Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fin video til kommentarfelt

Startet av eiriktb, fredag 16. mai 2014, klokken 10:52

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Bruk elbilen mest mulig. Dette gjelder uansett hvilken fossilbil du har og hvordan du bruker den.

Om du ligger på 1 l/mil ved småkjøring, og kjører 6000 km/år, så er det snakk om ca 25.000 kroner i bensin over de neste tre årene. Dette er jo så klart nevneverdig, men det blir nok mindre enn kostnadene ved å bytte til annen bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trig8

Sitat fra: eiriktb på onsdag 30. april 2014, klokken 12:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. april 2014, klokken 12:41
Mitt forslag: Kjøp en ny Leaf til ca 250k, og behold Mazdaen i yttligere 3 år.

Men hvilken bil bør brukes til hva?

Dette har vi gjort også: Ny Leaf og Saab 9-5 fra 2003.
Leafen kjøres til og fra jobb (ca 8 mil tur/retur) og på alle andre turer innenfor rekkevidden.
Saaben kjøres noen km til nærmeste togstasjon et par ganger i uka samt på langturer. Selv om den er noen år og har gått mange km vedlikeholdes den da også med tanke på driftssikkerhet.
Bruken er direkte styrt fra hva som gir billigst kjørte kilometer (bompenger kommer også inn her for meg). Jeg tenker også at det beste er å få mest mulig km på elbilen, så har jeg Saab´en lengst mulig til langturene.

Leaf ble valg fremfor trilling eller e-up på grunn av god plass. Ingen problem med bagasje og plass for 4 personer. At den i tillegg har litt lengre rekkevidde skader jo heller ikke :)
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA