Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innkalling til Nissan, noen andre ?

Startet av knutgrr, torsdag 22. mai 2014, klokken 14:36

« forrige - neste »

Mippen

Det høres spennende ut. Er det de som lurer på jordfeilovervåkingen?

Hvis denne kabelen oppfyller kravene kan jeg vurdere å bytte i stedet for å få penger igjen av EVselect.
Fremtiden er elektrisk.

MindViruz


Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. mai 2014, klokken 04:04
Da er det klart at EVSelect har bygget V2 med 2 dobble releer montert på et lite printkort i.h.h.t. mine ønsker.

De stiller imidlertid spørsmål til jordfeilovervåkning om mener denne bør plasseres enten 30 cm fra stikket eller på selve stikket for at det skal ha noen effekt.

Har forsøkt å finne ut om hva som skal til for at ladekabelen skal kunne sjekke at nettet er fritt for jordfeil før den kobles til bilen, men uten hell. Ratio sine kabler har jordsensing, men dessverre kjenner jeg ikke til hva nøyaktig denne gjør utover at den nekter bilen å starte lading om der er jordfeil i anlegget en forsøker å lade fra.

Imøteser gjerne innspill før jeg tar opp salget av EVS kablene igjen.

Er du helt 100% sikker på at den ikke starter lading om det er jordfeil på anlegget du lader fra?

Dersom det er lav overgangsmotstand mot jord, og det ikke er IT nett hvor nullpunktet kan forskyve seg i forhold til fasene ved jordfeil tror jeg ikke det finnes noen annem måte å detektere jordfeil før utstyret.

Jordfeilbrytere fungerer slik at hvis strømmen i tur og returleder er lik vil det ikke gå strøm gjennom spolen i jordfeilbryteren. Jo større forskjell det mellom strømmen i tur og retur, jo større er jordfeilstrømmen. Bryteren skal slå ut mellom 50-100% av merkestrøm. En vanlig jordfeilbryter kan defor kun detektere jordfeil etter vernet, ikke før.

Jordfeilvarsling fungerer etter lingnende prinsipp, og står derfor vanligvis montert i hovedtavle eller underfordeling.

Jordsensing for meg høres ut som ett utstyr som sjekker spenning mellom fase og jord for å sjekke at det er jord tilstede. Dersom det er jordfeil som gjør at jordpotensiale forskyves i IT nett vil den heller ikke lade. Bare ren synsing fra min side, men uttrykket jordsensing var nytt for meg og høres ikke ut som "jordfeilsensing".

Er Ratio blitt kladden tilpasset norskt IT, TT og TN-nett?

elektrolux

Ratio kabelen overvåker både jordfeil i bilen ved å bruke sumstrømsprinsippet og overvåker kontinuerlig tilstedeværelse av jord. De er ikke spesielt tilpasset IT nettet, men fungerer fint likevel, bortsett fra på nye trillinger. Dette vet Ratio om og jobber med saken.

EVS sine virker på nye trillinger og på Nye Leaf etter at de nå kommer med 2 doble rele'er og vil etterhvert komme med jordovervåkning.

Fikk følgende melding fra dem i dag:

Hi Robort,

We discussed the monitoring again and will add the feature in the next version of controll boards.    Thanks for all the help you've provided, now we just need to get this train rolling again ;)


Jeg vil videreformidle takken til Rav4 som  har fått dette inn på rette sporet.

Satser på å komme tilbake med et flott og rimelig alternativ til Rolls Roysen blandt de kladdløse med EVS V3

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Antydet han noe om v3 når denne kommer? Overvåker original kladden til leaf jordfeil?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

EVS jobber raskt, så forventer at V3 er klar fra høsten av. V2 krever enten et jordfeilvern montert på stikket, eller at kursen har eget vern.

Regner med at originalkladden til Leaf overvåker jord i tillegg til å ha innebygget sumstrømsvern.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Ok.

Søkte på nissan ladekabel og sikkerhet.

Automatic short circuit shut off
Automatic ground fault shut off
Protection against "live power"
Cable breakaway system
Power surge protection

Bra hvis det kommer i v3, men dumt for min del hvis det ikke kommer før til høsten.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Jeg tror at framtidens kunder vil være mer fokusert på funksjoner på ladekabelen. Alt fra kabler som kun har det som kreves for at bilen skal lade, til innebygget overspenningsvern, jordfeilovervåkning, etc.

Vi velger allerede blant fast strøm eller variabel strøm, så det er rart det ikke har vært fokusert mer på andre innbygde funksjoner tidligere.

Fikk nettopp litt mer info fra Ratio og der var det litt reklame for deres utstyr. Se vedlegget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MindViruz


Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. mai 2014, klokken 16:13
Jeg tror at framtidens kunder vil være mer fokusert på funksjoner på ladekabelen. Alt fra kabler som kun har det som kreves for at bilen skal lade, til innebygget overspenningsvern, jordfeilovervåkning, etc.

Vi velger allerede blant fast strøm eller variabel strøm, så det er rart det ikke har vært fokusert mer på andre innbygde funksjoner tidligere.

Fikk nettopp litt mer info fra Ratio og der var det litt reklame for deres utstyr. Se vedlegget.

Mener det stod i min bruksanvisning at jordfeilvernet var 20mA, ikke 30mA som står i filen du la ut. I bruksanvisningen står det også at det er overspenningsvern i den.

elektrolux

Står 20 mA lengre inn i broshyren jeg sakset fra.

Ser også ut til at overspenningsvern kun kommer med de semiportable stasjonene.

Med andre ord ser det ut som der er visse fordeler med de semiportable som de portable ikke har.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Nå er det snart to uker siden jeg fikk svar fra ev select sist og har sendt ladekabelen min i retur for litt over samme tid siden. Noen andre som har hørt noe?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Da hadde jeg fått pengene igjen på min paypal konto. Tok litt tid og fikk ikke noe svar fra Evselect, men det viktigste er at han ordnet opp. Takk til Electrolux også som har hjulpet meg selv om jeg ikke kjøpte kabel av han.  :)
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Jeg har enda ikke fått opp noen feilmelding i min Leaf.
Har åpnet lade kabelen og verifisert at releet er koblet på bare en leder.


Er det noen som har funnet en oppskrift på hvordan man kan bygge om den originale ladekablen til 16A?
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

MindViruz


Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. mai 2014, klokken 19:47
Står 20 mA lengre inn i broshyren jeg sakset fra.

Ser også ut til at overspenningsvern kun kommer med de semiportable stasjonene.

Med andre ord ser det ut som der er visse fordeler med de semiportable som de portable ikke har.

Så da stemmer ikke det som står i bruksanvisningen til den portable ladekladden til Ratio da? Der står at det er vern mot overspenning.


elektrolux

Du skal stole mer på Ratio enn meg.  ;)

Har ikke sett på disse spesifikasjonene før nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Betyr det at ratio sine kabler har de tiltakene som skal til for at kabelen skal være godkjent? Håper Evselect klarer å lage en V3 for det var et bra produkt og det virker som det gjorde sitt ytterste for å møte kravene.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA