Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software

Startet av tonl, onsdag 21. mai 2014, klokken 10:27

« forrige - neste »

tonl

For et halvår siden vurderte jeg en BMW 5 serie til ca 650k-700k kr med mye ekstra utstyr. Sammenlignet med TMS 85 til ca samme pris. Selv om TMS mangler mye av ekstra utstyr som BMW har, så følte jeg en TMS 85 til den prisen føltes mye rimeligere enn BMW. Jeg har undert på dette lenger.
Er det fordi TMS har moderne drivlinje? Innovativ? "Mye bil" for penger? TMS har billigere driftskostnad?

Hva mener dere?

MartinezSC

Det er nok kanskje fordi TMS konkurrerer med verstingutgavene til de store premiummerkene i utlandet. I Tyskland koster en P85+ like mye som en Mercedes-Benz CLS 63 AMG, Audi RS7, BMW M6.. I Norge er det mye bil for pengene ;)

cyber

Sitat fra: tonyl på søndag 04. mai 2014, klokken 15:58
For et halvår siden vurderte jeg en BMW 5 serie til ca 650k-700k kr med mye ekstra utstyr. Sammenlignet med TMS 85 til ca samme pris. Selv om TMS mangler mye av ekstra utstyr som BMW har, så følte jeg en TMS 85 til den prisen føltes mye rimeligere enn BMW. Jeg har undert på dette lenger.
Er det fordi TMS har moderne drivlinje? Innovativ? "Mye bil" for penger? TMS har billigere driftskostnad?

Hva mener dere?

En ny norsksolgt BMW i prisklassen 600-650k er en bil til 400-450k hvis man trekker fra avgifter og moms.
Om man i stedet kan kjøpe en Tesla Model S er selvfølgelig det et røverkjøp i forhold prismessig, men i Norge er det reelle alternativet til en ny Model S en nesten ny bruktimportert BMW ( Audi eller Mercedes ) hvis man av ulike årsaker ikke går for en ny Tesla.

alexanba

Jeg har nå hatt min Tesla P85 i 3 mnd etter å hatt en BMW 5-serie (2012) i 2 år. Sitter nå faktisk og lurer på om skal bytte tilbake til BMW da jeg mangler godfølelsen som jeg hadde i BMW. Drivlinjen til Teslaen er overlegen en diesel sekser men skulle gjerne hatt en garantert rekkevidde på 500+ km med aktiv motorveikjørlng. Jeg er lei av å se på forbruksindikagoren og ønsker å kjøre uten kompromiss i 120+ på E18. Jeg savner komfortseter, Headup display og den ekslusive følelsen i en BMW. Får gi bilen 1 måned til før jeg bestemmer meg. Noen andre som har den følelse?

19quiz76

Nope - har kjørt både Porsche, BMW, Audi, Mercedes, Ferrari, Lamborghini og Aston Martin. Ingen av disse bilene kunne erstattet min Model S. Ja, jeg satt mer komfortabelt i Aston Martin'en, men alt rælet som følger med fossilbil hører fortiden til for min del.

Men vi vekter jo ting forskjellig - ærlig sak å ønske seg behageligere seter, men dette har det vært skrevet mye om og burde ikke komme overraskende. Headup og eksklusiv følelse? Velger 17"-skjerm og fremtidsfølelse any day ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

x525

Sitat fra: alexanba på søndag 04. mai 2014, klokken 23:22
Jeg har nå hatt min Tesla P85 i 3 mnd etter å hatt en BMW 5-serie (2012) i 2 år. Sitter nå faktisk og lurer på om skal bytte tilbake til BMW da jeg mangler godfølelsen som jeg hadde i BMW. Drivlinjen til Teslaen er overlegen en diesel sekser men skulle gjerne hatt en garantert rekkevidde på 500+ km med aktiv motorveikjørlng. Jeg er lei av å se på forbruksindikagoren og ønsker å kjøre uten kompromiss i 120+ på E18. Jeg savner komfortseter, Headup display og den ekslusive følelsen i en BMW. Får gi bilen 1 måned til før jeg bestemmer meg. Noen andre som har den følelse?

Nei, jeg har en helt annen oppfatning enn deg. Jeg kjørte også en 2011-modell 525 i 2 år før Tesla'n kom i hus i slutten av november, og jeg hadde faktisk blitt skeptisk før overtakelsen. Men har aldri sett meg tilbake! BMW'n var tungsolgt og sto i garasjen ubrukt i 4 mnd.,  og da jeg tok den ut en tur for å sjekke at den ikke hadde gått tom for strøm (!), føltes det hele trangt, bråkete og gammeldags. Selv sekser'n syntes jeg lød kjip! Og jeg pleide å elske den.

I forhold til rekkevidde ser jeg poenget ditt, men det er ikke noe problem i praksis for meg. Dessuten vil utfordringene bli færre på sikt mht. flere hurtigladere rundt om. Komfortsetene i BMW'n var selvsagt bedre, men likevel ingen dealbreaker i forhold til Tesla sine. HUD derimot savnet jeg en stund, spesielt ved bruk av  navigasjon, men siden farten er såpass enkel å lese i Model S, tenker jeg ikke lenger på det. Når det gjelder følelsen av eksklusivitet, synes jeg faktisk at Model S utstråler mest! Interiøret er enklere, men langt mer elegant. Eksteriøret er både penere, mer klassisk og sportlig, spesielt med 21" (som man selvsagt kan putte på en 5-serie også).

Det er langt bedre plass i Model S. Sykt praktisk med tredje seterad for oss med småbarn. Den er mer komfortabel og sportslig på samme tid (jeg har +-pakke). Den er veldig mye morsommere å kjøre. Internett-radio og Rdio-tjenesten setter jeg svært stor pris på. Driftskostnadene vil nok over tid være svært mye lavere med Model S. Godfølelsen har kommet for å bli hos meg i alle fall! :)
Bor på Kolbotn.
Grå/grå Model S P85+ inkl. alt unntatt bagasjeromsskjuler.

laumb

Bruker 2012 525XD hver gang jeg skal kjøre henger.
Kjenner jeg blir sint og tenker "drittbil" hver gang. 7 knappetrykk + å dra i giret for å få den startet slik jeg vil (på-knapp, slå av motor av ved stillestående, sportsmodus, vri bryter på lysene til park, trykke på tåkelys og holde inne knappen for å få gire. Det tar for læææøøng tiiid.

Motoren bråker og er treg, bruker nesten like langt tid på å gire med og starte å øke farten som Model s bruker på å gå fra 50 til 100...

Heading er sexy, men alt annet er bare stress og mas med konvensjonelle biler som nevnte BMW. Fysj!

Leaf_2014

Laumb:
Kjempevoksent, balansert innlegg uten spor av fanboisme.

Dersom man først skal sette på 22" og terninger tar det tid å komme avgårde med en Tesla også.

Edit: Dessuten hadde du ikke trengt å ringe kompisen din og ha diskusjonen "jasså, krok, så det kan ikke den elbilen din nei (sett inn skadefryd her). Jadda krok vettu har orntlie biler, nja skal se om den er ledig ...  Du kunne bare trykt på knappen som svinger ut kroken og koblet på. Det er raskere enn å måtte ut på bydga å låne bil.
Leaf 2014

laumb

Balansert eller ikke, fakta er at jeg personlig føler at bilen er steingammal, treg og knotete å komme i gang med. At dashbordet føles rotete og såpass enormt at det "svelger" deg er også et poeng. Instrumentene er uoversiktlige og funksjonene er for godt gjemt.

Nei, nyere 5-serie føles kanskje "dyrere" ut, men den føles absolutt ikke bedre ut.

Øyvind.h

Sitat fra: alexanba på søndag 04. mai 2014, klokken 23:22
Jeg har nå hatt min Tesla P85 i 3 mnd etter å hatt en BMW 5-serie (2012) i 2 år. Sitter nå faktisk og lurer på om skal bytte tilbake til BMW da jeg mangler godfølelsen som jeg hadde i BMW. Drivlinjen til Teslaen er overlegen en diesel sekser men skulle gjerne hatt en garantert rekkevidde på 500+ km med aktiv motorveikjørlng. Jeg er lei av å se på forbruksindikagoren og ønsker å kjøre uten kompromiss i 120+ på E18. Jeg savner komfortseter, Headup display og den ekslusive følelsen i en BMW. Får gi bilen 1 måned til før jeg bestemmer meg. Noen andre som har den følelse?
Er en ærlig sak dette. Noen vil oppleve at Model S ikke holder mål pga egne preferanser og behov, og du har antakelig godt nok grunnlag til å kunne uttale deg, i motsetning til den del synsere som faktisk ikke eier bilen og som ikke har fått oppleve hvordan det er å leve med den over tid. Mitt inntrykk er at de aller aller fleste som kommer fra eks 5-serie eller annen premium-bil blir fornøyd med Model S, og svært få ønsker seg tilbake. Men at det finnes en og annen blant de 4000 eierne som synes forrige bil var bedre er ikke til å komme unna. Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt bilen et par måneder til, og deretter lånt en 5-serie en ukes tid for å se om du faktisk ønsker deg tilbake. Jeg kommer selv aldri til å kjøpe en fossilbil igjen, og jeg foretrekker helt klart det moderne og minimalistiske interiøret i Model S fremfor det man finner i 5-serien. Men folk er forskjellige :) Hadde jeg ofte hatt behov for å kjøre turer på 60-70 mil + så raskt som mulig hadde Model S falt litt igjennom selv om den er billig i drift. Heldigvis har jeg sjeldent/aldri behov for å kjøre mer enn 50 mil, og jeg har ikke umiddelbart behov for å krysse Tyskland i maks hastighet, så da lever jeg heller med 30-60 min lenger kjøretur de få gangene i året hvor jeg må lade (Oslo-Trondheim, og nå til sommeren Oslo-Esbjerg). Og dette hurtiglader-behovet må naturligvis også ses i sammenheng med at man aldri ellers i året trenger å besøke bensinstasjonen, for batteriet er jo fullt hver morgen om man vil.
Andre vil finne dette helt uaktuelt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: laumb på mandag 05. mai 2014, klokken 00:13
Bruker 2012 525XD hver gang jeg skal kjøre henger.
Kjenner jeg blir sint og tenker "drittbil" hver gang. 7 knappetrykk + å dra i giret for å få den startet slik jeg vil (på-knapp, slå av motor av ved stillestående, sportsmodus, vri bryter på lysene til park, trykke på tåkelys og holde inne knappen for å få gire. Det tar for læææøøng tiiid.

Skulle dette være et seriøst innlegg?

Når jeg skal sette i gang Skoda'n min: vri om nøkkel, sette bilen i gir. Kjørelysene går automatisk alt etter lysforhold. Ved dagslys går den automatisk i parklys og tåkelys, i skumring og mørke, tunneller etc, går den automatisk over til nærlysene.

Aksellerasjonen er naturligvis ikke på Model S-nivå, ei heller den øyeblikkelige reaksjonen, men for å være helt ærlig er det forsvinnende få ganger jeg får behov for den ekstra responsen og aksellerasjonen i Model S kontra hva treskeverket i Skoda'n gir meg. Faktisk vil jeg med mine typiske turer heller oppleve at jeg må kjøre meget bedagelig med Model S'n når jeg får den i sommer for å kunne nå frem uten angstanfall. Og autobahn-cruisingen gruer jeg meg til. Må tydeligvis bare glemme venstrefilsgledene. Og jungelen av ladekabler og adaptere, og leting etter ladesteder? Blant annet derfor føles TMS rimeligere enn tilsvarende priset BMW 5-serie.

Fossilbiler har sine fordeler og ulemper. TMS har sine fordeler og ulemper. Noen liker mora, andre foretrekker dattera. Selv digger jeg friheten fossilbilene gir, mens jeg digger aksellerasjonen TMS gir. Hadde jeg bodd i et land som ikke forskjellsbehandler elbiler og fossilbiler som i Norge, hadde det blitt fossilbil for alle penga. Her til lands er det verdt å gi TMS en sjanse.

Philip Marlowe

Jeg vurderte 520d, men med det utstyret jeg ønsket meg, ville BMWen kostet rundt 750'. Det eneste jeg ikke fikk på Tesla var adaptiv cc og 4x4, men jeg sparte likevel over 100,000,-  :)

I tillegg har jeg fått mye annet som jeg ikke ville ha fått i BMW.  ;D
Liker også forsetene i TMS bedre. Passer min kropp.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Lokführer

Teslaen hadde for min del vært perfekt dersom den hadde hatt like gode seter som BMW comfort, head-up, adaptiv cruise, skipose, hengerfeste og 4x4. Bmwen mangler alt det andre, så regnestykket var lett.

Det morsomme er hvor godt vant jeg har blitt til at Teslaen gjør det den antar at jeg vil. Jeg glemmer både å skru av motoren og låse når jeg kjører andre biler.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

tonl

Jeg valgte å beholde fossilbilen min. De gangene jeg savner den, kan jeg sette meg i den og kjøre avgårder. Samtidig nyter "gammeldags" teknologi. Kanskje jeg skal beholde til den blir veteranbil ;D
Ikke lett å kvitte seg med en bil du har brukt hverdag året rundt og mye tid på detailing for at den skal se bra ut og ren.  :'(

cairnz

Nå er vi vel alle forskjellige, men for min del er det ingen vei tilbake - og argumentet mitt er driftsøkonomien (jada, ser bort fra verditap og alt det der, det er uansett kostnader man har).

Når en "full tank" koster < 80 kroner, og mindre om man lader offentlig/andre gratisplasser, og gir meg ~40 mil, kontra 600kr på gamle Audi-en, da blir jeg varm inni meg.

Om den mangler det ene eller andre, godt mulig, men jeg har ikke blitt vant med slik "luksus" så jeg savner det ikke.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA