Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takstativ evt hengerfeste

Startet av Rokkerolf, mandag 19. mai 2014, klokken 10:18

« forrige - neste »

Rokkerolf

Ser at aviser i dag skriver at det å forsikre El-bil vil bli dyrere. Har El-bilforeningen noen slagplan mot dette?

jan-ove

Må dra litt på smilebåndene.

Har mange års erfaring fra forsikrings bransjen, å kan bare åpne med at det er kort fortalt ikke noe El-bilforeningen kan gjøre med premier som settes av selskapen.

Til å begynne med kan jeg bare forklare at en premie er basert på hvor stor sannsynlighet er det at dette merke av bil, alder på fører, geografi osv. vil koste selskapet penger.

Når en etablert leverandør lanserer en ny modell så har selskapen mye data som kan brukes på nytt, noe som leaf premier viser.

Men med Tesla så blir det på mange måter en kvalifisert gjetting. Selskapene vet lite om skade frekvens, skadeomfang, å ikke minst reparasjonskostnader.

Personlig vil jeg påstå at di "vanlige" bilene som leaf, golf og focus, vil holde det prisbilde som vi har per d.d.

justering vil primært berøre segment som omhandler Tesla, grunn til dette er at det er en meget begrenset erfaring fra levering av deler og reparasjons tider når premier ble satt. Nå begynner selskapene se hva den reelle kostnads bildet.

Vil poengtere at jeg var i forsikrings bransjen frem til to uker siden og jeg ønsker ikke debattere forskjeller mellom selskaper.

Min grunn til at svare på innlegget er at det er naivt å tro at en forening har noen innvirkning på hvordan private selskaper som di fleste forsikrings selskaper er setter sine priser.

Det er ikke et forsikrings selskap i Norge som er ute etter at ta en gruppe av forsikringstakere, eller melke dem. Selskapene ønsker kun å få betalt for den risiko dem står med.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jan-ove på lørdag 17. mai 2014, klokken 20:50
Har mange års erfaring fra forsikrings bransjen, å kan bare åpne med at det er kort fortalt ikke noe El-bilforeningen kan gjøre med premier som settes av selskapen.

Jeg arbeider også i et forsikringsselskap (SpareBank 1), men ikke med selve prisfastsettingen.
Deler din oppfatning av at det til syvende og sist vil være hvor ofte skader inntreffer og hva det koster å reparere som avgjør forsikringsprisen. Så vil selskapene forsøke å bruke bosted og andre faktorer for å vurdere risikospredningen.

Elbilforeningen kan nok gjøre lite med skadefrekvensen - annet enn å oppmuntre til fornuftig kjøring.
Derimot kan foreningen påvirke kostnaden for å reparere. Spesielt for Tesla er det bekymringsfullt at så få verksteder kan reparere karosseriskader. Det gir høye skadekostnader. Tror også at Tesla må få høre at man ikke kan melke markedet for karosserideler uten at det gir store konsekvenser for salget på sikt. Her er det viktig at Tesla ikke legger seg på samme deleprising som en del premiummerker nettopp pga. at Tesla i Norge kjøpes av bileiere som normalt ville kjøpt en billigere bil. Det er ingen selvfølge at Teslaeierne er forberedt på å betale like mye i forsikring som eiere av Porsche og Ferrari.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: jan-ove på lørdag 17. mai 2014, klokken 20:50
Til å begynne med kan jeg bare forklare at en premie er basert på hvor stor sannsynlighet er det at dette merke av bil, alder på fører, geografi osv. vil koste selskapet penger.

Når en etablert leverandør lanserer en ny modell så har selskapen mye data som kan brukes på nytt, noe som leaf premier viser.

Men med Tesla så blir det på mange måter en kvalifisert gjetting. Selskapene vet lite om skade frekvens, skadeomfang, å ikke minst reparasjonskostnader.

Personlig vil jeg påstå at di "vanlige" bilene som leaf, golf og focus, vil holde det prisbilde som vi har per d.d.

justering vil primært berøre segment som omhandler Tesla, grunn til dette er at det er en meget begrenset erfaring fra levering av deler og reparasjons tider når premier ble satt. Nå begynner selskapene se hva den reelle kostnads bildet.

Hva med risikoen for personskade? I USA betyr visstnok dette svært mye da personskader ofte blir svært mye dyrere for selskapene enn materielle skader. Siden ingen hittil har blitt drept eller alvorlig skadet i en Tesla ligger den ihvertfall bra an der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. mai 2014, klokken 23:05
Hva med risikoen for personskade? I USA betyr visstnok dette svært mye da personskader ofte blir svært mye dyrere for selskapene enn materielle skader. Siden ingen hittil har blitt drept eller alvorlig skadet i en Tesla ligger den ihvertfall bra an der...

Tenkte det samme; en vraket Tesla koster i verste fall en knapp million i hardware, men det kan koste flere millioner i året i mange år framover å "reparere" og holde i live en eller flere skadede personer som ble hentet ut av bilen. I en slik sammenheng blir kostnaden for selve bilen for peanuts å regne. Da er det billigere om bilen ikke er sikker, slik at de som befinner seg inne i den dør.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA