Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tettelist foran panotak buler opp midt på taket

Startet av PaalT, fredag 16. mai 2014, klokken 16:45

« forrige - neste »

PaalT

Ønsker å starte en 10K km tråd hvor vi kan gi andre og vordene TMS eiere tilbakemelding på våre første 10000 Km (eller mer). Det er vel vanlig at man blir mindre aktiv på forumet etter levering av TMS ::)

Etter 10K er vi fortsatt kjempefornøyd med bilen.  TMS har blitt vår primære bil mens det gamle dieseldyret har blitt degradert til skammekroken i garasjen.  Vi ble veldig overasket over de positive kjøreegenskapene på vinterføre. Med piggfrie Hakka dekk var den litt bløt å kjøre men uten noe dramatikk. Rart å tenke på at en 2,5 tonn bil laget i California faktisk kan takle vinterføre  :o. Fikk på 19" sommerdekk og er veldig fornøyd med tanke på støy og forbruk. Ved vanlig kjøring ligger forbruket under 200Wh/km. Bilen er mye mer morsom å kjøre på sommerdekk. 

Med tanke på feil og mangler så har vi opplevd noe av de vanlige men ikke seriøse. Dugg i reverslys (ikke fikset enda), rust på bremseskiver (notert) og et par interiør deler som ikke var helt tilpasset. Ved levering i fjor var det ganske kaotisk med tanke på vinterfelger dekk. Selvfølgelig var ikke vinterfelgene tilgjengelig ved levering. Vi var heldige og Tesla Alnabru var snille og monterte vinterdekk på sommerfelgene for oss. Vi leverte sommerdekkene til Tesla Skøyen og et par uker etterpå monterte de 19" cyclonefelger, i stedet for standard 19" felger på bilen – Goodwill!  Vi er veldig fornøyd med Tesla Service og oppfølging!

Lading er vel også et populært tema som bør nevnes. I utgangspunktet bruker vi en lasket Salto boks, omprogrammert til 20A. Denne løsningen har fungert uten feil. UMC'en bruker vi utenom hjemmet. Stort sett har den fungert bra. Et par ganger har lading med UMC feilet pga tidligere IT/TN nett problematikk.  Super charging er fantastisk!

Når det gjelder lakkbeskyttelse landet vi på Cosmic i stedet for Ditec. Bilpleiespesialisten i Drammen tilbyr Cosmic lakkbeskyttelse for 6000 (hvis jeg husker riktig).  Vi er veldig fornøyd med Cosmic men dessverre er nok lakken litt tynn og lett å skade. Med Norske veier, veistøv, grus etc har vi fått en del steinspurt på panseret og på bakdørene (grunnet bilens geometriske form??).  Vi vurderer folie før det blir omlakkering.

Konklusjon: TMS er en fantastisk elektrisk bil. Anbefaler kjøp til alle som vil høre! Det blir nok enda en Tesla på oss, men vi venter inntil Model E er klar- en mindre bil mer egnet for bykjøring! Vurderer en Roadster i mellomtiden  ;D

Edit: klarte ikke å få med 10K km i tittelen.. rettet!
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Aage M.

Har pssert 10.000 km. Strålende fornøyd. Har kun denne bilen. Veldig bra på vinterføre, men morsommere å kjøre på sommerdekk. (har standar helårsdekk, som har overrasket positivt). Gjennomsnittlig forbruk siden november i fjor er 220. På sommerføre ligger det i snitt mellom 180 og 200.

Har hatt litt problemer med lading / UMC, men det ble fikset. Fikk dessuten gratis Type 2 kabel av Tesla. Dugg i lykter, rust på tromler, litt problem med takluke. Veldig godt fornøyd med service og oppfølging.

Konklusjon: 1) Fantastisk bil. 2) Store økonomiske fordeler, ca 50.000 spart i året. 3) Topp service fra Tesla. 4) Godt for miljøet.

RunarBT

#2
Har rundet 18.000 km her, og er storfornøyd. :-)

Dugg I lykt bak, knepping under åpning av bakluke, rust på skruer over skilt, og problemet med speil som drysser litt aluminiumspulver.. det er det. Ja, i tillegg til ladeproblemer på vedlikeholdslading, da blir det fort varsel på 12volt. Alt i alt føles dette kun som bagateller.:-)

Løp og kjøp!

Blir Model E på kona når den kjem, bytter da ut i-Miev som blir litt for puslete reint sikkerhetsmessig i forhold til ein Tesla.

øystein hennum

Har nå kjørt 17000km.I hovedsak veldig fornøyd.Har som de fleste hatt problemer med lading/tomt batteri tidligere i vinter,men virker som det er løst nå.Har fått veldig god service både på skøyen og i Drammen.Har bestilt mod x da kona mi gjerne vil ha 4x4.Selger nok da mod s.Løp og kjøp før prisen blir for høy. ;D
Øystein 1522 Konnerud

OleT

Passerte 10000 i begynnelsen av April.
Jeg hadde bestilt "standard" vinterdekk, Pirelli. Men de var tom for det, så jeg fikk R2 som erstatning, dagen før det som var nesten den eneste snødagen her i Bergen. Bilen imponerte stort i bratte ubrøytete veier.

Problemer? Nei, har vel egentlig ikke hatt et eneste et. Ikke engang ladeproblemer, noe som kanskje kan skyldes at vi har TT-nett her.

Kommer nok ikke til å skifte bil på veldig lenge. Kan hende det blir en mindre elbil i tillegg, får se hvordan Model E blir. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Lokführer

Vår eneste bil, vår beste bil noensinne. Treåringen kaller den racerbilen.

Panorama lakk litt vann.
Panorama knirk.
10000km med hakka 7 viser tydelig slitasje innerst.
Ekstremt dyr å fikse, ouch!

Dekker vår bilbehov fullt ut og jeg synes standard sommerdekk er helt topp.
Som vinterbil er den helt grei, den er ikke ustoppelig. Vi har en utfordrende bakke opp til huset.
Vi synes pop-anlegget er aldeles utmerket og internettradioer er helt genialt. Savner ikke cder..
Digger software-oppdateringer.

Så skal det legges til at jeg har blitt mer miljøvennlig på andre områder fordi jeg har begynt å tenke litt mer over det.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

valvolainen

Rundet 130000, alle på vinterdekk. Skiftet dekk i helgen, og ser at bakdekkene er en god del mer slitt enn fremdekkene ;D
Veldig lite problemer, justering av forstilling, knirk fra pano, skeve vinduer, men dette ble fikset ganske snarlig.
Er blitt veldig glad i bilen. Lurte på å selge den da vi ikke pendler noe særlig lenger, men etter en prøvetur i en 2009 audi a6 med bensinturbo var dommen klar. Vi beholder bilen!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Knut Øygard

Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Knut Øygard

Jeg fikk bilen i slutten av september, har kjørt 21000 km og snittforbruket til nå et 201 Wh/km. Jeg kjører mye langkjøring, det er nok hovedårsaken til det lave forbruket.

Jeg er veldig fornøyd! Bilen er en drøm å kjøre, jeg gleder meg alltid til å sette meg i bilen:-)

Av problemer var det mye ladetrøbbel i starten. Jeg fikk etterhvert en mennekes kabel som midlertidig løsning men nå virker ladingen knirkefritt også med UMC. Jeg har bytta varmekolben til batteriet som gav feilmeldinger pga kav overgangsmotstand(kortslutning) og ser at chromelista under støtfanger bak har fått litt rust. Har tenkt å ta første service til sommeren og vil da høre om de kan bytte den.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Epleskreller

Snart 21.000km og strålende fornøyd.

Problemer:
-1 UMC sluttet å virke i høstregnet, trolig kortslutning i kladden (den lå ikke i vann). Bruker derfor kun mennekes-kabel ute når det regner.. Fikk ny UMC av Tesla
-Fikk sprekk i panoramaglasstaket. Tesla byttet det kostnadsfritt.
-Ved samme servicebesøk polerte de sidedørene for korrosjonsstriper fra speilene. De ga meg også noen vennlige råd om bilpleie (polering) :P
-Vinterdekk og adaptere kom sent.

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med service fra Tesla, de var litt "klønete" i starten, men det blir bare bedre og bedre. Hadde forventet mer trøbbel med en så fersk bil.

Bilen er vår hovedbil og den vi stort sett velger til det meste. Vi har brukt den på flere langturer og nytt superlading. Jeg har enda ikke benyttet offentlige ladestasjoner eller "type 2"-kabelen. Hjemme har jeg 16A 400V trefase i garasjen og det er utrolig deilig, lader i tillegg med schuko på jobb.

Barna (4&7) sitter i bagasjerommet og syns det er greit. På lengre turer sitter de på barnestoler i baksetet. Vi var nødt til å bruke solfilm på bakrute for at sola ikke skulle bli for sterk. Det kan bli litt varmt bak der på varme dager, da hjelper det å åpne ett av vinduene i baksetet.

I starten var det veldig mange som ville snakke om bilen og folk snudde seg og pekte.. Det er det heldigvis slutt på., jeg har ikke noe behov for det.

Motoren lager mere lyd nå enn i starten, den har fått en svak irriternede lyd av og til som kommer ved rolig kjøring. Dette har jeg ikke rapportert inn, tror det er noe man må forvente (mener jeg leste en tråd om det før jul..).

Ville kjøpt bilen på nytt!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

PaalT

9 tilbakemeldinger og alle positive. Dvs at ca 0.23% av Norsk registrerte TMS eiere er fornøyde..  ::)

Vil gjerne høre fra dere som ikke bare har positive erfaringer. Møtte en meget hyggelig TMS eier fra Tønsberg under Drammen Grand Opening. Hun var ikke fornøyd!  Hører gjerne fra deg også!
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

ebbrey

14.000 km. Hadde problemer med 12v og lading i starten med orginal UMC. Byttet til mennekes, vært knirkefritt siden.

Har et feste bak på bilen som ruster. Og "sliter" med at takluka noen ganger ikke "lukker seg riktig" slik at det fortsatt bråker/blåser. Regner med det er noe pakningskrøll. Og at alt fikses på første service.

Gjennomsnitt forbruk hittil er 225 wh/km. Klarer mine lengste pendlerdager på 280 km back to back uten lading på dagen og kun med 16A lading om natten. Noe jeg liker meget godt. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe lade stasjon i det hele tatt.

Syns det er ålreit at det har blitt mange biler ute på veiene! I starten gikk alarmen et par ganger for folk lente seg mot bilen for å kikke inn.

Ville også kjøpt igjen!
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Celter

11000 km. Daglig bruk. Strålende fornøyd. Har fått en feilmelding. Det viste seg å være en pumpe til kjølesystemet som måtte skiftes. Jeg kjørte hjem fra hytta i Sverige med feilmeldingen og merket intet galt med bilen. Problemet ble raskt ordnet av Tesla Skøyen, som viste utmerket service.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

cairnz

14500km

I går begynte en klikk-klakk-lyd bak på venstre side ved pådrag og slipp av pedalen (merkbart i lav fart). Trenger ikke trø hardt, er bare å gå fra akselerasjon til brems og motsatt.


Tekniker påstår det er girkasse og ufarlig. Hans ord var "du kan kjøre så mye bajas du vil" - og service concierge mente dette var normalt på biler "etter en viss kjørelengde". Ingen av disse forklaringene beroliger meg, da girkassen er i midten bak og lyden virker som kommer fra venstre side. Føles også som om noe er virkelig løst bak der.. noen opplevd lignende?

Tekniker kjørte rundt litt på plassen på Skøyen i morges og hørte godt lyden på "egen fot"...

Utenom det har det vært ren glede. Nå er jeg usikker på om bilen kommer ramle av akselen bak, eller om det er noe man skal "regne med" etter en stund.. :-(
Elbilist

Leif1

Ikke enig i at du skal høre noen lyd. Girkassen består av svært få tannhjul. Om en plutselig begynner å få slakk her er det tegn på slitasje. Det er også en differansial her. Det kan også være en kilde til ulyd. Ikke normalt det heller. Denne består også av et par sett tannhjul. Tesla bruker vel en åpen differansial og traction control som "sperre" ved hjulspinn. Prinsippet kan googles. Vanskelig å forklare med tekst.
Vet jeg har sett dette problemet nevnt, men husker ikke hvor. Tror det endte med bytte av drivenhet for den det gjaldt.
Om dette oppstår hos meg vet jeg ihvertfall at jeg skal ha en særs god teknisk forklaring på hvorfor dette oppstår for å slå meg til ro med det.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA