Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Panser - kan ikke lukkes uten å skades?

Startet av afitch80, søndag 18. mai 2014, klokken 23:18

« forrige - neste »

afitch80

Jeg bor i borettslag med felles garasjeanlegg og skriver nå med styret for å få lagt opp strøm til plassen min. Lurer litt på hvordan andre borettslag har løst dette og hva det har kostet dere å få lagt det opp?
Før amerikansk, nå tysk.

sn0le

Er vel ikke helt relevant dette, men garasjeanlegget i borettslaget mitt har motorvarmeruttak i hver garasje.
Fra gammelt av er det egen måler i hver garasje.
Og det er en 16A kurs pr 3 garasjer.
All strøm er i felleskostnader, så måleren er på den måten ikke lengre i bruk.

Jeg har fått gjort en avtale med borettslaget om bruk av motorvarmerkursen for lading av elbil.
Blir å sette opp en blå CEE-kontakt, og den må jeg betale for selv (helt fair).
Jeg må betale strøm ihht borettslagets strømavtale, og vi vil lese av min måler annenhver mnd.
I utgangspunktet må jeg begrense ladestrømmen til 7A slik at mitt forbruk og de to andre garasjenes forbruk ikke løser ut sikringen.
Men i sommersesongen anser jeg sannsynligheten for at naboene bruker motorvarmer som veldig liten så ved behov vil jeg nok lade litt kjappere.

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

afitch80

Sitat fra: sn0le på torsdag 01. mai 2014, klokken 13:18
Er vel ikke helt relevant dette, men garasjeanlegget i borettslaget mitt har motorvarmeruttak i hver garasje.
Fra gammelt av er det egen måler i hver garasje.
Og det er en 16A kurs pr 3 garasjer.
All strøm er i felleskostnader, så måleren er på den måten ikke lengre i bruk.

Jeg har fått gjort en avtale med borettslaget om bruk av motorvarmerkursen for lading av elbil.
Blir å sette opp en blå CEE-kontakt, og den må jeg betale for selv (helt fair).
Jeg må betale strøm ihht borettslagets strømavtale, og vi vil lese av min måler annenhver mnd.
I utgangspunktet må jeg begrense ladestrømmen til 7A slik at mitt forbruk og de to andre garasjenes forbruk ikke løser ut sikringen.
Men i sommersesongen anser jeg sannsynligheten for at naboene bruker motorvarmer som veldig liten så ved behov vil jeg nok lade litt kjappere.

Kan jeg spørre hvor mye du må ut med for å få satt opp den blå kontakten?
Før amerikansk, nå tysk.

sn0le

Det blir nok ikke mye arbeidet siden den monteres rett opp ved schukoen som står på 16A kursen.
Mao kontakten og ca 1 meter kabel. Tipper elektrikeren gjør dette i løpet av en halv time.
Jobber i et firma som har elektrikertjenester, så jeg får en god pris på arbeidet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ViperX35

I mitt borettslag har de vært veldig positive til dette og det ble bestemt at de skulle innhente tilbud på montering av strømuttatk for de som trengte dette for lading av elbil..

Jeg sa at de brude sjekke info som ligger på elbil.no ang. landing i borettslag, noe som de synes var veldig nyttig.

Et lokalt El-firma gikk over el-anlegget i garasjen og fant ut at det maks kunne settes opp 230V enfas 16A slik at så mange som mulig fikk mulighet til å få ladepunkt .. vi fikk et tilbud på mellom 2500 og 5000,- for hele jobben med blått enfas uttak.
(Prisen variasjonen skyldes forskjellig kabellengde fra plass til plass. Store avstander i garasjen)


Bestilt - Februar 2013
Produksjon - 26. mars 2014
Levering - 19. mai 2014

Tesla Model S P85 - ELelctra
11.000km - 19.08.2014 (3måneder)

Car-El

I mitt borettslag så skal jeg, siden jeg er den eneste i denne garasjen, få sette opp 400V 3~ 32A. Må dekke alle utgiftene selv. Fikk tilbud på 30000kr. Det ble fordyrt. Har dermed heller inngått avtale om å bruke de eksisterende stikk som er Schuko 16A. En strømmåler til 100kr (Biltema) ble satt i stikk og så avleses den månedlig og jeg betaler borettslaget.

Ladder vel cirka 100 kW i måneden i garasjen. Fruen lader nesten alt på jobb så bilen er så og si 70-80% SOC hele tiden.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

I vårt borettslag er det 13 A Schuko tilgjengelig hele døgnet til motorvarmer. Dette er inkludert i leieprisen av garasjen på 738 kr/mnd. Fram til nå har Europark leid ut. Til vinteren skal borettslaget ta over eierskapet av garasjen. Da blir det momsfritt og leien kan settes ned til 500 kr.

Det skal samtidig settes opp 5 stk 230 V 32 A Type 2 ladeplasser. Til å begynne med vurderte styret å ha egne målere på hver plass. Men etter anbefaling fra Elbilforeningen blir det 200 kr i fast avgift per plass. Ladeplassene vil da koste 700 kr/mnd. De vanlige plassene som har motorvarmer vil kun ha strøm et par timer om morgenen.

Styret hadde også fått anbefaling av Elbilforeningen at Tesla krever 32 A ladestrøm. Jeg prøvde å forklare dem at en Tesla faktisk trenger bare 5 A, og at 13-16 A går helt fint. Siden jeg er eneste i garasjen med Tesla vil ikke de andre bilene der klare å utnytte 32 A med mindre det er siste generasjon Leaf.

Jeg prøvde å argumentere med at 10 stk 16 A ville være bedre fordi flere og flere skaffer seg elbiler. Men nå har det altså blitt bestemt at det blir 5 x 32 A. Jeg skal bare holde kjeft og nyte 32 A da :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

afitch80

Sitat fra: bb på torsdag 01. mai 2014, klokken 20:21
I vårt borettslag er det 13 A Schuko tilgjengelig hele døgnet til motorvarmer. Dette er inkludert i leieprisen av garasjen på 738 kr/mnd. Fram til nå har Europark leid ut. Til vinteren skal borettslaget ta over eierskapet av garasjen. Da blir det momsfritt og leien kan settes ned til 500 kr.

Det skal samtidig settes opp 5 stk 230 V 32 A Type 2 ladeplasser. Til å begynne med vurderte styret å ha egne målere på hver plass. Men etter anbefaling fra Elbilforeningen blir det 200 kr i fast avgift per plass. Ladeplassene vil da koste 700 kr/mnd. De vanlige plassene som har motorvarmer vil kun ha strøm et par timer om morgenen.

Styret hadde også fått anbefaling av Elbilforeningen at Tesla krever 32 A ladestrøm. Jeg prøvde å forklare dem at en Tesla faktisk trenger bare 5 A, og at 13-16 A går helt fint. Siden jeg er eneste i garasjen med Tesla vil ikke de andre bilene der klare å utnytte 32 A med mindre det er siste generasjon Leaf.

Jeg prøvde å argumentere med at 10 stk 16 A ville være bedre fordi flere og flere skaffer seg elbiler. Men nå har det altså blitt bestemt at det blir 5 x 32 A. Jeg skal bare holde kjeft og nyte 32 A da :P
Takk for svaret. Hvordan ser borettslaget ditt for seg å gjøre det hvis det er flere enn 5 kjøper elbil? Hvem betaler for at de 5 plassene etableres? Går det gjennom leien av plassene?
Før amerikansk, nå tysk.

bb

Sitat fra: afitch80 på fredag 02. mai 2014, klokken 07:47
Takk for svaret. Hvordan ser borettslaget ditt for seg å gjøre det hvis det er flere enn 5 kjøper elbil? Hvem betaler for at de 5 plassene etableres? Går det gjennom leien av plassene?
Jeg aner ikke hva borettslaget skal gjøre når flere trenger ladeplasser. Formannen i borettslaget hadde ikke troen på at elbiler har noe framtid. Det kommer til å koste flere titusener for å få laget ladeplassene. Disse skal hele borettslaget betale for. Og det skal søkes støtte for å få 60 % av dette dekket.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

afitch80

Sitat fra: bb på fredag 02. mai 2014, klokken 09:03
Jeg aner ikke hva borettslaget skal gjøre når flere trenger ladeplasser. Formannen i borettslaget hadde ikke troen på at elbiler har noe framtid. Det kommer til å koste flere titusener for å få laget ladeplassene. Disse skal hele borettslaget betale for. Og det skal søkes støtte for å få 60 % av dette dekket.
Igjen takk for svaret. Jeg er den første som ønsker lading i mitt borettslag og styret er usikker på hvilken linje de skal legge seg på. I dag er der ikke lagt opp strøm i garasjen (utenom til lys i taket da). Det er jo begrenset plass i el-skapene og styret ser for seg en situasjon der el-skapene er fulle og flere vil ha ladekontakt. De vil og at alle som vil ha ladekontakt skal betale likt for dette.
Før amerikansk, nå tysk.

Rav4_EV

SitatJeg prøvde å forklare dem at en Tesla faktisk trenger bare 5 A, og at 13-16 A går helt fint.
5 A lading er det minst effektive som finns.
Bilen bruker en del strøm selv for overvåking av ladeprosessen, samt at ladere normalt har lav effektivitet ved lav drift.

5 A gir deg 1kW og en tomTesla er fulladet etter 85 timer.

Du har sikkert ikke alt for mye kjørebehov selv, men andre bruker bilen hver dag og en langtur i helgen.  Da vil ofte 13-16A være langt fra tilstrekkelig.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bb

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. mai 2014, klokken 09:39
5 A gir deg 1kW og en tomTesla er fulladet etter 85 timer.
5 A er minimumsverdien. Jeg mente ikke at man skulle sette opp ladepunkter på 5 A. I praksis vil 13 A og oppover være minimum.

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. mai 2014, klokken 09:39
Du har sikkert ikke alt for mye kjørebehov selv, men andre bruker bilen hver dag og en langtur i helgen. Da vil ofte 13-16A være langt fra tilstrekkelig.
I snitt pendler folk 40-50 km til daglig. Og da tar jeg nok litt hardt i. Ta med kjøring til barnehage, trening, shopping, etc og man er kanskje oppe i 70-80 km. Med 10 timers lading på 16 A vil man få 160 km. Det skal holde i lange baner. Folk med behov for å kjøre mer enn 160 km om dagen bør uansett ha 32 A. Men disse hører ikke til gjennomsnittet.

På langtur bruker man SC og 22 kW. Jeg regner per i dag med at kun Tesla brukes til langtur. De andre elbilene er bare bybiler. Jeg har for øvrig aldri sett Leaf/i3/trilling utenfor de store byene når jeg har vært på langtur. Men Teslaer seg jeg ofte.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

afitch80

Sitat fra: bb på fredag 02. mai 2014, klokken 10:50
Med 10 timers lading på 16 A vil man få 160 km. Det skal holde i lange baner.

Så hvis man installerer en vanlig stikk (schuko) på 20A på egen kurs, slik man har til induksjonstopp, så kan man altså lade ca 20km/t..?
Før amerikansk, nå tysk.

OddB

Du kan da ikke installere et schukostikk på en 20A kurs ?!?!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Skal man ha et 20A ladepunkt er det i grunn 2 kontakter som er lovlig (hvis dette er 1-fas).
Og det er "komfyrstikk" og blå 32A CEE kontakt.
Siden UMC'en som følger med Model S har blå 32A CEE adapter, så sier det vel seg selv hva man setter opp på veggen.  ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA