Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innkalling til Nissan, noen andre ?

Startet av knutgrr, torsdag 22. mai 2014, klokken 14:36

« forrige - neste »

affe

Sitat fra: affe på tirsdag 06. mai 2014, klokken 16:11
Er det plass nok så monterer jeg et extra rele på den andre fasen, på EVSelect håndtaket.

Tror og håper med litt sunn fornuft, at det fjerner feilmelding og jordfeilfare.

Litt dumt å måtte gjøre dette på nye ting, men er verd prisen vill jeg anta.

Bra jobba fra andre vdr dette problemet :-)


Leste videre på en annen tråd der elektrolux sier at det er et to polt rele.

Da er det bare å kutte den som går direkte å lodde den på releet.

Er det noen som vet hvor mange Amp releet er på ?

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

offpist

Om man har loddet en del før så er nok ikke den operasjonen noen vanskelig oppgave. Men kan være lurt at noen legger ut en DIY oppskrift på det.. med bilder, så man ikke kobler feil.

Man mister jo garantien, og pluggen må forsegles med ny silicon.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Jeg har loddet en gang for mange år siden så vil ikke si jeg er ekspert. Vil heller at produsenten ordner opp.
Fremtiden er elektrisk.

affe

Sitat fra: Mippen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 19:32
Er det noe "alle" kan gjøre selv?

Hei Mippen

Det er ikke noe heksekunst men opp til hver enkelt.

Dreier seg om den oransje lille boxen som er et rele (enklere forklart en strømstyrt bryter )
Den skal i følge lesing fra innlegg være et to polet rele.

Dvs: 4stk hoved kontaker (pinner)

Og 2 som er til styrestrøm til å aktivere releet (Med liten strøm, så ledningene å pinnene pleier å være mindre) ( Bryteren )

Det skal være 2stk fraskilte faser ( Ledninger med ca 230 Volt koblet (loddet) På den ene siden som kobler sammen 2+2 hoved kontakter, så når styrestrøm til releet blir aktivert, og lading starter. Fordi releet fører strømmen over 4 kontakt punkter hvor 2 er en fase og de andre 2 den andre fase. På andre siden :)

Det pleier å vise et lite skjema på siden av releet.

Det som nå er feil er at kun en fase er loddet i sammen på 2 hovedkontakter på den ene siden der hver fase skal være loddet på hver sin hoved kontakt.

Det vil si at der det skal brukes 4 kontakt punkter til to fraskilte ledninger, er det brukt fire punkter til en ledning.

Så går den ene direkte i bilen istedenfor via releet.

Dette er enkelt men ikke alle vet det, så hvis noen vill gjøre det selv å trenger gratis tlf hjelp så bare send meg pm.   

emil

Jeg ville uansett ikke loddet 16A 230V lederne rett på releet og satset på at det ikke ble varme eller bevegelser som ødela over tid. Her skulle man enten brukt et kretskort og skrukoblinger for 230V kabelene, eller rele med kabelskofester. Men begge de delene tar ganske mye mer plass en løsningen som er valgt idag.

Eneste akseptable "kriseløsning" sånn jeg ser det må være å få tak i et tilsvarende rele som står i og montere det på den ubrutte 230V lederen og låne styrestrømmen fra rele nummer 1. Loddet over to pinner på releet blir festet veldig mye bedre og mulighetene for bevegelser mindre. Kanskje de selv har oppdaget det og derfor kun bryter den ene og håpet at det skulle gå greit. Tror ikke på historien om at de som monterte leste skjema feil, det burde uansett være noen som sjekker at lodding/montering her i henhold til beskrivelsen.

Men beste, og eneste ordentlige løsning, er å få produsent til å ordne opp i dette og levere en kabel som følger standardene.

nofuelno

Sitat fra: emil på tirsdag 06. mai 2014, klokken 09:23
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 06. mai 2014, klokken 01:23
Når Charge-Amps kommer med neste batch til oss i slutten av mai, vil de ha et forbedret lokk av gummi som vil tette og beskytte kontaktene bedre når laderen ikke er i bruk.

Har vurdert å fjerne lokket helt da jeg aldri bruker det. Enten står kabelen plugget i og lader eller så ligger den i bilen. Når den ligger i bilen har jeg aldri lokk på så eventuell fuktighet som har kommet inn i Type1 kontakten hvis det regner eller lignende tørker. Regner det pleier jeg også å holde Type1 kontakten nedover så det ikke regner på den frem til jeg plugger inn i bilen.

Vil heller ha forbedret bryter så jeg kan låse kontakten med hengelås tilsvarende originalkladd. Det er mitt største savn på Charge-Amps kabelen min idag men litt vanskelig å gjøre noe med.
Husk også på at lokket over kontakten beskytter mot støv og smuss som det er greit å unngå for å kunne holde strømkontaktene mest mulig rene.
Alternativet er å legge hele kabelen i en lukket stoffpose e.l. når den ikke er i bruk.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

affe

Sitat fra: emil på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:19
Jeg ville uansett ikke loddet 16A 230V lederne rett på releet og satset på at det ikke ble varme eller bevegelser som ødela over tid. Her skulle man enten brukt et kretskort og skrukoblinger for 230V kabelene, eller rele med kabelskofester. Men begge de delene tar ganske mye mer plass en løsningen som er valgt idag.

Eneste akseptable "kriseløsning" sånn jeg ser det må være å få tak i et tilsvarende rele som står i og montere det på den ubrutte 230V lederen og låne styrestrømmen fra rele nummer 1. Loddet over to pinner på releet blir festet veldig mye bedre og mulighetene for bevegelser mindre. Kanskje de selv har oppdaget det og derfor kun bryter den ene og håpet at det skulle gå greit. Tror ikke på historien om at de som monterte leste skjema feil, det burde uansett være noen som sjekker at lodding/montering her i henhold til beskrivelsen.

Men beste, og eneste ordentlige løsning, er å få produsent til å ordne opp i dette og levere en kabel som følger standardene.

Du har da et poeng med å sette inn et extra, for å gjøre det gjerne enklere.
Når det gjelder lodding så forstår jeg ikke problemet da et godt loddepunkt henger godt å leder strøm veldig godt, så dette med varmgang er ikke problem, har igjennom mine år loddet forkjellig som det går opp i mot 4000 AMP. igjennom.


Å Jeg er enig i at det er selgers problem !

Men at noen kan få litt veiledning til å ordne en bagatell, som er gjort på mindre enn en time.
Er gjerne bare meg som liker å klore i det meste :D

Mippen

Noen som har hørt mer fra evselect?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

De sier de har V2 klar, men jeg har ikke akseptert det for god fisk.

Har krevd samme standard som paa ChargeAmp sin der de benytter 2 releer. Et rele som utnyttes 90% over tid og med begge fasene mm fra hverandre er i mine oyne verre enn enpolt brytning.

Ellers God ide aa lage en jordfeiltester i boksen min.

Noen forslag til hvor mye strom den skal foere. Maa vaere noe ender 30 mA tipper jeg?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Jeg har ikke fått fatt i EVselect så vurderer å melde videre til paypal. Noen andre som har lykkes?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sendt epost til Evselect igjen i dag. Gått en uke siden og ikke fått svar.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. mai 2014, klokken 12:01
Stor takk til Emil som risikerer mumling om garanti på sin Chargeamp kabel for å vise oss alle hvordan en kan bygge en trygg og god ladekabel uten kladd.

Alltid hyggelig å kunne gi noe tilbake til et forum man har fått så mye fra. Ellers har vel Charge-Amps kabelen min allerede betalt seg ved at jeg har kunnet bruke Leaf + 16A lading hvor fossilbil hadde vært alternativet hvis jeg måtte ned på 10A lading.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mai 2014, klokken 04:49
Ellers God ide aa lage en jordfeiltester i boksen min.

Noen forslag til hvor mye strom den skal foere. Maa vaere noe ender 30 mA tipper jeg?

En bryter der du kan velge mellom noen verdier over/rundt/under 30mA? Eller en trinnløs sak så man kan se nøyaktig hvilken verdi den (og evt sikring bak) reagerer på?

Men som første versjon kanskje bare en knapp for noe rundt 10-20mA litt avhengig av hva standarene sier den skal reagere på

Mippen

Jeg fikk svar fra EVselect i går. Kunne velge om jeg ville returnere kabelen og få penger igjen eller å få V2. Vet ikke hva jeg skal gå for. Forsøkte å høre med han hva som er gjort med V2 men fikk ikke svar. Jeg trenger også en 16A lader. Brukt den noen ganger på dagtid og som Emil sier måtte jeg ha brukt fossilbilen min hvis ikke. På kvelden klarer jeg meg med 10A.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Da er det klart at EVSelect har bygget V2 med 2 dobble releer montert på et lite printkort i.h.h.t. mine ønsker.

De stiller imidlertid spørsmål til jordfeilovervåkning om mener denne bør plasseres enten 30 cm fra stikket eller på selve stikket for at det skal ha noen effekt.

Har forsøkt å finne ut om hva som skal til for at ladekabelen skal kunne sjekke at nettet er fritt for jordfeil før den kobles til bilen, men uten hell. Ratio sine kabler har jordsensing, men dessverre kjenner jeg ikke til hva nøyaktig denne gjør utover at den nekter bilen å starte lading om der er jordfeil i anlegget en forsøker å lade fra.

Imøteser gjerne innspill før jeg tar opp salget av EVS kablene igjen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA