Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nøkkel til ladestasjoner i Oslo

Startet av kringon, mandag 19. mai 2014, klokken 12:48

« forrige - neste »

kringon

Ser på Renault.no sine sider at de krever at man har 3 faser inn i huset + nok kapasitet for en hurtiglader tilgjengelig.

Såvidt jeg skjønte så er denne "hurtigladeren" (Supercharger som de kaller det) en lader med 11kW kapasitet, og bør således kreve ca 48A på 230V. og 7.4kW bør kreve 32A?

Jeg tror (utifra bildene nedenfor) at jeg har 3 faser inn i huset med en 50A hovedsikring. Bør da være mulig å gi meg 32A ut i garasjen så bilen kan lade me 7.4kW? Vinterstid er det kanskje mest trekk av strøm i huset med noen varmekabler + stekeovnen/platetoppen, men varmepumpen sørger for at dette er kraftig redusert.

Er det dyrt / vanskelig / krevende å trekke mer strøm inn i huset (400V / 230V)? Kan det være at nettet er "fult" i nabolaget og således umulig? Bor i et gammelt område med en del utbygging.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: kringon på torsdag 01. mai 2014, klokken 21:52
Jeg tror (utifra bildene nedenfor) at jeg har 3 faser inn i huset med en 50A hovedsikring. Bør da være mulig å gi meg 32A ut i garasjen så bilen kan lade me 7.4kW? Vinterstid er det kanskje mest trekk av strøm i huset med noen varmekabler + stekeovnen/platetoppen, men varmepumpen sørger for at dette er kraftig redusert.

Er det dyrt / vanskelig / krevende å trekke mer strøm inn i huset (400V / 230V)? Kan det være at nettet er "fult" i nabolaget og således umulig? Bor i et gammelt område med en del utbygging.

Sannsynligvis kan du oppgradere til 3x63A uten at det koster deg en formue. 400V kan du glemme å få, det ville også krevd ombygging av hele det elektriske anlegget i huset. Det tilbys normalt ikke begge deler i et felt, enten er det bygd ut med 230V eller med 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

har jeg i dag 3x50? eller 1x50? Tror jeg bestiller en elektriker på befaring for et kostnadsoverslag :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Rav4_EV

Det skal stå en kursfortegnelse i sikringsskapet ditt.
Der står alle opplysninger.
Legg ut et bilde om du trenger hjelp.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: kringon på fredag 02. mai 2014, klokken 08:34
har jeg i dag 3x50? eller 1x50? Tror jeg bestiller en elektriker på befaring for et kostnadsoverslag :)

3x50 siden du har trepolet OV. Hvis kabelen inn til skapet er 16mm CU kan man ofte oppgradere til 63A uten å bytte noe annet enn OV (hovedsikringen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

takk for info!

Får en elektriker på besøk som skal ta en befaring i dag. Dersom jeg kan oppgradere til 3x63A, så er jo overskuddet der nesten nok til å drive 11kw lader
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

Sitat fra: kringon på fredag 02. mai 2014, klokken 13:17
takk for info!

Får en elektriker på besøk som skal ta en befaring i dag. Dersom jeg kan oppgradere til 3x63A, så er jo overskuddet der nesten nok til å drive 11kw lader

Men vil du få noe mer enn 7.4kW (230V, 32A) hvis du har IT nett uten å betale for transformatoren selv?

kringon

Det gjenstår å høre fra Renault.

Nå skal jeg prøvekjøre bilen førstkommende tirsdag fra Sandefjord til Lysaker og hjem igjen (lader på jobb).

Dersom bilen klarer det uten problemer, så skal jeg se nærmere på kontrakten til Renault mtp. serviceintervaller, hva de inkluderer av utstyr fra elektrikeren sin side etc. Såvidt jeg har skjønt så må de ha en "skilletrafo" som gir meg TN nett hjemme. (om det er 400V eller 230V vet jeg ikke).

I og med at laderen i bilen "velger" ladefarten så kan det ikke være andre utfordringer enn nok strøm + størrelsen på trafoen som bestemmer hva jeg kan ha?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Griffel

#8
Sitat fra: emil på fredag 02. mai 2014, klokken 13:37
Men vil du få noe mer enn 7.4kW (230V, 32A) hvis du har IT nett uten å betale for transformatoren selv?
Siden ZOE må ha TN nett får du nok ikke 7,4kW fra IT nettet, enfas 32A er vel omtrent det eneste du ikke kan få.
Du må inn med en skilletransformator og dermed kan det bli 16*230*(kvadratroten av 3) = 6kW eller 32A= 11kW.

Det Renault leverer som hjemmeladestasjon er imidlertid en enfas skilletransf på 3,6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

breitling

Sitat fra: kringon på fredag 02. mai 2014, klokken 15:47
...Nå skal jeg prøvekjøre bilen førstkommende tirsdag fra Sandefjord til Lysaker og hjem igjen (lader på jobb).

Dersom bilen klarer det uten problemer, så skal jeg se nærmere på kontrakten til Renault mtp. serviceintervaller, hva de inkluderer av utstyr fra elektrikeren sin side etc...

Vi leser gjerne dine erfaringer fra prøvekjøringa. Og hva sier Renault om andre spm...
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

trulsh

Skal innom Motorforum og se på denne i morgen, så kan ta med noen spørsmål jeg og. Greit å se om de svarer relativt likt på slike ting.

trulsh

Fikk sett på bilen i helgen, men var dårlig med hjelp fra selger, tydeligvis ikke helt hans felt (elbiler altså).
Sendte derfor over en mail tidligere i dag, så får jeg se om jeg får litt mer info der.

Griffel

#12
Sitat fra: trulsh på mandag 05. mai 2014, klokken 15:38
Fikk sett på bilen i helgen, men var dårlig med hjelp fra selger, tydeligvis ikke helt hans felt (elbiler altså).
Sendte derfor over en mail tidligere i dag, så får jeg se om jeg får litt mer info der.
Nå har jo Renault en god beskrivelse av dette med lading på sin hjemmeside med et par PDF dokumenter som svarer på det meste. Jeg legger ved disse her:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ZerOE

Sitat fra: trulsh på mandag 05. mai 2014, klokken 15:38
Fikk sett på bilen i helgen, men var dårlig med hjelp fra selger, tydeligvis ikke helt hans felt (elbiler altså).
Sendte derfor over en mail tidligere i dag, så får jeg se om jeg får litt mer info der.

Motorforum Oslo du var hos?

trulsh

Sitat fra: ZerOE på mandag 05. mai 2014, klokken 18:06
Motorforum Oslo du var hos?

Ja, var i Oslo. Var en del folk der, og kun en selger så vidt jeg kunne se, så var muligens derfor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA