Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software

Startet av tonl, onsdag 21. mai 2014, klokken 10:27

« forrige - neste »

Leaf_2014

Man kan jo kose seg over sparte driftsutgifter, men under forutsetningen av at skattebelastningen skal være konstant vil staten finne andre måter å skattlegge på den dagen elbilen hersker landet. Ikke i morgen, ikke i år men en vakker dag. Idag går ca 60% av bensin og 50% av dieselkostnaden i statskassa. Det blir type 200 -300 store over levetiden til bilen.

Som en klok man sa: Når du ser en Porsche Cayenne Turbo skal du gå bort til eieren og takke for avgiftene. Det gir skole, sykehus og veier til alle oss andre.

NB: Hater ikke Tesla
Leaf 2014

Espen Hugaas Andersen

Ca 60% av elektrisitetskostnaden går også til staten/nettselskapene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Leaf_2014

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mai 2014, klokken 10:58
Ca 60% av elektrisitetskostnaden går også til staten/nettselskapene.

Men beløpet blir ikke det samme. 60% av nesten ingenting er nesten ingenting.
Leaf 2014

Sjøhyene

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 05. mai 2014, klokken 10:45
Som en klok man sa: Når du ser en Porsche Cayenne Turbo skal du gå bort til eieren og takke for avgiftene. Det gir skole, sykehus og veier til alle oss andre.

Får i så fall unnskylde seg litt i samme slenge da. Er sikkert noen med astma og lungekreft på de samme skolene og sykehusene som ikke ser det på samme måten.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

pberg

Nei, Cayenne Turbo er bensin, og den slipper ikke ut noen partikler, og svært lite NOx... :-)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Gbye Gas

Det er nok smart å bruke noe tid på å bli vant til Teslaen før en vurderer den opp mot andre biler. Jeg har kjørt V70 og A6, som er ansett for å være bra biler. Jeg trives mye bedre med den lettkjørte, oversiktlige og ekstremt kjappe Model S. Jeg trives med lite bråk, og føler meg trygg på at jeg i mange år vil slippe å bekymre meg for "bevegelige deler", som motor og girkasse. Mye tyder på at det blir et enkelt bilhold. Lading har jeg bare bestemt meg for å fikse, og tilpasse meg. Mange kamerater vil nok bytte bil, om jeg skulle behøve det.

Jeg synes ikke den virker "rimelig", men hva betyr vel det? Se på de siste Lexusene og Mercedes, klart det kommer mye fint nå. Men er det like moro?
Sort 85, 19, tech, skinn, pano, piano, lyd, lys, luft, alarmstøtte, vinter, park, hattehylle.
Mottatt 20. mars 2014-kjempefornøyd
Ex Volvo V70 2004 180 hk, Audi A6 2010

Car-El

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mai 2014, klokken 10:58
Ca 60% av elektrisitetskostnaden går også til staten/nettselskapene.

Kæm tar de siste 40%?
Stat - Statsnett
Nettselvskap - Kraftselvskap
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sense

Jeg vurderte også BMW 525d Xdrive, 530d Xdrive eller Audi A6 3,0d, men klarte ikke komme særlig under 930k ny, hvis den skulle ha både motor og utstyr. Hvis jeg skulle gå for en nesten ny bruktimport fra Tyskland, kanskje 740k.

Da var det ganske åpenbart at TMS ga mer bil for pengene. Eneste ulempe er at da måtte jeg skifte begge bilene, for hvordan skulle jeg ellers kunne dra båthengeren? Totalt sett gikk vi over millionen. Høres ut som bruktimport hadde gitt et bedre regnestykke. Men så slipper vi forhåpentlig å bytte bil på 3-4 år.
Og jeg tror det vil være vanskeligere å fått en bra pris for en dieselbil når prisene pr liter diesel runder 20 kr, mens batteriprisene har halvert seg.

Tjos

Selv om Teslaen er en bra bil, er jeg dessverre enig med deg i at den ikke når helt opp kvalitetsmessig.
Jeg hadde selv en P85+i et par mnd før jeg solgte den igjen. Har nå en ett år gammel Audi A4 Allroad med bensinmotor, og den oppleves som mye bedre sammenskrudd, roligere og rett og slett bedre å kjøre.
Det eneste jeg savner fra Teslaen er den sømløse kjøringen. Ingen rykk og napp fra automatgiret slik alle andre biler har. DET var digg(i tillegg til aksen selvfølgelig).
Hadde P85+ i ca 1 mnd. Er nå solgt.

Øggen

All honnør til dere hobby økonomer, etterhvert el-bil negative mennesker og bmw/audi elskere. Jeg har kjørt MANGE dyre biler, men for meg var valget enkelt.
Lyst på Tesla: check
Penger/lån : check
Bestillt uprøvd og usett: check.
Klar over konsekvenser: check

Hatt bilen i knappe 3mnd, 10Tkm, åpent sinn, naturligvis enkelte problemer. 200 % fornøyd.
Og til alle andre, for meg er det bare en bil.................som er helt fantastisk å kjøre.

teslaz

Sitat fra: Øggen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:18
All honnør til dere hobby økonomer, etterhvert el-bil negative mennesker og bmw/audi elskere. Jeg har kjørt MANGE dyre biler, men for meg var valget enkelt.
Lyst på Tesla: check
Penger/lån : check
Bestillt uprøvd og usett: check.
Klar over konsekvenser: check

Hatt bilen i knappe 3mnd, 10Tkm, åpent sinn, naturligvis enkelte problemer. 200 % fornøyd.
Og til alle andre, for meg er det bare en bil.................som er helt fantastisk å kjøre.

+100  ;)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Leif1

Sine feil, mangler og svakheter har Model S helt klart, men aldri i verden om jeg kjøper ny bil med forbrenningsmotor igjen.
Straks 6000 veldig fornøyde kilometer nå.
Konvertitt fra S til X

turfsurf

Sitat fra: Tjos på tirsdag 06. mai 2014, klokken 11:16
Har nå en ett år gammel Audi A4 Allroad med bensinmotor, og den oppleves som mye bedre sammenskrudd, roligere og rett og slett bedre å kjøre.

Hm, har hatt både A4 og Q5 av siste utgave, og at de oppleves mere kompakte, ja. Men jeg hadde løse pyntelister, løse pakninger, takluke som ikke lukket seg og AC som ikke virket på de bilene. Men bedre å kjøre, det var de ikke. A4 var alt for nervøs, Q5en var bra, men er tross alt en liten SUV. Det de var bedre på var demping av hjulstøy og "fit & finish" i interiøret.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Car-El

Vurderer å bytte ut diesel-purka (Mercedesen som er med i en film) med elbil. Det største (eneste) ankepunkt er service på bilen. Gidde ikke å kjøre 2300km for hver 20000km. Men det skal komme service punkt i Tromsø.
Ellers så trur æ at det blir en bra, kanskje bedre, bil til drosje-drift.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Anew

Sitat fra: alexanba på søndag 04. mai 2014, klokken 23:22
Jeg savner komfortseter
Dette var det jeg trodde jeg kom til å savne mest med BMW, men jeg føler meg faktisk mindre sliten etter 3 timer bak rattet på en TMS enn jeg gjorde i gamlebilen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA