Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterdekk

Startet av josteinh, torsdag 15. mai 2014, klokken 10:09

« forrige - neste »

josteinh

Har planer om en tur til Syd-Sverige (Kristianstad) i starten av juni. Har via uppladdning.nu funnet en del lademuligheter på veien, bl.annet noen mode 3 type 2. (Må ut og kjøpe kabel) Men hvor kjapt går egentlig ladingen på en slik?  Må man overnatte, eller får man fylt opp i løpet av f.eks 4 timer? Noen som har erfaringer og råd om hvor vidt det er mulig å lade 20-30 mil uten å tilbringe natten på hotell?

Sense

Du får nok ikke fylt 500 km på 4 timer.
Mener sist jeg besøkte 22 kw laderen på Inspiria, at jeg fikk 1 km pr. 45. sekund.

Car-El

Mode3 lading kan gi 230V 1~ 16A eller 32A  (3,6kW/t eller 7,2kW/t) eller 400V 3~ 16A eller 32A  (11kW/t eller 22kW/t)

Det står ikke bestandig hva effekten er på de forskjellige ladepunktene er. Så litt "lotto" blir det. Og har du ikke dobbelladder blir det maks 11kW/t, selv på et 22kW/t punkt.

Æ har en tommelfingerregel, 2kW = 10km.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

#3
Jeg pleier ikke å kommentere slik, men dette var så gjennomført feil at det kreves:

Sitat fra: Car-El på mandag 28. april 2014, klokken 23:46
Mode3 lading kan gi 230V 1~ 16A eller 32A  (3,6kW/tkW eller 7,2kW/tkW) eller 400V 3~ 16A eller 32A  (11kW/t11kW eller 22kW/tkW)

Det står ikke bestandig hva effekten er på de forskjellige ladepunktene er. Så litt "lotto" blir det. Og har du ikke dobbelladder blir det maks 11kW/tkW, selv på et 22kW/tkW punkt.

Æ har en tommelfingerregel, 2kW kWh (eller kWt) = 10km.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bb

Sitat fra: josteinh på mandag 28. april 2014, klokken 21:27
Har planer om en tur til Syd-Sverige (Kristianstad) i starten av juni. Har via uppladdning.nu funnet en del lademuligheter på veien, bl.annet noen mode 3 type 2. (Må ut og kjøpe kabel) Men hvor kjapt går egentlig ladingen på en slik?  Må man overnatte, eller får man fylt opp i løpet av f.eks 4 timer? Noen som har erfaringer og råd om hvor vidt det er mulig å lade 20-30 mil uten å tilbringe natten på hotell?
Har du dobbeltlader? Hvis du har dobbeltlader og ladepunktet gir 22 kW så får du ca. 80 km/t (typical). Da vil det ta ca. 4-5 timer å lade. Har du enkeltlader vil det ta dobbelt så lang tid.

Per i dag er ladingen begrenset til 26 A med dobbeltlader. Men en vakker dag, forhåpentligvis i år, blir begrensningen fjernet. Da får man utnyttet alle 32 A som skal gi 100 km/t (typical). Dermed vil lading ta 3-4 timer bare.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

satheesh.net

Har du planlagt en overnatting kan jeg anbefale Hotel Skansen i Båstad. Det koster litt ekstra, men lokasjonen er superb! Og de ordner med lading 400V 32A (rød umc adapter og overgang fra 32A -> 16A kreves) i garasjen.

Sense


Per i dag er ladingen begrenset til 26 A med dobbeltlader.
[/quote]
Apropos:
Min lading har låst seg på maks 26A. Jeg får regulert den ned, men ikke mer enn 26A. Noen som vet hvor feilen kan ligge?
Har dobbeltlader.

jkirkebo

Sitat fra: Sense på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:41
Min lading har låst seg på maks 26A. Jeg får regulert den ned, men ikke mer enn 26A. Noen som vet hvor feilen kan ligge?
Har dobbeltlader.

Får du ikke mer enn 26A ved bruk av UMC med blått adapter?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH


Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. april 2014, klokken 23:45
Sitat fra: Sense på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:41
Min lading har låst seg på maks 26A. Jeg får regulert den ned, men ikke mer enn 26A. Noen som vet hvor feilen kan ligge?
Har dobbeltlader.

Får du ikke mer enn 26A ved bruk av UMC med blått adapter?

Jeg har det samme nå etter FW 5.9. Har dobbeltlader og har fint ladet på 32A en fase med blå adapter frem til oppdatering.

OddB

Har ladet med 32A med blått adapter både før og etter 5.9
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Jeg lader også med 32A med blått adaptert etter fw5.9. Håper ikke det er fordi det er en liten rev jeg ikke har fått enda og som kommer senere. Vil definitivt beholde 32A enfas.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Bumper denne.
Advarer folk som ferdes i området østersund å stole på uppladning.nu.  Alt av Type2 der er 230V/16A og enkelte ladestasjoner som er lagt inn finnes ikke.
Holdt på å ødelegge hele turen for meg.

Cirion

Sitat fra: Øggen på mandag 04. august 2014, klokken 23:51
Bumper denne.
Advarer folk som ferdes i området østersund å stole på uppladning.nu.  Alt av Type2 der er 230V/16A og enkelte ladestasjoner som er lagt inn finnes ikke.
Holdt på å ødelegge hele turen for meg.
Samme story i Malmø... Heldigvis var det en rødplugg på Statoil. Men nå har jo Tesla løst problemet ved å sette opp SuperLader, så da spiller det liten rolle for de som tar turen nå.

Uansett, ikke stol for mye på upplading.nu.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på mandag 04. august 2014, klokken 23:51
Bumper denne.
Advarer folk som ferdes i området østersund å stole på uppladning.nu.  Alt av Type2 der er 230V/16A og enkelte ladestasjoner som er lagt inn finnes ikke.
Holdt på å ødelegge hele turen for meg.

Ja, det er litt håpløst at de ikke oppgir effekten til Type 2 stolpene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mao

SitatAdvarer folk som ferdes i området østersund å stole på uppladning.nu.  Alt av Type2 der er 230V/16A og enkelte ladestasjoner som er lagt inn finnes ikke.
Holdt på å ødelegge hele turen for meg.

Skjønner ikke helt dette - det er ganske mange 22 kw-uttak i Østersund, bl.a. ved Storsjöbadet, ved E14/kjøpesentrene (Lillänge) og inne hos Jämtkraft i Kyrkgatan. Vi testet dette selv i sommer under Storsjöcupen i juli og det fungerte aldeles utmerket  :)
At det også finnes mange type 2 med 230V 16A eller 32A i området er jo bare en fordel  :).
Uppladning.nu var vår kilde til de ulike ladestasjonene og jeg synes infoen der stort sett er god og pålitelig. For de fleste (men ikke alle) ladestasjonene er det også oppgitt effekt. Men: husk å sjekke detaljene på hver ladestasjon - særlig om ladestasjonens "State" er "Active" eller bare "Planned"....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA