Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremselengde på TMS

Startet av kringon, torsdag 22. mai 2014, klokken 10:00

« forrige - neste »

kringon

Da har testen gjennomgått sin første fase med følgende resultater:

Startet hjemmefra kl 05:30 med ca 90% lading (kunne ikke lade til 100% hjemme, og kunne ikke dy meg fra å teste litt i går kveld). Gjennomsnittsfart på 60km/h og forbruk på 16kwh/100km frem til drammen. Satte ikke på cruise-control, men speed-limit til 85 km/h og tok det rolig opp bakkene. Ikke varmeapparat, men litt radio :).

Bestemte meg etterhvert for å teste Fortum sin hurtiglader på Liertoppen. Når jeg kom frem dit hadde jeg ca 17% batteri igjen. For å slukke rekkeviddeangsten, så koblet jeg til med type-2 kontakten. (Åpnet stolpen med sms, men var ikke betaling ifølge kundeservice hos fortum). Angsten min økte drastisk da dashbordet kun meldte fra om "Ongoing checks". Var i kontakt med Kundeservice i fortum + renault, og mekaniker i sandefjord sa han hadde slitt med det samme på et ladepunkt inne på verkstedet. (Til info: fortum meldte fra om at laderpunktet burde støtte Zoe).


Oppdatering: har nå prøvd å lade på jobben uten hell. Begynner å bli mer og mer misfornøyd med opplevelsen.

Har stått koblet til med schuko-kontakt i 3-4t og den har til alt overmål ikke ladet nå heller. Bilen blinket/pulserte sakte når jeg gikk i fra den og på dashbordet indikerte den at den ladet.

Tilbrakte 10 min ved bilen etter at jeg koblet i på nytt, og da skjedde det samme :)

Har kontaktet Renault og de er på saken.


Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

Da kan man vel si at tittelen på tråden øverst i Zoe-forumet er ganske så riktig satt...

kringon

Jepp!

Ikke noe å si på servicen fra Renault derimot. De kom med en ny bil så jeg kommer meg hjem :).

Har en del videoer av symptomene, så dere får si ifra hvis dere vil ha de postet. Ser ut som om den feiler ved hvert 2/3 minutt, resetter, prøver på nytt, lader i 2/3 minutt, feiler, resetter. Gjør dette noen ganger før den ikke gidder å resette mer.

Ifølge teknikeren fra Renault så kunne ladingen ved vanlig schuko-kontakt skyldes forstyrrelser / støy på nettet. Personlig syns jeg dette virker litt rart, da det har skjedd på alle punktene jeg har prøvd (som hadde TN-nett). Garasjen på Telenor Fornebu er dimensjonert for å kunne lade rundt 100 elbiler tenker jeg. Ingen andre som har rapportert om denne type problem. Dog: denne renaulten har jo en helt "unik" lader. I tillegg så var symptomene veldig regelmessige.

Det tristeste er at bilen ikke lot seg lade på noen av hurtigladerene jeg var innom (Hvaltorget, SmartClub Slependen og Fortum Liertoppen).
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Smiling when sailing

Hei
Det er massevis av Zoenauter i Tyskland og det virker som om til tross for et teoretisk riktig nettverkstruktur, har mange hatt problemer med ladingen, både hjemme og på offentlige ladeplasser. Men jeg mener å huske de har også noen løsninger til problemene. Mer informasjon finnes på det tyske forumet http://www.goingelectric.de/forum/ for de som kan og orker å lese tysk eller orker å bruke google translate...
Blå Leaf, Tromsø

posan

hei mulig jeg hadde samme zoe for ca en uke siden klarte og lade på torp flypass men ikke hjemme på  undeberg lånte en bil fra renault sandefjord selger sa hu hadde lada på hvaltorvet men jeg prøvde ikke

kringon

Sitat fra: posan på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:53
hei mulig jeg hadde samme zoe for ca en uke siden klarte og lade på torp flypass men ikke hjemme på  undeberg lånte en bil fra renault sandefjord selger sa hu hadde lada på hvaltorvet men jeg prøvde ikke

De har bare 1 bil hos forhandleren i Sandefjord, så da var det nok samme bil. Har du TN-nett hjemme? Hva slags beskjed fikk du når den ikke ladet?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

erik e

Trist lesing.  Når kommer "spiker,n i kista.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

trulsh

Veldig kjedelig lesning ja. Jeg har gitt opp denne bilen, og heller sett meg ut e-Up!. Ingen oppfølging av selger, i tillegg til så vanskelige ladeforhold gjør det for tungvindt for min del.

kringon

Spiker'n i kista kommer ved forsøk nr 2 og samme resultat.

Jeg for min del har ikke gitt opp, og velger å tro at dette var et engangstilfelle. Renault (ikke forhandleren) tok over bilen og har den inne til diagnose nå. Har sendt de alt jeg hadde av videoer etc. De sa at jeg skulle få oppdatering på problemet.

Utfordreren for min del er Kia Soul EV, da jeg vil ha en litt større bil en E-UP og kona likte ikke Leaf. Golfen tror jeg rett og slett ikke går langt nok på vinterstid + at den blir en god del dyrere.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

breitling

Sitat fra: kringon på torsdag 08. mai 2014, klokken 07:27
Spiker'n i kista kommer ved forsøk nr 2 og samme resultat.

Jeg for min del har ikke gitt opp, og velger å tro at dette var et engangstilfelle. Renault (ikke forhandleren) tok over bilen og har den inne til diagnose nå. Har sendt de alt jeg hadde av videoer etc. De sa at jeg skulle få oppdatering på problemet.

Utfordreren for min del er Kia Soul EV, da jeg vil ha en litt større bil en E-UP og kona likte ikke Leaf. Golfen tror jeg rett og slett ikke går langt nok på vinterstid + at den blir en god del dyrere.

++++
Samme tanker her. Liker Chameleon lader. Kia Soul er alt. men synes at Chademo er på vei ut. Samme tanker om Golf: dyr, men beskjeden rekkevidde. Og kjeeeeedelig som F!
Forreste, går ION som en drøm. Savner varm bil om vinteren og litt lenge rekkevidde en 8 mil.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

kringon

Oppdatering fra forhandler:

Det var ingen ting feil på selve bilen som forårsaket dette, men feil på 1 ladepunkt jeg hadde prøvd (Hvaltorget i Sandefjord). Dette forårsaket "software feil" på bilen som igjen sørget for at blien ikke ville lades.

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, eller forholde meg til det. På den ene siden så er det meget foruroligende at bilen er såpass sårbar for feil på utenforliggende utstyr, og at den blir "slått ut" av dette. Har sett flere andre biler lade på disse punktene, og de har 0 problemer.

På den andre siden så er det ålreit at det ikke var bilen som selv var skyld i "skadene".

Tror jeg skal prøve 1 tur til og se om jeg kommer helskinnet frem og tilbake. Uansett: blir det elbil som bil nr2 i familen, så skal jeg sørge for å være NAF-/Vikingmedlem :D


Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

flux

#26
Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. mai 2014, klokken 23:18
Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 21:51
De med 230V anlegg må ha transf. for å få til dette. 7,4kW alternativet som Tesla, BMW, Leaf har på 230V er ikke tigjenglig for ZOE. Og de kan heller ikke benytte de offentlige 7,4kW type 2 ladepunktene (uten ekstrautstyr).

Kan ikke Zoe benytte 7,4kW ladepunkter om de er på TN-nett? Hvorfor ikke?
Har du 400V tilgjenglig vil en neppe montere et enfas ladepunkt. 7,4 kW er nødløsningen. Men selvfølgelig om noen på et 400V TN anlegg monterer et enfas 32A ladepunkt kan det benyttes.
Det kan jo tenkes at noen synes 3 stk. 7,4kW er bedre enn en 22kW. så en kan jo ta sjansen der ladekartet sier 3 eller 6 7,4kW ladekontakter. Men det normal vil nok være at dette er løsningen for IT distribusjon.

Elbil foreningen må oppfordre til at det ikke settes opp enfas 32A 7,4 kw Type 2 punkter på TN anlegg i steden for 3 fas 32A 22 kw punkter. Om det skjer nå mener jeg det er en uheldig utvikling, som fører til dårligere fremtidig infrastruktur.

Elbilforeningen må jobbe for å få på plass enkle betalingsløsninger for 11kw/22kw lading og at det rulles ut så mange 11 og 22 kw punkter som mulig. Det er disse ladehastighetene som er det fremtidige "brød og melk" for elbiler.




jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 09. mai 2014, klokken 10:50
Elbil foreningen må oppfordre til at det ikke settes opp enfas 32A 7,4 kw Type 2 punkter på TN anlegg i steden for 3 fas 32A 22 kw punkter. Om det skjer nå mener jeg det er en uheldig utvikling, som fører til dårligere fremtidig infrastruktur.

Elbilforeningen må jobbe for å få på plass enkle betalingsløsninger for 11kw/22kw lading og at det rulles ut så mange 11 og 22 kw punkter som mulig. Det er disse ladehastighetene som er det fremtidige "brød og melk" for elbiler.

Jeg er ikke helt enig. Disse hastighetene har litt forskjellig bruksområde, og bør leve side om side. 22kW der man står i kortere tid, og gjerne i litt grisgrendte strøk der man i hovedsak finner elbiler med lang rekkevidde. 7,4kW på steder der man gjerne står parkert i lengre tid, og i byer med en stor andel av elbiler med kortere rekkevidde. Ikke glem at en i3, Leaf eller Focus fullades på ca. 3 timer fra 7,4kW.

11kW faller litt mellom to stoler og bør helst unngås. Kan kun utnyttes av Tesla og Zoe, med ca. 50% høyere hastighet enn for 7,4kW. Til gjengjeld får bilene med 6,6/7,4kW lader kun 3,7kW fra disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

En ting er at dette gjøres tilgjengelig offentlig, men jeg mener at elbilsjåfører / eiere også kan ta et større privat initiativ.

Dersom familien ender på en Zoe med 7.4kw/11kw ladning hjemme, så må jo flere folk kunne benytte seg av denne muligheten? 20/24 timer i døgnet så trenger ikke den ene bilen å lade..
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

flux

#29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. mai 2014, klokken 14:45
Sitat fra: flux på fredag 09. mai 2014, klokken 10:50
Elbil foreningen må oppfordre til at det ikke settes opp enfas 32A 7,4 kw Type 2 punkter på TN anlegg i steden for 3 fas 32A 22 kw punkter. Om det skjer nå mener jeg det er en uheldig utvikling, som fører til dårligere fremtidig infrastruktur.

Elbilforeningen må jobbe for å få på plass enkle betalingsløsninger for 11kw/22kw lading og at det rulles ut så mange 11 og 22 kw punkter som mulig. Det er disse ladehastighetene som er det fremtidige "brød og melk" for elbiler.

Jeg er ikke helt enig. Disse hastighetene har litt forskjellig bruksområde, og bør leve side om side. 22kW der man står i kortere tid, og gjerne i litt grisgrendte strøk der man i hovedsak finner elbiler med lang rekkevidde. 7,4kW på steder der man gjerne står parkert i lengre tid, og i byer med en stor andel av elbiler med kortere rekkevidde. Ikke glem at en i3, Leaf eller Focus fullades på ca. 3 timer fra 7,4kW.

11kW faller litt mellom to stoler og bør helst unngås. Kan kun utnyttes av Tesla og Zoe, med ca. 50% høyere hastighet enn for 7,4kW. Til gjengjeld får bilene med 6,6/7,4kW lader kun 3,7kW fra disse.
Jeg er enig med at en helst bør legge opp 22kw punkter.

Mitt poeng er at offentlig gratis lading vil forsvinne og da er det liten grunn til å redusere kapasiteten pr punkt.

Folk og biler er ulike, noen kan lade raskt og noen tregt, noen har lite tid og noen har lang tid. Ladepunktene bør være 22kw alle steder, og gjerne med intelligent nedskalering når det er mange som prøver å lade med full fart på alle punkter samtidig. Det vil sjelden skje og derav trenger ikke nødvendigvis infrastrukturen å skaleres veldig anderledes, selv om punktene settes opp som 22kw punkter i steden for 7,4kw punkter.







© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA