Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Montere chrom på Leaf

Startet av Mippen, mandag 19. mai 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

Her bør nok spesielt Tesla vite sin besøkelsestid og ikke melke markedet for karosserireparasjoner. Det blir lagt merke til hvis skadekostnadene for ett bilmerke blir urimelig høye.

Tror nok også det er i Teslas interesse at man så raskt som mulig gjør uavhengige bilopprettere istand til å reparere Tesla. I motsatt fall er det ikke sikkert vanlige bilkjøpere får råd til å forsikre Tesla.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emagic

Utfordringen med TMS er vel at det er mye aluminium i bærekonstruksjonene.  Alu er ikke bare å banke/kappe/sveise slik som stål.  Mulig jeg blander litt, men mener å huske at det var slik "i gamle dager" at Audi A2 var uforholdsmessig dyr å forsikre fordi den hadde alu chassi og hvis du bulka den "mer enn kosmetisk" så ble den shippet til et retteverksted i Danmark.

Og en A2 hadde jo ikke akkurat 400HK heller... :-O

emagic


Mippen

Jeg er ikke ekspert på metall men du er sikkert inne på noe der. Uansett burde det være i alle sin interesse at det er karroseriverksteder rundt om i landet for alle typer biler slik at det ikke blir så dyrt å fikse bilen. Et av problemene slik jeg også forstår det er at det tar ekstra lang tid å fikse bilene på grunn av det er få som kan gjøre det. Det gir også økte kostnader til leiebil som igjen bidrar til å øke skadeutbetalingen. Mange skal også ha en stor og fin bil som lånebil. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke tatt større lånebil enn det jeg trenger i noen dager/et par uker for å spare forsikringsutbetalingen...  Det er altså flere faktorer som er med på å øke prisen på skaden.
Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

I tillegg til reparasjonskostnaden vil jo også skadefrekvensen ha innvirkning på forsikringsprisen. Ut fra mine observasjoner kjører mange Tesla-sjåfører forsiktig. Imidlertid er det en del trilling-sjåfører som ser ut som de deltar i bilrace.

Stemmer dette med andres observasjoner?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

Flytta fra Oslo lenge før elbilene gjorde sitt inntog der, men her på sørlandet ser jeg ingen spesiell oppførsel blant elbilistene annet enn at de har okkupert omtrent alt som er av offentlige parkeringsplasser som ikke er korttidsplasser i Kristiansand sentrum. Vil si at grisekjøringa er det Audi/BMW eierene som står for, så spørsmålet er hva slags utslag i3 gjør der.

Mippen

Jeg opplever stort sett at elbiler kjører rolig. Det er sjelden en elbil kjører forbi på veien for å si det slik. Stort sett kjører også de teslaene jeg har sett fint. Har blitt forbikjørt en gang av en p85. Har ikke opplevd råkjøring med i3. Problemet med elbil er vel at ikke alle bilene har like god sikt i og en del av de som kjører elbil gjerne ikke er vant med dette. Tesla er for eksempel en stor bil. Forskjell å gå fra en A3 eller A4 for eksempel til tms. Leaf har en stolpe på sideruten som tar bort litt sikt, også er det ikke verdens beste ryggelys. Ryggekamera har også en svakhet i motlys også er det ikke varsel med lyd. Trilling har sikkert også sine svakheter...
Tror de fleste ulykkene med elbil er mer å rygge på, svinge i, kjøre på. Er ikke så mange alvorlige ulykker og utforkjøringer meg bekjent.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på fredag 02. mai 2014, klokken 06:19
Jeg er ikke ekspert på metall men du er sikkert inne på noe der. Uansett burde det være i alle sin interesse at det er karroseriverksteder rundt om i landet for alle typer biler slik at det ikke blir så dyrt å fikse bilen. Et av problemene slik jeg også forstår det er at det tar ekstra lang tid å fikse bilene på grunn av det er få som kan gjøre det. Det gir også økte kostnader til leiebil som igjen bidrar til å øke skadeutbetalingen. Mange skal også ha en stor og fin bil som lånebil. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke tatt større lånebil enn det jeg trenger i noen dager/et par uker for å spare forsikringsutbetalingen...  Det er altså flere faktorer som er med på å øke prisen på skaden.

Jeg sier alltid nei takk til leiebil, både fra forsikingsselskapene og Tesla. Vi har jo Leafen og klarer oss fint med bare den et par uker. Har heller ikke noe ønske om å kjøre fossilt igjen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mai 2014, klokken 10:56
Sitat fra: Mippen på fredag 02. mai 2014, klokken 06:19
Jeg er ikke ekspert på metall men du er sikkert inne på noe der. Uansett burde det være i alle sin interesse at det er karroseriverksteder rundt om i landet for alle typer biler slik at det ikke blir så dyrt å fikse bilen. Et av problemene slik jeg også forstår det er at det tar ekstra lang tid å fikse bilene på grunn av det er få som kan gjøre det. Det gir også økte kostnader til leiebil som igjen bidrar til å øke skadeutbetalingen. Mange skal også ha en stor og fin bil som lånebil. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke tatt større lånebil enn det jeg trenger i noen dager/et par uker for å spare forsikringsutbetalingen...  Det er altså flere faktorer som er med på å øke prisen på skaden.

Jeg sier alltid nei takk til leiebil, både fra forsikingsselskapene og Tesla. Vi har jo Leafen og klarer oss fint med bare den et par uker. Har heller ikke noe ønske om å kjøre fossilt igjen...

Så lenge du klarer deg er det ikke noe problem. Har selv en bil til så hadde klart meg, men jeg har til nå (bank i bordet) ikke hatt behov for å bruke forsikringen. Hadde jeg hatt behov ville jeg valgt så billig som mulig lånebil.
Fremtiden er elektrisk.

Nuvolari

Sitat fra: emagic på torsdag 01. mai 2014, klokken 22:51
Utfordringen med TMS er vel at det er mye aluminium i bærekonstruksjonene.  Alu er ikke bare å banke/kappe/sveise slik som stål.  Mulig jeg blander litt, men mener å huske at det var slik "i gamle dager" at Audi A2 var uforholdsmessig dyr å forsikre fordi den hadde alu chassi og hvis du bulka den "mer enn kosmetisk" så ble den shippet til et retteverksted i Danmark.

Og en A2 hadde jo ikke akkurat 400HK heller... :-O

emagic

Alu kan ikke bankes tilbake slik et tradisjonellt karosseri kan. Alu vil knekke. Det betyr at i mange tilfeller må delen byttes. Fikk selv en liten bulk i panseret på min tms og hele panseret måtte byttes.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

timingbeltkiller

De fleste Tesla-eierne (?) kommer fra hverdagsbiler i prisklasse opp til 300K.
Deres problem er å vende seg til å kjøre rakett. Og å kjøre en betydelig større bil.
Antakelig går det greitt for de fleste.

Noen Tesla-eiere kommer fra andre rakettbiler og fortsetter antakelig med "sportlig kjøring" som igjen fører til høyere ulykkesfrekvens. Det skal ikke ha mye til av dette før forsikringsselskapene revurderer klassifikasjonen.
Særlig siden mye tyder på selskapene opprinnelig har vært for optimistiske i kampen om en ny kundegruppe.

Tesla med aluminium er dyrere å rette opp enn en stålblikkbil. i3 med kompositt er billigere.
Noen i3-kjøpere som har blitt behagelig overrasket over forsikringspremien?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 03. mai 2014, klokken 19:50
De fleste Tesla-eierne (?) kommer fra hverdagsbiler i prisklasse opp til 300K.
Deres problem er å vende seg til å kjøre rakett. Og å kjøre en betydelig større bil.
Antakelig går det greitt for de fleste.

Noen Tesla-eiere kommer fra andre rakettbiler og fortsetter antakelig med "sportlig kjøring" som igjen fører til høyere ulykkesfrekvens. Det skal ikke ha mye til av dette før forsikringsselskapene revurderer klassifikasjonen.
Særlig siden mye tyder på selskapene opprinnelig har vært for optimistiske i kampen om en ny kundegruppe.

Tesla med aluminium er dyrere å rette opp enn en stålblikkbil. i3 med kompositt er billigere.
Noen i3-kjøpere som har blitt behagelig overrasket over forsikringspremien?


Vet ikke om det er noe tall på om de fleste tesla eierene har kjørt dyre biler før tesla eller ikke. Det som er sikkert er at tesla er en bil som selger godt i Norge på grunn av pris og "pakke".

Det som også er sikkert er at dyre biler stort sett er dyrere å fikse dersom et større uhell skulle skje. Når det også er en bil som ikke selges så mye av i forhold til andre volum bilmerker gir det også høye delepriser.

Jeg tror ikke det bare er tesla som er med å drar opp prisene på forsikring. Det er ikke slik at det bare er en sats for elbiler. En tesla er for eksempel dyrere å forsikre enn en leaf. Det som gjør at det generelt blir dyrere er at flere kjører elbil og på den måten øker også uhellene. Altså dess flere biler på veien dess flere uhell. Før var det bare en og annen elbil nå er det mange. Ikke rart det skjer mer uhell. Prosentvis behøver ikke ulykkesfrekvensen å være høyere.

Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA