Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremselengde på TMS

Startet av Flips, torsdag 22. mai 2014, klokken 10:43

« forrige - neste »

Flips

Sitat fra: Teslafanboy på mandag 05. mai 2014, klokken 20:48
Vilken tesla og utstyr hadde du tenkt på?
Her er konfigurasjonen jeg har tenkt på:

60 kWh batteri
Rød lakk
Panoramatak
Standard felger
Standard interiør
Dobbeltlader
Superlading
Tech-pakke
Parkeringssensorer
Tåkelys
Lydsystem
Vinterpakke
Type 2 ladestøpsel

Prisen ble til slutt 567.000 kroner ;)

Espen Hugaas Andersen

60 kWh vil foresten ha lavere levetid enn 85 kWh. Jeg ville forvente i området 300.000 km/8 år eller 150.000 km/16 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Teslafanboy

Rød P85, Brune perfomance seter, karbonfiber dekor, 21" grå turbinefelger, alt utstyr untatt + og barneseter ;) Levering juni/juli

jkirkebo

Sitat fra: Flips på mandag 05. mai 2014, klokken 20:28
Sitat fra: dotten på mandag 05. mai 2014, klokken 20:10
du har glemt service på teslaen, eventuelle ladetilegg (adaptere osv)
dekk og felger, dekk blir en utgift.

hvor langt kjører du i året?
Hvor mye koster service på Teslaen? Vil anta at det er mindre enn Caravellen siden motoren bare har en bevegelig del og sånt, hvor mye burdw jeg legge til på det?

Du kan kjøpe til serviceavtale for 5 år, den koster 17750,-. Det blir 3550,- pr. år og da kan du eventuelt bake det inn i lånet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Sitat fra: Flips på mandag 05. mai 2014, klokken 21:04
Sitat fra: Teslafanboy på mandag 05. mai 2014, klokken 20:48
Vilken tesla og utstyr hadde du tenkt på?
Her er konfigurasjonen jeg har tenkt på:

60 kWh batteri
Rød lakk
Panoramatak
Standard felger
Standard interiør
Dobbeltlader
Superlading
Tech-pakke
Parkeringssensorer
Tåkelys
Lydsystem
Vinterpakke
Type 2 ladestøpsel

Prisen ble til slutt 567.000 kroner ;)

dropp heller mesteparten av ekstrautstyret og bruk de penga på 85 batteriet. Etter å ha eid bilen par måneder nå er jeg ekstremt glad for at jeg valgte 85kwh.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: Philippo10 på mandag 05. mai 2014, klokken 20:58
MS har en rekkevidde på 502 km ved fullt batteri. Hvor mye blir det ladet ved 90% vis jeg ikke har misforstått Bjørn sine vidoer så ender han opp på bare 380 km? Ellers lader han opp bare på 70%?

Han bruker sikkert Typical istedenfor Rated kilometre. Da er fulladet ca. 400km og 380km blir rundt 95%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MartinezSC

@Flips
Mange er svært fornøyd med S60, og har ikke behov for 85 kWh batteriet, så her finnes det ingen fasitsvar.

Philippo10

Sitat fra: sn0le på mandag 05. mai 2014, klokken 21:00
90% av 502 er 451,8.
80% av 502 er 401,6.
70% av 502 er 351,4.

Jo, spørs om dette virkelig er réélt.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Øyvind.h

Det er vanskelig å regne nøyaktig, for du klarer ikke fange opp alle variable kostnader, men en grei tommelfingerregel er at en godt utstyrt S85 koster ca 10.000,- i måneden de første årene.
En middels utstyrt S60 vil jeg tippe ligger på 8-8500,- i måneden i totalkost. Men da har jeg ikke forsøkt å gjemme bort noen kostnader :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. mai 2014, klokken 06:55
Det er vanskelig å regne nøyaktig, for du klarer ikke fange opp alle variable kostnader, men en grei tommelfingerregel er at en godt utstyrt S85 koster ca 10.000,- i måneden de første årene.
En middels utstyrt S60 vil jeg tippe ligger på 8-8500,- i måneden i totalkost. Men da har jeg ikke forsøkt å gjemme bort noen kostnader :)
I mitt syn blir ikke dette blir riktig. Det er nok sant at man må faktisk betale i området 10.000 kr/mnd i området 8 år, men det er ikke det bilen *koster*. Etter 8 år er bilen nedbetalt, og du kan fortsatt ha i området av 8 år bruk uten større problemer.

Denne bruksverdien vil føre til at bilen fortsatt vil ha salgsverdi. Hvis man antar at restverdi ligger på 200.000 kroner om 8 år, så har kostnaden per måned vært nærmere 8000 kr/mnd. Og ved det tidspunktet er jo det meste av verdifallet tatt unna, så bilen vil bli billigere og billigere utover i levetiden.

Fordi verdifallet utgjør en så stor del av kostnaden, kommer prisen per måned helt an på eietiden. Om man skal eie en Model S i ett år kan kostnaden være i området 20.000 kr/mnd, og om man skal eie en Model S i 16 år, kan kostnaden være i området 6000 kr/mnd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 07:13
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. mai 2014, klokken 06:55
Det er vanskelig å regne nøyaktig, for du klarer ikke fange opp alle variable kostnader, men en grei tommelfingerregel er at en godt utstyrt S85 koster ca 10.000,- i måneden de første årene.
En middels utstyrt S60 vil jeg tippe ligger på 8-8500,- i måneden i totalkost. Men da har jeg ikke forsøkt å gjemme bort noen kostnader :)
I mitt syn blir ikke dette blir riktig. Det er nok sant at man må faktisk betale i området 10.000 kr/mnd i området 8 år
Helt riktig - og etter de første årenes verdifall vil også månedlig kost ved å eie bilen synke. Men når man kjøper ny bil kan man ikke forskuttere lav månedskost om 10 år. Du eier og bruker bilen i dag. Husk også på hva du kjøper - første egenproduserte bil fra en fersk produsent.

Uansett hvilket perspektiv en har på bilholdet kommer en ikke unna hva bilen reelt sett koster. Jeg vet det er mange forsøk på å gjemme kostnader eller tilpasse regnestykker (bl.a. gjemme servicekost uten å avskrive denne tilsvarende forbruk av innhold), men uansett hva folk måtte mene kommer de ikke unna at mine tall stemmer ganske bra de første 3-5 årene. Jeg skulle selv beholde bilen 4-5 år, men må av diverse grunner bytte til X etter snaut 2 år. Da er det en fordel å operere med reelle tall fremfor fiktive.

Alle må regne for seg selv, men å ta utgangspunkt i 10-12-14-16 års eierskap for å få så lave tall som mulig bør man etter mitt syn ikke gjøre, spesielt ikke med en bil som Model S. Mye kan skje på 10 år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Jeg er med på at man må tenke over om man har råd til å betale de månedlige utgiftene med bilen, men å si at det er det bilen koster er å dra det litt langt.

Det blir som å si at ett hus der man betaler 10.000 kr/mnd og 50% avdrag koster 10.000 kr/mnd. Dette stemmer ikke, da avdrag er sparing, og man vil i utgangspunktet få tilbake pengene ved salg. Faktisk kostnad for å bo der kan være 0, om man har verdistigning. Men så klart, har man ikke 10.000 kr/mnd å bruke på bolig, så kan man ikke bo der, selv om det er "gratis". Så man må tenke på begge aspekter.

Det er sant at mye kan skje på 10 år. Om f.eks Tesla skulle gå konkurs kan man ende opp med betydelige kostnader. Men dette stemmer også for fossilbiler, om det er dette som er alternativet. Om 10 år kan oljeprisen ligge på $400/fat, og prisen ved pumpen ligge på 30 kr/liter. Om ti år kan dieselbilene være bannlyst fra bykjernene. Over de neste ti årene kan fossilbiler ha verdifall langt utover det som har vært vanlig de siste 50 årene, da elbilene blir så attraktive at fossilbilene blir helt utkonkurrert.

Når man skal vurdere alternativer opp mot hverandre, så må man forholde seg til de beste tallene man har tilgjengelige. Man kan ikke forutse fremtiden, men dette gjelder uansett hvilket alternativ man ser på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

#27
1.
Skal du vite nøyaktig hva en bil koster totalt og per km kjørt,
må du loggføre ALLE utgiftene + vente til bilen er solgt som brukt slik at reell avskriving er dokumentert.

Da får du totalsummen X og km-utgiften X/kjørte km.

2.
Hva bilen koster som kontantstrøm ut er en annen sak.
Det blir summen av alle påløpende utgifter inklusive renter og avdrag på lån
for de som lånefinansierer kjøpet helt eller delvis.

3.
For kontantkjøpere kan det være (psykologisk) like riktig å se helt bort fra
bedriftsøkonomiske beregninger og i stedet betrakte bilen på samme måten som kjøp av nye møbler, nytt kjøkken, ny vaskemaskin, ...., ...., ....

Du kjøper tingen og kjøpesummen er borte og glemt i samme øyeblikk.
Noen ganger reduserer du bare bankkontoen.
Andre ganger sløyfer du en alternativ  anskaffelse eller dropper en dyr ferie for å finansiere kjøpet.

Slik regnet koster en Tesla S deg de løpende utgiftene og blir med det billigere i drift enn en Golf til halve prisen.

4.
Du kan ikke sammenligne langtidsvirkningen av et bilkjøp med boligkjøp.
Boliger øker som regel i verdi (både med og uten inflasjonen innkalkulert) etter som (ti)årene går.
Biler går mot null i verdi (med unntak av de få som ender opp som sjeldne vetaranbiler).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Sense

Sitat fra: MartinezSC på mandag 05. mai 2014, klokken 22:23
@Flips
Mange er svært fornøyd med S60, og har ikke behov for 85 kWh batteriet, så her finnes det ingen fasitsvar.
Jeg har bare sett en amerikaner på Youtube () som stadig angrer på at han valgte 60kw istedenfor 85kw, hver gang han venter på lading etter langtur.

Men prisforskjellen på 62000 kr er betydelig, så jeg skjønner vurderingen.
Hvis du bare kjører kortere avstander, så ser det ut som man lett sparer 62k, men da finnes det straks flere alternativer som er billigere, f.eks. Golf E.

Den dagen du skal selge Teslaen, formoder jeg at det er vanskeligere å selge en 60 kw, kontra 85kw.
Dessuten vil man normalt oftere tømme batteriet med 60 kw, på samme måte som man også vil trenge max charge oftere. Begge deler vil forringer batteriets levetid.

Ta disse faktorene med i ditt regnskap.

sn0le

Prisforskjellen mellom 60kWh og 85kWh er 62k.
Men prisforskjellen mellom 60kWh med Supercharger-tilgang og en 85kWh er "kun" Kr 48.200,- ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA