen

#8
Har akkurat rundet 5000km etter ganske nøyaktig 3mnd. Jeg har for det meste kjørt Hønefoss-Sandvika med bra høydeforskjell over Sollihøgda, samt mye annet kjøring med store høydeforskjeller. Bruker for det meste ECO Pro og ACC. Klimaanlegget er ikke satt til ECO, så den virker like bra selv når jeg velger å kjøre i ECO Pro. Forbruket til nå har vært 13.3kWh/100km i snitt over 5000km.

Jeg fikk en full stans på bilen 1 mai (2800km) da jeg ikke fikk satt bilen i gir, så den ble da fraktet til verkstedet. Software ble oppdatert og ingen stans etter dette. Bilia Hønefoss ga en raskt og bra service. Bilen er kjøpt hos Bavaria Økern.

Jeg hadde problemer med at AC ikke klarte å kjøle ned på varme dager, og når jeg kontaktet verkstedet så fikk jeg en time hos Bilia dagen etter. De fant en ventilfeil og deler ble bestilt, og ventil ble da byttet uken etterpå. Nok en gang raskt service :-)

Jeg er veldig fornøyd med bilen til nå :-) og det er fortsatt mange venner og kjente som vil prøvekjøre den, da de aldri har prøvd en elbil tidligere. De blir alle positivt overrasket over denne bilen, og de synes denne ser mye mere spennende ut en konkurrentene, og så vil nok flere av de vurdere elbil som sin neste bil.

Lodge-interiøret får også mye skryt, da de synes kombinasjonen ull og skinn er en pen løsning, samt at ull er behagelig å sitte i både sommer og vinter.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

roso

Da har bilen passert 10.000 km også. Erfaringene er fortsatt akkurat like bra. Ingen feil i det hele tatt, bortsett fra at ACC fortsatt kan være litt lunefull. Men stort sett fungerer ACC også veldig bra, og jeg bruker den hver eneste dag, og stort sett hele tiden.

Er veldig, veldig fornøyd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA