Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Air-condition på varme dager

Startet av sn0le, tirsdag 20. mai 2014, klokken 00:12

« forrige - neste »

sn0le

Tror mange kjenner igjen disse folkene.
De som alltid skal spre oppgulp på enhver artikkel som dreier seg om Elbiler.

- Elbiler går på kullkraft.
- Elbiler skaper så mye CO2-utslipp under produksjon at de slipper ut mere enn fossibiler vil i løpet av levetiden.
- Elbiler har lite plass/går sakte/har for liten rekkevidde til å være brukbare.

Dette er bare et lite knippe av hva man leser.

En person, Roald Orkelbog, er en av de ivrigste. Blir nesten matt av å se hvor mye svada han lirer av seg.
Så tenkte jeg, hvorfor gidder han?

Her er svaret:
http://issuu.com/firdamedia/docs/tema_bil/5

Han lever nemlig av å bruktimportere biler fra Tyskland, og i denne artikkelen ser man at han "spesialiserer" seg på BMW.

Så motivasjonen hans er vel helt klar, i alle fall i mine øyne.  ::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Klykken

Tror du skal være forsiktig med å henge ut en person på dette viset, offentlig.
Folk har rett til egne meninger, og de har rett til å ytre seg på åpne kommentarfelt likt som alle andre. Argumenter godt imot det han sier fremfor å henge han ut på et fora som dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Det er helt saklig å vise til at han selger fossilbiler. sn0le har like mye rett til å ytre sine meninger om Roald Orkelbog som Roald Orkelbog har rett til å ytre seg om elbiler. I hvert fall så lenge det som sies er basert i fakta, man ikke kommer med trusler, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Når det blir på et personlig nivå som dette, med antagelser om motivene til vedkommende, så er det i mine øyne ikke greit. Vedkommende har heller ingen mulighet til å forsvare seg her, og argumentere mot. Nå kan jeg ikke lovverket til punkt og prikke som omhandler dette (personvern/ytringsfrihet sikkert), men jeg blir ikke forbauset om det står noe om det der.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke snakk om personvern når man linker til en *nyhetsartikkel* som personen frivillig har stilt opp for. Hvis man ytrer seg offentlig er det ikke uvanlig at man får oppmerksomhet. Det er vel egentlig hele poenget med å ytre seg offentlig, eller så ville man vel ha snakket til seg selv i stedet.

Det er heller ingenting ærekrenkende i utsagnende til sn0le, ingen trusler, osv. sn0le er *godt innenfor* det som er akseptabelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sn0le

Jeg kan si at jeg vurderte om jeg ikke skulle skrive navnet hans i innlegget, men da kunne jeg jo
heller ikke linket til artikkelen som viser hva han lever av.
Og Roald kan fint forsvare seg, han kan i likhet med alle andre lage seg en konto her på forumet og komme med sine kommentarer.

Grunnen til at jeg fremhever han er at han er alltid i disse kommentarfeltene og sprer mye usannheter og fyrer opp under hetsing av elbil-eiere. Mange andre gjør også det, men han her er helt klart litt inhabil.

Har og mistanke om at han også skriver under pseudonymer, men har ingen bevis, dermed så skrev jeg ikke noe konkret om det.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Espen Hugaas Andersen

Personlig setter jeg pris på å vite hvor folk har sine økonomiske interesser.

Man kan prøve å unngå å bli påvirket av økonomi når man former sine meninger, men det er tilnærmet umulig. Dermed må man ta forskning og meningsytringer med en klype salt, om det er økonomiske interesser inne i bildet. Ett eksempel er tysk bilpresse - om de sier noe positivt om tyske biler, så må man ta det med en stor klype salt. Man kan derimot høre på de om de sier noe positivt om utenlandske biler, eller noe negativt om tyske biler. Da er man ganske sikre på at de ikke har fått økonomiske fordeler ved sine ytringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Birger

Sitat fra: Klykken på fredag 02. mai 2014, klokken 13:47
Når det blir på et personlig nivå som dette, med antagelser om motivene til vedkommende, så er det i mine øyne ikke greit. Vedkommende har heller ingen mulighet til å forsvare seg her, og argumentere mot. Nå kan jeg ikke lovverket til punkt og prikke som omhandler dette (personvern/ytringsfrihet sikkert), men jeg blir ikke forbauset om det står noe om det der.

Det har selvsagt ikke noe med personvern for en kar som fremstår i offentlig debatt og har vært i de offentlige nyhetene for å skryte av seg selv.

Og det er ikke ulovlig å diskutere noens motiver. I tillegg kan mannen selvsagt svare for seg her på forumet dersom han skulle ønske det.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Tom1977

Hei. Nå har jeg kjørt elbil i et par måneder og har også lagt merke til at enkelte blir helt merkelige når det kommer til dette her med elbil. Det vekker veldig negative følelser hos mange av en eller annen grunn. Som regel har ikke disse menneskene kjørt en elbil eller satt seg inn i fordelene. De tror blindt på den idiotiske propagandaen som blir spredt av de som sprer giften sin rundt seg i aviser og tv Norge rundt. Med en gang en elbil blir nevnt i media kommer alle de misunnelige trollene frem fra hulene sine for å kommentere. Det hadde vært fint om vi nå kommer oss over dette her med at elbilen har kommet for å bli. Det er så enkelt som dette. Det er bedre å kjøre en bil som går på strøm enn olje. Oljen må pumpes opp fra havbunn og den varer ikke evig. Bilene er mye mer kompliserte. Elbilen går på strøm som kan genereres igjen og igjen, igjen igjen igjen igjen herfra til evigheten. Ja man kan faktisk generere egen strøm hjemme ved hjelp av en vindmølle og solcelleanlegg som man kan bruke til å lade bilen med. At strømmen kommer fra botswana hvor de fyrer med minkpels eller at staten går konkurs pga de fantastiske "subsidiene" elbilene har er ikke viktig. Det som er viktig er at vi nå ser et historisk øyeblikk når det gjelder overgang fra en teknologi til en annen. Istedenfor å klage på alle de små detaljene som ikke er viktig bør vi heller omfavne denne revolusjonen fordi den kan lede til at vi blir uavhengig av olje til å komme oss fra A til B. Og man må begynne et sted.

erikf

Sitat fra: Tom1977 på søndag 04. mai 2014, klokken 23:52
Hei. Nå har jeg kjørt elbil i et par måneder og har også lagt merke til at enkelte blir helt merkelige når det kommer til dette her med elbil. Det vekker veldig negative følelser hos mange av en eller annen grunn. Som regel har ikke disse menneskene kjørt en elbil eller satt seg inn i fordelene. [...]
Min teori: Det at du kjører elbil gir dem en følelse av at du tror du er moralsk overlegen. De føler du sier til dem at de gjør noe som er galt. De føler seg tråkket på tærne. De står kanskje i den situasjonen at de ikke har sjans til å kjøpe elbil med det første. Kanskje de nylig har kjøpt ny fossilbil til og med. De går rett i forsvarsposisjon, klart det.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

mausie

Haha, ikke sjans til å kjøpe seg elbil meg i rævva. Jeg er ufør, og definitivt ikke rik. Hadde jeg ikke bodd på landet hadde jeg ikke vurdert å ha bil engang. Jeg har IKKE råd til å kjøpe eller kjøre fossilt for å si det sånn.

Men ja, folk havner nok i forsvar, og å ta aktive valg i forhold til bil gjør jo gjerne at en må begynne å tenke på resten av den behagelige og lettvinte men akk så forurensende tilværelsen.

timingbeltkiller

Elbilen er mer miljøskadelig å produsere enn en tilsvarende fossilbil.
Elbilen er mindre miljøskadelig å kjøre enn en tilsvarende fossilbil.
Hvor mye mindre er avhengig av hvilken type el den fores med.

Addert betyr det fra vugge til grav vil en elbil selv i verste fall (fores med fossil el) være mindre
miljøskadelig enn tilsvarende fossilbil dersom den varer noen hundre tusen km.
Lever den kort (eksempelvis totalvraker med få km på telleren ), er den mer miljøskadelig.

Med andre ord fins ikke miljøvennlige biler. Kun biler som er mer eller mindre miljøskadelige.
Fossilbilkjørerne bør derfor fortsatt ha dårlig økologi samvittighet.
Og elbilkjørerne ikke innbille seg de redder verden fra økologisk katastrofe.
Den kommer sikkert som amen i kjerka selv om alle milliardene med biler byttes ut med elbiler.

Vi kan med stor sannsynlighet gå ut fra det er ikke politisk mulig å foreta de endringene som er nødvendige for å hindre katostrofal endring i:
- det globale klimaet
- ikke bærekraftig forbruk og forurensing
- ødeleggelse av det biologiske mangfoldet.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 05. mai 2014, klokken 20:33
Elbilen er mer miljøskadelig å produsere enn en tilsvarende fossilbil.
Elbilen er mindre miljøskadelig å kjøre enn en tilsvarende fossilbil.
Hvor mye mindre er avhengig av hvilken type el den fores med.

Addert betyr det fra vugge til grav vil en elbil selv i verste fall (fores med fossil el) være mindre
miljøskadelig enn tilsvarende fossilbil dersom den varer noen hundre tusen km.
Lever den kort (eksempelvis totalvraker med få km på telleren ), er den mer miljøskadelig.
IMHO litt snevert perspektiv du presenterer. I en fossil verden vil all produksjon være skitten. Poenget er at vi må over til en fornybar verden. Da trenger vi elbiler. Og det i så store mengder at det tar mindre ressurser pr produsert bil. Gevinsten pr elbil produsert og solgt er ikke bare om forbruket av drivstoff og utslipp underveis er rent men at grunnlaget for all aktivitet blir ren og fornybar. Vi må tenke litt fremover. Ikke sitte fast i dagens verden men endre den. Det er der den store gevinsten ligger.
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 05. mai 2014, klokken 20:33
Med andre ord fins ikke miljøvennlige biler. Kun biler som er mer eller mindre miljøskadelige.
Dette gjelder alt forbruk, ikke bare biler.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Amoss

Sitat fra: erikf på tirsdag 06. mai 2014, klokken 12:16
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 05. mai 2014, klokken 20:33
Med andre ord fins ikke miljøvennlige biler. Kun biler som er mer eller mindre miljøskadelige.
Dette gjelder alt forbruk, ikke bare biler.

En klok man sa en gang at "alt er relativt" og det er jeg enig med ham i ;)

En elbil er miljøvennlig relativt til en tilsvarende fossilbil, akkurat som en liten drivstoffgjerrig fossil er miljøvennlig relativt til en større og tørstere bil - eller en ny fossil er miljøvennlig relativt til en gammel tilsvarende.

Så klart, dersom alternativet til elbil er å gå eller sykle så blir selv en elbil miljøskadelig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

#14
Alt er relativt ja. Det er også miljøfiendtlig å gå i fjellet og tråkke på sjeldne planter , lav og mose pga det tar flere generasjoner før det vokser ut igjen.

Det krever masse energi for å produsere en bil uansett om det er elektrisk eller fossil. Kanskje litt mer for en elektrisk. Lettere biler er også mer energikrevende å lage enn tunge på grunn av spesiell bearbeiding av dyrere materialer. En fossilbil er uansett mindre miljøvennlig. Det krever enorme mengder med energi for å produser drivstoff. I UK ble det brukt 5600gwh i 2005 for å raffinere olje. Det er nok til å drive over 20millioner elbiler over 32billioner kjørte km. Eller hver av de 20mill bilene kan kjøre 1,6millioner km hver. Det sier litt om hvor miljøvennlig en elbil er i forhold til en fossilbil når man ser på hva som krevs for å lage drivstoff.

Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA