Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software

Startet av tonl, onsdag 21. mai 2014, klokken 10:27

« forrige - neste »

chal

Sitat fra: Anew på onsdag 07. mai 2014, klokken 17:01
Sitat fra: alexanba på søndag 04. mai 2014, klokken 23:22
Jeg savner komfortseter
Dette var det jeg trodde jeg kom til å savne mest med BMW, men jeg føler meg faktisk mindre sliten etter 3 timer bak rattet på en TMS enn jeg gjorde i gamlebilen.

Jeg har samme erfaring. Jeg tror det skyldes drivlinjen.
Jeg har også merket at det mindre slitsomt å sitte i kø.
:)

P85

Jeg kommer fra en verden med eldre Porsche 911, 3 serie bmw og ny X3 (konebilen) med alt utstyr. Tidligere i uken var jeg bortom og testet en Tesla S85. Jeg hadde akkurat den samme følelsen, Model S føltes ikke som en premium bil. Jeg regnet med å bestille en da jeg gikk inn i butikken, men var veldig veldig usikker da jeg gikk ut igjen. Det er vanskelig å sette fingern på hva det er, dører, brytere, seter, generell feel?

Uansett, etter ett par dager med tenking og økonomiske beregninger kunne jeg ikke gjøre annet enn å bestille meg en S85. Som småbarnsfar og med en X3 konebil blir dette pendlebilen i vår familie. Ferie og fritidsbilen blir X3 med gigantisk takboks og tilhengerfeste.

Men, det skal sies at jeg gleder med til nytt eierskap og leveransen.

bb

Sitat fra: espenl på mandag 08. september 2014, klokken 22:47
Som småbarnsfar og med en X3 konebil blir dette pendlebilen i vår familie. Ferie og fritidsbilen blir X3 med gigantisk takboks og tilhengerfeste.
Med mindre du skal dra vogn eller hekte på sykler bak når du skal på ferie så skjønner jeg ikke hvorfor du vil kaste penger ut av vinduet ved å kjøre X3en. Bestiller du Model S med panoramatak kan du også ha gigantisk takboks. Og ikke nok med det. Mens X3 bare har skarve 550 liter bagasjerom har Model S 890 liter. Bestiller du ikke barneseter bak får du ytterligere 70-80 liter under bagasjerommet (har ikke målt nøyaktig selv). Da snakker vi om nesten en kubikkmeter før baksetene er slått ned. Til sammenligning har Mercedes E-klasse «bare» 700 liter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jazzwheel

Jeg kommer fra en 3-serie M-sport med alt utstyr til cirka den prisen og ser meg ikke tilbake i det hele tatt bortsett fra at setene var litt mer racing, men det var mest en vanesak skjønte jeg.

Men, jeg blir uten tvil blendet av ytelsene og elmotoren. Spørsmålet blir mer interessant hvis man spør om man heller ville hatt BMW'en enn Tesla'n hvis begge hadde den samme elmotoren.

Jeg syns definitivt Tesla'n føles lettere å manøvrere og har bedre kjøreegenskaper enn BMW'en så jeg skal ikke uten videre si at jeg ville byttet tilbake selv om vi fikk en skikkelig BMW elbil.

Sjøhyene

Sitat fra: Lokführer på mandag 05. mai 2014, klokken 09:23
Teslaen hadde for min del vært perfekt dersom den hadde hatt like gode seter som BMW comfort, head-up, adaptiv cruise, skipose, hengerfeste og 4x4. Bmwen mangler alt det andre, så regnestykket var lett.

QFT
Hengerfeste er vel den tingen jeg savner mest faktisk, men det er tilgitt når den er så mye bedre det meste annet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TRM

Sitat fra: espenl på mandag 08. september 2014, klokken 22:47
Jeg kommer fra en verden med eldre Porsche 911, 3 serie bmw og ny X3 (konebilen) med alt utstyr. Tidligere i uken var jeg bortom og testet en Tesla S85. Jeg hadde akkurat den samme følelsen, Model S føltes ikke som en premium bil. Jeg regnet med å bestille en da jeg gikk inn i butikken, men var veldig veldig usikker da jeg gikk ut igjen. Det er vanskelig å sette fingern på hva det er, dører, brytere, seter, generell feel?

Uansett, etter ett par dager med tenking og økonomiske beregninger kunne jeg ikke gjøre annet enn å bestille meg en S85. Som småbarnsfar og med en X3 konebil blir dette pendlebilen i vår familie. Ferie og fritidsbilen blir X3 med gigantisk takboks og tilhengerfeste.

Men, det skal sies at jeg gleder med til nytt eierskap og leveransen.
Tipper du ender opp med Teslaen som feriebil! ☺

Har bilen vår inne hos Drammen Karosseri (bitteliten bulk i panser ved utlevering), og kjører nå en fossil lånebil. Peugeot, ett eller annet.

De kunne heller ha gitt meg hest og kjerre, for dette var jaggu å gå tilbake i tid....
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

MGI

Sitat fra: alexanba på søndag 04. mai 2014, klokken 23:22
Jeg har nå hatt min Tesla P85 i 3 mnd etter å hatt en BMW 5-serie (2012) i 2 år. Sitter nå faktisk og lurer på om skal bytte tilbake til BMW da jeg mangler godfølelsen som jeg hadde i BMW. (...) Noen andre som har den følelse?
Min forrige bil var ikke en BMW, men en helt ordinær Ford Focus (med bensinmotor - ikke el). Jeg må ærlig innrømme at etter forelskelsen til den nye bilen (TMS) hadde gitt seg, så er jeg litt mer nøytral hva angår hvor bra den er. Jeg har aldri vurdert å selge bilen og gå tilbake til Focus, men jeg mener oppriktig at opplevd kvalitet er minst like bra på en Focus med skinninteriør. Hvorfor? Ingen anelse. Jeg bare mangler følelsen av å sitte i en premiumbil når jeg sitter i TMS.

Hadde jeg hatt råd til en Mercedes AMG, Audi RS-noe eller BMW M-noe (som noen her i tråden mener er sammenligningsgrunnlaget), så ville jeg forventet mye mer av bilen enn det jeg gjør av Teslaen.
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

JO

En BMW føles mer påkostet. Jeg solgte akkurat min BMW og har per i dag Teslaen pluss en 1995 Ford Explorer som er ekte steinalderbil. Jeg er nødt til å 2 biler pga Elbil kan ikke dekke alle behov, så da beholdt jeg den eldste bilen som ikke er verdt stort mer en vrakpanten, like greit å slippe verditap og dyre servicer.
Men man må se på totalen, Tesla er rask passelig komfortabel har god plass bra rekkevidde og gir dermed en totalpakke som  er bra. At BMW sine komfortstoler er bedre ja, savner jeg de, tja av og til på lengre kjøreturer men så tar jeg en forbikjøring og blir påminnnet at det er mange andre kvaliteter på en bil en gode seter. Så totalen er bra for Tesla, men de har endel områder de ligger bak spesielt de tyske premium produsentene. Opplevd kvalitet i Tesla kan nok mer sammenlignes med Skoda enn BMW og det er helt greit da Teslaen har mange sterke sider utenom.
Svart Model S Levert 11 Mars

Sense

Min plan var å kjøpe en nesten ny Audi A6 3,0 eller BMW 530 xdrive, i likhet med mange andre her. Ny med utstyr ville bimmern kostet 950k. Helt uaktuelt for min del.
Så planen var å kjøpe en nesten ny bruktimportert til 740k fra Tyskland.

Når jeg så at jeg sparte 4500 kr. pr. måned i driftsutgifter med en ny Tesla 85kw, og i tillegg trolig ville lettere få solgt den senere sammenlignet med en fossil, så var det ikke så vanskelig valg.
Men jeg skulle gjerne sett at kvaliteten på interiøret var bedre på Teslaen, men nå har jeg garanti i noen år til.

Det eneste jeg savnet var hengerfeste. Så dermed måtte vi bytte begge bilene.

snurrehue

Min personlige oppfatning er:
- Setene. Etter en del timer i setene på Model S (leveringen i sommer skulle vel tilsi at vi har de setene som Musk mente var bedre enn opprinnelig), innser jeg at min kropp ikke er bygd for å trives i disse setene. Nakkestøtten er grusom og ikke justerbar. Sidestøtten er mangelfull. Der er BMW 5-serie milevis foran.
- Interiørkvalitet. Dashbordkanten over lilleskjermen kan lett vippes opp og ned. Det knirker i rattet. Vi har tidvis knirking i panoramataket (som selvfølgelig ikke kunne påvises da vi hadde den innom verkstedet for utbedringer). Sitter med følelsen av å sitte i en koreansk billigbil. Til sin pris, som netto kan sammenlignes med en S-klasse, forventes langt mer gjennomført interiør. Her igjen er BMW 5-serie hestehoder foran.
- Cockpit. Manglende midtkonsoll får frem følelsen av å sitte i et gammelt amerikansk flak av en pickup-truck. Det mangler praktisk lagringsplass. Ingen mulighet for å sette fra seg flasker og kopper på en fornuftig måte. Døra er bare panel uten lagringsmuligheter. Da ender alt på gulvet hvor det i svingene kastes frem og tilbake, fra side til side. Her sitter jeg med langt bedre følelse i de fleste andre biler.
- Utstyrsmessig. Her kommer Model S til kort. Valgmulighetene er få. Hvor blir det av adaptiv cruise? Jeg kjørte nylig en eGolf. Adaptiv cruise på den var en nytelse.
- Sikkerhetssystemer. Man kan si hva man vil om disse, men det er ikke til å stikke under en stol at de har noe for seg. Model S er kanskje solid bygget, men de ligger langt bak andre produsenter.

Stort sett det eneste som gir meg premiumassosiasjoner på Model S er aksellerasjonen og til dels designet. Ellers er den for meg en bil midt på treet. Og langt unna noen "bil 2.0". Men den er et friskt pust! Og noenlunde gunstig takket være håpløs norsk politikk. 

Og jeg redigerer inn ett punkt til:
- Firmwaremessig. Vi fikk bilen snaue to år etter at den kom på markedet. Og likevel er man avhengig av å lære seg måter å resette bil og skjermer på. Flaut når man har lånt bort bilen til noen slektninger, hvorpå de underveis i prøveturen ringer meg og forteller meg at storskjermen har låst seg. Svenskeknappen var noe som hørte til Windows ME i sin tid. Ikke en Model S til 700 000 kroner.

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 10. september 2014, klokken 16:13
Min personlige oppfatning er:

Slenger med noen kommentarer her jeg, også min personlige mening.

Sitat
- Setene. Etter en del timer i setene på Model S (leveringen i sommer skulle vel tilsi at vi har de setene som Musk mente var bedre enn opprinnelig), innser jeg at min kropp ikke er bygd for å trives i disse setene. Nakkestøtten er grusom og ikke justerbar. Sidestøtten er mangelfull. Der er BMW 5-serie milevis foran.

Jepp, her er det meget delte meninger. Kroppene våre er ganske forskjellige ;) For min del passer setene perfekt, og nakkestøtten er akkurat slik jeg vil ha den. Kan kjøre 8 timer i strekk kun avbrutt av ladepause uten å bli sliten på noen som helst måte. BMW 5-serie har jeg ikke hatt, men jeg hadde en E36 328i med sportsseter tidligere. Fant meg aldri til rette i de setene, ei heller VW setene i Touranen. De var rett og slett for smale over ryggen for meg. Leaf-setene er derimot ganske ok for min kropp. Så her nytter det ikke å lese hva andre mener, man må prøve selv.

Sitat
- Interiørkvalitet. Dashbordkanten over lilleskjermen kan lett vippes opp og ned. Det knirker i rattet. Vi har tidvis knirking i panoramataket (som selvfølgelig ikke kunne påvises da vi hadde den innom verkstedet for utbedringer). Sitter med følelsen av å sitte i en koreansk billigbil. Til sin pris, som netto kan sammenlignes med en S-klasse, forventes langt mer gjennomført interiør. Her igjen er BMW 5-serie hestehoder foran.

Også ganske delte erfaringer her. Null knirk i min heldigvis, hverken i ratt, pano-tak eller interiør generelt. Dashbordkanten kan nok beveges litt men jeg driver jo aldri å røsker i den så jeg ser egentlig ikke problemet ;)

Sitat
- Cockpit. Manglende midtkonsoll får frem følelsen av å sitte i et gammelt amerikansk flak av en pickup-truck. Det mangler praktisk lagringsplass. Ingen mulighet for å sette fra seg flasker og kopper på en fornuftig måte. Døra er bare panel uten lagringsmuligheter. Da ender alt på gulvet hvor det i svingene kastes frem og tilbake, fra side til side. Her sitter jeg med langt bedre følelse i de fleste andre biler.

Etter >8000km på ferietur i sommer føler jeg meg kvalifisert til å mene både det ene og andre om interiør og lagringsplass. For vår del er mangelen på midtkonsoll et av bilens største fortrinn interiørmessig. Fantastisk god plass der til alt vi trenger å ha tilgjengelig på langtur, mens drikkeflasker/kopper står i koppholderne. I døra er det plass til mobien, og lommebok+solbriller ligger i hylla under skjermen. Servietter og annet dill i hanskerommet. Noe mer har vi ikke bruk for å lagre fast i bilen.
Den som ønsker midtkonsoll kan kjøpe dette ved siden av, dog ikke leveringsklart ennå. Jeg er sjeleglad for at midtkonsoll ikke er standard og fastmontert...

Sitat
- Utstyrsmessig. Her kommer Model S til kort. Valgmulighetene er få. Hvor blir det av adaptiv cruise? Jeg kjørte nylig en eGolf. Adaptiv cruise på den var en nytelse.

Obektivt korrekt, og ikke noe å protestere på. Dog er det ikke noe jeg på noen måte savner personlig, eller hadde betalt ekstra for. Vel, eneste jeg kan komme på i farten som jeg savner er motorisert åpning/lukking av frunk slik som bagasjelokket. Men det er det ingen andre biler som har heller ;)

Sitat
- Sikkerhetssystemer. Man kan si hva man vil om disse, men det er ikke til å stikke under en stol at de har noe for seg. Model S er kanskje solid bygget, men de ligger langt bak andre produsenter.

Igjen korrekt. Antar dette er på plass i løpet av kort tid. Dog ikke noe jeg savner personlig, og ting som lane departure warning eller blindsonevarlser hadde jeg nok uansett deaktivert. Autobrems fungerer visstnok kun i lav fart på de fleste biler, og vi bruker bilen i all hovedsak til landeveiskjøring.

Sitat
Stort sett det eneste som gir meg premiumassosiasjoner på Model S er akselerasjonen og til dels designet. Ellers er den for meg en bil midt på treet. Og langt unna noen "bil 2.0". Men den er et friskt pust! Og noenlunde gunstig takket være håpløs norsk politikk. 

Ja, det kommer jo an på hva en er på jakt etter. Personlig ser jeg ikke etter masse treverk, skinndetaljer, 20-veis justerbare stoler med massasje eller slikt. Jeg vil ha lav sittestilling, gode kjøreegenskaper og god plass. Der innfrir TMS på en måte som ingen andre har sjans til. Akselerasjon og design er ikke så viktig for min del, men selvfølgelig ikke negativt ;)
Vel, innvendig design er i og for seg interessant, og der er jeg meget godt fornøyd. Liker f.eks ikke eGolf på det området, gammelmodig og traust interiør med analoge instrumenter og en diger girspak. Synes Model S, Leaf og i3 er mye bedre på de områdene.

Sitat
Og jeg redigerer inn ett punkt til:
- Firmwaremessig. Vi fikk bilen snaue to år etter at den kom på markedet. Og likevel er man avhengig av å lære seg måter å resette bil og skjermer på. Flaut når man har lånt bort bilen til noen slektninger, hvorpå de underveis i prøveturen ringer meg og forteller meg at storskjermen har låst seg. Svenskeknappen var noe som hørte til Windows ME i sin tid. Ikke en Model S til 700 000 kroner.

Det var en periode med 3G problemer da jeg måtte resette noen ganger for å få tilbake forbindelsen, men reboot pga. andre problemer mener jeg bare har skjedd én gang på 1 år og 33.000km. Godt fornøyd med det tatt i betraktning at softwaren kan betraktes som en beta-versjon ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Jeg er litt skeptisk til all verdens aktive sikkerhetssystemer.
Vi har en ny Golf 7 med bl.a. adaptiv cruise control. Den tør jeg rett og slett ikke bruke hvis jeg skal kjøre langt og samtidig føler meg litt trøtt.
Men når jeg er opplagt, da er den kul, hvis det ikke er mye trafikk på motorvei. For da må du smette inn i luker i venstre fil, og den adaptive cruise controllen er da for treg til å gi gass til at du kommer inn i lukene.
Men på vanlige landeveier er den deilig og man kan slappe mer av i beina.

Bilen har også lane assist, som betyr at den piper hver gang du kommer nær den hvite linjen. Fantastisk flott når jeg driver med inspirerende kjøring og i hver høyresving ligger noen cm fra den hvite linjen. Så det tullet er naturligvis deaktivert.
Kanskje den er mer beregnet for sovende amerikanere som har store filer å bevege seg i.

Trøndertesla

Sitat
- Cockpit. Manglende midtkonsoll får frem følelsen av å sitte i et gammelt amerikansk flak av en pickup-truck. Det mangler praktisk lagringsplass. Ingen mulighet for å sette fra seg flasker og kopper på en fornuftig måte. Døra er bare panel uten lagringsmuligheter. Da ender alt på gulvet hvor det i svingene kastes frem og tilbake, fra side til side. Her sitter jeg med langt bedre følelse i de fleste andre biler.

Etter >8000km på ferietur i sommer føler jeg meg kvalifisert til å mene både det ene og andre om interiør og lagringsplass. For vår del er mangelen på midtkonsoll et av bilens største fortrinn interiørmessig. Fantastisk god plass der til alt vi trenger å ha tilgjengelig på langtur, mens drikkeflasker/kopper står i koppholderne. I døra er det plass til mobien, og lommebok+solbriller ligger i hylla under skjermen. Servietter og annet dill i hanskerommet. Noe mer har vi ikke bruk for å lagre fast i bilen.
Den som ønsker midtkonsoll kan kjøpe dette ved siden av, dog ikke leveringsklart ennå. Jeg er sjeleglad for at midtkonsoll ikke er standard og fastmontert...

Sitat

Det er også en lomme foran på førersetet hvor man kan stikke mobiltelefon o.l. nedi. Fant denne etter et halvår, men bruker den mye nå :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

jkirkebo

Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 10. september 2014, klokken 23:46
Det er også en lomme foran på førersetet hvor man kan stikke mobiltelefon o.l. nedi. Fant denne etter et halvår, men bruker den mye nå :-)

Glemte den i farten. Der ligger 2 ladekort, 2 parkeringskort og en lightning-kabel :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurrehue

Sitat fra: Sense på onsdag 10. september 2014, klokken 23:20
Jeg er litt skeptisk til all verdens aktive sikkerhetssystemer.
Vi har en ny Golf 7 med bl.a. adaptiv cruise control. Den tør jeg rett og slett ikke bruke hvis jeg skal kjøre langt og samtidig føler meg litt trøtt.

En kollega med en Volvo med City Safety kan ikke lovprise systemet nok etter at han selv overså en fotgjenger. Bilen bremset automatisk, og berget fotgjengeren fra beinbrudd og det som verre er.

Adaptiv cruise er jo også vidunderlig når man er lite opplagt. Da holder du avstanden til bilen foran, og du stoppes om det er stopp i trafikken. Jeg må dessverre innrømme å selv ha kjørt noen ganger i altfor sløv tilstand, og nesten gått i hekken på bilen foran fordi jeg ikke var opplagt nok. Å kjøre med adaptiv cruise er en fryd, og noe jeg i høyeste grad savner på Model S. Blind spot-systemer har også sin nytte.

Men jeg innser at Tesla har såpass mye å jobbe med av små og store feil og mangler at de rett og slett må fokusere på dette fremfor å implementere flere feilkilder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA