Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tettelist foran panotak buler opp midt på taket

Startet av PaalT, fredag 16. mai 2014, klokken 16:45

« forrige - neste »

cairnz

Ja jeg fant denne tråden. http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/name-noise-thunk

regner med jeg får bytta drivlinje på 20k service om en måneds tid.

tenkte meg en tur til rudskogen i morgen. spørs om jeg har så lyst å kjøre med den lyden :)
Elbilist

sthsa

12500 km siden slutten av Oktober. Kjørte BMW 5-serie tidligere. Har en Berlingo varebil med krok som nr.2 bil - den brukes veldig lite...

Har alltid vært interessert i bil og motor (fossil) - Nå har det kun interesse i form av veteranbiler for min del. Det er utenkelig å gå tilbake til fossil-bil som bruksbil.

Vinteren gikk helt supert, med flere t/r Karlstad (jeg bor i Oslo) - Langturegenskapene er suverene og ikke minst forbikjøringskapasiteten er avhengighetsskapende. Forbedringspotensial: Støydemping fra dekk / hjul-hus. Hakka piggfrie er behagelige og gripevillige på vinterføre, men ikke spesielt morsomme å kjøre med. Minst like deilig å få på sommerdekk (19") som på andre biler.

Lading har fungert fint hele tiden, trekker 16A hjemme over shucko med jkirkeboes adapter fra Tesla's blå. Litt lunk i støpselet, men ikke mer enn jeg er komfortabel med. En 2KW Honda-kopi generator får akkurat plass i frunken, og dermed har jeg ALDRI opplevd rekkevidde-angst (Nei, jeg har aldri hatt virkelig behov for generatorn....)

Har kun vært i kontakt med Tesla en gang etter kjøp og er fornøyd med oppfølging.

Kjenner meg igjen i flere av detaljene som andre har opplevd (knirk / mugg i tak, knirk i sikkerhetsbelte, smalt full-lys, dugg i ryggelys etc.), men noe kan man jo alltid finne på alle biler. Min mening er at ingenting av dette er i nærheten av å true den altoverskyggende mega-positive opplevelsen man får av å kjøre verdens beste bil;  Super-sportsbil, Super-romslig, Super-økonomisk og miljøvennlig.

Tror jeg kommer til å beholde denne bilen lenge. Selv om den kommer med 4WD, vil jeg nok prioritere å ha frunken.

Kun en ting jeg angrer på: at jeg ikke bestilte dobbel-lader med en gang. Den ville jeg gjerne hatt når jeg legger ut på Europa-tur neste år. Kan dog ikke si jeg har savnet den i daglig bruk til nå.

Ute i trafikken tenker jeg med medlidenhet på de som kjører rundt i sine nyere fossil-biler som koster 500'+. Kanskje har de blitt lurt, kanskje de er avhengige av å dra rundt på en hest e.l. eller de er kanskje rett og slett ikke helt lure....(sorry !)
Tesla Model S Perf. (Levert 25/10-2013)
#2131 - VIN 167xx
Tidligere primærbil: BMW E39 - 520iA '96
Citroën Berlingo '04
Citroën 2CV AZU '59
Citroën 2CV '73
Honda CBR1000F '87
Honda CBR400RR '92

hennla

Ha,ha, ha... Nå fikk jeg meg en god latter! Honda generator i Frunken! Den var god. At ikke noen har tenkt  det før. Jeg synes det var helt genialt å ta med seg en bensin generator til å lade med på langtur. Da kan jo alle med Leaf og E-golf dra på langtur uten å være redd for å strande på en øde landevei uten lademuligheter  :D
Tesla S85: sølv metallic, tekstil, piano svart, dobbeltlader, tech, park, luft.

hennla

Sitat fra: sthsa på lørdag 03. mai 2014, klokken 00:53
12500 km siden slutten av Oktober. Kjørte BMW 5-serie tidligere. Har en Berlingo varebil med krok som nr.2 bil - den brukes veldig lite...

Har alltid vært interessert i bil og motor (fossil) - Nå har det kun interesse i form av veteranbiler for min del. Det er utenkelig å gå tilbake til fossil-bil som bruksbil.

Vinteren gikk helt supert, med flere t/r Karlstad (jeg bor i Oslo) - Langturegenskapene er suverene og ikke minst forbikjøringskapasiteten er avhengighetsskapende. Forbedringspotensial: Støydemping fra dekk / hjul-hus. Hakka piggfrie er behagelige og gripevillige på vinterføre, men ikke spesielt morsomme å kjøre med. Minst like deilig å få på sommerdekk (19") som på andre biler.

Lading har fungert fint hele tiden, trekker 16A hjemme over shucko med jkirkeboes adapter fra Tesla's blå. Litt lunk i støpselet, men ikke mer enn jeg er komfortabel med. En 2KW Honda-kopi generator får akkurat plass i frunken, og dermed har jeg ALDRI opplevd rekkevidde-angst (Nei, jeg har aldri hatt virkelig behov for generatorn....)

Har kun vært i kontakt med Tesla en gang etter kjøp og er fornøyd med oppfølging.

Kjenner meg igjen i flere av detaljene som andre har opplevd (knirk / mugg i tak, knirk i sikkerhetsbelte, smalt full-lys, dugg i ryggelys etc.), men noe kan man jo alltid finne på alle biler. Min mening er at ingenting av dette er i nærheten av å true den altoverskyggende mega-positive opplevelsen man får av å kjøre verdens beste bil;  Super-sportsbil, Super-romslig, Super-økonomisk og miljøvennlig.

Tror jeg kommer til å beholde denne bilen lenge. Selv om den kommer med 4WD, vil jeg nok prioritere å ha frunken.

Kun en ting jeg angrer på: at jeg ikke bestilte dobbel-lader med en gang. Den ville jeg gjerne hatt når jeg legger ut på Europa-tur neste år. Kan dog ikke si jeg har savnet den i daglig bruk til nå.

Ute i trafikken tenker jeg med medlidenhet på de som kjører rundt i sine nyere fossil-biler som koster 500'+. Kanskje har de blitt lurt, kanskje de er avhengige av å dra rundt på en hest e.l. eller de er kanskje rett og slett ikke helt lure....(sorry !)

Ha,ha, ha... Nå fikk jeg meg en god latter! Honda generator i Frunken! Den var god. At ikke noen har tenkt  det før. Jeg synes det var helt genialt å ta med seg en bensin generator til å lade med på langtur. Da kan jo alle med Leaf og E-golf dra på langtur uten å være redd for å strande på en øde landevei uten lademuligheter  :D
Tesla S85: sølv metallic, tekstil, piano svart, dobbeltlader, tech, park, luft.

chal

Sitat fra: sthsa på lørdag 03. mai 2014, klokken 00:53
Ute i trafikken tenker jeg med medlidenhet på de som kjører rundt i sine nyere fossil-biler som koster 500'+. Kanskje har de blitt lurt, kanskje de er avhengige av å dra rundt på en hest e.l. eller de er kanskje rett og slett ikke helt lure....(sorry !)

Jeg tror dette dreier seg om informasjon. Vanskelig å forestille seg at noen velger fossil hvis man har lært en Tesla å kjenne over noen måneder. Den bryter med våre forestillinger om bil på så veldig mange områder, vi har vel ikke sett et slikt fremskritt innefor bil på flere generasjoner. I tillegg har du supercharger konseptet med gratis drivstoff! Utrolig. Det blir virkelig spennende å se hvor dette tar veien.

Anew

Jeg syns det er verdt å holde liv i denne tråden.

Jeg rundet 10000 km i min S60 i forrige uke. Mot all konvensjonell visdom gikk jeg for en 60kWh batteripakke, enkeltlader og ingen superlademulighet. Så langt har jeg ikke angret.  Rekkevidde og ladehastighet har aldri vært i nærheten av å være et problem. Jeg lader 90% av tiden på 10A kurs hjemme i garasjen, og ellers på 13A på hytta. Noen få ganger har jeg ladet litt på type 2-lader på Mathallen - mest for moroskyld. Jeg har aldri vært i nærheten av en superlader. Imidlertid kiler det litt i lommeboken når jeg ser at folk kjører nedover i Europa, og det er slett ikke umulig at jeg velger å oppgradere til SC om et år eller to. Jeg kom meg så langt som til Geiranger i sommer, og det var en flott tur.
Siden bilen var ny har jeg hatt et snittforbruk på 207 Wh/km. De siste 6500 km på sommerdekk har snittforbruket vært 200 Wh/km, men det har blitt lavere og lavere gjennom sommeren. På langtur er forbruket gjerne mellom 160-180 Wh/km.

Lengste enkelttur har vær tur-retur Stabekk-Hamar på vinterstid. Avsluttet dagen med ca 10% SoC.

For en familie med 3 barn i skolealder er bilen glimrende. Baksetene er brede og benplassen god bak, så for barn fungerer de godt. Bakasjeplassen er enorm. Tidligere har vi hatt Toyota RAV4 og BMW 5-serie stasjonsvogn, og da måtte vi kjøre til fjells med tilhenger for å få med oss alt på sommerferie. Nå får vi alt inn i bilen.

Ellers er det fortsatt en fryd å kjøre. Jeg går aldri lei av hvordan kreftene leveres, og svingete veier er enda morsommere en de var i bimmeren.

Jeg er også spesielt fornøyd med soltaket, som jeg kan ha åpent i høye hastigheter (120+) uten at støynivået blir for ille. Til sammenligning var panoramasoltaket på BMWen alltid lukket over 70 km/t på grunn av støy. Lydanlegget er også nydelig.

Ting som har imponert:
- Teslas oppfølging. Jeg fikk ladeproblemer på senvinteren. Møtte meget kompetente folk på telefonstøtte kl 22 på en søndag, men mest imponerende av alt var da SC Skøyen ringte meg dagen etter at jeg hadde klaget min nød på forumet, og ga meg ny "beta firmware" som løste alle problemer.

Imidlertid er det selvsagt en del ting som ikke er perfekte.
- Verst er vel Teslas serviceapparat, som åpenbart er totalt sprengt i Oslo-området. Lang ventetid både for å få time, og for å levere og hente bil på service. Nå er de vel oppe i nær 3 måneders ventetid på service, og det er ikke annet enn katastrofalt dårlig. Jeg har opplevd å måtte vente 45 minutter på å få levere fra meg nøkkelen, selv om jeg hadde timeavtale.

- Jeg er også litt bekymret for at det har vært kuttet vel mange hjørner på kvalitet her og der. "Åpnerkanppen" på UMC har sluttet å virke, det piper og durer i viftene på aircondition, og det har utviklet seg et stygt knirk/knas i venstre forstilling. Det blir sikkert fikset, men altså ikke før om nær 3 måneder. Permanent dugg i ryggelyset.

- Setene forblir en liten nedtur. Ikke så ille som fryktet, men lysår unna BMW komfortseter. Spesielt er støtten under lårene dårlig, og korsryggstøtten går ikke langt nok ned. Den mye omtalte (fraværende) sidestøtten plager meg ikke så mye.

- Media i alle sine former fungerer særdeles dårlig. 3G-mottaket er så dårlig at strømmeløsningene i praksis er ubrukelige utenfor hovedfartsårene. RDS-radioen har kontinuerlig knitring og brukergrensesnittet er utformet av en ingeniør med mangelfult utviklede sjelsevner. FM-mottaket er dårlig. Integrasjonen med musikk på telefonen er ikke akkurat glitrende.

- Tech-pakken er litt "meh". Mye penger for ganske lite moro. Totalt sett fremstår bilen som ganske spartansk utstyrt (fravær av aktive sikkerhetssystemer, adaptiv cruise, hud etc).

Alt i alt er jeg meget, meget godt fornøyd. Ville helt klart og uten tvil kjøpt igjen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Sjøhyene

Rundet 10000km for noen uker siden. Av problemer er det eneste jeg kan komme på at det ha samlet seg vann og dugget endel i den ene baklykta. Dette fikset de i drammen før sommern, og virker som problemet er løst. Ellers er det litt irriterende at alarmen noen ganger går når jeg skal forhånds-kjøle bilen på varme sommer dager. Regner med at de fikser dette via sw sammen med navigasjonen som jo per dags dato er en vits.

Ellers er bilen den perfekte familiebilen. Ekstremt billig å eie. Masse masse plass til bagasje. Og mye tyder vel også på at det er verdens tryggeste masseproduserte bil.
Kjempe fornøyd! Og veldig glad for at jeg brukte de ekstra pengene for å gå fra Leaf til Tesla.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

BMW850

Etter 5000km i min P85 må jeg bare innse at min BMW V12 som var bilen over alle biler, "the ultimate driving machine", beklageligvis må selges. Den når rett og slett ikke opp lenger. Trodde aldri jeg skulle si noe sånt. Men den er "sluggish" og treg i forhold  :-\ Skjønner det liksom ikke, den var jo så fast og fin og sprek. Nei, det lave tyngdepunktet og kreftene til Tesla S er revolusjonerende, enkelt og greit.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kristian O

Sitat fra: Anew på fredag 08. august 2014, klokken 19:06
Mot all konvensjonell visdom gikk jeg for en 60kWh batteripakke, enkeltlader og ingen superlademulighet.

Meget dristig! Det betyr faktisk at du i beste fall får ladet fra tom til full på ca 6 timer?
Hadde aldri falt meg inn å droppe både SC og dobbellader på en 60 kWh, men om det fungerer for deg så er det bra. Artig at noen velger denne varianten også  :)
Ellers synes eg snittet ditt var høgt. Har inntrykk av at 60 kWh har generelt lavt forbruk. Vi har snitt på 180 på 10k km.

Vi har ca 1/4 tank igjen til 10k, og bilen har fungert ypperlig! Vi har fått svart skjerm en gang, men den kviknet til etter kort tid. Har hatt "knekkelyder" ved full sving. Trondheim sa vi kunne komme innom for å ordne dette neste gang vi var i nærheten. På ferietur til Sørlandet i sommer kom vi på at vi kanskje kunne sjekke med Stavanger. Fikk time 2 dager etter. Da fikset de dette og litt til (5.12 mm). Ellers er bilen strålende! Setene kunne vært bedre, men i likhet med Anew har eg ingenting å utsette på sidestøtten. Kan heller ikkje sei at bilen har spesielt lav takhøgde. Eg er 199 cm og tør påstå at ein ny Avensis har betydlig dårligere takhøgde i framsetet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

timingbeltkiller

Sitat fra: cairnz på lørdag 03. mai 2014, klokken 00:12
Ja jeg fant denne tråden. http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/name-noise-thunk

regner med jeg får bytta drivlinje på 20k service om en måneds tid.

tenkte meg en tur til rudskogen i morgen. spørs om jeg har så lyst å kjøre med den lyden :)
Bare en bagatell- en pakningskive - SEE shim
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Anew

#25
Sitat fra: Kristian O på fredag 08. august 2014, klokken 21:05
Sitat fra: Anew på fredag 08. august 2014, klokken 19:06
Mot all konvensjonell visdom gikk jeg for en 60kWh batteripakke, enkeltlader og ingen superlademulighet.
Meget dristig! Det betyr faktisk at du i beste fall får ladet fra tom til full på ca 6 timer?
Hadde aldri falt meg inn å droppe både SC og dobbellader på en 60 kWh, men om det fungerer for deg så er det bra. Artig at noen velger denne varianten også  :)
Ellers synes eg snittet ditt var høgt. Har inntrykk av at 60 kWh har generelt lavt forbruk. Vi har snitt på 180 på 10k km.
Jeg valgte basert på kjøremønsteret mitt. Jeg tøffer for det meste rundt i stor-Oslo, og kjører stort sett 20-30km pr. dag. Lading og rekkevidde er rett og slett en ikke-sak for meg.

Når det gjelder snittforbruket, så tror jeg det er preget av mye småkjøring med batterivarmer. Snittet de første 4-5000km i vinter/vår var vel rundt 225. Hadde batterivarming langt utover våren pga. kald garasje. Det har rast nedover i løpet av sommeren.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA