Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Ebbe, fredag 16. mai 2014, klokken 19:01

« forrige - neste »

sn0le

Står det skilt eller finnes det regler som sier at man ikke skal stå parkert ved bensinpumpa på bensinstasjonen hvis man bare skal innom og kjøpe seg en is e.l?

Likevel så parkerer de fleste kun ved pumpa når de faktisk skal fylle.  ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Sitat fra: sn0le på lørdag 10. mai 2014, klokken 22:36
Står det skilt eller finnes det regler som sier at man ikke skal stå parkert ved bensinpumpa på bensinstasjonen hvis man bare skal innom og kjøpe seg en is e.l?

Likevel så parkerer de fleste kun ved pumpa når de faktisk skal fylle.  ;)

Godt poeng. :)
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: sn0le på lørdag 10. mai 2014, klokken 22:36
Står det skilt eller finnes det regler som sier at man ikke skal stå parkert ved bensinpumpa på bensinstasjonen hvis man bare skal innom og kjøpe seg en is e.l?

Likevel så parkerer de fleste kun ved pumpa når de faktisk skal fylle.  ;)

Problemet er at alle vet hva en bensinpumpe er og hvordan den virker, mens det fortsatt er et fåtall som har et forhold til lading av elbil og vet hva en ladeplass er og hvordan den virker.

Philip Marlowe

Ja, det er tydelig at mange ikke kan lese hverken skilt eller skjønner hva disse stolpene er til for. I forrige uke var jeg i Oslo sentrum to ganger og så fire tilfeller med fossilbiler på ladeplasser.
>:(
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Det er nok ikke bare uvitenhet. Det er også mange til sammenligning som parkerer på handikap parkeringsplasser fordi det er ledig og de ikke orker å gå langt. "Det er ikke så mange sånne her, gjør ikke noe om jeg står her nå..."  Men klart. Ikke alle vet hvordan elbiler lades. Ble spurt senest i helgen hvordan man lader en elbil.

Hvis folk parkerer på en godt merket plass og vet at elbiler lader der så fy. Er plassen dårlig merket så er det ikke så lett å si noe. Selv opplevd å finne en ladeplass som jeg ikke var sikker på om var en ladeplass.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 12. mai 2014, klokken 09:36
Det er nok ikke bare uvitenhet. Det er også mange til sammenligning som parkerer på handikap parkeringsplasser fordi det er ledig og de ikke orker å gå langt. "Det er ikke så mange sånne her, gjør ikke noe om jeg står her nå..."

Når du nå skrev dette må jeg bare poste et bilde jeg tok på fredag av en bil som hadde parkert så han okkuperte to godt merkede HC-plasser (og han hadde ikke noe parkeringskort i vinduet). Hadde han kjørt 10m fremover kunne han stått lovlig, men da hadde han ikke kunnet gå rett inn i sushi-sjappa...

Leafen min på en av 4 elbilplasser til høyre i bildet, også godt brukte parkeringsplasser blant folk som ikke orker å gå noen meter ekstra for takeaway maten sin.

Mippen

Sitat fra: emil på mandag 12. mai 2014, klokken 09:58
Sitat fra: Mippen på mandag 12. mai 2014, klokken 09:36
Det er nok ikke bare uvitenhet. Det er også mange til sammenligning som parkerer på handikap parkeringsplasser fordi det er ledig og de ikke orker å gå langt. "Det er ikke så mange sånne her, gjør ikke noe om jeg står her nå..."

Når du nå skrev dette må jeg bare poste et bilde jeg tok på fredag av en bil som hadde parkert så han okkuperte to godt merkede HC-plasser (og han hadde ikke noe parkeringskort i vinduet). Hadde han kjørt 10m fremover kunne han stått lovlig, men da hadde han ikke kunnet gå rett inn i sushi-sjappa...

Leafen min på en av 4 elbilplasser til høyre i bildet, også godt brukte parkeringsplasser blant folk som ikke orker å gå noen meter ekstra for takeaway maten sin.

Der ser du toppen av frekkhet og et godt eksempel på hva jeg mener - at mange folk gir f.

Det er helt klart et problem at mange ladeplasser er dårlig merket, men de som er merket er merket og da ikke bra å okkupere de hvis man ikke har en elbil og ikke lader. Spes hvis man ikke har elbil en gang. Ideelt sett burde det være en timer på laderen som viser hvor lenge bilen har ladet og om den i det hele tatt lader. Burde også være maksitid slik at den ikke kan stå der over flere dager.

Selv om det nå ikke er klare regler alle plasser angående lading og parkering gjelder det å bruke fornuft og ta hensyn til andre. Tenke at det er flere enn en selv som trenger å lade og da er det greit å flytte bilen når man er ferdig og ikke lade med mindre man trenger det. Som Sn0le skrev står det ikke skilt vanligvis på bensinpumpene at du ikke kan parkere der og det virker. Hvis man ser et skilt merket elbil på en p-plass er det grunnleggende kunnekap at den plassen er reservert.
At det også er en ladestasjon der sier noe om at da kan man lade. Har man elbil også så vet man hvordan en ladestasjon ser ut og vet at elbiler må lades. Da skal det ikke mye ekstra kunnskap til for å legge sammen to og to. Men klart, skilt må på plass slik at alle får det inn med teskje. For meg virker det enkelte ganger som folk spiller litt dum og later som de ikke vet og skylder på at det ikke står noen steder. Selv om de egentlig vet det er galt.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA