Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bosch-lader hjemme

Startet av cstromme, torsdag 22. mai 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Mippen

Enkelte steder er det kommunen som har satt opp ladestasjoner. Da har også kommunen selv rett til å bruke. I Bergen skal verdens største ladestasjon komme og kommunen skal være med og kommer også til å benytte denne. At firma benytter seg utelukkende av gratis tilbud til offentlig er ikke bra når det er så liten dekning for lading.
Fremtiden er elektrisk.

kjellan

Skal til Ålesund i helga. Vart anbefalt av hotellet, desse ladepunkta i sentrum.

Uansett kven som bruker ladepunkta, så bør bilen flyttast når det ikkje er behov for lading altså at plassen ikkje blir brukt som ordinær parkeringsplass. 

Alternativet er vel å innføre maxtid ?
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

cra

På sankten er det nå innført 3t max tid på ladeplassene for å få slutt på noen "faste gjester" som har pleid å stå på de plassene hele dagen, hver dag. Nå må de (i alle fall iprinsippet) flytte bilen til en av de andre plassene (hvor de også kan stå gratis hele dagen) etter 3 timer med lading.

At offentlige eller private bedrifter sporadisk benytter offentlige ladeplasser når de er ute på ærend og skal stå parkert en stund mener jeg er helt greit, men når det blir "fast plass" synes jeg ikke det er greit lenger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 07. mai 2014, klokken 14:41
På sankten er det nå innført 3t max tid på ladeplassene for å få slutt på noen "faste gjester" som har pleid å stå på de plassene hele dagen, hver dag. Nå må de (i alle fall iprinsippet) flytte bilen til en av de andre plassene (hvor de også kan stå gratis hele dagen) etter 3 timer med lading.

3t på dagtid da eller? Jeg har nemlig benyttet meg av disse plassene når vi har vært i Ålesund, og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Men da må jeg nesten lade bilen fra rundt 18.00 til 10.00 eller deromkring neste morgen. 16A går ikke akkurat unna...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smukken

Sitat fra: Mippen på onsdag 07. mai 2014, klokken 13:17
Enkelte steder er det kommunen som har satt opp ladestasjoner. Da har også kommunen selv rett til å bruke. I Bergen skal verdens største ladestasjon komme og kommunen skal være med og kommer også til å benytte denne. At firma benytter seg utelukkende av gratis tilbud til offentlig er ikke bra når det er så liten dekning for lading.
Jeg har forstått at den som kommer i Bergen, er en hurtigladestasjon med betalingsordning.
Det er heller ikke kjøpesenter eller butikker som lokker i umiddelbar nærhet, så dette regner jeg med blir en ren ladestasjon.
Da kan man komme og lade en halvtime, betale med kort eller sms, og avgårde igjen.
Jeg mener det var snakk om 25 plasser, husker ikke tallet, men det er så mange plasser at her er det virkelig plass til alle.
Gratisplasser er ikke et must.
Ladeplasser er et must, koster det litt å lade, så gjør det ingenting så lenge det ikke fremstår som landeveisrøveri. :) :)
BMW i3

Mippen

Hadde det kostet å lade alle plasser så hadde nok de fleste private og bedrifter som nå bruker de offentlige ladepunktene som sine egne parkeringsplasser nok fort lagt opp strøm hos seg selv dersom mulig. Jeg liker ikke at enkelte utnytter at det er gratis til egen fordel slik at det går utover andre som også trenger å lade. Offentlige ladepunkt er ment som akkurat offentlig. Ikke noe enkelte skal disponere hele tiden. Da bør man i stedet legge opp til lading på arbeidsplass, hjemme, eller jobbe for at sameiet får til felles ladeplasser for beboerene sine.

Det gjør ikke noe om det er gratis for min del, men noen kr for kost er også greit.
Fremtiden er elektrisk.

sjokomelk

Dette er en interessant diskusjon.
På jobb har vi en i-MiEV som fellesbil. Og siden vi har kontorer i Haugesund sentrum har vi ikke egne parkeringsplasser, så vi er nødt til å bruke de offentlige ladeplassene. Det er nok noen som reagerer på at vi "alltid står parkert" ved en av ladestolpene, men bilen er mye brukt på dagtid og står nå for 95% av all bruk av firmabil. Vi har en bensinbil i tillegg, men den blir bare brukt hvis vi skal ha med oss større ting som vi ikke får med oss i "Mjauen".
Vi har fått en telefon fra en annen elbileier som syntes vi kunne flytte oss. Heldigvis er det totalt 16 ladeplasser ved det P-huset vi parkerer, og hvis vi ser at det er trangt på ladeplassen, så parkerer vi heller på en av de mindre kjente ladeplassene inne i P-huset.

Så jeg forstår at man kan bli frustrert over at bedrifter benytter seg av ladeplasser. Sånn som i tilfellet som nevnes av trådstarter hadde det vært rimlig at bileier hadde satt opp egne ladepunkter, da de allerede har egne parkeringsplasser.
Samtidig er jeg veldig glad for at fler og fler bedrifter får opp øynene for at elbil faktisk er et reelt alternativ til fossilbiler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Mippen

Jeg syns alle som har elbil helst bør ha lademuligheter på andre steder enn offentlige ladeplasser som hovedkilde til strøm. Hvis alle vi som har elbil ikke hadde brukt penger på lading hjemme så hadde det ikke vært noen ledige ladeplasser. Det går greit av og til men ikke fast. Har man ikke fast parkeringsplass må man løse det på andre måter tenker jeg. Eventuelt gjøre avtale med noen om leie av plass og lading. Når en bil står på lading på omtrent samme plassen dag ut og dag inn skjønner jeg folk blir sint. Mange av oss har betalt dyrt for å kunne lade bilen hjemme og når andre benytter seg utelukkende av offentlige plasser blir det feil. Da må vi lete rundt etter ledige plasser de gangene vi trenger strøm. Det er ikke så gøy. Spesielt siden det er så få plasser.
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Vi må ikke glemme at gratis offentlige ladeplasser er et av flere tiltak for å folk og bedrifter til å velge elbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. mai 2014, klokken 16:16
3t på dagtid da eller? Jeg har nemlig benyttet meg av disse plassene når vi har vært i Ålesund, og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Men da må jeg nesten lade bilen fra rundt 18.00 til 10.00 eller deromkring neste morgen. 16A går ikke akkurat unna...

Ja, det var der jeg prøvesatt en Tesla for aller første gang - din! :)

Underskiltet sier ikke noe om når det gjelder. Det står bare:

Ladbar motorvogn
       som lader 
Parkering max 3 timer

På den annen side er det så vidt jeg vet bare betalingsparkering i Ålesund mellom 9/10 og 17, så jeg vil tro at det er ok å stå der over natta hvis man først får plassen etter "stengetid"?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 07. mai 2014, klokken 21:04
Vi må ikke glemme at gratis offentlige ladeplasser er et av flere tiltak for å folk og bedrifter til å velge elbiler.

Joda, men det betyr ikke at enkelte skal disponere de som sine egne "private" ladestasjoner.  Formålet med slike ladestasjoner er at elbiler skal kunne kjøres så langt det lar seg gjøre som en vanlig bil. Noen jobber gjerne et stykke fra byen og trenger strøm for å komme seg hjem. Andre drar på tur og trenger å lade noen timer. Når lokale firma og fastboende benytter ladestasjonene fast så blir det mindre ledige plasser til alle de andre som trenger å lade for å komme seg avgårde. De fleste jeg kjenner har lademuligheter hjemme men trenger nå og da å bruke en offentlig ladestasjon. Det er også en grunn til at det enkelte steder er innført maks tid. Akkurat på grunn av slike problemer.

Mange steder er det også egne parkeringsplasser (soner) for beboere og firma. Syns i stedet at det kunne ha blitt arbeidet for at folk som har slike plasser kunne fått egne ladestasjoner slik at det er mulig for firma og private som bor i byer å lade, også kunne resten av ladestasjonene være forbeholdt pendlere og besøkende. De som har egne parkeringsplasser bør sette opp egne stasjoner og ikke bruke offentlige plasser med mindre spesielle behov.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: cra på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:27
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. mai 2014, klokken 16:16
3t på dagtid da eller? Jeg har nemlig benyttet meg av disse plassene når vi har vært i Ålesund, og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Men da må jeg nesten lade bilen fra rundt 18.00 til 10.00 eller deromkring neste morgen. 16A går ikke akkurat unna...

Ja, det var der jeg prøvesatt en Tesla for aller første gang - din! :)

Underskiltet sier ikke noe om når det gjelder. Det står bare:

Ladbar motorvogn
       som lader 
Parkering max 3 timer

På den annen side er det så vidt jeg vet bare betalingsparkering i Ålesund mellom 9/10 og 17, så jeg vil tro at det er ok å stå der over natta hvis man først får plassen etter "stengetid"?

Når det står maks 3 timer så gjelder det hele døgnet så lenge ikke annet er vist med skilt. Om det håndheves etter parkeringstiden går ut er en annen sak.
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

3 timer?
Da bør de sette opp noen 22kW/time type 2 ladepunkter.
Det er ikke mye strøm man får på den korte tiden med 16A schuko.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:44
3 timer?
Da bør de sette opp noen 22kW/time type 2 ladepunkter.
Det er ikke mye strøm man får på den korte tiden med 16A schuko.

Kort tid for det fleste men er vel et resultat av få plasser og stor pågang etter lading. Bør bygges flere ladestasjoner.
Fremtiden er elektrisk.

knnygar

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA