Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bosch-lader hjemme

Startet av cstromme, torsdag 22. mai 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

cstromme

Kjenner jeg begynner å bli litt irritert på Posten.

Hadde en bekjent av en bekjent som kom oppover til Ålesund med en Tesla for noen uker tilbake, og som spurte meg om råd om ladeplasser i sentrum. Anbefalte Torghallen da det er en offentlig ladeplass som de kunne stå gratis på, og siden den var innendørs. Det er 2 av de 6 ladeplassene som Ålesund Parkering har bygget, og den eneste av de 3 lokasjonene som er innendørs.

Fikk tilbakemelding uken etter om at de hadde ankommet Torghallen før helgen, men at det da stod 2 postbiler på ladeplassene. De parkerte derfor et annet sted, og kom inn igjen på lørdagen for å se om de fikk ladet der da, men igjen stod de samme bilene der, men i omvendt rekkefølge (med andre ord hadde begge vært ute og kjørt). De endte opp med å bruke noen av de andre ladeplassene i byen, men syns det var litt kjedelig at de ikke fikk stått innendørs å lade.

Har siden vært innom Torghallen 3 ganger for å sjekke, på 3 forskjellige tidspunkt av døgnet, og alle gangene har det stått elektriske postbiler på ladeplassene (den ene gangen var dog kun den ene plassen tatt).

Er det slik at det skal være ok for Posten som firma å ta over disse plassene nærmest på heltid? Dette kan da umulig Ålesund Parkering syns er ok når de har betalt for offentlige ladeplasser for "folket"?

Tenkte jeg skullle kontakte Ålesund Parkering, men vil gjerne få noen innspill herifra først.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

svingen

ville tatt kontakt med posten i ålesund jeg,dem bør jo ha andre plasser og stå enn det her.
forklar att det ikke koster stort og sette opp 2 stikk kontakter hvis det er strøm som er problemet.

jeg syns ikke det her er greit.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

smukken

Jeg synes dette er smakløst av posten.
Snu på det, om posten ikke hadde stillt seg der og ladet, hadde ikke posten blitt kjørt rundt da?
Har de basert seg på å lade gratis på offentlig plass med firmaets transportmidler?
Ta bilder og gi beskjed!
Husk: "Posten lever for å levere" ikke ta!
BMW i3

cstromme

Stoppet innom på vei til jobb i dag klokken 09.30 og da stod det en postbil på den ene plassen igjen.

Tok bilde, og kommer til å stoppe innom et par ganger til fremover og ta bilder slik at jeg har noe å sende til de.

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Philip Marlowe

Skjønner ikke problemet. Bilene står vel der fordi de trenger strøm? De har vel like stor rett til det som andre elbiler?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

smukken

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 06. mai 2014, klokken 17:35
Skjønner ikke problemet. Bilene står vel der fordi de trenger strøm? De har vel like stor rett til det som andre elbiler?
Kanskje du har rett!
Men er det moralsk riktig? vi snakker her om et firma som driver næring i konkurranse med andre leverandører, her fyller de tanken gratis på plasser som burde vert forbeholdt privatbilister som har satset på elektrisk, med de insentiver som er lagt ut til dem.
For hver plass posten her tar er det en privatbilist som ikke får lading.
Jeg tviler på at bedrifter som posten m.fl. er i målgruppen for disse plassene.
Men, det er jeg ikke sikker på, det føles enkelt og greit bare feil.
BMW i3

Mippen

Sitat fra: smukken på tirsdag 06. mai 2014, klokken 19:18
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 06. mai 2014, klokken 17:35
Skjønner ikke problemet. Bilene står vel der fordi de trenger strøm? De har vel like stor rett til det som andre elbiler?
Kanskje du har rett!
Men er det moralsk riktig? vi snakker her om et firma som driver næring i konkurranse med andre leverandører, her fyller de tanken gratis på plasser som burde vert forbeholdt privatbilister som har satset på elektrisk, med de insentiver som er lagt ut til dem.
For hver plass posten her tar er det en privatbilist som ikke får lading.
Jeg tviler på at bedrifter som posten m.fl. er i målgruppen for disse plassene.
Men, det er jeg ikke sikker på, det føles enkelt og greit bare feil.

Det ble vel tatt opp noe lignende i denne tråden her, men det var i hovedsak angående hurtiglading http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13902.0.html

Jeg syns ikke det er riktig at store firma skal benytte seg av offentlige ladeplasser som hovedlading. Hvis de har elbiler så syns jeg de bør få mest mulig lademuligheter hjemme. Som krise syns jeg det er greit men ikke som fast alternativ.
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Ja, jeg skjønner det er irriterende, men man kan jo også purre kommunen til å sette opp flere ladeplasser.  Det er jo bra for miljøet at også store bedrifter velger elbiler istedenfor diesebiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:32
Ja, jeg skjønner det er irriterende, men man kan jo også purre kommunen til å sette opp flere ladeplasser.  Det er jo bra for miljøet at også store bedrifter velger elbiler istedenfor diesebiler.

Det er sant. Flere ladepunkter burde også være tilgjengelig.
Fremtiden er elektrisk.

smukken

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:32
Ja, jeg skjønner det er irriterende, men man kan jo også purre kommunen til å sette opp flere ladeplasser.  Det er jo bra for miljøet at også store bedrifter velger elbiler istedenfor diesebiler.
Enig! det er det beste  :) :) ;D
Men på generelt grunnlag synes jeg at bedriftene skal betale sine driftskostnader selv, ikke lene seg på insentiver beregnet på private, som ikke har de samme fradragsmulighetene eller tilgang til strøm som bedriftene som holder til i senteret.
Regner med at posten i dette tilfellet har kontor i senteret som er avbildet, da har de sikkert egen kjøreport hvor de kan montere egne strømuttak, eller de kan få reserverte plasser på fellesparkeringen og drifte sine egne ladepunkt.
Selvfølgelig må de få lade de også når det trengs, som når de er borte fra basen sin og må ha litt å gå på.. men å basere seg på publikums ladeplasser synes jeg ikke er kjekt.
Det er begrenset med plasser, og vi er mange om beinet.
BMW i3

Mippen

Sitat fra: smukken på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:56
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:32
Ja, jeg skjønner det er irriterende, men man kan jo også purre kommunen til å sette opp flere ladeplasser.  Det er jo bra for miljøet at også store bedrifter velger elbiler istedenfor diesebiler.
Enig! det er det beste  :) :) ;D
Men på generelt grunnlag synes jeg at bedriftene skal betale sine driftskostnader selv, ikke lene seg på insentiver beregnet på private, som ikke har de samme fradragsmulighetene eller tilgang til strøm som bedriftene som holder til i senteret.
Regner med at posten i dette tilfellet har kontor i senteret som er avbildet, da har de sikkert egen kjøreport hvor de kan montere egne strømuttak, eller de kan få reserverte plasser på fellesparkeringen og drifte sine egne ladepunkt.
Selvfølgelig må de få lade de også når det trengs, som når de er borte fra basen sin og må ha litt å gå på.. men å basere seg på publikums ladeplasser synes jeg ikke er kjekt.
Det er begrenset med plasser, og vi er mange om beinet.


Enig med deg smukken. Mulig posten kan få støtte til å sette opp ladestasjoner også? På transnova står dette: "Bedrifter, kommuner og organisasjoner kan søke om støtte fra Transnova. Statlig forvaltning og privatpersoner kan ikke motta støtte."

Mulig også de enkelte kommunene og fylkeskommunene også har egne støtteordninger til bedrifter?

Som sagt bør de som hovedregel ha egne lademuligheter. Men det er som sagt ikke noen regler som sier at posten eller andre bedrifter ikke kan lade. Det er bare litt uetisk i forhold til alle privatpersonene som også trenger å lade. Hvis de bruker de fast og ikke har andre muligheter vel å merke. Av og til går greit etter min mening.

Noen steder har også firma satt opp private ladestasjoner som privatpersoner okan bruke når det er ledig. Det er veldig bra, men da er noen ganger problemet at private tar seg til rette slik at firmaet ikke får ladet sine biler. Stikkordet er vel uansett å bruke sunn fornuft. Mange private bruker også offentlige ladestasjoner som sin private parkering. Det er også uetisk. I Bergen for eksempel parkerte gjerne folk i flere uker på samme plassen på bygarasjen når de skulle på ferie. Resultatet ble 6 timer limit på plassene. Vet ikke hvor godt dette blir håndhevet men det er reglene nå.

Jeg lader aldri på offentlig plass med mindre jeg må. Bruker appen for å sjekke rekkevidde slik at jeg kan koble fra og flytte bilen når jeg har den rekkevidden jeg trenger. Hurtiglader ikke mer enn det jeg trenger for å komme meg dit jeg skal. Holder meg i nærheten og skriver gjerne en lapp med nummer hvis ikke.  Det å ta hensyn til hverandre er viktig for at vi skal ha masse glede av elbilen vår. :)
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Dette var en merkelig diskusjon. Må først presisere at jeg ikke vet noe om forholdet mellom bedriften og eier av ladepunktene, det kan godt være at dette er avtalt eller at det ikke er ønskelig av eier, det vet jeg ikke noe om.

Horfor er det mindre behov for at næringslivet går over til elbiler? de har dårligere insentivordninger og mindre utvalg så vi burde vel heller applaudere Posten for at de bruker elbiler. Offentlige elbildiskusjoner flommer jo over at grinebitere som mener elbilister burde betale strømmen sin selv og ikke få den gratis, skal vi nå begynne samme argumentasjon mot hverandre? En annen ting er at mange privatbedrifter setter jo opp ladepunkter for fri bruk, hvor mange privatpersoner gjør det samme?

Alle burde egentlig kunne lade hjemme og jeg regner nok med at ettersom elbiler blir mer vanlig vil det gradvis bli innført betaling for mange sakteladingspunkter også for å sikre sirkulasjon og at de er ledige til de som virkelig trenger de. Mange steder kan nok dette enkelt innføres med høyere parkeringssats på ladeplasser.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cstromme

Tror jeg må avklare litt her. :)

Snakket med Ålesund Parkering i dag, uten å nevne problemet da jeg gjerne vil ta dette med Posten først og gi de en sjanse til å løse problemet uten at vi skaper en unødvendig negativ situasjon. Ålesund Parkering har bygget ladeplassene for bruk av privatpersoner, og ikke for bedriftsbruk, men ønsker ikke å stoppe bedrifter fra å lade elbilene sine på disse fra tid til annen. Fikk helt klart inntrykket av at det ikke var meningen at disse plassene skulle bli primærladeplass til en bedrift.

Posten har lokaler i samme bygget, og har allerede flere faste leide parkeringsplasser lenger inne i parkeringshuset. Ved å bruke disse ladeplassene oppnår dermed Posten at de slipper å bruke penger på å installere stikk på sine egne plasser, og får gratis strøm til sine utkjøringer.

Jeg syns det er supert at Posten har gått over til elbiler for miljøet og for å senke kostnadene sine. Men litt av besparelsen de får på dette burde de putte inn i å få egne stikk på sine eksisterende parkeringsplasser istedenfor å ta de som er laget for privatpersoner.

Hadde vi hatt 20 parkeringsplasser med lademuligheter i Ålesund sentrum hadde det ikke vært en stor sak at Posten hadde tatt 2 av de jevnlig, men når vi kun har fattige 6 ladeplasser i HELE Ålesund sentrum så blir det litt drøyt at Posten som bedrift skal okkupere 1/3 av disse store deler av døgnet. Selvfølgelig burde Ålesund Parkering legge til rette for flere ladeplasser, men om de hadde doblet antall ladeplasser hadde det da vært greit at Posten doblet antallet de okkuperte? Har jo nå et konkret eksempel på at dette skaper problemer for tilreisende til Ålesund med elbil.

Det Posten gjør nå gjør det mindre attraktivt og gjennomførbart å ha elbil for privatpersoner, antageligvis kun for å spare seg noen kroner. Det er ikke ok.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Mippen

Jeg er 100 prosent for at bedrifter får seg elbiler. Det jeg ikke liker er at posten som i eksempelet til trådstarter ikke har egne ladeplasser og på den måten må bruke flere av de offentlige ladepunktene for å drifte sine biler. Offentlige ladestasjoner er for offentligheten og det blir da feil at store firma og orginisasjoner skal utnytte dette gratis ladetilbudet. De bør ha egne ladeplasser og kan også bruke offentlige ladestasjoner fra tid til annen men ikke fast.
Fremtiden er elektrisk.

leafeierskien

Interessant diskusjon. Jeg tenker at ladestasjonene bør være opprettet med klare målgrupper. Dette står sikkert beskrevet et eller annet sted.

Men jeg vet at i mange kommuner (feks i Skien), så bruker kommunens elbiler ladestasjonene som finnes i byen. Det blir vel litt samme greia?

Om org. er privat, eller offentlig, kommunen eller Posten vet jeg ikke om er så relevant...

Jeg trodde vel disse ladestasjonene var for privatkunder med elbil for å gjøre det mer attraktivt å kjøpe elbil.

Men hvem vet? Kanskje det er for næring også?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA