Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innkalling til Nissan, noen andre ?

Startet av knutgrr, torsdag 22. mai 2014, klokken 14:36

« forrige - neste »

emil

Oppfordrer ingen til å skru i stykker sine ladekabler, men i en annen tråd kom det opp noen spørsmål rundt hvordan EVSelect sin kladdløse ladekabel var bygget opp og problemer knyttet til kun enpolet bryting ved ferdig lading.

I den forbindelse tilbød jeg meg å åpne opp min Charge-Amps kabel.

Det ble en litt sen kveld, så jeg får ta resten i morgen, men her er første bilde på innmaten til Charge-Amps så kan man sammeligne med bildet av EVSelect kabelen i neste post.

emil

Her er EVSelect 16A justerbar kladdløs ladekabel. Bildet er lånt fra følgende post av bruker elektrolux:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14091.msg215355.html#msg215355

Mippen

Det var stor forskjell... Fint at du lager en sammenligning mellom evselect og charge amps sin kladd. Jeg er ikke noen ekspert men ser med en gang at charge amps sin virker bedre gjennomført.
Fremtiden er elektrisk.

nofuelno

Takk til deg Emil for at du har tatt deg bryet med å operere litt !

Jeg har også hørt rykter om at EVSelect sin ikke er tilstrekkelig tett i sammenføyningen til
at den skal kunne tåle fukt særlig godt samt og at den mangler CE merking.
Når Charge-Amps kommer med neste batch til oss i slutten av mai, vil de ha et forbedret lokk av gummi som vil tette og beskytte kontaktene bedre når laderen ikke er i bruk.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

svingen

fint att du deler det her emil,er ikke i tvil om hvem jeg ville kjøpt må si meg enig med mippen :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Her er den andre siden av kretskortet. Godt å se at det er brukt to stk enpolede 16A releer, solide kobberbaner og god innfesting av kabler til kretskort.

Vanntettingen for kontakter/kabler/bryter osv ser også til å være ganske grei, men er kanskje litt skeptisk til tettingen til resten, der hver hvite halvdel av håndtaket møtes. Ingen pakning eller lignende, men det er mulig at den presses så godt sammen når den er sammenskrudd at det er nok. Halvparten av den er jo i tillegg dekket av "klistremerket" på håndtaket.

Eneste andre åpenbare ting var at stripsen som klemte 230V kablene inn på kretskortet var litt løs, kan være resultat av daglig bruk i 6 måneder og det var bare å stramme den så så det fint ut.

Håndtaket er nå satt sammen igjen og bilen står på nytt til lading :)

emil

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 06. mai 2014, klokken 01:23
Når Charge-Amps kommer med neste batch til oss i slutten av mai, vil de ha et forbedret lokk av gummi som vil tette og beskytte kontaktene bedre når laderen ikke er i bruk.

Har vurdert å fjerne lokket helt da jeg aldri bruker det. Enten står kabelen plugget i og lader eller så ligger den i bilen. Når den ligger i bilen har jeg aldri lokk på så eventuell fuktighet som har kommet inn i Type1 kontakten hvis det regner eller lignende tørker. Regner det pleier jeg også å holde Type1 kontakten nedover så det ikke regner på den frem til jeg plugger inn i bilen.

Vil heller ha forbedret bryter så jeg kan låse kontakten med hengelås tilsvarende originalkladd. Det er mitt største savn på Charge-Amps kabelen min idag men litt vanskelig å gjøre noe med.

Mippen

Det har vært en lang diskusjon inne på Nissan gruppen angående denne Evselect kabelen. Jeg fikk først en kabel som ikke virket. Fikk byttet denne også fikk jeg en ny kabel. Denne virket men når jeg skulle starte opp leafen min lyste det en varsellampe i bilen. Det har også skjedd noen ganger etter. Når jeg fikk snudd schuko pluggen rundt andre veien har jeg tilsynelatende fått bort feilmeldingen, men det hjelper ikke hvis jeg skal lade på offentlig ladepunkt. Da vet jeg ikke hvilken vei som hjelper.

Forklaringen jeg fikk var at kabelen bryter bare på en pol når den er ferdig å lade. At det egentlig skal være brudd på to poler for å møte kravene til sikkerhet.

Jeg har tatt kontakt med Evselect men har ikke fått noe svar. De som selger kablene her i Norge har samlet inn de fleste kablene som er solgt nå og skal returnere.

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. I følge kilder så jobbes det med en versjon 2 av denne kabelen hvor det skal være topolet bryting. Jeg har kjøpt direkte fra produsenten. Spørsmålet er om kabelen er god nok i utgangspunktet?

Fremtiden er elektrisk.

ok67

Ein-polt bryting for utendørs utstyr er ikkje bra  :(
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

elektrolux

Dette var natt og dag ja.

Sender link til denne tråden til EVSelect og ber om noe lignende fraq dem for V2.

Legger spesielt merke til at Chargeamp sin har 8 kW kapasitet på releene, mens EVSelect har halvparten.

Når det gjelder tetthet ville jeg vært like lite/mye bekymret for Chargeamp sin som EVSelect sin. EVSelect bruker Dostar pistol som er en anerkjent produsent av ladeustyr og forøvrig leverandør både til Ratio og Elbilhjelpen.no

Ingen pistoler som er splittet langs midten vil være vanntette, og da er det faktisk en fordel om vannet kan dampe/renne ut dreneringshull under håndtaket. Løsningen må være å tette best mulig i overkant, og ha drenering i bunn. Forøvrig samme prinsipp som brukes på moderende lyskastere i biler.

Stor takk til Emil som risikerer mumling om garanti på sin Chargeamp kabel for å vise oss alle hvordan en kan bygge en trygg og god ladekabel uten kladd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

På Evselect sine hjemmesider er jordfeilbryter på Schuko stikket tilvalg ved bestilling.
Da var vel "troen" på at produktet har overvåking av jordfeil helt og holdent drept?
Når bilene selv ikke har overvåking og tiltak ved jordfeil er dette fordi det forventes at slikt finnes i ladeutstyret som tilkobles.
En dårlig jordelektrode ved siden av hyppige jordfeil i norske IT nett gir berøringsfare når bilen står til lading. Da er bekymeldingsmelding allerede sendt DSB.

For folk som ikke skjønner sitt eget beste og slutter å bruke dette produktet håper jeg dere ihvertfall kjøper en schukobasert jordfeilbryter på clasohlson eller lign. og kobler inn i forkant.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Mippen

Så konklusjonen er at denne kabelen ikke er god nok? Hadde den vært ok med topolet bryting ut i fra bilder?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 13:05
Så konklusjonen er at denne kabelen ikke er god nok? Hadde den vært ok med topolet bryting ut i fra bilder?

Da gjenstår usikkerheten rundt deteksjon av jordfeil.

Vet ikke om elektrolux har mulighet til å utvide testboksen sin til å simulere jordfeil på bilsiden?

Mippen

Det mangler ikke regn her på Vestlandet akkurat så hadde vært ok å vite om denne er farlig å bruke.
Fremtiden er elektrisk.

affe

#14
Er det plass nok så monterer jeg et extra rele på den andre fasen, på EVSelect håndtaket.

Tror og håper med litt sunn fornuft, at det fjerner feilmelding og jordfeilfare.

Litt dumt å måtte gjøre dette på nye ting, men er verd prisen vill jeg anta.

Bra jobba fra andre vdr dette problemet :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA