Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software

Startet av tonl, onsdag 21. mai 2014, klokken 10:27

« forrige - neste »

BMW850

Sitat fra: OddB på lørdag 13. september 2014, klokken 11:19
Sitat fra: Torz på lørdag 13. september 2014, klokken 10:43
Noen har helt klart samme oppfatning som trådstarter og synes at Tesla er et kupp til denne prisen. Jeg kan ikke motsi dem et gram, da dette går på personlige preferanser. Jeg synes selv at TMS er en vellykket skapning, og ser frem til en rivende utvikling på elbilfronten, nettopp som følge av det Tesla har gjort.

Jeg oppfatter derimot TMS som en dyr bil, på tross av sitt totale avgiftsfritak. Jeg vil nok mer sammenligne den med en tilsvarende bensin/dieselbil til rundt 400k (inkludert avgifter), altså en "average Joe". Ser hva dere på forumet skriver om bilen, og dere er jo de beste beviser på at kvaliteten ennå ikke er helt der den bør være på en såpass dyr bil. Jeg tror dette er en greie som Tesla bare MÅ forbedre, ellers er de raskt ute av business. Det er heller ikke tvil om at grunnprisen må ned skal de klare å kjempe om markedsandeler i land som ikke har de samme incentivene på elbilfronten som det Norge har.

Og til alle dere som har kjøpt TMS, jeg unner dere hvert sekund dere nyter bilen. Jeg klarer faktisk å være bilentusiast uavhengig av drivlinje. Bare så rart at enkelte TMS'ere har mistet all forståelse for at noen (90% av oss) fortsatt velger bensin/diesel. Vel, jeg bruker ikke tid på å forklare mitt valg, hver kvinne/mann sin preferanse. Ha en god dag alle.
Tro det eller ei, det er MANGE av oss "Teslaentusiaster" som ikke er tradisjonelle "bilentusiaster".  Vår entusiasme ligger på et helt annet plan ;)

Jeg har alltid vært tradisjonell bilentusiast, det er bare det at Tesla har tatt det til ett heeelt annet nivå. Gamechanger er virkelig ett passende ord!  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Car-El

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 13. september 2014, klokken 10:40
Det samme gjelder vel spakene som er hentet fra S-klasse.

E-klasse W212 årsmodell: 2013.
2012 årgangen hadde girvelgeren i midtkonsollen
2014 har helt andre spaker på alt rundt rattstammen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Torpedo Ted

Finner det interessant at komponentene som ikke Tesla har produsert selv, også er de mest irriterende og dårlige designede komponentene.

1) Vinduene er håpløs å åpne til et bestemt nivå. Går bare helt opp eller helt ned.
2) Cruise-hendelen er jo fullstendig uten mål og mening. Vanskelig å bruke med hendene på rattet, spesielt i svinger. Dette burde vært knapper på rattet.
3) Blinklys hendelen er alt for langt nede. Vanskelig å bruke på en naturlig måte mens en holder på rattat. I min kjøreposisjon er den også helt skjult, slik at jeg ikke kan se hvilket nivå vindusviskerene er på f.eks. Og ikke minst - ofte når jeg setter meg inn i bilen kommer kneet borti enden slik at vindusspylervesken spruter  >:(

Gir-velgeren er OK, men synes det er gammeldags med en slik hendel.

Håper Tesla tør å tenke nytt og fjerne disse gammeldagse greiene fra Model 3. Jeg føler meg ganske trygg på at hovedårsaken til at disse hendlene ble oppfunnet slik er pga mekaniske årsaker, som ikke lenger er relevante siden alt er elektronisk nå.

hma

For meg er en BMW 5, eller hvilken som helst annen bil i samme størrelse eller prisklasse, ikke spesielt egnet for sammenligning med Tesla Model S.

Det er klart at det finnes andre biler med utsøkte finesser, mer finslepne og foredlede detaljer, men alle disse er nokså uinteressante all den tid de drives framover av gammeldags og usunn forbrenningsteknologi.

Tesla sin drivlinje er silkemyk å føre - helt overlegent alt annet jeg har prøvd. Å kjøre fossilbil, hvor motoren må jage turtall, pådraget må slippe opp for at girkassen må bytte utveksling, blir nokså stusselig for å si det pent.
Dessuten lukter fossilbiler bajs, og verre blir de med alderen.

En uslåelig funksjon som Tesla leverer som standard er fjernstyrt kjøling (og varming) av kupéen. Tror ingen fossiler leveres med slik praktisk løsning.

Tesla har en strukturert og intuitivt løsning for funksjonskontroll - via berørinsskjermen. Dette er så klart smak og behag, men jeg synes dette er utvikling i riktig retning.

Når det kommer til bagasjeromsplass og ytelser er Tesla i en særklasse. Potensiale for å bygge en kollisjonssikker bil er også større i Tesla.

I motsetning til en tidligere taler i tråden synes jeg retningsvelgeren ("girspaken") er svært bra og meget logisk plassert. Ønsker på ingen måte noen endring på denne. Prøvde eGolf og det slo meg hvor idiotisk det er å oppta verdifull plass i midtkonsollen for en slik innretning. Blinklyshendelen er vanesak. I begynnelsen fomlet jeg, men nå sitter bevegelsene. Det samme gjelder hendelen for fartsholding.

Personlig finner jeg interiøret til Tesla som tilfredsstillende, med fine rene linjer og materialvalg av utmerket kvalitet. Setene synes jeg er svært komfortable og gjør at jeg kan kjøre i timesvis uten å bli sliten eller støl.

Tesla kan "fylles" hvor som helst - også fra egen garasjen om natten. For Tesla sin del har det vide utvalget av ladeopsjoner en ekstra verdi, spesielt tilgang på superladere som forsyner bilen med fornybar energi uten at du betaler en krone.

BMW (og resten av røkkla) kan bygge så fancy interiør som de bare orker (de har jo hatt en håndfull ti-år på å lære seg den kunsten), men så lenge bilene utrustes med fossilmotorer vil de aldri nå Tesla lengre enn til knærne. Jeg tar opp tråden det kommer en helelektrisk "i5" ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Øyvind.h

Sitat fra: BMW850 på lørdag 13. september 2014, klokken 15:37
Sitat fra: OddB på lørdag 13. september 2014, klokken 11:19
Sitat fra: Torz på lørdag 13. september 2014, klokken 10:43
Noen har helt klart samme oppfatning som trådstarter og synes at Tesla er et kupp til denne prisen. Jeg kan ikke motsi dem et gram, da dette går på personlige preferanser. Jeg synes selv at TMS er en vellykket skapning, og ser frem til en rivende utvikling på elbilfronten, nettopp som følge av det Tesla har gjort.

Jeg oppfatter derimot TMS som en dyr bil, på tross av sitt totale avgiftsfritak. Jeg vil nok mer sammenligne den med en tilsvarende bensin/dieselbil til rundt 400k (inkludert avgifter), altså en "average Joe". Ser hva dere på forumet skriver om bilen, og dere er jo de beste beviser på at kvaliteten ennå ikke er helt der den bør være på en såpass dyr bil. Jeg tror dette er en greie som Tesla bare MÅ forbedre, ellers er de raskt ute av business. Det er heller ikke tvil om at grunnprisen må ned skal de klare å kjempe om markedsandeler i land som ikke har de samme incentivene på elbilfronten som det Norge har.

Og til alle dere som har kjøpt TMS, jeg unner dere hvert sekund dere nyter bilen. Jeg klarer faktisk å være bilentusiast uavhengig av drivlinje. Bare så rart at enkelte TMS'ere har mistet all forståelse for at noen (90% av oss) fortsatt velger bensin/diesel. Vel, jeg bruker ikke tid på å forklare mitt valg, hver kvinne/mann sin preferanse. Ha en god dag alle.
Tro det eller ei, det er MANGE av oss "Teslaentusiaster" som ikke er tradisjonelle "bilentusiaster".  Vår entusiasme ligger på et helt annet plan ;)

Jeg har alltid vært tradisjonell bilentusiast, det er bare det at Tesla har tatt det til ett heeelt annet nivå. Gamechanger er virkelig ett passende ord!  8)
Jeg har vært opptatt av biler helt siden jeg lærte å gå, og jeg synes det er artig at Tesla har løftet bilkjøring til et nytt nivå. Fossilbiler er plutselig blitt fryktelig gammeldagse, og når den i tillegg ikke slipper ut eksos som forårsaker kreft og luftveissykdommer er veien tilbake stengt for lengst.
Bil 2.0, uavhengig av om kvaliteten på enkelte områder bør løftes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 13. september 2014, klokken 20:33
1) Vinduene er håpløs å åpne til et bestemt nivå. Går bare helt opp eller helt ned.
Brukerfeil, det er ingenting i veien med vinduene.

Sitat
2) Cruise-hendelen er jo fullstendig uten mål og mening. Vanskelig å bruke med hendene på rattet, spesielt i svinger. Dette burde vært knapper på rattet.
Igjen brukerfeil. Bruker denne hver gang jeg kjører uten å se på annet en hvor fort eller sakte jeg satt den. Så regulerer (finjusterer) jeg automatisk til den hastigheten som bilen forran har eller til fartsgrense. Trenger ikke å se.
Og det er da like vanskelig å betjene vindusviskere og blinklys på (nesten) ALLE biler, da dem bruker spaker på rattstammen.

Sitat
3) Blinklys hendelen er alt for langt nede. Vanskelig å bruke på en naturlig måte mens en holder på rattat. I min kjøreposisjon er den også helt skjult, slik at jeg ikke kan se hvilket nivå vindusviskerene er på f.eks. Og ikke minst - ofte når jeg setter meg inn i bilen kommer kneet borti enden slik at vindusspylervesken spruter  >:(
Her er det ikke brukerfeil. Spaken er forlangt nede når man holder i rattet som man er opplært til. (Ti på to eller 13:50 {som er det samme}). Og her må bilprodusentene skjerpe seg. Vet ikke om noen bilprodusenter som har satt hendelene for blinklys eller vindusviskere ved disse to punktene.
Selv så syndes jeg at blinklysspaken er helt perfekt for meg.
At man ikke ser posisjon for vindusviskere trenger jeg ikke. Jeg ser når dem går over vinduet. Går det forsakte så er det bare å gi et knepp opp. Forfort så er det et knepp ned. Ellers så står dem bestandig på laveste følsomhet med regnsensor. (Et knepp opp over "0".)
Er det høyre eller venstre kne? Og hva med at bilen er så lav at man skaller hodet i taket når man setter seg inn? Og så skulle førerdøren gått litt lengere bak så man slipper å ta et steg fram når man skal sette seg inn.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 13. september 2014, klokken 20:33
2) Cruise-hendelen er jo fullstendig uten mål og mening. Vanskelig å bruke med hendene på rattet, spesielt i svinger. Dette burde vært knapper på rattet.

Ikke enig. Leafen har knapper på rattet, jeg foretrekker helt klart Tesla-løsningen. Fingrene finner lett spaken for justering opp/ned eller cancel/resume uten at jeg flytter blikket, i Leafen er det mer knotete.

Girspaken liker jeg også, funksjonell og plassbesparende. Eneste problem er at jeg nå hele tiden slår på viskerne når jeg skal rygge med Leafen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på lørdag 13. september 2014, klokken 22:37
Her er det ikke brukerfeil. Spaken er forlangt nede når man holder i rattet som man er opplært til. (Ti på to eller 13:50 {som er det samme}).

Ikke nå lenger. Etter airbaggenes inntreden har man begynt å anbefale kvart på 3 da ti på 2 viser seg å innimellom gi skader ved utløsning av airbag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 13. september 2014, klokken 20:33
Finner det interessant at komponentene som ikke Tesla har produsert selv, også er de mest irriterende og dårlige designede komponentene.

1) Vinduene er håpløs å åpne til et bestemt nivå. Går bare helt opp eller helt ned.
2) Cruise-hendelen er jo fullstendig uten mål og mening. Vanskelig å bruke med hendene på rattet, spesielt i svinger. Dette burde vært knapper på rattet.
3) Blinklys hendelen er alt for langt nede. Vanskelig å bruke på en naturlig måte mens en holder på rattat. I min kjøreposisjon er den også helt skjult, slik at jeg ikke kan se hvilket nivå vindusviskerene er på f.eks. Og ikke minst - ofte når jeg setter meg inn i bilen kommer kneet borti enden slik at vindusspylervesken spruter  >:(

Gir-velgeren er OK, men synes det er gammeldags med en slik hendel.

Håper Tesla tør å tenke nytt og fjerne disse gammeldagse greiene fra Model 3. Jeg føler meg ganske trygg på at hovedårsaken til at disse hendlene ble oppfunnet slik er pga mekaniske årsaker, som ikke lenger er relevante siden alt er elektronisk nå.

Alt er nok vanesak. Jeg synes cruise-spaken på Tesla (som er samme som Mercedes har brukt i flere tiår) er genial - mye bedre enn knapper på rattet eller kladdet på en annen spak. Hva angår girvelger synes jeg den også er fin - "it makes no sense" å ha en svær kladd mellom setene når det uansett ikke er noen mekanisk forbindelse. For øvrig er også girspaken hentet direkte fra Mercedes.

Visker/blinklysspaken sitter like langt nede som den har gjort på Mercedes også i flere tiår, så er man vant med plasseringen føles det helt "riktig" å ha den der. Jeg har stort sett kjørt Mercedes de siste 7-8 årene, så for min del synes jeg alle spakplasseringene er helt greie.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Nordtroms

Nå vi nå er inne på rattfunksjoner så må jeg bare få tilføre at jeg synes rulleknappene er de værste. Det gir alltid en "Nille følelse" å bruke dem og man er redd for at de skal gå i stykker hver gang. Det hadde virkelig gjort seg om de hadde bygd inn en mer robust følelse i disse. Er det virkelig Mercedes?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

KrW

Sitat fra: Nordtroms på søndag 14. september 2014, klokken 11:46
Nå vi nå er inne på rattfunksjoner så må jeg bare få tilføre at jeg synes rulleknappene er de værste. Det gir alltid en "Nille følelse" å bruke dem og man er redd for at de skal gå i stykker hver gang. Det hadde virkelig gjort seg om de hadde bygd inn en mer robust følelse i disse. Er det virkelig Mercedes?

På bilder og videoer av Model X ser det ut til å bli små touch-display istedet for knapper på rattet
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

cyber

Denne tråden heter "Hvorfor føles TMS til ca 650K rimelig iforhold til eks BMW 5 til samme pris?" -
og svaret.... , siden BMW ikke produserer en elektrisk 5-serie til ca 650K, .... forblir ubesvart. :D 

Car-El

Sitat fra: cyber på søndag 14. september 2014, klokken 13:33
Denne tråden heter "Hvorfor føles TMS til ca 650K rimelig iforhold til eks BMW 5 til samme pris?" -
og svaret.... , siden BMW ikke produserer en elektrisk 5-serie til ca 650K, .... forblir ubesvart. :D

Jaaa, konkurrentene sover!   ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA