Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Air-condition på varme dager

Startet av sn0le, tirsdag 20. mai 2014, klokken 00:12

« forrige - neste »

Mippen

#15
Her er ca hvor mye CO2 som går med på å produsere vanlige biler. 3 ulike modeller og størrelser.
SitatThe carbon footprint of a new car:6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec 17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec 35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range

Kjører du 15000km i året og har en bil som bruker 0,65liter på milen i snitt (Diesel) tilsvarer det 2594kg i snitt på et helt år. Det blir 25940kg co2 i løpet av 10år.


Her er også en fin kilde:

SitatEnvironmental footprint[edit]
In February 2014, the Automotive Science Group (ASG) published the result of a study conducted to assess the life-cycle of over 1,300 automobiles across nine categories sold in North America. The study found that among advanced automotive technologies, the Nissan Leaf holds the smallest life-cycle environmental footprint of any model year 2014 automobile available in the North American market with minimum four person occupancy. The study concluded that the increased environmental impacts of manufacturing the battery electric technology is more than offset with increased environmental performance during operational life. For the assessment, the study used the average electricity mix of the U.S. grid in 2014.[74][75]



Nissan Leaf har altså det minste karbon fotavtrykket av alle biler i USA med plass til minst 4 personer. I USA er også andelen av fossilt brennstoff som kilde for elektrisitet større enn i Norge. Det betyr at her hjemme er dette avtrykket enda mindre.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Mippen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 17:19
Her er ca hvor mye CO2 som går med på å produsere vanlige biler. 3 ulike modeller og størrelser.
SitatThe carbon footprint of a new car:6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec 17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec 35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range

Kjører du 15000km i året og har en bil som bruker 0,65liter på milen i snitt (Diesel) tilsvarer det 2594kg i snitt på et helt år. Det blir 25940kg co2 i løpet av 10år.
I utslipp fra bilen, eller regner du også med utslipp i forbindelse med produksjon av drivstoffet?

Det jeg synes er meget relevant i slike diskusjoner er at i fremtiden er det null karbonfotavtrykk på grunn av at verden blir elektrisk og fornybar. Og det skjer bare ved å gå over til elektriske apparater og avfossilisere oss.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Det eksempelet som er sitert for nye biler er bare co2 som går med i produksjonen.
Fremtiden er elektrisk.

janmb

Sitat fra: Klykken på fredag 02. mai 2014, klokken 12:49
Tror du skal være forsiktig med å henge ut en person på dette viset, offentlig.

Det er ikke å henge ut noen å bringe frem i lyset at vedkommende har store økonomiske interesser i emnet som diskuteres når vedkommende ikke opplyser om dette selv.

På akkurat samme måte er det heller ikke uthenging av undertegnede om noen poengterer at jeg faktisk eier elbil selv når jeg poster til forsvar for elbilfordeler.

Å så tvil om folks objektivitet er en fullstendig hederlig debatteknikk når grunnene er saklige og dokumenterbare.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sn0le

Sitat fra: sn0le på fredag 02. mai 2014, klokken 14:01
Har og mistanke om at han også skriver under pseudonymer, men har ingen bevis, dermed så skrev jeg ikke noe konkret om det.

Kan bekrefte at "haugesundjenta" som er en ivrig elbil-motstander er Roald Orkelbog under pseudonym.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Råde

Folkens! Etter å ha sett kvaliteten på kommentaren til haugesundjenta, så er det vel bare å la det passere.

Jeg er enig i at anonymitet/pseudonym er et problem når man snakker interessekonflikt, men det at mannen eventuelt er bruktbilselger kan vel knapt kalles det.

I en god debatt møter man saklige argumenter med saklige argumenter. Og så lar man slikt fjas som "Model S for snylt" være.

Man skal jo i tillegg være forsiktig med å kaste sten der man skriver under pseudonym selv, uansett hvor rett man føler man har...
e-Golf | X75D

timingbeltkiller

RE "The study concluded that the increased environmental impacts of manufacturing the battery electric technology is more than offset with increased environmental performance during operational life."

Betyr du må kjøre X km for å oppnå økologisk break even med en sammenlignbar fossilbil.
X varierer mye med typen el du forer elbilen med.
I Norge blir X lavere enn i de fleste andre land.

Det igjen betyr du er et større miljøsvin dersom du totalkræsjer en splitter ny eGolf på
veien hjem fra forhandleren enn om du gjør det samme med en diesel Golf.
Og et enda mye større dersom det er en ny S85 du kjører til vrak.

Ellers er det viktig å merke seg elbil kontra fossilbil i økologisk henseende er ikke hvitt/svart,
men forskjellige gråtoner. For ALLE biler er miljøskadelige.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sn0le

@Råde:
Jeg synes det er besynderlig at en 55 år gammel mann fra Førde, som lever av å selge bruktimporterte BMW'er velger å spre direkte feilinformasjon i artikler om elbiler under nicket haugesundjenta.
Og om det ikke er feilinformasjon, så vinkler han ting helt opp-ned.

Min antagelse er at han merker en nedgang i salget, og at han selvfølgelig synes dette er dypt urettferdig.
Hans bruktimporterte BMW'er blir stående og støve ned mens Tesla selges som hakka møkk.

Kunne han ikke diskutert under sitt eget navn? Eller et navn som ikke skulle tilsi ei ungjente fra Haugesund?

Og hvis du refererer til mitt eget nick, så vil du se på et kjapt Google-søk at dette er et nick jeg har brukt mange andre plasser, i mange år, og som ikke er laget for å villede noen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gordon Retriever

Sitat fra: sn0le på torsdag 17. juli 2014, klokken 21:20
Kunne han ikke diskutert under sitt eget navn? 

Det gjør han. Også.

Her om kull, snyltefordeler og Asker-Passat i VGs kommentarfelt i april i forbindelse med elbil i kollektivfeltene: Link.

Og her om bl.a. KULLFYRT-ladet Tesla i lokalavisen Firda noen uker tidligere: Link.  Aktivt debattmiljø i Førde med 138 innlegg til artikkelen. :o

Råde

Sitter i glasshus selv, jeg :)

Tror ikke en 55år gammel mann fra Førde blir tungen på vektskålen i debatten. Poenget er: diskuter argumenter og ikke person. Personens argumenter devaluerer både personen selv og selve argumentasjonen hvis de er elendige. Er argumentene usaklige, devalueres de ytterligere om de ikke gis legitimitet.
e-Golf | X75D

sn0le

Det er det jeg prøver i alle fall.
Ser at han påstår i lokalavisa at 80% av verdens strøm er kullbasert.
Enkelt å motbevise i alle fall.
Ca 40% av verdens totale strømproduksjon er kullbasert ifølge tall jeg finner.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 17. juli 2014, klokken 20:36
RE "The study concluded that the increased environmental impacts of manufacturing the battery electric technology is more than offset with increased environmental performance during operational life."

Betyr du må kjøre X km for å oppnå økologisk break even med en sammenlignbar fossilbil.
X varierer mye med typen el du forer elbilen med.
I Norge blir X lavere enn i de fleste andre land.

Det igjen betyr du er et større miljøsvin dersom du totalkræsjer en splitter ny eGolf på
veien hjem fra forhandleren enn om du gjør det samme med en diesel Golf.
Og et enda mye større dersom det er en ny S85 du kjører til vrak.

Ellers er det viktig å merke seg elbil kontra fossilbil i økologisk henseende er ikke hvitt/svart,
men forskjellige gråtoner. For ALLE biler er miljøskadelige.

Det er sant. Viktig også å huske på at det fossile drivstoffet må produseres, utvinnes og transporteres opp til flere ganger før det havner på tanken. Dette er også noe som er med på å øke co2 utslippet fra fossilbilen gjennom livssyklusen. En elbil får energien levert gjennom strømnettet som ikke krever så mye co2. På nye biler er det også blitt en del "sofistikerte" løsninger for å få ned co2 utslipp og øke motorytelsen ved hjelp av mekaniske og elektroniske løsninger. Dette er også ting som kan være ekstra energikrevende å lage, så på den måten kan co2 utslippet være høyere. En hybridbil er for eksempel kanskje mer co2 krevende å lage enn en elbil, uten at jeg skal være sikker på akkurat siste.

Naturligvis kan det skje noe med en bil slik at den ikke blir så gammel, men for å finne riktig data må vi bruke antatt levealder. De fleste biler blir i dag gamle og hvis vi bruke vw sitt forsiktige estimat på 150.000km på fossil golf og el golf så viser det klart at elbilen vinner. Hvis vi hadde regnet høyere km hadde elbilen vunnet enda mer.
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

Det som er det store problemet med Roald Orkelbog er at han bl.a har stjålet bilder fra profilen til andre og utgitt seg for å være ei ungjente på facebook. Det er vell ikke utenkelig at det er straffbart å ta andres profilbilder, opprette en falsk profil og bruke bildene. Vestlandsjenta og Haugesundsjenta er også andre pseudonymer han bruker flittig. Dette er en notorisk løgner og omtrent den siste i verden jeg ville handla bil hos ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mippen

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 23. juli 2014, klokken 11:45
Det som er det store problemet med Roald Orkelbog er at han bl.a har stjålet bilder fra profilen til andre og utgitt seg for å være ei ungjente på facebook. Det er vell ikke utenkelig at det er straffbart å ta andres profilbilder, opprette en falsk profil og bruke bildene. Vestlandsjenta og Haugesundsjenta er også andre pseudonymer han bruker flittig. Dette er en notorisk løgner og omtrent den siste i verden jeg ville handla bil hos ;)

Er det sant?
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Det er også bedre å kjøre el-bil på strøm fra et moderne kullkraftverk utstyrt med det nyeste innen renseteknologi enn å kjøre fossilbil på fossilbrensel, det er det ihvertfall ingen tvil om. Uansett hvor godt avgassrensing gjøres vil det alltid være både bedre utnyttelse av energien og bedre rensing av avgassene fra en større enhet som et kullkraftverk enn fra massevis av små forbrenningsmotorer. Jeg er absolutt ingen tilhenger av kullkraft, men de som tror at et kullkraftverk anno 2014 er synonymt med det man fant i Øst-Europa på 70-tallet, de bør gjøre litt bedre research først.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA