Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fin video til kommentarfelt

Startet av eiriktb, fredag 16. mai 2014, klokken 10:52

« forrige - neste »

eiriktb

Hei

Vi er en familie på 4 som etter 14 år i Trondheim flytter nordover
til plassen vi er oppvokst.

Har i dag en sliten Mazda6 2003-modell som vi skal kvitte oss med.
På grunn av at vi flytter til en liten plass og lite med muligheter for buss,
ser vi oss nødt til å ha to biler fra høsten av. Hjelper også at husprisene er
i en helt annen verden enn i Trondheim.  :P

Hverdagslivet blir pendling cirka 3 mil for den ene bilen, og den andre blir
levering til barnehagen og veldig korte turer til jobb.

Det vi ønsker er to driftsikre og økonomiske biler, så derfor vurderer vi en
elbil som en av bilene.

Plassen vi skal bo på, er cirka 11 mil sør for Bodø, så vi ønsker muligheten å kjøre
til byen av og til. Derfor blir en hel-el situasjon ikke aktuelt. Det er heller
ingen andre elbil-fordeler i kommunen, bortsett fra en ferge man sjeldent kommer til å bruke.
Til fossilbil vurderer vi en liten stasjonsvogn eller en kombi 5-dørs.
Vi har tenkt å bruke cirka 500.000,- til sammen på bilene.

Med tanke på driftsikkerhet og økonomi, hva anbefales?

Hvilken bil bør brukes til hva? Elbil til pendling og fossil til barnehage? Eller omvendt?
Og ved elbil som pendlebil, bør bil2 være bensin grunnet korte og hyppige turer?

Hva er egentlig besparelsen ved bruk av elbil istedet for en gjerrig dieselbil?
Kanskje to fossilbiler er best?

Andre ting man må være obs på? Service på elbil? Verdifall?

På forhånd takk.

mvh
Eirik

emil

#1
Hva med tre biler?

Pent brukte utgaver av:

- Leaf, sikker barnehagebil som bør rekke helt inn til Bodø i sommerhalvåret. Hvis det er hurtiglader tilgjengelig på turen kan man klare tur/retur på en dag.

- Think Zebra, grei pendlebil med god rekkevidde vinterstid. Bør klare tur/retur uten lading på jobb selv på kalde vinterdager.

- Kombi/stasjonsvogn med hengerfeste til langturene og de spesielle oppgavene.

Bør være mulig å sette sammen kombinasjonen over til ~500k. Leaf kan kanskje byttes ut med en trilling (ca 50.000 rimeligere) hvis det blir vanskelig å få til med Leaf innenfor budsjett, men da kan det kanskje holde hardt å komme til Bodø uten ladestopp.

jkirkebo

Sitat fra: eiriktb på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:28
Det vi ønsker er to driftsikre og økonomiske biler, så derfor vurderer vi en
elbil som en av bilene.

Plassen vi skal bo på, er cirka 11 mil sør for Bodø, så vi ønsker muligheten å kjøre
til byen av og til. Derfor blir en hel-el situasjon ikke aktuelt. Det er heller
ingen andre elbil-fordeler i kommunen, bortsett fra en ferge man sjeldent kommer til å bruke.
Til fossilbil vurderer vi en liten stasjonsvogn eller en kombi 5-dørs.
Vi har tenkt å bruke cirka 500.000,- til sammen på bilene.

Hmm, om budsjettet kan strekkes til 600k er det faktisk mulig å gå hel-elektrisk for den summen. En stk. ny Tesla Model S 60kWh med SC-opsjon og vinterdekk koster ca. 495.000,-. En pent brukt 3 år gammel trilling (iMiEV/C-Zero/iOn) får man vel greit for ca. 100k nå som de koster 160k nye.

Siden det ser ut som at SC-nettverket bygges ut ihvertfall til Tromsø med 200km avstand bør en 60kWh også fint kunne brukes på lengre turer nordover eller sørover. 22 mil tur/retur Bodø bør heller ikke være noe problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#3
Fossil er et dårlig valg til svært korte turer, motoren rekker ikke å bli skikkelig varm og det dannes kondens i eksosanlegget som må byttes oftere enn normalt.

Helt enig med Emils forslag, gå for 3 biler. Vi er i samme situasjon, vi skal kjøpe Leaf som pendlebil nr. 2, og sette i stand vår eldre 7-seter til ferie- og langturbil.

For 500.000 får dere:
1) to stk brukte trillinger til 140'-170' pr. stk + 3-5 år gammel fossil for ca. 200'
2) en stk trilling + en stk 2012 Leaf til 180'-200' + 5-7 år gammel fossil til 150'

Opsjon 2 gjør at dere også kan ta byturene til Bodø med Leafen, og da blir fossilen kun brukt til ferier og langkjøring - den vil slites minimalt og kan settes opp med kun ansvar + laveste antall kilometer i forsikringa. Det er hurtiglader i Bodø ved Imaas Bil.

Hvis 3 biler blir i overkant i forhold til parkeringsbehov etc, og hengerfeste ikke er viktig på fossilen, så foreslår jeg brukt Opel Ampera til 300'-330' + brukt Leaf til 180'-190'. Amperaen kjøres som elbil t/r barnehagen. :) Toyota Prius ladbar hybrid kan også være et ok valg dersom de daglige distansene er små (et par mil eller mindre).

To elbiler + fossil kan lønne seg fordi elbiler typisk har bare halve forsikringspremien og betaler kun 425 kr i årsavgift.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eiriktb

Takk for kjappe og utfyllende svar. 3 biler tror jeg nok ikke blir aktuelt. Grunnen til vi flytter hjem er for å komme nærmere familie, og tenker da at det ikke er noe problem å få byttelånt en bil for de langturene det eventuelt kommer til å bli.

Hadde ikke tenkt på hybrid, men det er jo en mulighet. Hva finnes egentlig av alternativer bortsett fra de som er nevnt?
Blir veldig lite kjøring med barnehagebilen, dvs maks 2 mil pr dag. Tenker at elbilen blir vår daglige bil. Har sett litt på VW UP, men Nissan Leaf er kanskje en mer allsidig bil hvis man skulle på litt lengre turer?

tomrh

Sitat fra: eiriktb på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:52
Hadde ikke tenkt på hybrid, men det er jo en mulighet. Hva finnes egentlig av alternativer bortsett fra de som er nevnt?
Av andre ladbare hybrider i salg i dag finnes det nye Mitsubishi Outlander PHEV (pris ca. 450'-500') og Volvo V60 AWD D6 Summum Pluginhybrid (pris ca. 540'-600' for brukt 2013-mod), begge er 5-setere og kan trekke henger på 1500 kg+. Opel Ampera er fireseter, batteriet ligger under midtkonsollen i baksetet. Den har det største batteriet av alle de ladbare, med sine 16 kWh. Outlander PHEV og V60'n har 12 kWh mens Prius pluginhybrid har bare 4 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: tomrh på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Av andre ladbare hybrider i salg i dag finnes det nye Mitsubishi Outlander PHEV (pris ca. 450'-500') og Volvo V60 AWD D6 Summum Pluginhybrid (pris ca. 540'-600' for brukt 2013-mod), begge er 5-setere og kan trekke henger på 1500 kg+. Opel Ampera er fireseter, batteriet ligger under midtkonsollen i baksetet. Den har det største batteriet av alle de ladbare, med sine 16 kWh. Outlander PHEV og V60'n har 12 kWh mens Prius pluginhybrid har bare 4 kWh.

Prius pluginhybrid fortjener knapt nok å være med i dette selskapet med det lille batteriet og veldig korte kjørlengde på ren el.

jkirkebo

Sitat fra: eiriktb på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:52
Takk for kjappe og utfyllende svar. 3 biler tror jeg nok ikke blir aktuelt. Grunnen til vi flytter hjem er for å komme nærmere familie, og tenker da at det ikke er noe problem å få byttelånt en bil for de langturene det eventuelt kommer til å bli.

Jeg kan ihvertfall underskrive på at om man kjøper en Tesla er det absolutt null problem å få folk til å byttelåne bil med deg ;)

Ellers er nok Leafen endel mer allsidig enn e-Up ja. Prisforskjellen opp til Leaf er også svært liten, så om jeg så etter bil i e-UP klassen hadde jeg heller kjøpt en 3 år gammel trilling til nesten halve prisen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:54
Prius pluginhybrid fortjener knapt nok å være med i dette selskapet med det lille batteriet og veldig korte kjørlengde på ren el.

Ikke enig, Priusen har nemlig overlegent lavest forbruk på ren bensindrift. Om vi skulle kjørt plug-in hadde antageligvis Priusen vært den som ga lavest totalforbruk. Våre turer er nemlig normalt enten så korte at Priusens el-rekkevidde er god nok, eller så lange at Priusens fordel med lavest forbruk på ren bensindrift ville oppveid fordelen med lengre el-rekkevidde for de andre. Så om man enten kjører maks 10-15km eller kjører 200+km vil den normalt være best. Kjører man til stadighet 40-50km vil nok f.eks Ampera være bedre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Har forresten prøvekjørt Ampera. En skikkelig god bil å kjøre, og sommerstid rekker man fint 8 mil på en ladning. Den bruker nesten ikke bensin i det daglige, se bl.a. en utfyllende tråd om denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7563.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

#10
har ikke vurdert en elsykkel da? og en trilling og ha en billig bensinbil? Eventuelt elsykkel,trilling og tessla?
hvis det levering i barnehagen og kort tur til jobb så er det jo ikke stort problem og ha elsykkel eller.
er jo satt på spisen ikke noe problem hvis det er litt lengre tur og ta en "vanlig" sykkel og ;)

en god elsykkel og sykkelvogn koster jo ikke stort og lave kostader på vedlikhold osv.
da kan du fint holde 30km/t uansett bakke og da tar det ikke lange tiden til barnehage/jobb i nærheten.
er ikke problem og pendle med elsykkel 3 mil eller.

slipper man kø og alltid parkerings plass osv ;)
ta og lån en og prøve dem som selger sykkler vil nok lett låne deg en,blir fort avhenig på lik linje som elbil ;)

har ikke elsykkel selv,men vurdere det da jeg ikke orker og sykkle til jobb på vintertid (13km hver vei og 200 høyde meter) sykkle tar 35 min til jobb og 45 min tilbake med elsykkel vil det sikkkert tatt 30 min begge veier,bil tar 25 min hvis man er "heldig" men fort 50 min hvis man trefffer køen,så elsykkel er ikke dumt :)

klarer man alltid 30 km/t i alle bakker.

sykkel vogn koster ikke mange kr på xxl osv eller finn.no

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Klykken

#12
Det er sikrest med el og fossil. Vi selv går for denne løsningen, da kvinnfolket nekter å kjøre 2wd på vinteren.. :p Har bestilt en BMW i3 som jeg blir å bruke til og fra jobb (ca 6mil tur/retur), samt til det aller meste av småkjøring etter jobb. i3en er forøvrig fantastisk moro å kjøre, og har et litt premiumutført interiør som man føler seg vel i. Grei rekkevidde også, sommer som vinter (10mil minimum).

Hadde det bare vært opp til meg ville vi hatt KUN el, bare så det er sagt.. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Mitt forslag: Kjøp en ny Leaf til ca 250k, og behold Mazdaen i yttligere 3 år.

Det finnes en CHAdeMO hurtiglader i Bodø, og det vil bli flere av de innen kort tid. Du vil klare å kjøre til Bodø hele året, om du er litt forsiktig, og da må du lade i 30 minutter før du er klar for å kjøre tilbake. Det er aldri beinkaldt i Bodø, og det er ingen fartsgrenser over 80 km/t, så worst-case rekkevidde vil ikke være så lav som mange på dette forumet vil fortelle om.

Dette kan du vurdere litt over tid - om du ser at det blir for knotete å kjøre med Leaf til Bodø, så har du jo Mazdaen som er mulig å bruke, og i tillegg har du jo 250k på lur til å bytte ut Mazdaen med en nyere langdistanse bil.

Om tre år vil det være betydelig bedre utvalg av elbiler og plug-in hybrider, med større spredning i pris, så da vil du garantert finne ett miljøvennlig alternativ som passer ditt bruksmønster bra.

En mulighet er neste generasjon Ampera. Den vil trolig ha mindre batteri, men dette er uproblematisk i forhold til småkjøring, og så vil den trolig ha fem seter, så den vil være en mer praktisk bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eiriktb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. april 2014, klokken 12:41
Mitt forslag: Kjøp en ny Leaf til ca 250k, og behold Mazdaen i yttligere 3 år.

Det siterte var vår første idè. Men hvilken bil bør brukes til hva? Elbil som pendlemaskin, og Mazda som barnehage/korttur bil når pendlebil er på jobb? Eller omvendt? Mazdaen er ganske dyr med tanke på småkjøring. Ligger vel rundt 0,5-0,7 på langkjøring.

Vi har cirka 3 måneder før vi flytter nordover, og har fått en del gode ideer om hva som finnes av muligheter.

Takk igjen for gode svar.

mvh
Eirik

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA