Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er elbilen fremtiden?

Startet av Muffinman, tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:47

« forrige - neste »

janmb

Føler at det er ett spor som må stoppes og ryddes opp i her:

Det er mange som poster ulike varianter av "om man lukker panseret på akkurat MIN måte så får man ikke bulk"

De aller fleste får aldri bulk uansett, men dessverre er det også mange som gjør det - både med Tesla-anvist lukking og med diverse egne oppfatninger.

For all del, flott for de som ikke har bulk, men det er nok mer tilfeldig enn noe annet.

Det hersker også veldig mye alternativ (les manglende) kompetanse i mekanisk fysikk og stress når det kommer til alle de som tror man helst skal trykke der panseret er sterkest. Det er ikke så enkelt i det hele tatt - og det er en god grunn til at Tesla forfekter bredt grep med to hender som de gjør. Ikke fordi Tesla alltid har rett, men fordi de har rett i henhold til fysikk i dette tilfellet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Det bør være såpass robust at en normal bruker ikke ødelegger ting ved normal bruk.

Hvis vi må innom et ukes kurs for å lære og lukke panseret, så er det ikke brukervennlig.

janmb

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:22
Det bør være såpass robust at en normal bruker ikke ødelegger ting ved normal bruk.

Hvis vi må innom et ukes kurs for å lære og lukke panseret, så er det ikke brukervennlig.

Det tror jeg alle er helt enig i. Nok en grunn til at spekulasjoner rundt hvordan lukke frunk er helt meningsløs.

Ser ingen grunn til å få panseret rettet før det er en mer permanent løsning i sikte. Og da er det egentlig bare motorisert lås som gjelder - forsterking av panseret er hverken veldig plausibelt eller ønskelig - å ta på fronten av bilen er uansett noe herk som uansett sliter lakk.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:45
Ser ingen grunn til å få panseret rettet før det er en mer permanent løsning i sikte. Og da er det egentlig bare motorisert lås som gjelder - forsterking av panseret er hverken veldig plausibelt eller ønskelig - å ta på fronten av bilen er uansett noe herk som uansett sliter lakk.

Motorisert lås? Jeg foretrekker en løsning med motorisert åpning/lukking slik som bakluka, det er klart noe jeg er villig til å betale ekstra for. Håper de kommer med en løsning for det...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BMW850

Mener jeg leste på TMC at panseret ble forsterket etter en viss dato?! Dette kan absolutt være løse rykter. Min bil ble produsert i slutten av februar og jeg kan ikke se antydning til bulk. (tror jeg, har ikke gransket).

I denne tråden står det noe om "the reinforced frunk": http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/31050-Frunk-Dent-(Frustrating-)?highlight=reinforced+hood
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jo58

Min ble produsert i slutten av mars. Bulk i panseret  var det første som ble påpekt etter henting av bil. (Takket være dette forum) Ikke lett å se, ble enig med DS at dette ble notert og tatt ved en senere anledning. Håper det er mulig og suge ut bulk, ikke sugen på å lakkere om panseret for dennelille bulken.
S P100D juni 2017
P85  Solgt
Utlevert Mai. 2014

petersv

Sitat fra: BMW850 på onsdag 02. juli 2014, klokken 05:27
Mener jeg leste på TMC at panseret ble forsterket etter en viss dato?! Dette kan absolutt være løse rykter. Min bil ble produsert i slutten av februar og jeg kan ikke se antydning til bulk. (tror jeg, har ikke gransket).

I denne tråden står det noe om "the reinforced frunk": http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/31050-Frunk-Dent-(Frustrating-)?highlight=reinforced+hood

Stod i en eller annen mail fra Tesla at panseret i Europa er svakere enn USA pga en kollisjonstest hvor man sjekker fotgjengersikkerhet (hode mot panser-test.)

Men om dette kun er midt på eller hele greia vet jeg ikke.

bakskj

Sitat fra: jo58 på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:00
Min ble produsert i slutten av mars. Bulk i panseret  var det første som ble påpekt etter henting av bil. (Takket være dette forum) Ikke lett å se, ble enig med DS at dette ble notert og tatt ved en senere anledning. Håper det er mulig og suge ut bulk, ikke sugen på å lakkere om panseret for dennelille bulken.

Ble opplyst om at panseret måtte lakkeres, har derfor valgt å utsette det litt da jeg også ikke er lysten på nylakkert nybil. Nå la jeg også på ett lag med shield ikveld så det ser jo helt nytt ut, og bulken er mer eller mindre usynlig. Egentlig ikke så dumt å ta en utbedringen over vinteren mtp steinsprut etc som garantert kommer mye av etterhvert.

TM3 LR AWD

Leif1

Absolutt en litt irriterende sak den forbannede bulken, men som andre her er inne på så får de heller få litt tid på seg til å komme med en varig fiks.
De greiene der kommer bare igjen om ikke konstruksjonen blir endret.
Håper bare de fleste som har fått den går og klager så det blir tatt såpass på alvor at de skjønner at noe må gjøres.
Konvertitt fra S til X

SCI

Jeg har allerede fått sparklet og lakkert panseret da det var bulk der utlevering. En bulk som så ut som panseret var lukket med en hånd.
Panseret ser greit ut nå, men selvfølgelig fullt av swirls etter polering.
Tesla P85D
Nissan GTR
Solgt Tesla P85+

Muffinman

Hvis Tesla selv klarer å skade panseret før utlevering er de på tynn is når om de hevder brukerfeil senere. Men jeg tror nok at alle parter er tjent med å ha en litt ydmyk holdning til dette. Som kunde er det i det minste viktig å gi Tesla tid. De har ikke alle svarene nå, men vilje til å løse ting.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Milzit

Jeg fikk også beskjed av Fernando på Skøyen og bruke fingrene og trykke på sidene. Men det er helt håpløst å låst den nå etter at de justere på panseret, til slutt ende jeg med å trykke på midten. Kona har startet med å sette rompa nedpå for å lukke den, vet ikke helt om jeg er fornøyd med det.. :o

PetterX

#88
Fjernet mailkorrespondanse med Tesla om saken.

Muffinman

#89
Etter at Tesla strammet opp frunken for å få pakningen til å tette bedre kreves det mer kraft for å lukke panseret på min bil. Faktisk går det ikke an å lukke uten at aluminiumen gir etter slik det er nå, uansett hvordan man gjør det. Et godt eksempel på at man fint kan forverre et problem ved å redusere et annet.

Har litt hjertet i halsen hver gang panseret skal lukkes nå, siden jeg allerede har fått knekken selv om jeg har fulgt anvisningene jeg fikk ved utlevering. Den oppstod jo før frunken ble hevet og dermed når det behøvdes mindre kraft for å lukke.

EDIT: Og etter tre timers jobb med vask og voksing i dag kan jeg også konstantere at frunken fremdeles ikke er tett. Det lekker fremdeles forbi noe vann hvis jeg retter spyleslangen mot kanten av panseret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA