Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software

Startet av tonl, onsdag 21. mai 2014, klokken 10:27

« forrige - neste »

Lokführer

Kanskje flere bilprodusenter burde slippe sine patenter, for å gjøre verden tryggere..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Jeg kunne ikke vært mer enig med trådens tittel! Å kjøpe en Model S til 650K føles som et kupp. Å betale 650" for en 5-serie med fossilmotor føles svinedyrt  ;D

Tesla har helt klart momenter ved bilen de kan forbedre. Bilen min er inne på 20K/1 års service og må bytte takstativ-luke for N``te gang. Tror også de kommer til å gjøre noe med drive unit, og jeg har påpekt at internett faller ut (noe de jobber med fix for nå). At mobiltelefonen ikke kan ligge i lommen under anlegget synes jeg er dårlig, og at UMC-kabelens ladeluke-åpner går i stykker så raskt er irriterende. Men ser jeg alt under ett er jeg ikke i tvil. Model S har gjort så og si alle andre biler på markedet totalt avleggs nærmest over natten. Å kjøpe ny bil med fossilmotor nå blir bare fryktelig feil og ikke noe jeg kan få meg til å gjøre. For ikke å snakke om biltester hvor journalisten skriver ivei om "flotte" nye fossilmotorer. Det blir som å lese om stilige nye trykk-knapper på mobiltelefoner etter at Apple kom med iPhone med kapasitiv skjerm. Vi snakker om to forskjellige planeter.

Der noen har et gjennomgående negativt blikk på alt, har jeg et positivt og løsningsorientert syn på det meste. Setene var jeg eksempelvis skeptisk til først fordi de var hardere enn forventet. Etter en rekke langturer er jeg derimot strålende fornøyd. Jeg blir ikke sliten slik jeg ble i forrige bil som hadde mykere pute/mer støtte, så skepsisen ble gjort til skamme.
Senior-systemer som blindsonevarsler og feltskiftvarsler er jo flott å ha for de som har problemer med å sjekke blindsone og/eller problemer med å holde seg i egen fil. For de som derimot kan kjøre bil blir dette bare støy og spetakkel, og blindsonevarsleren jeg hadde i en loaner nylig ga ikke akkurat mersmak. Slo inn på biler to felt unna når jeg lå i påkjøringsfelt og ga generelt alt for mange feilvarsler. Autobrems bidrar sannsynligvis positivt på ulykkes-statistikken, men jeg frykter at også dette blir en sovepute som gjør føreren mindre årvåken og mindre bevisst på situasjoner som krever høy konsentrasjon. Er man sløv og uoppmerksom har man ingenting bak rattet å gjøre. Jeg har ved flere anledninger måttet bråbremse for plutselige hindringer, men heldigvis er jeg ikke en sløv bilist. Og det er jo mange eksempler på at disse systemene ikke slår inn når de skal, så soveputen kan bli ubehagelig den dagen man stolte på den og den ikke virket.

Interiøret og designet generelt liker jeg veldig godt. Minimalistisk og lekkert. Ikke traust og klumpete som eksempelvis 5-serie. Ikke lenge siden jeg satt i en bra utstyrt taxi 5``er, og selv om interiøret har høyere opplevd kvalitet foretrekker jeg allikevel Teslaen. Teslaen er rett og slett penere, mer moderne og passer unge og teknologiinteresserte som meg bedre enn det mer sedate og trauste man får i 5``ern.

Adaptiv cruise kunne jeg dog tenkt meg. Får ikke helt godfølelsen når jeg hører om treg respons, utfordringer med filskift, utkobling ved motlys/dugg etc. som førere av i3 rapporterer. Men jeg kunne fint lært meg hvilke scenarier som gir en god opplevelse med acc, og hvilke som ikke gjør det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RE

Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

E_S

Jeg har en kollega med P85 som jeg har kjørt noen ganger og sittet på en del i.

Ja, det er en del innovative løsninger der, ingen tvil om det.

MEN - det jeg synes er mest å sette fingeren på er den opplevde kvaliteten. En annen kollega har en 2011 BMW X5 og en tredje en 2010 Mercedes E-klasse. Begge disse har en detaljkvalitet som langt overgår Teslaen og føles mye bedre sammenskrudd og påkostet.

Tidligere hadde jeg en Chevrolet Tahoe - og amcar er og blir amcar. Trivelige biler, men akkurat å få det til å føles påkostet og eksklusivt, det har de aldri fått til. Det er grovsmie og "passer godt nok, men ikke mer". Forskjellen på Tesla og BMW/Audi/MB blir som forskjellen på min Leaf og en e-Golf med samme utstyrsnivå - det er *stor* forskjell i hvordan deksler, knapper, brytere, tepper etc. føles. Nå er det også en vesentlig prisdifferanse i Norge, men jeg ser helt klart hvorfor Tesla ikke har solgt så mange biler i andre land i Europa med lavere avgifter på nye biler og færre/ingen elbil-incentiver.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Knapper og brytere? Har du kjørt Tesla :) ? Jeg er ikke uenig i at opplevd kvalitet ligger over i tyske konkurrenter, men Tesla er milevis fra det jeg vil kalle typisk amerikansk. Hadde den vært typisk klumpete traust amerikansk interiør og ikke det minimalistiske moderne som faktisk finnes i Model S, da hadde min tilbakemelding på interiøret vært helt annerledes. Amerikanere elsker sågar det litt upraktiske sedan-karosseriet, som Tesla heldigvis har valgt å styre unna til fordel for det langt mer praktiske kombikupe-karosseriet.

Når jeg tenker på amerikansk interiør ser jeg for meg kasettspiller, grønne spinkle diodedisplay. Blankt tacky plast-treverk, skranglete interiør (interiøet i min S er knirkefritt) osv.

Her er typisk US interiør anno 2014. Dashbordet i tyske premium-biler er strengt talt mer like disse enn Tesla  ;D
http://www.ford.com/cars/taurus/gallery/photos/interior/

http://www.buick.com/2014-lacrosse-luxury-mid-size-sedan.html

http://www.lincoln.com/cars/mks/gallery/photos/interior/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BMW850

Interiøret i min er også fullstendig knirkefritt og synes bilen er meget bra når det gjelder det meste. Er glad jeg valgte skinnpakken da jeg føler dette løfter totalinntrykket mye. Forsetene kunne hatt bedre støtte i sitteputa, det er det eneste jeg kommer på i farta ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

bb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. september 2014, klokken 10:54
Knapper og brytere? Har du kjørt Tesla :) ?
Rattet og bryterne er jo fra Mercedes. Mer tysk kan det ikke bli :) Og knapper har knapt Tesla siden nesten alt styres via "softknapper" på den store skjermen. Det er dette som er fremtiden. Bare se på smartphonen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Leif1

De få knappene som er, blant annet på rattet gir ikke den helt store godfølelsen. Min er utlevert i mars. Lånte derimot en 60 i går. Den hadde knapper som ga et bedre inntrykk. Den bilen var nesten helt ny. Virket veldig kvikk og presis. De kommer seg etterhvert tror jeg.
Konvertitt fra S til X


jazzwheel


Torz

Noen har helt klart samme oppfatning som trådstarter og synes at Tesla er et kupp til denne prisen. Jeg kan ikke motsi dem et gram, da dette går på personlige preferanser. Jeg synes selv at TMS er en vellykket skapning, og ser frem til en rivende utvikling på elbilfronten, nettopp som følge av det Tesla har gjort.

Jeg oppfatter derimot TMS som en dyr bil, på tross av sitt totale avgiftsfritak. Jeg vil nok mer sammenligne den med en tilsvarende bensin/dieselbil til rundt 400k (inkludert avgifter), altså en "average Joe". Ser hva dere på forumet skriver om bilen, og dere er jo de beste beviser på at kvaliteten ennå ikke er helt der den bør være på en såpass dyr bil. Jeg tror dette er en greie som Tesla bare MÅ forbedre, ellers er de raskt ute av business. Det er heller ikke tvil om at grunnprisen må ned skal de klare å kjempe om markedsandeler i land som ikke har de samme incentivene på elbilfronten som det Norge har.

Og til alle dere som har kjøpt TMS, jeg unner dere hvert sekund dere nyter bilen. Jeg klarer faktisk å være bilentusiast uavhengig av drivlinje. Bare så rart at enkelte TMS'ere har mistet all forståelse for at noen (90% av oss) fortsatt velger bensin/diesel. Vel, jeg bruker ikke tid på å forklare mitt valg, hver kvinne/mann sin preferanse. Ha en god dag alle.

OddB

Sitat fra: Torz på lørdag 13. september 2014, klokken 10:43
Noen har helt klart samme oppfatning som trådstarter og synes at Tesla er et kupp til denne prisen. Jeg kan ikke motsi dem et gram, da dette går på personlige preferanser. Jeg synes selv at TMS er en vellykket skapning, og ser frem til en rivende utvikling på elbilfronten, nettopp som følge av det Tesla har gjort.

Jeg oppfatter derimot TMS som en dyr bil, på tross av sitt totale avgiftsfritak. Jeg vil nok mer sammenligne den med en tilsvarende bensin/dieselbil til rundt 400k (inkludert avgifter), altså en "average Joe". Ser hva dere på forumet skriver om bilen, og dere er jo de beste beviser på at kvaliteten ennå ikke er helt der den bør være på en såpass dyr bil. Jeg tror dette er en greie som Tesla bare MÅ forbedre, ellers er de raskt ute av business. Det er heller ikke tvil om at grunnprisen må ned skal de klare å kjempe om markedsandeler i land som ikke har de samme incentivene på elbilfronten som det Norge har.

Og til alle dere som har kjøpt TMS, jeg unner dere hvert sekund dere nyter bilen. Jeg klarer faktisk å være bilentusiast uavhengig av drivlinje. Bare så rart at enkelte TMS'ere har mistet all forståelse for at noen (90% av oss) fortsatt velger bensin/diesel. Vel, jeg bruker ikke tid på å forklare mitt valg, hver kvinne/mann sin preferanse. Ha en god dag alle.
Tro det eller ei, det er MANGE av oss "Teslaentusiaster" som ikke er tradisjonelle "bilentusiaster".  Vår entusiasme ligger på et helt annet plan ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Torz

Jeg forstår, snakker vi om entusiasme innenfor grenen tålmodighet her?  ;)

PerBear


Mine tre grunner til at Model S blir rimelig sammenlignet med f.eks. BMW 5:

1) Med nydelige kurver og aluminiumskarosseri så er Tesla nærmere Aston Martin, Maserati og håndbygde "thoroughbred" enn masseproduserte biler i stål. Ulikheten er at nevnte biler aldri blitt bygd i så store volum at en har nådd å fjerne barnesykdommene før seriene ble lagt ned. Tesla derimot jobber kontinuerlig med å fjerne svakhetene fra Model S.

2) Ytelsen er helt rå. Totalt vanvittig. For å få den ytelsen på en ny bil må en betale mye mer. Og holde ut med trøskeverklyder.

3) Driftsutgiftene inkludert drivstoff er mye lavere.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Torz

Du glemte 4) Det finnes ingen grunner for noen til å velge noe annet enn TMS  ;D

Spøk til side, jeg forstår selvsagt argumentene for å velge en TMS, like mye som jeg har flere grunner til at dette ikke er min greie. Spørsmålet til trådstarter var en subjektiv uttalelse, og rent subjektivt oppfatter nok jeg TMS til å falle inn i kategorien midt på treet biler, ikke noe som jeg falt for etter min prøvetur og en bil som jeg oppfatter som dyr sammenlignet med avgiftsbiler til samme pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA