Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 350.000kr for ny batteripakke

Startet av Reodor, fredag 16. mai 2014, klokken 20:13

« forrige - neste »

Reodor

Ut av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det finnes en overkommelig priset enhet som kan begrense strømgjennomgang til en maks verdi slik at man f.eks kan sette to biler til 10A lading på en 16A kurs. Denne tingen skulle da stått mellom sikringen og laderne og begrenset samlet strømtrekk til f.eks 15A. Når den første bilen nermet seg fulladet ville den andre begynne å lade raskere.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

emil

Er jo "kladden" i kombinasjon med bilens lader som bestemmer strømtrekket. Var vel en her på forumet som har bygget en ladestasjon som kommuniserer med likesinnede og øker/reduserer strømtrekket til de enkelte bilene som lader avhengig av hvor mange som lader så totalen ikke tar sikringa.

Vanlige ladekladder som kommuniserer med hverandre har jeg ikke sett noe til, og tror ikke det blir aktuellt da kladden for framtiden primært vil være for lading hjemme mens man bruker Mode3 (Type2 konakt) stolper på ladeplasser ute. Schuko skal jo fases ut der.

For engen del nå er en variabel ladekabel en veldig fin ting å ha. Hvis jeg kommer til en vanlig dobbelt schuko kontakt der noen lader med 10A setter jeg kabelen min til 6A og da pleier sikringa å holde seg, men den øker jo ikke automatisk når 10A kabelen er koblet fra, og hvis noen kommer etterpå og kobler til med 16A blir det strømløst for begge.

Reodor

Takker for svar.
Kladden kan altså begrense strømtrekket, men tenkte som du skjønner på noe som kunne begrense strøm tilbudet slik at Kladden fikk klare seg med det som til enhver tid var tilgjengelig og uten noen kommunikasjon. Jeg mistenker at det er noe jeg skulle ha fått med meg i fysikktimen..

Det blir vel egentlig en felles kladd som begrenser totalt strømbruk.
Kunne man tatt den delen av kladden som begrenser strømtrekket og satt i en veggboks for så å montere stikk etter denne hvor man kunne koblet en eller flere ladekabler med kladd?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

emil

En mode3 stolpe er jo nesten det du vil ha, der er kladdens funksjon plassert i stolpen. Men da kan man ikke bruke en schuko kontakt, så type2 (mennekes) kontakten er det beste valget der og så en type2-type2 (vw/bmw) eller type2-type1 (trilling,leaf) kabel til bilen. Alternativt en fast montert kabel med kontakt av den typen som kommer til å bli brukt, men da kan jo ikke biler av den andre typen som er på besøk lade.

Splitting av innholdet i kladden vil gi noe som bare vil fungere på et sted og muligens ikke helt etter forskriftene så det anbefaler jeg ikke. Vil da tro at det er enklere å få monert ekstra kurser med enkle kontakter eller ladestasjoner som faktisk gjør jobben riktig.

Olatho

Det finnes allerede ladestolper som kommuniserer, og kan styre strømforbruket til hver ladestolpe etter forskjellige parametre.
De er selvsagt litt dyrere enn de aller enkleste, men jeg tror det er noe sånt du vil ha.

KjellG

Litt usikker på hvor avansert du tenker det.

I prinsippet må en ha kontroll over tonesenderen som forteller bilen hvoe mye den få lov å trekke. Dernest, om en vil fortelle bil 2 at den kan øke fordi bil 1 har sluttet "å suge", så må du ha et amperemeter som måler hvor mye strøm som er ledig.

Dette er fullt mulig, men koster. Mange biler har vel heller ikke noen mulighet for manuelt å redusere strømtrekket. Burde vært strømvelger på kladden.

PST

Det må kun laddes en bil pr. sikring. Det skal være egen kurs for lading av elbil. DSB går veldig langt i å si at en skal bruke mode 3 type 2 lading av elbiler.Og at mode 2 lading (ledning med kladd) er å betrakte som nødlader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA