Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klimaanlegg på varme dager

Startet av eKul, mandag 19. mai 2014, klokken 21:35

« forrige - neste »

eKul

Skal sette opp ladepunkt hjemme. Har 400V TN nett.

Kan noen forklare meg fordelen ved å sette opp en Saltoboks, kontra bare å sette opp ett rødt stikk som vil gi 400V 16A?

Jeg ønsker en rimeligst mulig løsning. Ladetid på 400V 16A er ca 9 timer, som er mer enn godt nok for mitt bruk.

Innspill mottaes med takk!

Muffinman

Svaret er vel egentlig at om du ønsker en billigst mulig løsning er rødt stikk det rette. For fleksibiliteten sin del bør man kanskje ha en ekstra UMC, slik at man slipper å ta med seg den hver gang man skal ut på tur. Jeg for min del trenger tre stk; to i bilen for ekstra sikkerhet i tilfelle en skulle svikte og en hengende fast hjemme.

Henning76

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. mai 2014, klokken 11:41
Svaret er vel egentlig at om du ønsker en billigst mulig løsning er rødt stikk det rette. For fleksibiliteten sin del bør man kanskje ha en ekstra UMC, slik at man slipper å ta med seg den hver gang man skal ut på tur. Jeg for min del trenger tre stk; to i bilen for ekstra sikkerhet i tilfelle en skulle svikte og en hengende fast hjemme.

Hvis du kjøper flere UMC'er, kan du like så godt investere noen få tusen ekstra i en Salto-ladeboks, synes nå jeg, da. En ny UMC er ikke billig, og en Salto-boks med påfestet Type-2 kabel koster ca. 6000 kroner.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Muffinman

Mener at en pris på rundt 4500 var nevnt for en UMC. Saltoboksen blir uansett noen tusenlapper ekstra, og da har man ikke fleksibiliteten ved å kunne ta med seg en ekstra UMC på tur for sikkerhets skyld.

smurf

Hva med saltoboks og en type2 kabel. Da kan du evt ta med kabelen når du trenger den på tur...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

eKul

Ja, det er en mulighet, men jeg lurer på funksjonene til Saltoboksen. Hva er fordelene med den?

shb

Jeg har en ekstra UMC. Kan jo montere denne "fast" da kan en ta den med i reserve på langturer. Kjøp en Type 2 kabel også. Mener du får begge til det en Salto boks kommer på ferdig på veggen. Salto boksen gjør vel ikke noe annet en kladden på ledningen til UMC. Starter og stopper lading på signal fra bilen. Men er mindre følsom for jord feil i det Norske nettet enn Salto boksen. Jeg har ikke hatt noe problemer med mine UMC ' er bort sett fra at knappen for åpningen av ladeluken ikke virker på den ene. Den stopper ladingen men åpner ikke luken.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

smurf

Sitat fra: eKul på lørdag 03. mai 2014, klokken 20:39
Ja, det er en mulighet, men jeg lurer på funksjonene til Saltoboksen. Hva er fordelene med den?
Jeg har ikke noen erfaring med Saltoboks (ennå), men tenkte å montere en og ha en løs type 2 kabel til. UMC kan bare ligge i bilen hvis jeg må lade andre steder. Skal jeg på 'langtur' kan jeg ta med type2 kablen også.
Hva som passer best for deg kommer ann på bruksmønster og hva du synes er praktisk. Jeg synes det er praktisk å slippe å ta UMC ut og inn av bilen hver dag....

Vil tro du har mer nytte av en saltoboks med løs type2 kabel fremfor å kjøpe en extra UMC (til omtrent lik pris). Nyttig å ha en type2 kabel på tur vil jeg tro.

2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

OddB

Tenkte også å ha to UMC for å slippe å all opp og nedkoblingen i garasjen.
Etter snart 5000 km har jeg tatt med meg UMCen EN gang, og da kun for sikkerhetsskyld. Har ladet en gang på Type 2 i Sverige og en gang på Superlader. Resten av strømmen har kommet fra UMCen som henger "fast" i garasjen. Type 2 er med på alle turer. Ender vel med at jeg dropper planen om en ekstra UMC. Tar den jeg har med på ferie, ellers får den stå i fred hjemme. Eneste bekymringen er om den skulle ryke mens man er på ferie, men da vi det i de fleste tilfeller være mulig å klare seg med Type 2 og Superladere til man får tilsendt en ny...tenker jeg....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

turfsurf

Sitat fra: OddB på lørdag 03. mai 2014, klokken 22:38
Eneste bekymringen er om den skulle ryke mens man er på ferie, men da vi det i de fleste tilfeller være mulig å klare seg med Type 2 og Superladere til man får tilsendt en ny...tenker jeg....
Foreløpig er det veldig avhengig av hvor du er på ferie. Ville ikke vært uten UMC på nordvestlandet eller nord for Trondheim ihvertfall. For ikke å snakke om Sverige.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Sitat fra: OddB på lørdag 03. mai 2014, klokken 22:38
Tenkte også å ha to UMC for å slippe å all opp og nedkoblingen i garasjen.
Etter snart 5000 km har jeg tatt med meg UMCen EN gang, og da kun for sikkerhetsskyld. Har ladet en gang på Type 2 i Sverige og en gang på Superlader. Resten av strømmen har kommet fra UMCen som henger "fast" i garasjen. Type 2 er med på alle turer. Ender vel med at jeg dropper planen om en ekstra UMC. Tar den jeg har med på ferie, ellers får den stå i fred hjemme. Eneste bekymringen er om den skulle ryke mens man er på ferie, men da vi det i de fleste tilfeller være mulig å klare seg med Type 2 og Superladere til man får tilsendt en ny...tenker jeg....
Det funker jo fin-fint når alt funker som planlagt. Ekstra lademuligheter som medbringes i bilen er der for den ene gangen noe går feil. Da skal ihvertfall ikke jeg stå fast ved et strømuttak jeg ikke kan bruke....

elektrolux

Har dere ikke fått med dere denne fra oss:

http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks

Siste versjon kommer med bære/opphengshåndtak på toppen og 2 m kabel med 400V 32A støpsel ut fra bunn.

Denne løser da problemet med å måtte ha 3 kabler. Brukes sammen med en type 2 kabel og fungerer til både Tesla og for den saks skyld alle andre Elbiler inkludert Renault Zoe. Gir inntil 22 kW lading

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

afitch80

Så det er egentlig ikke noen fordel med Salto-boks over en rød kontakt?
Hvorfor setter folk det opp da når det er en del dyrere?
Før amerikansk, nå tysk.

rene

Fordi når du kommer hjem er det veldig greit at kabelen henger klar, alt er fastmontert (kan ikke stjeles særlig enkelt) og du bare åpner ladeluken og kobler til ladekabelen.

Jeg gleder meg til å slutte å rote med UMC, selv om jeg nok i første omgang går for rødt stikk (32A med overgang til 16A) pga prisen på en ladestasjon.

afitch80

Sitat fra: rene på tirsdag 06. mai 2014, klokken 20:14
Fordi når du kommer hjem er det veldig greit at kabelen henger klar, alt er fastmontert (kan ikke stjeles særlig enkelt) og du bare åpner ladeluken og kobler til ladekabelen.

Jeg gleder meg til å slutte å rote med UMC, selv om jeg nok i første omgang går for rødt stikk (32A med overgang til 16A) pga prisen på en ladestasjon.
Er UMC'en så dårlig lagt opp at en Salto-boks er å foretrekke altså? Synes kanskje å betale ca kr 6000 mer for en boks er litt i overkant med mindre det er gode fordeler med boksen fremfor en rød kontakt, den rød overgangen og UMC'en.
Før amerikansk, nå tysk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA