Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Godkjent ombyggings-sett til Smart

Startet av Erik N, fredag 23. mai 2014, klokken 11:44

« forrige - neste »

Erik N

Hei, er det noen som vet hvis man har lov at kjøre i de to nybyggte bussfeltene kring Storavatnet i Bergen vest?

Jeg ser at de fleste elbiler sitter snillt og venter i køen, og då blir jeg litt misstenksom at jeg kanske jukser når jeg kjører bland busserne?

reptil

Fra Askøy virker det som normalt - man kan bruke det.
Fra sentrum er jeg mer usikker, ettersom skilting bare er for buss (ingen taxisniking der).....
Svart Leaf Acenta

afitch80

Elbiler har jo lov å kjøre i kollektivfelt. I sentrum stå det jo flere steder "Forbudt for motorvogn-skilt" med untatt buss og taxi under. Der er det ikke lov. Så hvis det ikke står sånt "Forbudt for motorvogn-skilt", så burde det vel være lov...
Før amerikansk, nå tysk.


arnkl

Sitat fra: Erik N på tirsdag 06. mai 2014, klokken 17:22
Hei, er det noen som vet hvis man har lov at kjøre i de to nybyggte bussfeltene kring Storavatnet i Bergen vest?

Jeg ser at de fleste elbiler sitter snillt og venter i køen, og då blir jeg litt misstenksom at jeg kanske jukser når jeg kjører bland busserne?

Det er skilta som kollektivfelt, så det er lov å køyre der.

Feltet frå Askøy mot Storavatnet er også heilt kurrant å bruke. Det endar i ei rundkøyring med to parallelle felt, og viss ein skal mot sentrum eller mot Sotra kan ein ligge i det venstre feltet mot rundkøyringa.

Feltet frå Sentrum mot Storavatnet endar derimot på bussterminalen, der elbilar ikkje har lov å køyre inn. Så ein må her blinke seg over i det andre feltet. Det å bruke kolletivfeltet her til å "snike" eit par hundre meter i køa trur eg ikkje er lurt.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

MortenCB

Sitat fra: arnkl på onsdag 07. mai 2014, klokken 12:35
Feltet frå Sentrum mot Storavatnet endar derimot på bussterminalen, der elbilar ikkje har lov å køyre inn. Så ein må her blinke seg over i det andre feltet. Det å bruke kolletivfeltet her til å "snike" eit par hundre meter i køa trur eg ikkje er lurt.

Ja her lurer jeg litt på hva de har tenkt, det virker som om de legger opp til konflikt.  Jeg anbefaler folk å ikke bruke dette feltet, da det kommer til å bli sett på som ren sniking og det blir nok konflikter når man skal inn igjen i det vanlige feltet før buss-terminalen...

reptil

Tanken her er nok at bussene som skal inn på terminalen skal få en faktisk reel fordel (feltet fra Askøy ser jeg egentlig ikke vitsen med)
Kommer nok selv ikke til å bruke feltet fra byn, INGEN kommer til å slippe en inn og man vil sperre for bussene.
Det gir ikke mye velvilje noe sted......
Svart Leaf Acenta

2mash

Sitat fra: reptil på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:17
Tanken her er nok at bussene som skal inn på terminalen skal få en faktisk reel fordel

Jepp, dette er et rent bussfelt - hverken taxier eller el-biler kan kjøre der.
Synes skiltingen er veldig tydelig.
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

reptil

Lurte på det det der - hvis det er slik er saken grei :)
Svart Leaf Acenta

krister461

Sitat fra: 2mash på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:27
Jepp, dette er et rent bussfelt - hverken taxier eller el-biler kan kjøre der.
Synes skiltingen er veldig tydelig.
Skiltingen er tydelig, men forståelsen mangler. Elbiler kan kjøre i kollektivfelt for busser, men ikke drosjer: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

2mash

Du har rett, forståelsen manglet :-)
Mitt utsagn var basert på avsjekk med en mc-kjørelærer, og da er det jammen ikke rart flere misforstår.

Uansett, det hjelper IKKE elbilsaken at Teslaer vrenger ut av køen, for å presse seg inn igjen før terminalen. Da har man også vikeplikt ved feltskifte tilbake...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA