Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er elbilen fremtiden?

Startet av Muffinman, tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:47

« forrige - neste »

Muffinman

Prøvde nettopp å lukke med det "brede" grepet som Tesla-ansatte er observert å bruke.

Kort histore, det gikk ikke. Presset så mye jeg turde, men det gikk ikke i lås. Mitt panser ble veldig hardt etter at de strammet pga lekkasje, og det skal godt gjøres å lukke det uten å kjenne at metallet gir etter. Tror ikke jeg har bulk, men til gjengeld har jeg en praktfull knekk helt fremst.

janmb

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 03. september 2014, klokken 18:57
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 02. september 2014, klokken 20:56
Sitat fra: janmb på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:46
Veldig enkel skisse over hvilke krefter du ønsker og ei.

jeg skjønner den ikke :-)

Det skjønner jeg, men bulkene kommer ikke knekt over den aksen (fra høyre/venstre). Den kommer vel over aksen frem/bak

Det er korrekt, knekken er parallel med fronten av lokket, men kreftene stammer fortsatt fra motsatt akse.

Det spekuleres i om det er avslutningen av det ytre laget aluminium på undersiden (der bretten som går fra oversiden, rundt kanten og ikk på undersiden) slutter som danner knekkpunkt som lager denne misdannelsen. Denne er endret på dagens produksjonsbiler (i følge tråd på US toc forum)

Poenget er fortsatt det samme dog, bredt grep er nok helt klart mest skånsomt for lokket, slik Tesla selv har konkludert med også.

Og bottomline er fortsatt det samme: Lokket er elendig konstruert, ALTfor skjørt, burde uansett hatt elektrisk låsing og kunne generelt fått veie noen få kilo mer for litt økt strukturell styrke.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Oakl

Er det noen her inne som har fått denne bulken utbedret? I så tilfelle, hva er det som ble gjort, og er dere fornøyd med resultatet?

Hadde en plan om å levere inn bilen til lakkforsegling før vinteren, men hadde håpet å fått fikset panseret før dette. Samtidig har jeg sittet på gjerdet i håp om at Tesla kommer opp med en "ordentlig" utbedring av problemet slik at jeg unngår risikoen for at bulken dukker opp igjen.

Muffinman

De var ikke interessert i å ta tak i det på min bil ihvertfall.

hgs

Sitat fra: Oakl på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:03
Er det noen her inne som har fått denne bulken utbedret? I så tilfelle, hva er det som ble gjort, og er dere fornøyd med resultatet?

Hadde en plan om å levere inn bilen til lakkforsegling før vinteren, men hadde håpet å fått fikset panseret før dette. Samtidig har jeg sittet på gjerdet i håp om at Tesla kommer opp med en "ordentlig" utbedring av problemet slik at jeg unngår risikoen for at bulken dukker opp igjen.

Vår står hos Drammen Karosseri nå. Iflg Tesla har de en fiks som skal være permanent. Regner med at den er klar om noen dager. Lurer uansett på om det er verdt det med en loaneren vi fikk  :P 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

NilsG

@hgs: Fikk du en ny Audi du og? Hjelpe og trøste for en hjelpeløs bil! Sto parkert på gårdsplassen hele uka, kun kjørt hjem av kona og inn igjen av meg når bilen var klar. (Vi foretrakk å bruke Fiesta (2010) og Land Cruiser (1996). En av disse skal selges, men vi har ikke bestemt oss helt for hvilken enda. Avhenger av om jeg får tjenestebil på mine vakter så jeg kan slutte å bruke LC'en til utrykningsbil.....)

Panser fikset, ser helt fint ut. Ymtet frempå til Tesla at det så ut til at jeg hadde fått bulken, noen dager senere fikk jeg henvendelse fra DK at de kunne ta dette samme uka som den skulle på en sjekk hos Tesla, garantisak. Tesla hadde ikke sett på skaden. Kanskje lurt å være hyggelig ;-)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

hgs

Sitat fra: NilsG på onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:55
@hgs: Fikk du en ny Audi du og? Hjelpe og trøste for en hjelpeløs bil! Sto parkert på gårdsplassen hele uka, kun kjørt hjem av kona og inn igjen av meg når bilen var klar. (Vi foretrakk å bruke Fiesta (2010) og Land Cruiser (1996). En av disse skal selges, men vi har ikke bestemt oss helt for hvilken enda. Avhenger av om jeg får tjenestebil på mine vakter så jeg kan slutte å bruke LC'en til utrykningsbil.....)

Panser fikset, ser helt fint ut. Ymtet frempå til Tesla at det så ut til at jeg hadde fått bulken, noen dager senere fikk jeg henvendelse fra DK at de kunne ta dette samme uka som den skulle på en sjekk hos Tesla, garantisak. Tesla hadde ikke sett på skaden. Kanskje lurt å være hyggelig ;-)

Nei, en Auris Hybrid. Ingen Teslaer igjen, de var visst solgt...?  Den var en fryktelig masete å kjøre, så hvis dette er det noen kaller "fremtiden" kan tiden bare stoppe for min del. Trykk på gassen-->vent 2 sek-->ingenting skjer annet en at motoren ruser kraftig. Skjønner at Toyota må svartmale elbiler for å få solgt disse. Nesten så vi lurer på om det er noe galt med den, eller om vi kjører den 'feil'.

Bra at du fikk fiksa panseret! Vi var ikke like heldige. DK hadde oversett bestillingen fra Tesla, og hadde ikke tid på over en uke. DK tilbød seg å hente bilen hjemme hos oss (kjempeservice!). Men siden den skal på 20kkm service i januar tar vi det da i stedet. Bulken er tross alt til å leve med.

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

snurrehue

Sitat fra: hgs på torsdag 16. oktober 2014, klokken 00:14
Nei, en Auris Hybrid. Ingen Teslaer igjen, de var visst solgt...?  Den var en fryktelig masete å kjøre, så hvis dette er det noen kaller "fremtiden" kan tiden bare stoppe for min del. Trykk på gassen-->vent 2 sek-->ingenting skjer annet en at motoren ruser kraftig. Skjønner at Toyota må svartmale elbiler for å få solgt disse. Nesten så vi lurer på om det er noe galt med den, eller om vi kjører den 'feil'.

Selv kjørte jeg en Audi A6 3.0 TDI (ikke lånebil!) sist jeg hadde Tesla'n inne for fiks. Herlig respons, stillegående med god støydemping, nydelige seter med sidestøtte så man sitter å slenge rundt i svingene, ingen knirk i interiøret (gikk faktisk an å hvile høyrehånda på dørkarmen uten at det knirket!), og jeg kunne fint komme meg 600 kilometer med bare en to-minuttersstopp for å slå lens.
:)

AndreS

litt spesielt å hvile høyrehånda på døra hvis du ikke har høyrestyrt bil? :P
I3 i bestilling

Mippen

Noen som vet om tesla har gjort noe på de nyeste bilene og den nye modellen som kommer nå? Jeg har ikke lyst på bulk.
Fremtiden er elektrisk.

snurrehue

Sitat fra: AndreS på torsdag 16. oktober 2014, klokken 09:07
litt spesielt å hvile høyrehånda på døra hvis du ikke har høyrestyrt bil? :P

Ah, at denne fordømte skallen ikke skal fungere før lunsj... Venstrehånda, selvsagt! Det gjelder for så vidt også for passasjerer (og når jeg selv er passasjer) som hviler høyrehånda på dørkarmen på passasjerdøra fremme :)

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på torsdag 16. oktober 2014, klokken 08:53
Selv kjørte jeg en Audi A6 3.0 TDI (ikke lånebil!) sist jeg hadde Tesla'n inne for fiks. Herlig respons, stillegående med god støydemping, nydelige seter med sidestøtte så man sitter å slenge rundt i svingene, ingen knirk i interiøret (gikk faktisk an å hvile høyrehånda på dørkarmen uten at det knirket!), og jeg kunne fint komme meg 600 kilometer med bare en to-minuttersstopp for å slå lens.
:)
Men den hadde vel ikke full tank hver morgen og 370hk momentant tilgjengelig? Ei heller er den lydløs i lav og moderat fart, og er drivstoff i bilens levetid inkludert på langtur? Husker ikke helt hvordan det var igjen, for det er så lenge siden jeg kjørte kreftbil  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:04
Men den hadde vel ikke full tank hver morgen og 370hk momentant tilgjengelig? Ei heller er den lydløs i lav og moderat fart, og er drivstoff i bilens levetid inkludert på langtur? Husker ikke helt hvordan det var igjen, for det er så lenge siden jeg kjørte kreftbil  ;D

Nei, ikke full tank hver morgen. Men det behøvde den ei heller. Har du full "tank" på batteriet hver morgen? 100%?

Er faktisk litt lei av å høre "våkner opp til full tank hver morgen, slipper å bruke laaang tid på å kjøre innom en besinstasjon for å fylle". Selv gidder jeg ikke plugge i hver dag hjemme. Det tar jo tid. Åpne ladelokket, ut av bilen, bak til ladekabelen som henger på veggen, ta den ned, plugge den i, og gå derfra. Om morgenen: plugge fra. Henge opp ladekabelen, lukke ladeluke, sette seg inn. Det tar jo tid dette også.

Strømmen på langtur (superladerne) er jo ikke gratis. Den er forhåndsbetalt med ca 13000 kroner. Men joda, bruker man superladerne hyppig så blir det billigere og billigere for hver gang :)

Det jeg savner aller mest fra fossilbilene er rekkevidden. Jo, bra rekkevidde på Model S, men det krever planlegging og tildels lange ladestopp. Med ei dieselbørse stoppet man ca hver 800-900 km på en bensinstasjon, satte i fyllepistolen, gikk inn for å slå lens, og kom ut til ferdig fylt tank (og ei regning på noen hundre kroner, selvsagt...).
Samtidig savner jeg skikkelige seter, feilfrie biler, og knirkefritt- og mobilstøyfritt interiør. Og fangnett mellom bakseteryggen og bagasjerommet. Og ACC savnes.

Tilnærmet lydløs i lav og moderat fart er ypperlig, men det gjelder jo bare ved piggfrie dekk og grei asfalt. Hyttevei (=grusvei) er ei pine. Og piggdekkene satte jeg på for et par dager siden. Kanskje lot Tesla lydanlegget gå til 11 for å kunne overdøve piggdekkstøy? :)

Brede

Sitat fra: snurrehue på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:04
Men den hadde vel ikke full tank hver morgen og 370hk momentant tilgjengelig? Ei heller er den lydløs i lav og moderat fart, og er drivstoff i bilens levetid inkludert på langtur? Husker ikke helt hvordan det var igjen, for det er så lenge siden jeg kjørte kreftbil  ;D

Nei, ikke full tank hver morgen. Men det behøvde den ei heller. Har du full "tank" på batteriet hver morgen? 100%?

Er faktisk litt lei av å høre "våkner opp til full tank hver morgen, slipper å bruke laaang tid på å kjøre innom en besinstasjon for å fylle". Selv gidder jeg ikke plugge i hver dag hjemme. Det tar jo tid. Åpne ladelokket, ut av bilen, bak til ladekabelen som henger på veggen, ta den ned, plugge den i, og gå derfra. Om morgenen: plugge fra. Henge opp ladekabelen, lukke ladeluke, sette seg inn. Det tar jo tid dette også.

Strømmen på langtur (superladerne) er jo ikke gratis. Den er forhåndsbetalt med ca 13000 kroner. Men joda, bruker man superladerne hyppig så blir det billigere og billigere for hver gang :)

Det jeg savner aller mest fra fossilbilene er rekkevidden. Jo, bra rekkevidde på Model S, men det krever planlegging og tildels lange ladestopp. Med ei dieselbørse stoppet man ca hver 800-900 km på en bensinstasjon, satte i fyllepistolen, gikk inn for å slå lens, og kom ut til ferdig fylt tank (og ei regning på noen hundre kroner, selvsagt...).
Samtidig savner jeg skikkelige seter, feilfrie biler, og knirkefritt- og mobilstøyfritt interiør. Og fangnett mellom bakseteryggen og bagasjerommet. Og ACC savnes.

Tilnærmet lydløs i lav og moderat fart er ypperlig, men det gjelder jo bare ved piggfrie dekk og grei asfalt. Hyttevei (=grusvei) er ei pine. Og piggdekkene satte jeg på for et par dager siden. Kanskje lot Tesla lydanlegget gå til 11 for å kunne overdøve piggdekkstøy? :)

Jeg tok tiden nå og det tok meg 4-5 sekunder ekstra å sette bilen på lading kontra å spasere forbi ladekabelen.  :P

Men nå er vi vel langt inn i feil tråd her..

Mippen

Ikke noen som vet om det er gjort noe for å forhindre bulk på nyere og nye biler?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA