Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sterling hybrid

Startet av Yagi, lørdag 06. desember 2008, klokken 18:43

« forrige - neste »

Yagi

Jeg har vært eier av en 2001-mod Think i over 5 år, men dette er første gang jeg skriver noe på dette forumet, noe som selvsagt betyr at jeg frem til nå har hatt et problemfritt bilhold :)   

I dag morges fikk jeg derimot en "System Fault - Service Required" som ikke vil gå bort slik det har gjort tidligere.  Den kom også i en litt annen situasjon enn jeg er vant med.

Jeg hadde innstillt kupevarmen til å starte 06:00, jeg kom ut kl 06:12.  Ladelampa lyste (blinket ikke), Jeg tok ut ladeledningen, satte meg inn i bilen (kupevarmeren stod fortsatt på, selv om jeg hadde tatt ut ledningen)  Jeg slo av varmeanlegget, merket meg at energimeteret bare stod på 95% selv om ladelampa lyste stødig, jeg forsøkte å starte bilen.  Jeg fikk da umiddelbart "system fault - service required" meldingen. Bilen startet likevel.  Jeg forsøkte flere ganger, men meldingen kom hver gang.  Jeg startet da bilen og tok meg en liten tur rundt kvartalet for å se om det "hjalp," men meldingen er der like fullt. 

Bilen var på vedlikeholdslading for ca 3-4 uker siden.  Jeg hadde da kjørt ca 2000 km siden forrige.  Det ble fylt på 9,1 liter væske.  (noe jeg syns var litt mye.....)


Er det noen som har ideer om hva dette kan være?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

El rayo

#1
Sitat fra: *EL* på mandag 24. november 2008, klokken 11:46
Jeg hadde innstillt kupevarmen til å starte 06:00, jeg kom ut kl 06:12.  Ladelampa lyste (blinket ikke), Jeg tok ut ladeledningen, satte meg inn i bilen (kupevarmeren stod fortsatt på, selv om jeg hadde tatt ut ledningen)
Det er en bug i programmet. Alle biler gir feilmelding når man trekker ut ladekontakten mens forvarmeing med timer er igang. Den pleier å forsvinne ved å slå tenning av og på etter at klokkeslettet der timer slår seg av (15 minutter etter starttid) er passert.

Feilmeldingen kan unngås ved å slå av vifta før man trekker ut ladeledningen, tenning på, start, vifte på. Det settes en periodisk feil "brudd AUX-rele" som kan avleses og slettes med diagnoseinstrumentet. Noen har fortalt meg at hvis samme feil settes som periodisk 5 ganger flyttes den over til permanent feil og kan ikke slettes ved tenning av - på, men det har jeg ikke klart å bekrefte selv.

Det kan også være forskjell på forskjellige utgaver av BMS program. Hvis du har en bil som kom fra utlandet har den mest sannsynlig det nyeste B-116 programmet. At energimeteret gikk ned til 95% idet du trakk ut ladeledningen med forvarming igang tyder på B-116 program.

Alle feilkoder - både periodiske og permanente - skal slettes når vedlikeholdslading utføres, men jeg har sett eksempler på at enkelte ikke gidder/klarer dette.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Etter at jeg har bruket forvarming funksjon i det siste har jeg fått feilmeldingen flere gangen. Forhåndsvarming er ferdig mens jeg setter på tenninga så jeg har begynt å slå av vifte og varmeapparartet før tenningen slåes på. Feilen forsvinner ved å slå av bilen og begynne på nytt.

Merkelig at energimåleren synker til 95 fordi strømmen skulle trekkes rett fra strømnettet, ikke batteri hvis bilen er ferdig ladet og det er vel og bra om vinterstid. Kanskje jeg kan prøve på vår B- 116 bil i morgen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på mandag 24. november 2008, klokken 17:00
Merkelig at energimåleren synker til 95 fordi strømmen skulle trekkes rett fra strømnettet,
Når man trekker ut ladekontakten mens forvarming er igang trekkes strømmen fra batteriet. Greit å få en indikasjon på energimeteret at man ikke har 100%.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Yagi

Takk for tilbakemeldinger folkens!

Enig med Ken i at det er merkelig at energimåleren synker - siden jeg faktisk observerte at energimåleren var på 95% før jeg koblet bilen av strømnettet.

Når det er sagt, så har nå feilmeldingen forsvunnet igjen.... (?)  Sjekket flere ganger i går, men det ser ut til en god natts søvn gjorde underverker for bilen - for i dag morges var det ingen feilmelding! 

Hva syns dere - bør jeg få sjekket bilen med et slikt diagnoseapparat likevel?

Uansett, takk for alle tips rundt dette med forvarming!
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

cra

Sitat fra: *EL* på tirsdag 25. november 2008, klokken 07:40
Hva syns dere - bør jeg få sjekket bilen med et slikt diagnoseapparat likevel?

Hvis du har enkel tilgang til et kan du gjøre det, men dette har vært et kjent "problem" ganske lenge (jeg oppdaget det samme selv for et par-tre år siden) men har aldri medført noen problemer. Så jeg hadde ikke brydd meg med å legge noe mye arbeid i det hvis jeg var deg.

Ellers skader det jo ikke å sjekke om det ligger noen feilkoder en gang i blandt, så kanskje man kan oppdage potensielle problemer før man plutselig stopper langs veien. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Se om feilmeldingen dukker opp igjen ved neste fullading. Det kan være jordfeil som slår inn, eller temperaturfølerne. De vil da stoppe bilen fra å lade mer. dersom vannpunpa ikke fungerer som den skal kan batteriene bli for varme og for å forhindre skade har bilen en stoppfunksjon da. Jordfeil kan komme ved fullading dersom det er noe feil under veis.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA