Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Din første ripe

Startet av OddLeaf, tirsdag 20. mai 2014, klokken 11:18

« forrige - neste »

OddLeaf

Skal kjøre Skien - Notodden og tilbake til Skien, km tot 130 km.
Er usikker på om jeg kan stole på rekkevidden som viser ca 140km ved start, ved 100% lading. Har tidligere kun kjørt korte by-kjøring med bilen.
Har ikke mulighet til å lade underveis.
Har 2013 model leaf m/varmepumpe - skal jeg starte med å ikke ha på klimaanlegg?
Hastighet blir mellom 60 og 70 km hele veien, tre personer i bilen. Det er ikke så mange store oppoverbakker, kjører over Valebø, som ikke er hovedvei og med lite trafikk.

Mippen

#1
Kjenner ikke veien men jeg kjørte 130km i et med 2 grader og svak stigning. Klarte det med 6prosent igjen. Ville anbefalt å kjøre mest mulig uten ac og unngå småkjøring. Denne kalkulatoren er fin. Hvis du skriver inn adressen der du skal i fra og klikker på kartet dit du skal så regner den ut om det er mulig. Testen er gjerne litt mer pessimistisk enn i virkeligheten men stemmer ganke bra. Den har gjerne bommet med 10-15km for min del. At jeg har kunnet kjøre litt lengre enn den regner med. Du kan også legge inn passasjerer. Funker bare på mac eller pc. http://www.jurassictest.ch/GR/


Når det står 140km med start har den regnet ut hvor langt du kan kjøre ut i fra der du kjørte sist. Det kan være du kan kjøre lengre også eller kortere. Alt etter som. Anbefaler uansett å ta med en skjøteledning og lader i bilen slik at du eventuelt kan lade litt og få noen ekstra km hvis krise på en bensinstasjon,butikk eller noen snille privatpersoner. Lykke til :)
Fremtiden er elektrisk.

svingen

vet ikke når du har tenkt oppover men det kommer en hurtig lader der før sommerferien (skole ferien starter vel rundt 19 juni så skal være klart før det) dvs i notodden.
jeg har flere ganger sendt mail til postmottak@notodden.kommune.no uten og få noe svar på vanlig kontakter i notodden,er meget dårlig når det er mange i bø og i seljord er det og mulighet (Seljord kroa har fått 2 vanlig stikk kontakter meldt inn til ladestasjoner.no akuratt kommer vel opp om noen dager på ladestasjoner.no)
Jeg vet ikke hva "målen" får turen er men siden det er 3 stk i bilen så har dere vel ikke tenkt og kjøre til notodden snu og kjøre tilbake umidelbart? ville hørt med der hvor du skal om det er mulig og få lade der og forklar det er bare vanlig stikk kontakter du trenger,og er det 16a er et supert,ikke skriv "lade stasjon" da får du svar det har vi ikke........

får du ladet 1 time på 16a får du jo fort over 2 mil ekstra ved forsiktig kjøring :)

er det fint vær og uten varme aperat går nok det her fint,men er det mye regn og kaldt osv,da er det ikke mere enn det må være,så ikke bruk spesielt mye varm og tenkt på hvordan du kjører,og ikke kjør fort hold deg rundt 70 km,det er jo ikke problem på de veiene her går jo ikke fort

Hilsen en som kommer fra dalen men bor i oslo :)


peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

OddLeaf

Hei - takk for svar og tips. Skal opp til Notodden flyplass og fly litt. Blir der vel ca i 1,5 t så kan jo sjekke om det er mulighet til å koble til et strømstikk :-)

svingen

#4
Sente mail i går til kjøpe senteret som ligger ved fly plassen Bør komme noen ladepunkter her og, er helt sikkert en kontakt der du skal fly. Send mail og si du har 20meter skjøteledning som du får på biltema til par hundre kr husk ta en med 2.5mm tykkelse :-) så ordner det seg nok ;-)
Anbefal dem og sette opp noen kontakter og meld de inn på ladestasjoner.no slik att flere har mulighet til å komme å fly. Overaskende mange som Gjør det her etter en liten mail til dem, både Seljord kro og Morgedal ski museum har det nå etter jeg spurte etter det. Viktig med flest mulig lade muligheter. Tenkt på dem andre som kommer etter deg i samme situasjon :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Gliderman

Hei
Skal du fly seilfly, kan du antagelig kjøpe strøm av Sandefjord Seilflyklubb som driver senteret der.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

svingen

#6
Vet ikke om du har tatt deg en tur jeg,men fikk svar att det er ladepunkt i notodden sentrum.
ser ut som det er Industrigata 5A, 3674 Notodden (gikk litt rundt på google maps) se vedlegg får svar jeg fikk.
er kun 3km og gå til flyplassen som tar 30 min,da får du jo 1 time lengre ladetid og ;)

jeg ville nok ha 50% igjen når jeg reiste fra notodden,siden det tar ca like mye strøm frem og tilbake.

venter på svar på om det er åpent "kontakt" eller lade nøkel osv,du får gi status hvordan det går etterhvert,blir enklere med hurtiglader etterhver 10 min ladepause så kan du kjøre fort du vil begge veier.

Edit:fikk svar fra notodden og det er vanlig stikk kontakt som er åpent,ingen begrensinger eller kostader på den plassen her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

OddLeaf

Takk for info/veldig bra - fint da har jeg en kontakt å bruke i Notodden om det trengs :-)
Skal til Notodden på Lørdag - ser ut til at det blir regn den dagen.
Er det noen som vet hvor mye vinduspusserne vil redusere ant km ved 1 time kjøring/65 km om jeg må bruke de hele tiden?


lxm

Bruk av vindusviskere utgjør ingenting. Den våte veibanen derimot. Det vil utgjøre noe.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

OddLeaf

Kjøring lørdag gikk greit og fikk lade i ca 1 time. Hadde 30 km igjen når jeg kom hjem.
Men i dag kjørte jeg tur/retur uten å lade underveis.
Ble en spennende retur.
Det regnet og jeg brukte ikke varme/klima.
Hadde 50% batterikapasitet når jeg startet returen.
Siden det var endel bakker i starten viste ant km igjen ned til 29 km etter kun 15 km og jeg hadde igjen ca 48 km å kjøre.
Fikk da litt km-angst og med en gang det begynte med nedoverbakker kjørte jeg i eco og i B modus og ant km igjen bygde seg opp igjen til 42 km.
Fikk igjen troen på at dette kunne gå.
Har fått info om å se på batterienivå og ikke kalkulert km å kjøre.
Det er nok det beste å se på batterinivået.
Når jeg kom mot Skien og hadde igjen ca 12km fikk jeg beskjed om lite batterikapasitet og ant km å kjøre ble til *****.
Jeg sjekket batterinivået og den viste 8% og hadde kun en strek på den røde området.
Varsel "kjør til ladepunkt".
Jeg kjørte rolig og i alle nedoverbakke fikk jeg ladet litt og kom hjem.
Ved ankomst 5% igjen.
Dette ble en spennende og lærerikt opplevelse med km-angst.
Neste tur til Notodden må jeg lade litt før returen :-)

smaug01

Jeg blir litt forundret hvor utrolig følsom en elbil er på motbakker, våt veibane osv i forhold til si en moderne bensinmotor. Mens det virker som våt veibane og motbakke fort halverer rekkevidden på en elbil er man ikke i nærheten av det med en moderne bensin motor. Mtp den høye effektiviteten i et el drivverk skjønner jeg ikke helt det der. For å ta et ekstremt tilfelle så øker forbruket på min pickup med common rail motor kanskje med 20% når jeg drar en tung henger og skal til fjells, kjørelengde blir med andre ord ikke veldig påvirket av føreforhold, last og egentlig kjørestil heller. Hva er fysikken bak at en elbil kan påvirkes så mye?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 13. mai 2014, klokken 20:56
Jeg blir litt forundret hvor utrolig følsom en elbil er på motbakker, våt veibane osv i forhold til si en moderne bensinmotor. Mens det virker som våt veibane og motbakke fort halverer rekkevidden på en elbil er man ikke i nærheten av det med en moderne bensin motor. Mtp den høye effektiviteten i et el drivverk skjønner jeg ikke helt det der. For å ta et ekstremt tilfelle så øker forbruket på min pickup med common rail motor kanskje med 20% når jeg drar en tung henger og skal til fjells, kjørelengde blir med andre ord ikke veldig påvirket av føreforhold, last og egentlig kjørestil heller. Hva er fysikken bak at en elbil kan påvirkes så mye?

De påvirkes nok egentlig ganske likt.

Ved en gitt hastighet, vindmotstand, veibanefrisjon, osv osv. så trenger man x kW ut av motoren for å holde en jevn hastighet. Det er helt uavhengig av om motoren er elektrisk, bensin, diesel eller trente hamstere.

Forskjellen er dog at drivstofftanken på en elbil er såpass liten at man legger merke til det høyere forbruket "per tank", mens hvis man har en tank som gir 1000 km, så vil det typisk være mye med jevnet ut (medvind/motvind, oppoverbakke/nedoverbakke, osv.).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

I praksis ser jeg ikke dette. For å snu på det. Jeg klarer aldri å kjøre pickupen(03 Hilux 2.5 D-4D) lavere enn 0,75 på mila uansett hvordan jeg snur på det men samtidig klarer jeg ikke å få den til å bruke mer enn 1,1 om jeg så banner gassen til krampa tar meg. Jeg har kjørt med tung henger en hel tank og litt til og forbruket havner på 1,0 på mila. Våt veibane, mer eller mindre ingen forskjell.  Snøføre, noe større utslag. På vår gamle Carina E er det nesten det samme foruten at den går veldig rimelig tom og prosentvis merker mer til tilhenger men det er ikke snakk om halvering av rekkevidden.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Hvor ofte måler du forbruket på Hilux? Regner du det ut når du fyller tanken?

Er du enig i at hvis man ser på effekten som går fra motoren (altså, antall kw) for å holde en gitt hastighet, så må den være uavhengig av typen motor? (Selvsagt vil det være litt mer vekt for batteripakken.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Ja jeg er enig i det, problemet er at kart og terreng stemmer ikke. Ja jeg måler jo ved hver fylling men likevel å kjøre med en stor Tysse boggi henger som har 130cm høye karmer, er 325cm lang og 150cm bred opp til 1000m høyde skulle i elbilverden være drepende men forbruket øker altså bare med kanskje 20% på en stor tung bil. Bilen har jo bare 102hk så det begrenser jo hvor mye energi den kan forbruke men i elbilverden virker det nesten som det ikke finnes noe begrensing og selv små ting utgjør kjempe mye som er poenget mitt. Kjører man 200mil i regn på under 30 timer noen ganger så får man jo god data.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA