Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klimaanlegg på varme dager

Startet av eKul, mandag 19. mai 2014, klokken 21:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:40
Klart du kan sette opp en 400V 32A Saltoboks på en 16A kurs. Selve boksen er passiv men dimensjonert til 32A. Men hvis du har dobbeltlader og 32A Type2 kabel må du sette strømtrekket ned til 16A i bilen ellers blåser sikringen, har du enkeltlader så vil den aldri trekke over 16A med 400V Type2 uansett.

Vet ikke hva du mener med passiv, men man bør nok programmere pilotsignalet i boksen til 16A om man setter den opp på en 16A kurs. Hvis ikke blir det f.eks umulig å lade en Leaf med 6,6kW lader på den, eller en i3 med 7,4kW lader. Ingen av disse kan settes ned til 16A med 32A pilotsignal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rene

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mai 2014, klokken 17:46
Vet ikke hva du mener med passiv, men man bør nok programmere pilotsignalet i boksen til 16A om man setter den opp på en 16A kurs. Hvis ikke blir det f.eks umulig å lade en Leaf med 6,6kW lader på den, eller en i3 med 7,4kW lader. Ingen av disse kan settes ned til 16A med 32A pilotsignal.
Hvordan virker dette, klarer de trekke fra mer enn en fase? Jeg har bare fått det for meg i hodet at disse krever 32A kurs for å klare å benytte seg av hele ladekapasiteten de har i bilen.

jkirkebo

Sitat fra: rene på torsdag 08. mai 2014, klokken 20:09
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mai 2014, klokken 17:46
Vet ikke hva du mener med passiv, men man bør nok programmere pilotsignalet i boksen til 16A om man setter den opp på en 16A kurs. Hvis ikke blir det f.eks umulig å lade en Leaf med 6,6kW lader på den, eller en i3 med 7,4kW lader. Ingen av disse kan settes ned til 16A med 32A pilotsignal.
Hvordan virker dette, klarer de trekke fra mer enn en fase? Jeg har bare fått det for meg i hodet at disse krever 32A kurs for å klare å benytte seg av hele ladekapasiteten de har i bilen.

Skjønner ikke helt hva du mener her, men Salto-boksene kan brukes med alt fra 1-fase 10A (eller deromkring) opp til 3-fase 32A 400V. Skal du makse ut kapasiteten i bilen trenger du enten 3x16A 400V (enkeltlader) eller 3x32A 400V (dobbeltlader). Men det har de færreste bruk for hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rene

I en Tesla ja, det jeg lurer på er faktisk i3 og Leaf.

Car-El

I3 vet jeg bare at den har Type2 plugg og dermed skal kunne nytte seg av 230V eller 400V, 1~ eller 3~ og strøm fra 16A og opp.
(Nå har ikke jeg hørt om 400V 1~, men det kan vel muligens fikses selv om det er ingenting som bruker slik i dag.)

Leaf benytter Type1 plugg (J1772) og den er kun 1~. Dermed så blir det vel ikke 400V lading selv om den kobles til en Mode3 boks som kan gi 22kW (400V 3~ 32A). Så dermed kan en Leaf klare seg med 230V 1~ 32A som kan levere 1kW mere enn Leafen kan nytte seg av.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 00:06
I3 vet jeg bare at den har Type2 plugg og dermed skal kunne nytte seg av 230V eller 400V, 1~ eller 3~ og strøm fra 16A og opp.
(Nå har ikke jeg hørt om 400V 1~, men det kan vel muligens fikses selv om det er ingenting som bruker slik i dag.)

Niks, ingen elbiler kan benytte 400V 1-fase.

Sitat
Leaf benytter Type1 plugg (J1772) og den er kun 1~. Dermed så blir det vel ikke 400V lading selv om den kobles til en Mode3 boks som kan gi 22kW (400V 3~ 32A). Så dermed kan en Leaf klare seg med 230V 1~ 32A som kan levere 1kW mere enn Leafen kan nytte seg av.

Leafen utnytter nok alt. Nissan oppgir nemlig hva batteriladeren leverer ut til batteriet (6,6kW) mens BMW oppgir hva batteriladeren trekker fra nettet (7,4kW). 6,6/7,4=0,89 eller ganske nøyaktig der effektiviteten på slike ladere pleier å ligge. 3,3kW laderen som sitter i de fleste Leaf trekker 3,7kW når man lader på 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesladigger

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mai 2014, klokken 17:46
Sitat fra: eclipse på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:40
Klart du kan sette opp en 400V 32A Saltoboks på en 16A kurs. Selve boksen er passiv men dimensjonert til 32A. Men hvis du har dobbeltlader og 32A Type2 kabel må du sette strømtrekket ned til 16A i bilen ellers blåser sikringen, har du enkeltlader så vil den aldri trekke over 16A med 400V Type2 uansett.

Vet ikke hva du mener med passiv, men man bør nok programmere pilotsignalet i boksen til 16A om man setter den opp på en 16A kurs. Hvis ikke blir det f.eks umulig å lade en Leaf med 6,6kW lader på den, eller en i3 med 7,4kW lader. Ingen av disse kan settes ned til 16A med 32A pilotsignal.

Hva vil skje hvis man plugger inn f.eks en E-up på en 22kw lade stolpe. E-up'en kan maks trekke 230v 16a, dvs 3,6 kw. Ladepunktet er villig til å gi 400v 32a. Jeg har sitt for meg at dette ville gått helt fint da E-up'en ville begrense dette etter hva den var i stand til å ta imot, men hvis man måtte programmere ned pilotsignaltet for å benytte en 22kw lader mot en 400v 16a kurs ble jeg litt forvirret.
Ser at dette kan henge sammen med at andre elbiler da vil prøve å trekke 230v 32a fra boksen som da ikke kommuniserer at den kun kan gi 16a, men er fortsatt litt usikker på om jeg skjønte dette helt korrekt.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

jkirkebo

#37
Sitat fra: Tesladigger på fredag 09. mai 2014, klokken 08:43
Hva vil skje hvis man plugger inn f.eks en E-up på en 22kw lade stolpe. E-up'en kan maks trekke 230v 16a, dvs 3,6 kw. Ladepunktet er villig til å gi 400v 32a. Jeg har sitt for meg at dette ville gått helt fint da E-up'en ville begrense dette etter hva den var i stand til å ta imot, men hvis man måtte programmere ned pilotsignaltet for å benytte en 22kw lader mot en 400v 16a kurs ble jeg litt forvirret.
Ser at dette kan henge sammen med at andre elbiler da vil prøve å trekke 230v 32a fra boksen som da ikke kommuniserer at den kun kan gi 16a, men er fortsatt litt usikker på om jeg skjønte dette helt korrekt.

Eksempelet med e-Up går helt fint. Og det stemmer det du skriver nederst. Om boksen signaliserer 32A men står på en 16A kurs vil elbiler med 32A lader prøve å trekke 32A. Dermed går sikringen. Derfor programmerer man boksen til å signalisere 16A istedenfor. Dvs. at boksen skal alltid signalisere tilgjengelig strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesladigger

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. mai 2014, klokken 09:27
Sitat fra: Tesladigger på fredag 09. mai 2014, klokken 08:43
Hva vil skje hvis man plugger inn f.eks en E-up på en 22kw lade stolpe. E-up'en kan maks trekke 230v 16a, dvs 3,6 kw. Ladepunktet er villig til å gi 400v 32a. Jeg har sitt for meg at dette ville gått helt fint da E-up'en ville begrense dette etter hva den var i stand til å ta imot, men hvis man måtte programmere ned pilotsignaltet for å benytte en 22kw lader mot en 400v 16a kurs ble jeg litt forvirret.
Ser at dette kan henge sammen med at andre elbiler da vil prøve å trekke 230v 32a fra boksen som da ikke kommuniserer at den kun kan gi 16a, men er fortsatt litt usikker på om jeg skjønte dette helt korrekt.

Eksempelet med e-Up går helt fint. Og det stemmer det du skriver nederst. O  boksen signaliserer 32A men står på en 16A kurs vil elbiler med 32A lader prøve å trekke 32A. Dermed går sikringen. Derfor programmerer man boksen til å signalisere 16A istedenfor. Dvs. at boksen skal alltid signalisere tilgjengelig strømstyrke.

Mange takk, det var oppklarende.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Car-El

@jkirkebo

400V 1~ skrev jeg om i ()

Og om det er en kW som forsvinner i tap i Nissan Leaf, så er ikke denne blitt nyttegjort. Den kW er jo...   Tapt?


(Noe som får meg til å lure på virkningsgraden på Tesla sine ladere?)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 23:37
Og om det er en kW som forsvinner i tap i Nissan Leaf, så er ikke denne blitt nyttegjort. Den kW er jo...   Tapt?

(Noe som får meg til å lure på virkningsgraden på Tesla sine ladere?)

Den er tapt ja, i varme i laderen samt forbruk til kjølevæskepumpen som går under lading.

Tesla sine ladere har omtrent nøyaktig samme effektivitet som Nissan sine, rett i underkant av 90%. Jeg har målt 88% på 13A og 89% på 26A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Man får utnyttet en del av det tapte om man sørger for at bilen er ferdigladet nesten akkurat når man skal kjøre i kaldt vær. Da kan man starte med varmt batteri, noe som gir regen fra start pluss at overskuddsvarme fra batteri/motor/inverter raskere kan benyttes til oppvarming av kupeen.

Det blir forresten en svak lunk i bilen under lading, avhengig av hvor hardt man lader.

Car-El

Vi så det i Tromsø da Bjørn (bb) ladet ute mens det snyde godt og blåste litt. Bakre del av glass taket va snyfritt, mens han ladet med 11kW. Resten av bilen va det litt sny på.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

mj

Jeg legger opp til 400V med 25A sikring i garasjen. Håper da  å kunne hente 17KW og lade på ca 5,5timer hvis jeg har regnet riktig.Elektriker kommer på tirsdag. Regner med å sette inn en Saltoboks eller tilsvarende etterhvert men hvilke andre og rimeligere muligheter har jeg med denne løsningen? Har ikke fått bilen ennå, foreløpig dato for levering er 19/6 og jeg gleder meg veldig  ;D
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

tormodl

Uten "Saltoboks eller tilsvarende" er du avhenging av å bruka raudt adapter frå Tesla.

Då vil du med dobbeltlader max kunna få 16A (11 kW eller ~50 typical km per time), med enkeltlader trur eg du bare får 13A (9 kW - eller litt under 40 typical km per time) max i dag.
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA