Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Ebbe, fredag 16. mai 2014, klokken 19:01

« forrige - neste »

Ebbe

Jeg mener at Norsk Elbilforening snarest bør bidra til at alle ladeplasser får skilting som krever at man lader på disse plassene og ikke bruker de som ren parkeringsplass. Hver dag opplever jeg at ladeplasser er opptatt av elbiler som ikke lader. Så lenge vi kan stå gratis på alle offentlige parkeringsplasser bør vi selvsagt ikke oppta en ladeplass dersom vi ikke trenger strøm.
På Gardemoen får man bot om man opptar en ladeplass uten å lade. Dette bør innføres på alle ladeplasser da vi nå er så mange elbiler i forhold til ladeplasser, og skjevfordelingen blir bare større og større. Vis hensyn og vi som elbil eiere får et bedre elbil liv! :D
P39240

Icenor

#1
Som nevnt i en annen tråd er faren stor for at dette bare resulterer i at folk plugger til bilen slik at det skal se ut som de trenger å lade. Men noe må det jo hjelpe uansett.

Jeg ville også tro at det var opplagt at hurtiglader plasser var reservert for elbiler, men dette var det som møtte meg sist jeg var avhengig av å hurtiglade for å komme meg hjem:

P85
Model 3 - reservert

emil

Sitat fra: Icenor på onsdag 30. april 2014, klokken 10:39
Som nevnt i en annen tråd er faren stor for at dette bare resulterer i at folk plugger til bilen slik at det skal se ut som de trenger å lade. Men noe må det jo hjelpe uansett.

Hvis valget står mellom å dra fram ladekabel og koble til for en halvtimes parkering eller parkere 20M lengre unna tror jeg folk velger det siste hvis de ikke har et faktisk ladebehov. Vi vet jo uansett ikke hva slags kjørebehov den ladende bilen har, så det kan godt være (har vært der selv) at man må koble til lader selv om SOC er godt over 80% for å klare hele ettermidagens gjøremål.

Sitat fra: Icenor på onsdag 30. april 2014, klokken 10:39
Jeg ville også tro at det var opplagt at hurtiglader plasser var reservert for elbiler, men dette var det som møtte meg sist jeg var avhengig av å hurtiglade for å komme meg hjem:

Hvis hurtigladekabelen er lang nok, og det ikke hadde sperret for annen trafikk hadde jeg parkert så tett opptil disse bilene som mulig og ladet det jeg skulle. Hvis disse så skulle ut mens du ladet kunne det blitt en artig samtale.

Hvis det er mangelfull merking på bakken og/eller med skilt om at det er elbillading der kan det tale til fossilenes forsvar da det er godt mulig at de ikke har peiling på hva den grønne saken på parkeringsplassen er.

Olatho

Sitat fra: Ebbe på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Jeg mener at Norsk Elbilforening snarest bør bidra til at alle ladeplasser får skilting som krever at man lader på disse plassene og ikke bruker de som ren parkeringsplass. Hver dag opplever jeg at ladeplasser er opptatt av elbiler som ikke lader. Så lenge vi kan stå gratis på alle offentlige parkeringsplasser bør vi selvsagt ikke oppta en ladeplass dersom vi ikke trenger strøm.
På Gardemoen får man bot om man opptar en ladeplass uten å lade. Dette bør innføres på alle ladeplasser da vi nå er så mange elbiler i forhold til ladeplasser, og skjevfordelingen blir bare større og større. Vis hensyn og vi som elbil eiere får et bedre elbil liv! :D

Jeg tror at vel så viktig som å kjefte på elbilister som parkerer på ladeplasser uten å lade, er det å informere dem om at det (vanligvis) er gratis å stå på de andre parkeringsplassene også.  Om man bare er sånn normalt interessert i å lese side opp og ned med avtaletekster, så er det fort gjort å tro at man kan stå gratis på elbilplass (som også er ladeplass), men må betale på alle andre plasser.
Hvis folk ble bevisstgjort på at de ikke behøver å stå på de dedikerte elbil-plassene (ladeplassene) for å slippe å betale, så vil det nok styre mye av parkeringa vekk fra disse plassene.
 

Elmo

Sitat fra: Olatho på onsdag 30. april 2014, klokken 15:44
Hvis folk ble bevisstgjort på at de ikke behøver å stå på de dedikerte elbil-plassene (ladeplassene) for å slippe å betale, så vil det nok styre mye av parkeringa vekk fra disse plassene.

Jeg tror nok de aller fleste er klar over dette. "Problemet" ligger i at de aller fleste ladeplassene har 16timer eller ingen tidsbegrensning, mens vanlige parkeringsplasser har tidsbegrensning på noen få timer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

Vet ikke hvor obs parkeringsvakter er på at folk tar seg til rette på ladeplasser, men syns folk som ikke lader burde ha fått bot. Samme når folk står der over tiden hvis begrensing.
Fremtiden er elektrisk.

janmb

For at noen skal få straff må det først være ulovlig/regelbrudd - noe det stort sett per i dag IKKE er, selv om de flestes oppfatning er at det burde være det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Budde

Sitat fra: Elmo på lørdag 03. mai 2014, klokken 16:26
Sitat fra: Olatho på onsdag 30. april 2014, klokken 15:44
Hvis folk ble bevisstgjort på at de ikke behøver å stå på de dedikerte elbil-plassene (ladeplassene) for å slippe å betale, så vil det nok styre mye av parkeringa vekk fra disse plassene.

Jeg tror nok de aller fleste er klar over dette. "Problemet" ligger i at de aller fleste ladeplassene har 16timer eller ingen tidsbegrensning, mens vanlige parkeringsplasser har tidsbegrensning på noen få timer.

Jeg var ikke klar over dette (tror ikke at jeg er alene om det). Men så har jeg ikke hatt elbil så lenge heller. Passer alltid på å lade når jeg står parkert uansett om jeg trenger eller ikke, dessverre trenger jeg det som oftest. Og bare idag ble jeg nødt til å lete etter ledig plass hvor jeg kunne lade, da det var flere elbiler som brukte ladeplassen uten å lade.

http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering/
Tesla Model X (2017) & Nissan Leaf (2014)

Mippen

Det burde være regel at de som ikke lader ikke kan stå på ladeplass. Det er egentlig normal fornuft å tenke at man ikke bør parkere på en ladeplass dersom man ikke skal lade. Alle bilførere plikter i å oppdatere seg på regler så at ikke alle vet er ikke en god nok unskyldning etter mitt skjønn.
Fremtiden er elektrisk.

janmb

Sitat fra: Mippen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 15:31
Alle bilførere plikter i å oppdatere seg på regler så at ikke alle vet er ikke en god nok unskyldning etter mitt skjønn.

Uvitenhet er ikke problemet. Ei heller at man driter i reglene. Problemet, i den grad man er enig i at det ER et problem, er at det ikke er noen regel i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mippen

#10
Jeg skrev innledningsvis at det burde være regler, men det er også noen regler. Det er for eksempel et problem at folk parkerer elbilen sin og står der over ladetiden. Når det er en parkering for elbiler står det ofte et skilt med maks ladetid for eksempel 6 timer (som på bygarasjen i Bergen) - da sier egentlig skiltet inndirekte at du ikke har lov til å stå der dersom du ikke lader, siden det sies noe om ladetid og det er en ladestasjon. Men det kan også tolkes at du bare kan lade i den tiden men at det ikke står noe om parkeringstiden. For meg blir det egentlig logisk at du ikke kan stå der når det står et skilt om ladetid men det burde være klare regler. Hvis det ikke står ladetid er det en annen sak.

Bygarasjen sitt nye skilt sier også noe om parkering nå. Det er bra. Bør brukes som eksempel mener jeg. Ikke tiden men informasjonen på skiltet.

Det er altså noen regler men det burde være en felles mal når det gjelder skilting slik at det blir lettere å tolke reglene. Hvis det bare står et skilt for elbil eller elektrisk motorvogn uten noe informasjon betyr det i praksis at du kan parkere der. Sier det noe om ladetid så betyr det egentlig at du kan stå der i den tiden så lenge du lader. Men siden det ikke står noe direkte om parkeringstid slik som på bygarasjen kan det tolkes at det bare gjelder hvis du lader. Her bør det være klarere regler.

Eksempel på ulike skilt
Fremtiden er elektrisk.

janmb

Sitat fra: Mippen på onsdag 07. mai 2014, klokken 09:18
Det er altså noen regler

Enkelte steder ja - i det fleste tilfeller nei.

Mange gode eksempler på skilt der, og vi er som sagt helt enig om at det BURDE være slik, men kampen må i første omgang være å få etablert og standardisert regler for dette (inkludert skilting) - og ikke den misforståtte ideen om at folk skal følge akkurat din logikk og mening.

Man kan ikke bitche på folk for regelbrudd før regelen faktisk er på plass. Ei heller er det noen selvfølge at alle som drifter parkering eller ladestolper deler synet om en slik reservasjon - selv om det selvsagt er sannsynlig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mippen

Det er noen regler, men ikke alle steder. Jeg skriver jo også at skiltingen har mye å si. At dersom det ikke står noe bestemt så er det ikke noen bestemte regler som gjelder. Mange av plassene jeg har vært å ladet står det et lignende skilt som et av de jeg har postet. Noen steder står det også ikke noen skilt. Helt enig at det bør være standard skilting og regler og det sier jeg også noe om.

Jeg sier også at folk bør bruke sunn fornuft og det er ikke noe poeng å parkere på en ladeplass når det også er gratis å stå på alle offentlige parkeringsplasser.
Fremtiden er elektrisk.

janmb

Sitat fra: Mippen på onsdag 07. mai 2014, klokken 19:08
Jeg sier også at folk bør bruke sunn fornuft og det er ikke noe poeng å parkere på en ladeplass når det også er gratis å stå på alle offentlige parkeringsplasser.

Det er der jeg mener du sporer av fra poenget. Fornuft og goodwill kan IKKE forventes. Mange steder er parkeringsmulighetene dårlige og folk er uansett egoister så å forvente at folk ikke tar seg til rette der regelverk åpner for det er ren utopi.

Det er derfor fokusen utelukkende må være på å få etablert tydelig regler (og i neste rekke skilting for de reglene som gjelder - det er FØLGE av regler og ikke noe poeng i seg selv)


Den eneste riktig rekkefølgen er:

Regler -> Skilting -> Riktig oppførsel / sanksjoner
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mippen

Syns det er viktig å få på plass regler, men syns ikke det er en avsporing å mene at folk kan bruke normal folkeskikk til da. De fleste liker ikke at folk opptar plasser når det ikke trengs og da skal det ikke mer enn litt normal tankegang til for å skjønne at det gjør ikke andre heller.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA