Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innkalling til Nissan, noen andre ?

Startet av blomsterbilen, torsdag 22. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

blomsterbilen

Sliter for tiden med en merkelig oppførsel på Revaen vår (blybatteri).
Jeg har trodd det var på tide å skifte batteripakken, men har nå målt 7 av batteriene til ca 6V og ett til 4,4V. Jeg tar det som et tegn på at batteriene er ganske greie. (har jeg rett i dette?)

Det som skjer når bilen er fullt ladet er at når jeg gir gass dumper ladenålen rett ned til nesten gult og hvorpå den neste ikke gir effekt på gasspådraget. Dette skjer umiddelbart. Jeg har også lagt merke til at temperaturlyset av og til kommer på når den lader selv når utetemperaturen ikke skulle tilsi at det slo seg på. Når dette skjer hender det også av og til at ladenålen er helt på null.

Jeg trenger å starte et sted og søke meg til feilen. Tenker først å få en tilbakemelding fra dere garvede Revaister om min teori om batteritilstanden er ok eller ikke, basert på min måling av dem. Hva tror dere?

edyrli

Jeg er nesten helt sikker på batteriene er kaputt. Det batteriet på 4,4V er garantert defekt. Det kan virke som en av cellene er kortsluttet siden det mangler omtrent 2V.
At batterinåla detter når du gir gass er et tegn på at du har et kraftig spenningsfall når du belaster batteriene. Jeg har sett på bilen min at dette forekommer når spenningen ved last kommer ned mot 30V.
Måling av hvilespenning sier veldig lite om batteriene sin status. Batteriet kan fint ligge på over 6V hvilespenning for så å dette ned mot 0V under hard last.
Du må sjekke spenningen under kjøring ved enten å måle over 48 volten eller koble deg opp med PC og logge med f.eks. BMS monitor.
Hvor gamle er batteriene og hvor mange km?
Det forrige sette mitt begynte å bli svakere etter 2 år og 15.000km. Bilen var fult kjørbar fortsatt men praktisk rekkevidde var da nede i 20-30 km.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

blomsterbilen

Ok. Tusen takk for konkrete tilbakemeldinger. Jeg skal kjøre en tur med BatteryWizard (er ikke det det samme som BMS Monitor tro?) og sjekke da. Skal gi en tilbakemelding på hvordan dette gikk.

Har noen noe tips om hvor man får tak i batterier. Jeg importerer gjerne selv for å spare noen kroner.

edyrli

Kommer an på hvor du vil importere fra.
Jeg vurderte å handle her http://nordjyskakkumulator.dk/
Mener prisen da var nede i rundt 10.000 DKK for 8 stk.
Ellers er det ekstremt mye billigere i UK og USA. I USA får du 8 stk Trojan T-125 for rundt 8000 kr.
Det er med andre ord mye å spare dersom man klarer ordne rimelig frakt.
Sist jeg sjekket batteribytte på verksted så kom det på 21.000. Global batterier ferdig montert.

Jeg vil anbefale deg å holde deg til Trojan T-125. Det finnes andre ok batterier som f.eks. Global sine T-125 ekvivalente, men det er også fort gjort å få batterier med dårligere kvalitet dersom man velger andre rimeligere alternativer.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

scoot

Jeg kjører på Global og kan forøvrig andbefalle disse, de virker utmerket hos meg :)
2009 Revai

blomsterbilen

Tenker jeg må legge inn et avsluttende innlegg her. Tusen takk for nyttige tilbakemeldinger, men etter en totalvurdering av blant annet rekkevidde, bruksområde og annet fant vi heller legger bilen ut for salg for den nevenyttige entusiast (kanskje). Vi går for en annen løsning som i denne omgang dessverre ikke innebærer el-bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA