Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av olav69, fredag 23. mai 2014, klokken 13:52

« forrige - neste »

olav69

Fruen vurderer å kjøpe en trilling og har fått tilbud på en C-Zero og en i-MiEV. Det skiller en del tusen på tilbudene og i følge selger av i-MiEV så den lenger kjørelengde.

Stemmer dette?

Hvilke andre forskjeller er det som gjør det verdt å bruker 15.000,- ekstra på en i-MiEV?

breitling

Hvis du søker på forumet finner du flere tråd om samme tema.
2011 og 2012-modeller skiller seg kun kosmetisk (innvendig og utvendig) og i utforming av girvelgeren. I 2013 kom i-miev med nytt dashbord og nytt(?) motor. Påstanden om økt rekkevidde er tvilsomt mtp at det sitter samme batteri i alle varianter siden oppstart.
Kanskje andre kan bidra med å ramse opp flere forskjeller eller utdype det jeg har nevnt.

PS: Jeg hadde samme dilemma i 2012 og valgte ION fordi den var 40k billigere.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

edyrli

Du finner alt om du søker her på forumet med det viktigste er:
Miev har:
- Flere trinn for motorbrems på girspaken (Virker som de fleste kun bruker D uansett)
- Fjernkontroll for forvarme, utsatt lading og avlesing av batterinivå.
- Varme i begge stoler + varme i seterygg og ikke bare i setet.
- (Så tror jeg miev har lys i ladeluken)
- Led Hovedlys

iOn har:
- Bluetooth handfree og mulighet for streaming av musikk over bluetooth (Viktigste grunnen for at jeg valgte iOn)
- Min var ferdig understells behandlet med Mercasol. (Usikker om de andre trillingene er dette)

Når det gjelder forskjell i rekkevidde har jeg aldri funnet ut noe konkret. I manualen oppgir Peugeot batteriet til 14,5 kwh. Om det er fysisk mindre eller om de bare har valgt og oppgi tilgjengelig kapasitet vet jeg ikke.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Jeg ville kanskje gått for en brukt 2012-mod i-MiEV med lav km-stand. Den har det meste av det 2014-mod har (inkl. forvarming og fjernkontroll) og man sparer fort 50.000. Ved nybilkjøp hadde jeg vel heller vurdert e-Up.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

Sitat fra: edyrli på onsdag 07. mai 2014, klokken 08:55
Du finner alt om du søker her på forumet med det viktigste er:
Miev har:

- (Så tror jeg miev har lys i ladeluken)

Led lys og lys i ladeluke gjelder kunn 2013 og 2014 modell så vidt jeg vet.

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Sitat fra: breitling på onsdag 07. mai 2014, klokken 07:00
Påstanden om økt rekkevidde er tvilsomt mtp at det sitter samme batteri i alle varianter siden oppstart.
Kanskje andre kan bidra med å ramse opp flere forskjeller eller utdype det jeg har nevnt.
Motoren i i-MiEV ble marginalt forbedret f.o.m. 2013-mod, den har litt mindre tap og bittelitt høyere dreiemoment. Derav 10 km økt rekkevidde i EPA-testen (160 km vs 150 km). E-up er enda mer energieffektiv, iflg. dem som eier/har eid begge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på onsdag 07. mai 2014, klokken 09:37
Motoren i i-MiEV ble marginalt forbedret f.o.m. 2013-mod, den har litt mindre tap og bittelitt høyere dreiemoment. Derav 10 km økt rekkevidde i EPA-testen (160 km vs 150 km). E-up er enda mer energieffektiv, iflg. dem som eier/har eid begge.

VW E-UP har litt større batteri, dermed bør det vere mulig og komme litt lenger av den grunn og.
I denne tabell har både trilling og e-up 0,180 kWh pr km.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

edyrli

Sitat fra: tomrh på onsdag 07. mai 2014, klokken 09:37
Sitat fra: breitling på onsdag 07. mai 2014, klokken 07:00
Påstanden om økt rekkevidde er tvilsomt mtp at det sitter samme batteri i alle varianter siden oppstart.
Kanskje andre kan bidra med å ramse opp flere forskjeller eller utdype det jeg har nevnt.
Motoren i i-MiEV ble marginalt forbedret f.o.m. 2013-mod, den har litt mindre tap og bittelitt høyere dreiemoment. Derav 10 km økt rekkevidde i EPA-testen (160 km vs 150 km). E-up er enda mer energieffektiv, iflg. dem som eier/har eid begge.
iOn har også den nye motoren. Den nye er 67hk/196NM mot 64hk/180NM på den gamle.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

erik e

Jeg har kjørt i-Miev med den "nye" motoren. Den kjennes sprekere enn min.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA