Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Din første ripe

Startet av OddLeaf, tirsdag 20. mai 2014, klokken 11:18

« forrige - neste »

MindViruz

Jeg tror at fossilbilen har så mye tap ved ideele forhold at når kjøreforholdene blir mer ugunstig vil ikke tapet øke like mye som ved en elbil.

En elbil har mye mindre tap ved ideelle forhold, derfor blir den reltive forskjellen ved mindre ideelle forhold større. Tror jeg da...

Porsgrunn

Det har å gjøre med at en elbil er mye mer effektiv.

En liter drivstoff inneholder ca 10 kWt energi. Med andre ord så er det energi tilsvarende mellom 2 og 3 liter bensin i et helt fult Leaf batteri og 8-9 liter i en Tesla. Den dagen Pickupen kjører 300-400 km på drøyt 8 liter drivstoff blir det sammenlgning av epler med epler.

Når pickupen bruker 1.1 liter så bruker den ca 12 kWt per mil ved 0.75 ca 7,5 kWt, det er en økning på ca 4,5 kWt eller 0,450 kWt per kilometer. Bare økningen er mer enn jeg har hørt noen har klart å få en Leaf til å bruke.

smaug01

Det hørtes logisk ut ja. Takk for en enkel og glimrende forklaring. :-)
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:53
Det har å gjøre med at en elbil er mye mer effektiv.

En liter drivstoff inneholder ca 10 kWt energi. Med andre ord så er det energi tilsvarende mellom 2 og 3 liter bensin i et helt fult Leaf batteri og 8-9 liter i en Tesla. Den dagen Pickupen kjører 300-400 km på drøyt 8 liter drivstoff blir det sammenlgning av epler med epler.

Når pickupen bruker 1.1 liter så bruker den ca 12 kWt per mil ved 0.75 ca 7,5 kWt, det er en økning på ca 4,5 kWt eller 0,450 kWt per kilometer. Bare økningen er mer enn jeg har hørt noen har klart å få en Leaf til å bruke.

Men den logikken kan da ikke være riktig?

En fossilmotor er f. eks. 35% effektiv. Altså, ca 1/3.

Dersom forholdene er slik at man trenger f. eks. 10 kW fra motoren for å ha konstant hastighet, så betyr det bensin tilsvarende 30 kW går inn til motoren.

Dersom forholdene er verre (motvind, oppoverbakke, slaps) slik at man trenger f. eks. 20 kW fra motoren for å ha konstant hastighet, så betyr det at økningen i bensin nå også øker 100%, dvs. tilsvarende 60 kW går inn i motoren.

====

Forskjeller:

Elbil: Batteriene har nok mindre kapasitet dersom man trekker 20 kW ut av dem (eller 22 kW, hvis motor er 90% effektiv), enn hvis man trekker 10 kW (11 kW). Dette har å gjøre med batteriets interne kjemi.

Elbil: Man bruker mer til oppvarming.

Fossilbil: Motorenes effektivitet er trolig høyere på 10 kW enn 20 kW, for en liten motor.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

@Rio

Tror du leser noe annet enn jeg har ment å skrive.

Det jeg prøvde å svare på var spørsmålet om hvorfor elbiler er så følsome på forbruk. Jeg sammenligner energimengden i batteriene med energimengden i diesel tanken i et håp om å få frem hvordan f.eks en dobbling av forbruk over kortere distanse tapper en større del av batteriet enn av dieseltanken. Samme poeng som jeg oppfatter du prøver å få frem lenger oppe.

Jeg prøver også å vise at når det kommer til totalt forbruk av energi vil elektromotoren alltid være mer effetiv enn bensin/diesel nettopp pga at kun 20-35% går til å flytte bilen mens resten stort sett er spillvarme.

Jeg forsøkte også bevisst å ikke lage noen dybde analyse men bruke avrundede tall som til disse to poengene er mer enn presise nok. Om økningen av tilført energi i % er lik eller ikke var aldri poenget mitt, mer at en kortvarig stor økning slår mer uheldig ut for den bilen som frakter minst energi.

svingen

ja det viser hvor mye det hjelper og få "1 time her og 1 time der"
godt du fikk ladet en gangen da,nå kommer det en hurtiglader i notodden i løp av juni så kan man jo lade her 10 min hvis man ønsker :)

videre så skal det komme opp lader på tuvenseteret :)
var godt det gikk bra med turen.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA