Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremselengde på TMS

Startet av Flips, torsdag 22. mai 2014, klokken 10:43

« forrige - neste »

Flips

Hei!

For øyeblikket har vi en 1999 Volkswagen Caravelle som familiebil, og den syntes jeg er ganske kjedelig, og vil derfor gjerne at vi skal bytte den ut med en Tesla Model S, som definitivt er verdens kuleste bil.

Jeg har sett andre på dette forumet som har postet hvor mye de sparer hvert år på å eie den, og å spare penger på å eie en dritkul bil høres ikke ut som en dårlig deal for meg.

Dessverre må vi nok låne 80-90% av det dette vil koste og derfor virker det plutselig ikke så økonomisk likevel. Derfor lagde jeg i stedet et regnestykke på hvor mye ekstra det vil koste oss å bytte til en Tesla og det regnestykket ser slik ut: http://imgur.com/nzyGdBh

Jeg lurer derfor ganske enkelt på, ser dette riktig ut? 2000,- ekstra i måneden for en dritkul bil virker som gansle lite for meg, men de feltene jeg er usikker på er service og forsikring på Caravellen. Jeg spurte moren min hvor mye hun betaler for forsikringen, og hun visste ikke.

Jeg er også usikker på hvor mye servicekostnadene egentlig er på en fossilbil. I en annen post på dette forumet sto det 12000 årlig i service, men jeg er skeptisk til det tallet. Hvor mye betalte dere?

På "Lån"-feltet i regnearket brukte jeg en kalkulator på DNB sine sider med 567.000 i kjøpesum, 120.000 i egenkapital og 9 års nedbetaling. Hvor er det billigste billånet, og er det vanskelig å få et billån? Stiller de høye krav til hvor mye gjeld man har, og hvor mange inntekter det er i husstanden?

I tillegg har jeg noen andre spørsmål relatert til bilen:

- Må man kjøpe med de vinterdekkene som er på design studio-siden? Syntes de var veldig dyre..
- Hvor lenge kan man regne med at batteriene holder seg? Noen har sagt 8 år, andre har sagt 5 og noen har sagt 15-20.
- Hvordan er det å frakte skiutstyr i Model S? Må man feste på en sånn diger og stygg skiboks eller finnes det enklere løsninger?

Vil gjerne beklage på forhånd om det står noen ekstremt dumme spørsmål i dette innlegget, er 14 år og har veldig lite peiling på lån etc.

Takker for all hjelp!

dotten

du har glemt service på teslaen, eventuelle ladetilegg (adaptere osv)
dekk og felger, dekk blir en utgift.

hvor langt kjører du i året?
S85

P85D fra mars 2015

smukken

Sitat fra: Flips på mandag 05. mai 2014, klokken 20:02
Hei!

For øyeblikket har vi en 1999 Volkswagen Caravelle som familiebil, og den syntes jeg er ganske kjedelig, og vil derfor gjerne at vi skal bytte den ut med en Tesla Model S, som definitivt er verdens kuleste bil.

Jeg har sett andre på dette forumet som har postet hvor mye de sparer hvert år på å eie den, og å spare penger på å eie en dritkul bil høres ikke ut som en dårlig deal for meg.

Dessverre må vi nok låne 80-90% av det dette vil koste og derfor virker det plutselig ikke så økonomisk likevel. Derfor lagde jeg i stedet et regnestykke på hvor mye ekstra det vil koste oss å bytte til en Tesla og det regnestykket ser slik ut: http://imgur.com/nzyGdBh

Jeg lurer derfor ganske enkelt på, ser dette riktig ut? 2000,- ekstra i måneden for en dritkul bil virker som gansle lite for meg, men de feltene jeg er usikker på er service og forsikring på Caravellen. Jeg spurte moren min hvor mye hun betaler for forsikringen, og hun visste ikke.

Jeg er også usikker på hvor mye servicekostnadene egentlig er på en fossilbil. I en annen post på dette forumet sto det 12000 årlig i service, men jeg er skeptisk til det tallet. Hvor mye betalte dere?

På "Lån"-feltet i regnearket brukte jeg en kalkulator på DNB sine sider med 567.000 i kjøpesum, 120.000 i egenkapital og 9 års nedbetaling. Hvor er det billigste billånet, og er det vanskelig å få et billån? Stiller de høye krav til hvor mye gjeld man har, og hvor mange inntekter det er i husstanden?

I tillegg har jeg noen andre spørsmål relatert til bilen:

- Må man kjøpe med de vinterdekkene som er på design studio-siden? Syntes de var veldig dyre..
- Hvor lenge kan man regne med at batteriene holder seg? Noen har sagt 8 år, andre har sagt 5 og noen har sagt 15-20.
- Hvordan er det å frakte skiutstyr i Model S? Må man feste på en sånn diger og stygg skiboks eller finnes det enklere løsninger?

Vil gjerne beklage på forhånd om det står noen ekstremt dumme spørsmål i dette innlegget, er 14 år og har veldig lite peiling på lån etc.

Takker for all hjelp!
Jeg synes du virker veldig oppegående og reflektert.
Syns det er flott at du tar tak i et slikt prosjekt, de andre Tesla eierene her kan helt sikkert svare deg på mye av det du spør om.
Du imponerer meg!  ;) :) :)
BMW i3

dotten

også må du bassere deg på at bom forsvinner ,og at ting kan øke.. det måtte jeg..

Man må ikke kjøpe dekk i det heletatt. jeg ska lkjøre på 19" til vintern kommer, og skifte bare dekk...

bat. garantien er 8 år, men de sier ca 16 år.. Etter 8 år har jeg laget regnestykket slik at jeg har 100 k ti lnytt bat. (om det skulle ryke etter garanti)

for å ha skiboks bør du velge panorama tak. Jeg ska lha det ,men jeg har ikek gått på ski, det er kun ti lden ene turen, eller den ene uka.. da ka nejg montere og demontere den :)
S85

P85D fra mars 2015

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder batteriet ville jeg ha i bakhodet at både alder og bruk påvirker levetid.

Det jeg går utifra er at batteriet vil i hvert fall vare 400.000 km/8 år eller 200.000 km/16 år. Dette er nesten garantert ikke helt nøyaktig, men prinsippet er nok noenlunde riktig. Usikkerheten når man ser langt ut i tid blir større og større, fordi det finnes nesten ikke li-ion batterier som er eldre enn 10-15 år. Det første kommersielle li-ion batteriet kom i 1991, altså er det *ingen* li-ion batterier i bruk som er eldre enn 23 år, og så klart var produksjonen i de første årene en helt irrelevant brøkdel av det som produseres i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Flips

Sitat fra: dotten på mandag 05. mai 2014, klokken 20:10
du har glemt service på teslaen, eventuelle ladetilegg (adaptere osv)
dekk og felger, dekk blir en utgift.

hvor langt kjører du i året?
Hvor mye koster service på Teslaen? Vil anta at det er mindre enn Caravellen siden motoren bare har en bevegelig del og sånt, hvor mye burdw jeg legge til på det?

Vi fikk installert to støpsler utenfor huset der bilen står da vi skulle ha varmepumpe, så jeg tror ikke vi trenger noe elektriker, ekstra adaptere/kabler etc. Det er et helt vanlig uttak, så man vil, etter det jeg har forstått bare trege å bruke den medfølgende ladekabelen. :)

Dekk tenkte jeg ikke på, hvor mye blir det?

Vi kjører ca. 20-21k i året ;)

Flips

Sitat fra: dotten på mandag 05. mai 2014, klokken 20:15
også må du bassere deg på at bom forsvinner ,og at ting kan øke.. det måtte jeg..

Man må ikke kjøpe dekk i det heletatt. jeg ska lkjøre på 19" til vintern kommer, og skifte bare dekk...

bat. garantien er 8 år, men de sier ca 16 år.. Etter 8 år har jeg laget regnestykket slik at jeg har 100 k ti lnytt bat. (om det skulle ryke etter garanti)

for å ha skiboks bør du velge panorama tak. Jeg ska lha det ,men jeg har ikek gått på ski, det er kun ti lden ene turen, eller den ene uka.. da ka nejg montere og demontere den :)
Hvis bom forsvinner tror jeg ikke det er et stort problem for oss siden vi bor i Lillehammer og drar veldig sjelden på veldig lange turer.

Jeg har valgt panoramatak, så det er ikke noe problem. Finnes det noen enkle stativer eller noe man bare kjapt kan sette på og av igjen uten problemer?

Flips

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mai 2014, klokken 20:27
Når det gjelder batteriet ville jeg ha i bakhodet at både alder og bruk påvirker levetid.

Det jeg går utifra er at batteriet vil i hvert fall vare 400.000 km/8 år eller 200.000 km/16 år. Dette er nesten garantert ikke helt nøyaktig, men prinsippet er nok noenlunde riktig. Usikkerheten når man ser langt ut i tid blir større og større, fordi det finnes nesten ikke li-ion batterier som er eldre enn 10-15 år. Det første kommersielle li-ion batteriet kom i 1991, altså er det *ingen* li-ion batterier i bruk som er eldre enn 23 år, og så klart var produksjonen i de første årene en helt irrelevant brøkdel av det som produseres i dag.
Er det slik at batteret bare dør helt etter disse årene/kilometerene? Hvis det bare mister litt kapasitet tror jeg vi kan leve med det :)

dotten

Sitat fra: Flips på mandag 05. mai 2014, klokken 20:28
Sitat fra: dotten på mandag 05. mai 2014, klokken 20:10
du har glemt service på teslaen, eventuelle ladetilegg (adaptere osv)
dekk og felger, dekk blir en utgift.

hvor langt kjører du i året?
Hvor mye koster service på Teslaen? Vil anta at det er mindre enn Caravellen siden motoren bare har en bevegelig del og sånt, hvor mye burdw jeg legge til på det?

Vi fikk installert to støpsler utenfor huset der bilen står da vi skulle ha varmepumpe, så jeg tror ikke vi trenger noe elektriker, ekstra adaptere/kabler etc. Det er et helt vanlig uttak, så man vil, etter det jeg har forstått bare trege å bruke den medfølgende ladekabelen. :)

Dekk tenkte jeg ikke på, hvor mye blir det?

Vi kjører ca. 20-21k i året ;)

4500,- ca hver 20 000 km / 1 år.
det fine er at service inkluderer alt med unntak av dekk og bat. :)

husk at det er fint å ha kabel til 2 k for å lade offentlig. :) det baller gjerne på seg.

dekk vil jeg si du bruker 1 sett hver 2. år.. og da kan du regne 6000,- ca, kommer ann på dekk str. og kvalitet.. Samt at du må ha vinterdekk..

Det er mye å regne på. jeg måtte ta med bom, fordi jeg må ha råd til ha bilen om ting forsvinner av goder..

1000 kr i året for å lade hjemme, jeg regner ca 100 kr på full tank, for å overdrive litt..

Her har du mitt regnestykke på en tesla:
650 000 i lån = 65 k i året (tar to mnd nedbetaling som "renter")
425 i års avg
6000 i dekk
20 000 i service (ca)
200 kr for 1000 km. (100 000 i året) er da 20 000,- (men jeg lader ikke alt hjemme, jeg kan redusere)
20 000 i bom. (disse vil jeg dog spare, så da går fuel ugifter i 0,-)

Jeg har sikkert glemt noe, men dette er mitt (nå veldig rotete) regnestykke. tok det bare i hode sånn kjappt.
S85

P85D fra mars 2015

dotten

Sitat fra: Flips på mandag 05. mai 2014, klokken 20:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mai 2014, klokken 20:27
Når det gjelder batteriet ville jeg ha i bakhodet at både alder og bruk påvirker levetid.

Det jeg går utifra er at batteriet vil i hvert fall vare 400.000 km/8 år eller 200.000 km/16 år. Dette er nesten garantert ikke helt nøyaktig, men prinsippet er nok noenlunde riktig. Usikkerheten når man ser langt ut i tid blir større og større, fordi det finnes nesten ikke li-ion batterier som er eldre enn 10-15 år. Det første kommersielle li-ion batteriet kom i 1991, altså er det *ingen* li-ion batterier i bruk som er eldre enn 23 år, og så klart var produksjonen i de første årene en helt irrelevant brøkdel av det som produseres i dag.
Er det slik at batteret bare dør helt etter disse årene/kilometerene? Hvis det bare mister litt kapasitet tror jeg vi kan leve med det :)

Bat KAN dø, men i all hovedsak ,vil det redusere kapasiteten.. men det tar litt tid. :) Dør det får du nytt av tesla innen 8 år.
S85

P85D fra mars 2015

dotten

her blir det mye posting fra mi nside, jeg beklager det..!

Men du må også ta med at ting kan ryke på vag produktet ditt, og det kan bli dyrt.. :)
S85

P85D fra mars 2015

Teslafanboy

Vilken tesla og utstyr hadde du tenkt på?
Rød P85, Brune perfomance seter, karbonfiber dekor, 21" grå turbinefelger, alt utstyr untatt + og barneseter ;) Levering juni/juli

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: Flips på mandag 05. mai 2014, klokken 20:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mai 2014, klokken 20:27
Når det gjelder batteriet ville jeg ha i bakhodet at både alder og bruk påvirker levetid.

Det jeg går utifra er at batteriet vil i hvert fall vare 400.000 km/8 år eller 200.000 km/16 år. Dette er nesten garantert ikke helt nøyaktig, men prinsippet er nok noenlunde riktig. Usikkerheten når man ser langt ut i tid blir større og større, fordi det finnes nesten ikke li-ion batterier som er eldre enn 10-15 år. Det første kommersielle li-ion batteriet kom i 1991, altså er det *ingen* li-ion batterier i bruk som er eldre enn 23 år, og så klart var produksjonen i de første årene en helt irrelevant brøkdel av det som produseres i dag.
Er det slik at batteret bare dør helt etter disse årene/kilometerene? Hvis det bare mister litt kapasitet tror jeg vi kan leve med det :)
Jeg regner end-of-life som 70% gjenstående kapasitet. Batteriet kan fungere ned til 60% og 50%, men det er ikke noe man kan regne med. Det som er problemet er at noen celler vil miste kapasitet raskere enn andre. Etter hvert blir batteripakken veldig ubalansert, og celler vil bli ødelagt. Batteripakken vil fortsatt stort sett fungere med enkelte ødelagte celler, men ettersom antallet øker vil du innimellom få brå fall i *tilgjengelig* kapasitet. Om man mister 1% en måned og 2% en måned, så vil man etter hvert sitte igjen med en ganske ubrukelig batteripakke.

Det er mulig å rebalansere batteripakken ved å matche celler med lik karakteristikk helt fra bunnen av, med noen nye celler til å erstatte de ødelagte cellene, men det er en ikke ubetydelig jobb å gjøre dette med 7000 celler. Denne jobben lønner seg neppe med de batteriprisene man vil ha om 10-20 år, så da blir det til at man sender batteriet til Gigafactory for fullstendig demontering, der det blir grovsortert på det som er verdt å gjenbruke til stasjonær lagring og det som er bare å gjenvinne.

Det er også mulig at batteripakken kan plutselig dø, men da har det skjedd noe mer alvorlig enn "gradvis kapasitetstap". Da kan det være at det har blitt brudd eller kortslutninger i ledninger, celler har overopphetet og skadet andre celler, sikringer har gått, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Philippo10

MS har en rekkevidde på 502 km ved fullt batteri. Hvor mye blir det ladet ved 90% vis jeg ikke har misforstått Bjørn sine vidoer så ender han opp på bare 380 km? Ellers lader han opp bare på 70%?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

sn0le

90% av 502 er 451,8.
80% av 502 er 401,6.
70% av 502 er 351,4.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA