Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Positiv artikkel og debatt i VG

Startet av Håkon77, tirsdag 20. mai 2014, klokken 19:29

« forrige - neste »

Håkon77

Har mest lyst på elbil pga gleden over noe nytt og mer miljøvennlig. Vil ikke tjene så mye på det da kostnaden med å kjøpe en langt på vei kan spares inn med bomringer eller drivstoffutgifter. I dag har vi en nyere dieselbil som står veldig mye pga partikkelfilter som ikke liker småkjøring. Vi har en eldre bil (2000mod) med bensinmotor som brukes til småkjøring (2mil 5ganger pr uke). Dieselbilen går enten til Hadeland på RV4 (7,5mil) eller Fredrikstad på E6 (10mil) ca hver 14dag. Det jeg tenkte var å bytte inn dieselbilen som vi får ca 80.000kr for og beholde bensinbilen som langtursbil de 4gangene i året det trengs. Vi har ikke lademulighet i garasjen, men på jobb eller i nødsfall Alnasenteret. Vil jeg med en Leaf kunne kjøre de lengste strekkene til Hadeland og Fredrikstad med 4stk i bilen og bagasje?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 03. mai 2014, klokken 17:10
Har mest lyst på elbil pga gleden over noe nytt og mer miljøvennlig. Vil ikke tjene så mye på det da kostnaden med å kjøpe en langt på vei kan spares inn med bomringer eller drivstoffutgifter. I dag har vi en nyere dieselbil som står veldig mye pga partikkelfilter som ikke liker småkjøring. Vi har en eldre bil (2000mod) med bensinmotor som brukes til småkjøring (2mil 5ganger pr uke). Dieselbilen går enten til Hadeland på RV4 (7,5mil) eller Fredrikstad på E6 (10mil) ca hver 14dag. Det jeg tenkte var å bytte inn dieselbilen som vi får ca 80.000kr for og beholde bensinbilen som langtursbil de 4gangene i året det trengs. Vi har ikke lademulighet i garasjen, men på jobb eller i nødsfall Alnasenteret. Vil jeg med en Leaf kunne kjøre de lengste strekkene til Hadeland og Fredrikstad med 4stk i bilen og bagasje?

Ja, men de kaldeste vinterdagene må du nok regne med å måtte ta en 10 minutters hurtigladestopp på vei til Fredrikstad. F.eks på Fortums hurtiglader på Vestby.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Håkon77

Ikke avskrekkende det. Men det funker å kjøre i 100km/t på E6 der det er tillatt eller må jeg lumpe i 80?  På Rv4 vet jeg at snitthastighet ligger på rett over 60km/t en ordinær dag så det må være perfekt.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 03. mai 2014, klokken 19:28
Ikke avskrekkende det. Men det funker å kjøre i 100km/t på E6 der det er tillatt eller må jeg lumpe i 80?  På Rv4 vet jeg at snitthastighet ligger på rett over 60km/t en ordinær dag så det må være perfekt.

Rv4 blir neppe noe problem og det går bra med 100 på E6 i sommerhalvåret. Men i de 2-3 kaldeste vintermånedene så har du valget mellom å kjøre i 80 uten varme eller kjøre i 100 med varm og 10 min. hurtiglading. Jeg valgte alltid det siste de to årene jeg pendlet en del Fredrikstad-Oslo i Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hallgeir

Jeg har pendlet fra Gran på Hadeland til Torshov i oslo i to år nå med en 2011 Nissan leaf. Ikke noe problem men man bør ha tilgang til lading før man returnerer hjem:-)
Nissan Leaf 2011 US Import

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA