Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremselengde på TMS

Startet av kringon, torsdag 22. mai 2014, klokken 10:00

« forrige - neste »

kringon

Da har hjemlånet startet. Første tur hjem fra forhandler gikk innom barnehagen for å hente 2 barn. Deretter dro vi til byen for å handle + fullade bilen før morgendagens "langtur" (siden jeg har IT nett i huset)

Vel parkert på Hvaltorvet, Sandefjord så kobler jeg til bilen og forlater skuta. Når jeg kommer tilbake har ikke bilen ladet et fnugg (til min store forbauselse). Laderen var av Type 2 og sto at skulle støtte inntil 7.4kw (noe Zoe burde kunne nytte seg av).

På dashbordet sto det kun "ongoing checks" og ladelyset i fronten blinket blått (hvilket jeg tenkte at betyr: jeg lader). Jeg var av den oppfatning at alle "type 2" ladekontakter skulle kunne lade Zoe -> tar jeg feil her?

Kjørte hjem, koblet til med vanlig schuko-kontakt og samme saken dukket opp her. Forventet ikke at det skulle fungere, men iallefall at jeg skulle få en feilmld...

Nå står bilen på 90%, og vi får se om jeg rekker inn i morgen. Jeg kan trøste meg med at dersom jeg rekker inn i morgen uten å lade, så vil bilen fungere lenger utover høsten / tidligere på våren til pendling når jeg da starter med 100%.

Forslag til "100% sikre" ladepunkter mellom sandefjord og lysaker?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 19:36
Da har hjemlånet startet. Første tur hjem fra forhandler gikk innom barnehagen for å hente 2 barn. Deretter dro vi til byen for å handle + fullade bilen før morgendagens "langtur" (siden jeg har IT nett i huset)

Vel parkert på Hvaltorvet, Sandefjord så kobler jeg til bilen og forlater skuta. Når jeg kommer tilbake har ikke bilen ladet et fnugg (til min store forbauselse). Laderen var av Type 2 og sto at skulle støtte inntil 7.4kw (noe Zoe burde kunne nytte seg av).

På dashbordet sto det kun "ongoing checks" og ladelyset i fronten blinket blått (hvilket jeg tenkte at betyr: jeg lader). Jeg var av den oppfatning at alle "type 2" ladekontakter skulle kunne lade Zoe -> tar jeg feil her?

Ja, du tar feil. Kun Type 2 som er trefase (11kW eller 22kW) kan du garantert benytte deg av. De andre kan du regne med at mellom en fjerdedel og en tredjedel av virker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 19:36
Forslag til "100% sikre" ladepunkter mellom sandefjord og lysaker?

Fortum på Liertoppen eller Smart Club Asker. Begge har 22kW ladere. Sjekk Model S ladekartet og se etter orange flagg: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 19:36
På dashbordet sto det kun "ongoing checks" og ladelyset i fronten blinket blått (hvilket jeg tenkte at betyr: jeg lader). Jeg var av den oppfatning at alle "type 2" ladekontakter skulle kunne lade Zoe -> tar jeg feil her?

Jeg har opplevd det samme. Skulle for moro skyld lade på Fortum sin ladestolpe ved McDonalds på Alnabru. Blå lys blinket (tror at fast betyr "JEG LADER"). Samme beskjed på dashbordet.

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 19:36
Forslag til "100% sikre" ladepunkter mellom sandefjord og lysaker?

Ifølge hurtigladekartet kan du prøve sjansen på Fortum sin lader ved Liertoppen og ved SmartClub (Obs) på Slependen. Venter spent på din rapport.

PS: Ta med deg en multimeter. Sjekk sjukokontakt om det er IT eller TN nett. Man skulle tro at en 11/22 kW type 2 bør være 400V TN?
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

jkirkebo

Sitat fra: breitling på mandag 05. mai 2014, klokken 20:18
PS: Ta med deg en multimeter. Sjekk sjukokontakt om det er IT eller TN nett. Man skulle tro at en 11/22 kW type 2 bør være 400V TN?

Ikke bare tro, de to er garantert TN-nett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

Takker for gode svar folkens!

Peiler meg inn på Liertoppen for morgendagens kjøretur dersom jeg må lade.

Blir nok å sette opp en 11kW lader hjemme her dersom Zoe blir et alternativ. Finnes det noe initiativ for å dele på privatladere? Dersom det blir en Zoe på meg så er det for dumt om folk som skal på sommerferie i omegn e.l. ikke kan benytte seg av elbilen fordi det ikke finnes ladere!

Jeg bytter gjerne en flaske vin eller en iskald cola mot litt strøm dersom jeg skulle trenge det og visa versa :)


På den andre siden så håper jeg at Renault / Nissan sørger for at laderene på Kiwi blir 11kW minimum, dog jeg mistenker at 7.4kw blir standarden mange steder pga infrastruktur. Hvis Kiwi greier å gjøre dette langs alle de store ferdselsårene i Norge så blir jeg kiwi-kunde på heltid kun for å støtte et godt initiativ.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 21:15
Takker for gode svar folkens!

Peiler meg inn på Liertoppen for morgendagens kjøretur dersom jeg må lade.

Blir nok å sette opp en 11kW lader hjemme her dersom Zoe blir et alternativ. Finnes det noe initiativ for å dele på privatladere? Dersom det blir en Zoe på meg så er det for dumt om folk som skal på sommerferie i omegn e.l. ikke kan benytte seg av elbilen fordi det ikke finnes ladere!

Jeg bytter gjerne en flaske vin eller en iskald cola mot litt strøm dersom jeg skulle trenge det og visa versa :)

Ladekameratene er initiativet for slikt. Her er kartet: https://www.zeemaps.com/map?group=594342
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 21:15
Takker for gode svar folkens!

Peiler meg inn på Liertoppen for morgendagens kjøretur dersom jeg må lade.

Blir nok å sette opp en 11kW lader hjemme her dersom Zoe blir et alternativ. Finnes det noe initiativ for å dele på privatladere? Dersom det blir en Zoe på meg så er det for dumt om folk som skal på sommerferie i omegn e.l. ikke kan benytte seg av elbilen fordi det ikke finnes ladere!

Og for de som enda måtte lure:
11kW ladepunkt krever 400V TN anlegg.
De med 230V anlegg må ha transf. for å få til dette. 7,4kW alternativet som Tesla, BMW, Leaf har på 230V er ikke tigjenglig for ZOE. Og de kan heller ikke benytte de offentlige 7,4kW type 2 ladepunktene (uten ekstrautstyr).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 21:51
De med 230V anlegg må ha transf. for å få til dette. 7,4kW alternativet som Tesla, BMW, Leaf har på 230V er ikke tigjenglig for ZOE. Og de kan heller ikke benytte de offentlige 7,4kW type 2 ladepunktene (uten ekstrautstyr).

Kan ikke Zoe benytte 7,4kW ladepunkter om de er på TN-nett? Hvorfor ikke?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#9
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. mai 2014, klokken 23:18
Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 21:51
De med 230V anlegg må ha transf. for å få til dette. 7,4kW alternativet som Tesla, BMW, Leaf har på 230V er ikke tigjenglig for ZOE. Og de kan heller ikke benytte de offentlige 7,4kW type 2 ladepunktene (uten ekstrautstyr).

Kan ikke Zoe benytte 7,4kW ladepunkter om de er på TN-nett? Hvorfor ikke?
Har du 400V tilgjenglig vil en neppe montere et enfas ladepunkt. 7,4 kW er nødløsningen. Men selvfølgelig om noen på et 400V TN anlegg monterer et enfas 32A ladepunkt kan det benyttes.
Det kan jo tenkes at noen synes 3 stk. 7,4kW er bedre enn en 22kW. så en kan jo ta sjansen der ladekartet sier 3 eller 6 7,4kW ladekontakter. Men det normal vil nok være at dette er løsningen for IT distribusjon.

Kan det bekreftes at ZOE kan lade enfas over 3,6kW?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 23:27
Har du 400V tilgjenglig vil en neppe montere et enfas ladepunkt. 7,4 kW er nødløsningen.

Hvorfor det? Gitt at man ikke har nok strøm tilgjengelig til 22kW så er muligheten 11kW eller 7,4kW. 3x16A kan kun utnyttes fullt ut av TMS og Zoe. Alle andre elbiler får 3,7kW. 7,4kW kan derimot utnyttes fullt ut av både Focus, i3 og Leaf (gitt korrekt ekstrautstyr på de to siste) i tillegg til ihvertfall TMS med dobbeltlader. Sannsynligvis kommer også e-Golf med 7,4kW lader som ekstrautstyr her snart, siden den leveres med det i USA.

Det virker på meg som at 1x32A er et mer universelt alternativ enn 3x16A.

I Ski står det forøvrig 3 stk. 7,4kW stolper ved siden av hverandre ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. mai 2014, klokken 23:55
Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 23:27
Har du 400V tilgjenglig vil en neppe montere et enfas ladepunkt. 7,4 kW er nødløsningen.

Hvorfor det? Gitt at man ikke har nok strøm tilgjengelig til 22kW så er muligheten 11kW eller 7,4kW. 3x16A kan kun utnyttes fullt ut av TMS og Zoe. Alle andre elbiler får 3,7kW. 7,4kW kan derimot utnyttes fullt ut av både Focus, i3 og Leaf (gitt korrekt ekstrautstyr på de to siste) i tillegg til ihvertfall TMS med dobbeltlader. Sannsynligvis kommer også e-Golf med 7,4kW lader som ekstrautstyr her snart, siden den leveres med det i USA.

Det virker på meg som at 1x32A er et mer universelt alternativ enn 3x16A.

I Ski står det forøvrig 3 stk. 7,4kW stolper ved siden av hverandre ;)
La oss si det på en annen måte finner du på ladekartet at det er en eller to type 2 kontakter 7,4kW er det overveiende sansynlig ikke matet fra et TN system.

Vet du om de på Ski mates fra TN?
Kan noen bekrefte om ZOE kan lades fra enfas med mer enn 16A?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. mai 2014, klokken 00:04
La oss si det på en annen måte finner du på ladekartet at det er en eller to type 2 kontakter 7,4kW er det overveiende sansynlig ikke matet fra et TN system.

Vet du om de på Ski mates fra TN?

Nei. Men jeg skal huske på å ta med multimeteret neste gang ;)
Det er heldigvis schuko i stolpene også, slik at det går an å måle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. mai 2014, klokken 00:04
Kan noen bekrefte om ZOE kan lades fra enfas med mer enn 16A?

Ja. Ifølge et annet Zoe forum (britiske) kan Chameleon lader bruke en-fas 32A/230V.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

breitling

Sitat fra: kringon på mandag 05. mai 2014, klokken 19:36
...i fronten blinket blått (hvilket jeg tenkte at betyr: jeg lader)...

Jeg tok feil. Ifølge manualen skal blå "Z.E" blinke fort når man setter kabel i kontakt på bilen, og blinke sakte når bilen lader. Når batteriet er fulladet skal "Z.E" lyse blått og
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA