Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gode Vinterdekk til Buddy

Startet av Catalyzator, fredag 05. desember 2008, klokken 19:42

« forrige - neste »

Catalyzator

Det er ikke lett å være miljøvennlig i østfold: Les om BUDDY El-taxi 

Var vel egentlig norges første El-bil-Taxi men ble nektet eget løyve.

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

Buddy er jo registrert som motorsykkel, for å slippe unna noen sikkerhetsforskrifter som gjelder bil.

Det er det vel riktig å nekte løyve som Taxi.

Å ofre sikkerhet for grønn-offentligtransport blir feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

espen

Sitatofre sikkerhet

Vel, enhver som tar taxi i Oslo setter livet på spill med suicidale sjåfører. Jeg tør vedde ganske mye på at en tur i Buddy El-taxi er mye tryggere enn en gjennomsnittlig drosjetur...

Sikkerheten er først og fremst i hodet på sjåføren, men er i Buddyens tilfelle godt hjulpet av lav maksfart og god manøvrerbarhet.

Thomas Parsli

#3
Så hvis man blir påkjørt av en av disse suicidale sjåførene mens man sitter i en Buddy blir det altså bedre av å kjøre sakte og tenke sikkerhet?

Jeg kjører selv en P106 og føler meg ikke trygg siden dette er en av de minst sikre bilene i denne klassen.
Siden bilen er liten legger ikke medtraffikantene merke til den i samme grad som vår andre bil (VW Touran) og jeg har opplevd langt flere "nestenulykker" med Peugeoten enn med Touranen. Gjett hvilken bil jeg kjører mest defensivt med?

Men nå var vel ikke sikkerhet problemet med løyven -de ønsket jo en spesiell (billig) løyve for el-bil, noe de ikke fikk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sikkerthet i trafikken er desverre som en kjetting (for å bruke en god gammel klisjé). Den er ikke bedre enn det svakeste leddet, og i trafikken kan det godt hende det er noen andre enn en selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Catalyzator

Jeg slang den inn med litt mer info på VG også jeg  ;D 

Les her: Nisselues Valgavis  

Hele poenget med denne El-Bil-Taxi'n var jo som nærmiljøtaxi inni Moss by så jeg
tror nok den representerer et godt eksempel til etterfølgelse for flere taxiselskap  8)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

Som Som et kompromiss kunne den kanskje vært godkjent som MC-Taxi?
;D

Jeg har ikke noe imot å benytte meg av en Think drosje, men vill nok være betengt for å benytte en Reva eller Buddy drosje på en tur i byen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eljet

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. november 2008, klokken 09:50
Som Som et kompromiss kunne den kanskje vært godkjent som MC-Taxi?
;D

Jeg har ikke noe imot å benytte meg av en Think drosje, men vill nok være betengt for å benytte en Reva eller Buddy drosje på en tur i byen.


Jeg kan ikke forstå ditt hat mot buddy
sikkerheten i buddyen og den gamle P106 en din er nok ganske lik.
Og i 1997 var også Kewet klasifisert som bil.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

El rayo

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. november 2008, klokken 09:50
Jeg har ikke noe imot å benytte meg av en Think drosje, men vill nok være betengt for å benytte en Reva eller Buddy drosje på en tur i byen.
Mange undervurderer sikkerheten i Buddy. De som driver med hastighets-konkurransekjøring monterer inn et "bur" som ligner veldig på ramma til Buddy. Har bare hørt om ett tilfelle med personskade i Kewet. Det var fordi han ikke brukte sikkerhetsbelte og fortsatte framover da det buttet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Sitat fra: eljet på torsdag 27. november 2008, klokken 21:29
Jeg kan ikke forstå ditt hat mot buddy
sikkerheten i buddyen og den gamle P106 en din er nok ganske lik.
Og i 1997 var også Kewet klasifisert som bil.

Jeg er lang fra noen hater av Buddy. Tvert imot er jeg ganske imponert over hva de har klart å få til over mange år, og som privat kjøretøy forstår jeg at mange synes den er grei. Jeg har heller ikke noe imot MC som sådan, og har kjørt lett MC tidliger.

Men jeg forstår også hvorfor Think kan få drosjeløyve og hvorfor de sier nei til en Buddy taxi.

Hva en benytter selv er en annen sak enn offentlig transport.
En P106 fra 2000, eller en Kewet fra 1997, burde heller ikke få drosjeløyve.
Men jeg hater ikke P106 av den grunn så langt langt derifra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

For meg er saken veldig klar. Det handler ikke om sikkerhet eller biltype.

Karen i Moss prøver å ett ekstra løyve utover de løyvene han har. Han bruker en elbil som "brekkstang".
Myndighetene vil ikke gi noen fler løyver, og skal han bruke Buddy må han parkere en av de andre bilene sine.

Om han hadde en Think eller Tesla hadde ikke vedkommet saken.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

trondkl

Prisverdig at nokon prøver å få til miljøvennleg drosje. Med tida får me kanskje eigne miljøløyve? I Stavanger fins det såkalla miljøtaxi som går på naturgass. Dette er villeiande maredsføring. Slepper ut meir CO2 enn ved dieseldrift.

Griffel

Sitat fra: trondkl på tirsdag 13. januar 2009, klokken 10:49
Prisverdig at nokon prøver å få til miljøvennleg drosje. Med tida får me kanskje eigne miljøløyve? I Stavanger fins det såkalla miljøtaxi som går på naturgass. Dette er villeiande maredsføring. Slepper ut meir CO2 enn ved dieseldrift.

Dette kan vel ikke stemme.
I artikkel i TU http://www.tu.no/natur/article68079.ece

Oppgir Lyse at:
Sammenlignet med diesel og bensinbiler reduseres NOx og svovelutslippene med hele 90 prosent når biler bruker naturgass som drivstoffkilde.

Dessuten blir CO2-utslippene 20 prosent lavere med naturgass i forhold til bensindrevne biler.

Jeg har også lest at sammlignet med dieselbusser ligger besparelsen på ca. 18%. Ser en på brennverdi burde besparelsen ligge på ca 30%. Så ettersom alt er relativt er det nok riktig at en taxi på gass er mer miljøvennlig enn en på bensin eller diesel.

Men ikke noe slår en elbil på vannkraft. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. november 2008, klokken 12:35

Jeg kjører selv en P106 og føler meg ikke trygg siden dette er en av de minst sikre bilene i denne klassen.
Siden bilen er liten legger ikke medtraffikantene merke til den i samme grad som vår andre bil (VW Touran) og jeg har opplevd langt flere "nestenulykker" med Peugeoten enn med Touranen. Gjett hvilken bil jeg kjører mest defensivt med?


Vel, jeg kjører også P106E og (pussig nok) en Touran - som regel svært defensivt - men her om dagen hjalp det ikke med defensiv kjøring. Ble påkjørt inni rundkjøringen ved Østbanen og fikk trykket inn hele førerdøra så glasset sprutet. Døra stoppet mot setet, kanal og dørterskel bøyd inn 4-5 cm, B-stolpen er flyttet et par cm slik at bakdøra henger. Motparten var en gammel Opel Vectra som fikk ødelagt støtfanger og knust en lykt. Skal si jeg skvatt av smellet og ikke minst over hvor myk Dorsken er/var i stålet...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA