Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 350.000kr for ny batteripakke

Startet av tonl, fredag 16. mai 2014, klokken 20:31

« forrige - neste »

Klykken

Synes det skal koste å hurtiglade, ja. Men kanskje ikke én krone minuttet...
Man har jo 16A gratis mange andre steder, som det også blir påpekt i kommentarfeltet.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på onsdag 30. april 2014, klokken 12:36
Synes det skal koste å hurtiglade, ja. Men kanskje ikke én krone minuttet...
Man har jo 16A gratis mange andre steder, som det også blir påpekt i kommentarfeltet.

1,- pr. minutt er for 22kW semihurtiglading. Hurtiglading koster kr. 2,50 pr minutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tho

Jeg betaler også med glede. Men jeg synes det er drøyt å ta betalt så mye i minuttpris. Det mest rettferdige må jo være å ta betalt for forbrukt kWh? Hvorfor dette tullet med minuttpris? I verste fall en startpris + kWh?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Mippen

Sitat fra: tho på onsdag 30. april 2014, klokken 13:56
Jeg betaler også med glede. Men jeg synes det er drøyt å ta betalt så mye i minuttpris. Det mest rettferdige må jo være å ta betalt for forbrukt kWh? Hvorfor dette tullet med minuttpris? I verste fall en startpris + kWh?

Enig, mer riktig å ta betalt for strøm ikke for tid. Om vinteren tar det lengre tid å lade og hvis det er en lader med flere uttak går det også tregere når det er flere som lader på en gang.  Skjønner at de som drifter stasjonen også vil ha litt penger igjen for å drive, men strøm er billig og hvis det blir dyrere å lade enn å fylle drivstoff på tur så er det ikke rette veien å gå. Da må man finne på noe lurt. 
Fremtiden er elektrisk.

Bent

Når laderen er så steike dyr som disse chademo-greiene er så er det lett å forstå at man blir nødt til å ta betalt for brukstid på utstyret. Strømprisen blir i denne sammenhengen nærmest uinteressant.

Dette er noe av grunnen til at Tesla har valgt å gå for enklest mulig teknisk løsning på sine superladere: da blir kostnaden dominert av strømutgiftene under drift og dette har de formulert strategier for å kunne dekke inn uten å belaste brukerne ytterligere etter bilkjøp.
Tesla Roadster, 25Mm

erikf

En del hurtiglading er fortsatt ALT for dyrt. Klart vi må være med å betale slik at de store investeringene grønn kontakt og fortum gjør ikke er for risikabelt for dem, men det får være grenser. Ikke kom og dra inn at astrup er en "riking" etc, det har ikke noe med saken å gjøre.
Det er fort gjort å komme opp i samme pris som fossikjøring, og i tillegg har vi bakdelene med å ha elbil, som at vi faktisk må vente mens vi lader, og har begrenset rekkevidde og ikke ferdig utbygget ladenettverk. Det er jo ikke et samfunn der det ikke lønner seg å kjøre utslippsfritt vi vil ha?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Sitat fra: erikf på onsdag 30. april 2014, klokken 14:31
En del hurtiglading er fortsatt ALT for dyrt. Klart vi må være med å betale slik at de store investeringene grønn kontakt og fortum gjør ikke er for risikabelt for dem, men det får være grenser. Ikke kom og dra inn at astrup er en "riking" etc, det har ikke noe med saken å gjøre.
Det er fort gjort å komme opp i samme pris som fossikjøring, og i tillegg har vi bakdelene med å ha elbil, som at vi faktisk må vente mens vi lader, og har begrenset rekkevidde og ikke ferdig utbygget ladenettverk. Det er jo ikke et samfunn der det ikke lønner seg å kjøre utslippsfritt vi vil ha?

Enig =) Noen ladestasjoner er også sponset av transnova så ser ikke grunnen til at de skal være så dyre.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Tror det har kommet opp i noen andre tråder at grunnen til at de tar betalt pr tid eller pr gang er at man trenger konsesjon som strømselger for å ta betalt pr kWh.

Betaler man kun for kWh vil operatøren "tape" penger på at folk fullader (med etter forholdene lav effekt) batteriene sine da de opptar en plass som kunne solgt mye strøm på samme tid til en med tomt batteri. En prismodell basert på på tid+kWh (nettleie + spotpris + passende påslag) og en fornuftig betalingsløsning tror jeg er løsningen for fremtiden.

Ellers er det vel ingen ladestasjoner som er 100% betalt av Transnova, men de har gitt støtte til utbygging av en del ladere.

Mippen

Sitat fra: emil på onsdag 30. april 2014, klokken 14:56
Tror det har kommet opp i noen andre tråder at grunnen til at de tar betalt pr tid eller pr gang er at man trenger konsesjon som strømselger for å ta betalt pr kWh.

Betaler man kun for kWh vil operatøren "tape" penger på at folk fullader (med etter forholdene lav effekt) batteriene sine da de opptar en plass som kunne solgt mye strøm på samme tid til en med tomt batteri. En prismodell basert på på tid+kWh (nettleie + spotpris + passende påslag) og en fornuftig betalingsløsning tror jeg er løsningen for fremtiden.

Ellers er det vel ingen ladestasjoner som er 100% betalt av Transnova, men de har gitt støtte til utbygging av en del ladere.

Er det eventuelt vanskelig å få konsesjon som strømselger? Jeg har sett noen ladestasjoner som selger pr kw bare. Hvis ikke kunne man for eksempel ha tatt 10kr for en symbolsk sum også resten pr kw?
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Bortskjemt?
Nei, langt i fra.  >:(

Jeg synes de aller fleste byene har for dårlig ladetilbud til elbilistene.
Lær av Oslo og sett opp type 2 stolper!
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

erikf

Betalingsmodellen, om det er pr kwt, pr minutt eller pr lading er ikke viktig i denne sammenhengen synes jeg.
Det viktige er at vi ikke ender opp med den forkastelige situasjonen at vi får priser som er i nærheten av fossilbilkjøring. Hvem tar ansvaret for å unngå dette? Operatørene gjør det ikke, de er ute etter, og forpliktet til, å tjene så mye penger som mulig. Staten? De vil ikke regulere prisene selvsagt. Har elbilforeningen meglet frem mot noen ordning?
Nei ingen tar ansvar. Det er vel konkurransen vi må vente på før prisene går ned. Og da skal vi huske operatørenes blodpriser i starten.
Nå håper jeg virkelig at prisene i praksis ender på i nærheten av halvparten av fossilkjøring, og at det ikke blir så dyrt jeg frykter. Får prøvd ut dette i sommer.
Når det er sagt, selv om det går tregt i forhold til andre land med mye mye mindre elbiler, all kudos til operatørene som satser for å få i gang utbyggingen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Det tar vel litt tid før man får et skikkelig system på det. Spørsmålet er om staten skal regulere det slik at nivået blir likt eller om vi skal ha konkurranse. Hvis vi ser tilbake på bensin sin historie var det først apotek som solgte bensin. Så kom det etter hvert bensinpumper noen steder. Etter hvert kom. Det bensinstasjoner som vi også har i dag. Før det ble konkurranse var det forskjell på priser og tilgjengelighet på bensin også.

Problemet med strøm i forhold til bensin er at alle har det hjemme. På en bensinbil må man fylle et sted med elbil kan du fylle hvor som helst nesten. Derfor et det ikke like lett å tjene penger.
Fremtiden er elektrisk.

OddB

Hva er de reelle kostnadene med å sette opp og drive en ladestasjon på en allerede eksisterende parkeringsplass ?

-Innkjøp (Nedskriving over X antall år)
-Installasjon
-Strømforbruk
-Vedlikehold/drift
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Helge

Sitat fra: OddB på torsdag 01. mai 2014, klokken 15:10
Hva er de reelle kostnadene med å sette opp og drive en ladestasjon på en allerede eksisterende parkeringsplass ?

-Innkjøp (Nedskriving over X antall år)
-Installasjon
-Strømforbruk
-Vedlikehold/drift

Hadde vært fint om noen hadde gode eksempler med ganske nøyaktige tall på dette! Selv ETTER Transnova har gitt støtte til utbygging av en ladestasjon må utbygger/eier av en Chademo ladestasjon fortsatt ut med flere hundre tusen kroner for innkjøp og installasjon av ladestasjonen. Tar man da i tillgg til verdien av strømmen man lader med kun en tier per lading for nedbetaling av kostnadene kan det vel ta anslagsvis 5 til 15 år bare å få nedbetalt ladestasjonen uten at man da har tatt med noe verken til fortjeneste eller vedlikehold. Så dyre som Chademo ladestasjoner er skjønner jeg at det koster å lade på disse. Ladepunkter for 22 kW AC skal imidlertid være mye rimeligere mht innkjøp og installasjon.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA